InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Verdwaalde postduif in nood: gids voor dummies

Verdwaalde postduif in nood: gids voor dummies

Verdwaalde postduif in nood: gids voor dummies Bij de gemiddelde dierenambulance komen herhaaldelijk telefoontjes binnen van bezorgde mensen die een postduif gevonden hebben. Soms is de duif zo hongerig dat hij met een agressief klinkend ge-koer het huis binnendringt en zich tegoed doet aan de broodkruimeltjes, of zelfs de kattenbrokjes. Of hij zit juist suffig in een hoekje van de tuin. De meest voorkomende reden voor zulk gedrag is dat het dier verdwaald is na een wedstrijdvlucht. Om een verdwaalde postduif in nood te helpen, is het verstandig om de vondst direct te melden bij de landelijke organisatie NPO. Intussen is de duif erbij gebaat dat hij in een veilige, schone omgeving wat kan uitrusten, bijvoorbeeld in een doos. Een beetje water met wat suiker kan dan wonderen doen.

Duivensport

Postduiven zijn dieren met bijzondere eigenschappen. Zij kunnen bijvoorbeeld over duizenden kilometers hun hok terugvinden. De duivensport is gebaseerd op deze eigenschap. Het houdt in dat vele vrachtwagens vol met duiven naar een plaats ver weg, in bijvoorbeeld Frankrijk, rijden. Daar worden de dieren allemaal tegelijk losgelaten. De duif die het eerst op zijn eigen hok arriveert, wint aanzienlijke geldbedragen. Duiven kunnen daarom zeer kostbaar zijn en hebben dikwijls een lange geschiedenis van zorgvuldig geselecteerd kweken. Een verdwaalde duif is doorgaans geen graag geziene gast. Niet bij de eigenaar en al helemaal niet bij de concurrent. Landt een vreemde duif op een hok, dan zal deze direct verwijderd worden om het risico op ziektes te vermijden. Ook voor de eigenaar is het niet prettig als zijn duif ergens anders is geland: het dier is alleen geschikt voor de sport als het rechtstreeks naar huis vliegt.

Bron: DomenicBlair, PixabayBron: DomenicBlair, Pixabay

Databank voor postduiven

Alhoewel veel eigenaren van verdwaalde duiven het "incompetente" dier geen warm hart toedragen, is het toch de moeite waard om contact met de kweker te zoeken. Soms zal het namelijk een jonge, onervaren duif betreffen die nog best een kans verdient. Dat zal pas duidelijk worden na contact met de eigenaar. Nederlandse postduiven zijn middels hun ringnummer geregistreerd in een databank. Via de website van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (NPO) in Veenendaal kan, aan de hand van het ringnummer, in de database gezocht worden naar de eigenaar van de duif. Is het voor de vinder niet mogelijk de duif bij zich te houden, dan beschikt de NPO over opvanghokken waar vondelingen (tegen betaling) tijdelijk kunnen verblijven.

Reactie van de eigenaar

Een wedstrijdduif is een atleet. Dat betekent dat hij snel spierweefsel verliest bij te weinig of verkeerde voeding. Als een duif al lange tijd van huis is, zal hij moeilijk terug in topconditie kunnen komen. Soms is het spierweefsel voorgoed verloren. Ook om die reden zal een duivenhouder zijn verdwaalde dier misschien niet meer kunnen gebruiken voor de sport.
Reacties van kwekers op hun dwaalgast kunnen dus zeer uiteenlopen: "Laat hem maar vliegen, hij komt vanzelf terug naar huis". Of: "Als hij niet zelf naar huis kan komen, is hij voor mij niets waard." Maar ook: "Deze duif heeft een goede afstamming, die wil ik nog een kans geven." In dit laatste geval zijn eigenaren soms bereid vele kilometers af te leggen om het dier te komen halen bij de vinder.

