InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Nederlandse melkgeit

De Nederlandse melkgeit

De Nederlandse melkgeit De Nederlandse melkgeit is het meest bekende ras in Nederland. Het heeft zijn naam dan ook te danken aan de hoeveelheid melk die het geeft. Het ras is ontstaan begin vorige eeuw door de Nederlandse landgeit te kruisen met de Saanengeit. Na de eerste wereld oorlog is men zich gaan verdiepen in het fokken van een geiten ras dat geschrikt is voor de productie van melk. Op dit moment is de Nederlandse melkgeit over de hele wereld betekend om zijn kwaliteiten. Een Nederlandse melkgeit kan tussen de 3 en 5 liter melk per dag produceren.

Uiterlijk

De Nederlandse melkgeit is gefokt voor zijn hoge melkproductie. Het is een witte, hoog benige, vrij lang en slank ras. De geit heeft vrij lange, recht staande oren en een recht neusbeen. De bok (mannetje) beschikt over een mooie sik onder zijn kin. De bok is over het algemeen zwaarder en forser gebouwd dan de geit.

Bok

  • Schofthoogte: 90 95 cm
  • Gewicht: 90 100 kg

Geit

  • Schofthoogte: 75 80 cm
  • Gewicht: 70 80 kg

Voortplanting

Een geit mag gedekt worden als ze negen maanden oud is, dit noem je fokrijp. Een geit wordt om de drie weken bronstig. De bronst is de tijd dat de geiten willen paren. Je kunt aan een geit goed zien dat ze bronstig is door middel van het sta-reflex. Ze gaat ook flink met haar staartje kwispelen daarbij kun je goed zien dat haar geslachtsdelen roder en opgezwollen zijn. Het komt ook voor dat de geit veel staat te mekkeren. De Nederlandse melkgeit is paringsbereid (bronstig, ritsig, speels, welig of willig) in het najaar. Om de drie weken wordt een geit bronstig en binnen in die drie weken is een geit 24 á 36 uur bronstig. Mocht ze in die tijd niet gedekt zijn wordt ze 3 weken later weer bronstig en kan ze als nog gedekt worden.

De draagtijd van een geit is 5 maanden min 5 dagen. Dit komt meestal uit op een gemiddelde van 149 dagen. De verschijnselen van de dracht zijn bij geiten niet zo eenvoudig te zien. In een grote groep geiten komt schijndracht nog wel eens voor. Een drachtige geit wordt dikker, zwaarder, gaat meer eten, de uier zwelt op en wordt niet meer speels. Dit is alleen te zien als je de geiten elke dag goed observeert. Een Nederlandse melkgeit krijgt gemiddeld tussen de 2 á 3 lammeren. De geit gaat pas melk produceren als ze een lam gekregen heeft. De eerste drie dagen geeft de moeder geit biest aan haar lammeren. De biest zorgt ervoor dat het lammetje afweerstoffen binnen krijgt. De gaat mag gemolken worden als de drie dagen biest geven voorbij zijn. Geiten worden over het algemeen 2 keer per dagen gemolken.

Biologische geitenmelk

Als je mee wilt doen als biologische geitenmelk producent dan heb je te maken met hele strenge en strikte Europese regels. Er is slechts 10% die mag pronken met het biologische label. Het woord biologisch geeft het al aan, bij deze vorm van melkproductie wordt veel waarde gehecht aan het welzijn van de dieren en het milieu. Hiervan is het resultaat dat de geitenmelk een volle smaak heeft, bovendien ook nog eens heel erg gezond is en op een verantwoorde manier tot stand is gekomen. Gemiddeld worden geiten twee maal per dag gemolken. Ze worden in een speciale ruimte gemolken, namelijk de melkstal. De melkpompen worden over de spenen van de geiten geplaatst en zo wordt de geitenmelk gewonnen.

Het vetgehalte van de geitenmelk schommelt in Nederland rond de 4,1%. Met een percentage van 3.4 ligt de waarde van het eiwitgehalte van de geitenmelk lager dan die van koemelk. Het vet van geitenmelk is op een fijnere manier verspreid. Koeienmelk kenners zullen opmerken dat de waardes veel lager liggen dan bij koemelk. Geitenmelk heeft een typische aroma en een unieke smaak die door specifieke samenstelling van geitenmelkvetzuur wordt gecreëerd. Ook de eiwitverdeling en eiwitsamenstelling van de geitenmelk verschillen enorm van wat er in koemelk wordt gemeten. Over het algemeen is geitenmelk beter verteerbaar dan koemelk. Geitenmelk kan een goed alternatief zijn voor mensen met een koekmelkallergie.
© 2014 - 2019 Dyonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel-Sepp, Pixabay
  • http://www.melkgeiten.net/index.html

Reageer op het artikel "De Nederlandse melkgeit"

Infoteur: Dyonne
Gepubliceerd: 04-02-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!