Registratie middels ringnummer

Een verdwaalde wedstrijdduif kan worden herkend aan de ringen die hij draagt. Elke geregistreerde postduif heeft een vaste ring met daarop de letters van het land van herkomst (NL voor Nederland) gevolgd door een cijfercombinatie waarmee de eigenaar gevonden kan worden. Voor wedstrijden worden de duiven bovendien geringd met gummieringen, die "geklokt" worden bij thuiskomst. Heeft een verdwaalde duif geen gummieringen, dan kan er een andere oorzaak zijn waarom hij een verkeerd adres aanvliegt. Bijvoorbeeld dat een duivenhouder verhuisd is. Postduiven meeverhuizen is een lastig karwei: zij zijn tenslotte bijzonder gefixeerd op het terugvliegen naar hun, in dit geval oude, huis. Zelfs na weken van opsluiting en zelfs na het uitbroeden van jongen, zijn sommige duiven zozeer gehecht aan hun oude onderkomen dat zij telkens weer terugvliegen. Dat dit niet altijd zonder gevaar is, blijkt wel uit de ervaringen van een welwillende vinder.

Bron: Ranganathrng, PixabayBron: Ranganathrng, Pixabay
Wonderbaarlijke genezing
"Op een dag landde er een postduif op het dak van mijn schuur. Al uit de verte zag ik dat hij zwaargewond was aan zijn borst. Het was een diep, gapend gat. Om de duif te kunnen verzorgen, probeerde ik hem van het dak af te lokken met voer. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg hem niet te pakken. Na enkele dagen leefde hij nog steeds. Sterker nog, hij kreeg gezelschap van een duivin. Het hok dat ik inmiddels aan de schuur had opgehangen en waarin ik voer had neergezet, trok hen niet aan. Ze bleven op het dak bivakkeren. Op een zeker moment bleek dat zij een nest hadden gebouwd bovenop het hok. Daar kregen zij twee jongen en jawel: het hele duivengezinnetje leefde nog lang en gelukkig. Ik heb nooit begrepen dat de verwondingen van het mannetje hem niet fataal zijn geworden, zonder enige verpleging is hij genezen."

Postduif als huisdier

Is een wedstrijdduif door de eigenaar afgeschreven en heeft de vinder er hart voor, dan kan een postduif voor de liefhebber een erg leuk huisdier worden.Terwijl de duivensport de nodige kennis en zeer specifieke verzorging en kweek vereist, is de postduif voor een hobby-houder (dummy) een relatief makkelijk huisdier. Dagelijks een rondje vliegen en zo nu en dan een bad zijn ingrediënten waarvan een postduif ronduit gelukkig wordt. Landt een duif op een vreemd hok, waarin bijvoorbeeld sierduiven wonen, dan kan hij daar prima aarden. Duiven zijn bepaald niet "racistisch" en leven probleemloos samen met andere vogelsoorten. Zij kunnen zich zelfs voortplanten met een ander duiven-ras. Ook in een kippenren zullen zij zich uitstekend kunnen handhaven. Op een dieet van bijvoorbeeld gemengd fazantengraan kunnen beide vogelsoorten goed gedijen.

Duivenjongen

Het is wel van belang om de dieren van een eigen slaap- en broedplaats te voorzien. Kippen hebben nogal eens de neiging om duiveneieren te stelen. Als duivenjongen gewenst zijn in het hok, is het dus raadzaam om te zorgen voor een broedplaats die onbereikbaar is voor de kippen. Postduivenjongen kunnen bijzonder tam worden. Duiven leggen bijna het hele jaar door eieren, twee per leg. Zijn jongen niet welkom, dan verdient het aanbeveling om de eieren in het duivennest te verwisselen voor namaak-eieren. Zo wordt voorkomen dat de duiven steeds nieuwe eieren blijven leggen en binnen de kortste keren een verdubbeling van het aantal hokken nodig is.

Lees verder

© 2013 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Postduiven houdenPostduiven houdenPostduiven houden is een vak apart, het wordt namelijk een deel van je leven. In Nederland is postduiven houden al vrij…
Postduiven in de woonomgevingPostduiven in de woonomgevingHet houden van postduiven is al eeuwenlang verbonden met het wonen. Duiven worden aan huis gehouden, veelal in een duive…
Postduiven, voorbereiding op wedvluchtenPostduiven, voorbereiding op wedvluchtenDe tijd dat je de postduiven zomaar uit het hok kan nemen om ze op een wedvlucht te zetten is al lang voorbij. Ongeveer…
De postduif voor beginnersDe postduif voor beginnersDe postduif is geen zelfstandige soort, maar gewoon een nakomeling van de Columba livia, deze duif draagt de Nederlandse…
Duiven en de havikDuiven en de havikMisschien wel de meest gevreesde roofvogel voor de (post)duiven is de havik. De havik komt in heel Europa voor mits er b…
Bronnen en referenties
  • https://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden/centrale-hokken
  • Afbeelding bron 1: DomenicBlair, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Ranganathrng, Pixabay

Reageer op het artikel "Verdwaalde postduif in nood: gids voor dummies"

Reacties

Angela Star, 24-07-2017 18:11 #6
Op m'n werk in Hillegom is er een wedstrijdduif met twee ringen (rood en blauw) gestrand. Hij zit er ondertussen al een week. We krijgen hem niet te pakken. Ik heb wel foto's kunnen maken, maar met inzoomen van de foto's kunnen we ook het nummer niet lezen. Is er een site waar ik de foto's kan plaatsen? De duif heeft wel herkenbare tekeningen denk ik.

Groetjes Angela Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Angela,
Als je met behulp van foto's (oftewel: een signalement) de eigenaar van een dier wilt proberen te vinden, is je beste kans om hierin te slagen via Amivedi. Deze organisatie heeft een zeer breed netwerk en contact met andere dierenhulporganisaties, zoals de dierenambulance en opvangadressen. Succes!
M.vr.gr. infoteur Chelsea

José Pijpers, 22-10-2015 13:13 #5
Sinds 1 week zit er bij mij op de flat 8 hoog een postduif. Ik geef hem Duivenvoer zodat hij kan bijkomen. Hij heeft aan li poot een groende ring en aan re poot grijze met no. 1358147. Ik heb op verschillende sites gekeken en berichtje gestuurd… adressen bestaan nietmeer en krijg het teruggestuurd ook niet van npo.
Wat adviseert u mij?
Vriendelijke groet José Pijpers Reactie infoteur, 26-10-2015
Beste José,
De meeste postduiven vliegen verder eens zij aangesterkt zijn. Vooral als er bij uw flat geen soortgenoten wonen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunt u wellicht de dierenambulance in uw gemeente inschakelen. Voorwaarde voor ophalen is meestal wel dat het dier al gevangen is. Succes.

Jolanda, 31-08-2015 20:57 #4
Hallo A. Zaal, op de site www.npoveenendaal.nl kunt u het nummer wat op de ring staat intikken. Er verschijnt dan een telefoonnummer van de eigenaar van de duif, zodat u contact met hem/haar kunt zoeken.

A. Zaal, 26-08-2015 17:25 #3
Ik heb een postduif die aan is komen vliegen, van wie is hij? Nr.1171070 staat erop zijn ring NL2015 en nog 2 andere ringen en een soort zendertje.

Chelsea (infoteur), 29-06-2015 06:27 #2
Beste Marina,
Je duif komt uit Duitsland (DV op de gele ring). Zij hebben een eigen registratie pagina, waar je het ringnummer en je adres kunt invullen om de duif te melden. Google op "Brieftaube" om deze site te vinden (ik geloof niet dat ik een rechtstreekse link mag plaatsen). Onder het tabblad "Taube gefunden" kun je de melding doen, helemaal onderaan de pagina.
Vaak zal een duif trouwens, eenmaal uitgerust en bijgetankt, zelf weer naar huis vliegen. Lukt hem dat niet, dan zal hij zijn heil zoeken bij een andere duivengemeenschap en daar letterlijk een graantje meepikken.
M.vr.gr. Chelsea

Marina Perfors, 21-05-2015 09:42 #1
Wij hebben sinds gisteren hier een postduif met twee ringen. Zwart 02261 24051
Geel Dv 14 4210512.
Wie kan mij helpen om de eigenaar van deze duif te vinden. Of koet ik de duif gewoon weer laten vliegen.

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 11-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dierendeskundigen
Reacties: 6
Schrijf mee!