InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paarden en een magnesiumtekort

Paarden en een magnesiumtekort

Paarden en een magnesiumtekort Het mineraal magnesium is belangrijk voor het zenuwstelsel. Al meer hoor je over vermeende magnesiumtekorten bij paarden. Paarden zijn te dik of erg nerveus en schrikachtig en dan hoor je al snel het advies om eens magnesium bij te voeren. Wat zit daarachter en heeft magnesium bijvoeren zin? Ondertussen zijn er al best veel mensen die extra magnesium bijvoeren aan hun paard, vaak met goede gevolgen.

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal en het is belangrijk voor het spier- en zenuwstelsel, de botten, de stofwisseling en de water- en energiehuishouding. Magnesium is nodig voor de opname van calcium in de botten en voorkomt daarmee ophoping van calcium in andere weefsels. Daarnaast zorgt magnesium voor de ontspanning van spieren en zenuwen. Het is in veel lichaamsprocessen nodig, onder andere ook voor de verwerking van glucose. Het heeft daarom ook invloed op de suikerhuishouding en het gewicht van een paard.

Tekort aan magnesium

Als je denkt dat je paard kenmerken van een magnesiumtekort vertoont, dan loont het misschien de moeite om eens te proberen het magnesiumgehalte bij je paard te verhogen. Zijn er daadwerkelijk tekorten aan magnesium dan zijn vaak al binnen korte tijd (aantal weken) positieve verschillen te zien, zeker bij gedragsproblemen als nerveus gedrag of bij spierproblemen. Bij hoefbevangenheid en insulineresistentie zal je wat langer moeten wachten op positieve signalen. Hier moet je vooral letten op vetopslag op de bekende plaatsen (manenkam, schouders, billen) die gaat verminderen. Zie je geen verschillen dan was er waarschijnlijk geen sprake van een magnesiumtekort en kan je beter stoppen met het geven van extra magnesium.

Kenmerken bij een magnesiumtekort

Symptomen die kunnen duiden op een magnesiumtekort zijn onder meer:
  • verhoogde spierspanning (harde spieren, spiertrillingen)
  • opeenhopingen van vet rond de manenkam
  • nerveus gedrag en gevoelig reageren op aanraking of geluid
  • opgelopen benen
  • gebrek aan werklust
  • ademhalingsproblemen
  • insulineresistentie
  • hoefbevangenheid

Helaas is het middels bloedonderzoek niet zo simpel om achter een magnesiumtekort te komen. De tekorten moeten al heel hoog zijn voordat een bloedonderzoek een tekort uitwijst.

Magnesium supplement

Gelukkig kennen de meeste de dierenartsen de symptomen van een magnesiumtekort en schrijft een dierenarts dan ook een magnesiumsupplement voor als een paard bijvoorbeeld insulineresistent is. Nu zijn er diverse soorten magnesium in de handel en waar de een beweert dat alleen magnesium chelaat een goed opneembare vorm is voor paarden, beweert de ander dat magnesiumoxide minstens even goed is. En dat maakt de keuze niet simpeler. Wel is bekend dat inorganische magnesiumverbindingen zoals oxide, citraat en sulfaat een hogere absorptiegraad hebben dan magnesium dat organisch gebonden is (zoals bijvoorbeeld chelaat).

Natuurlijke bronnen van magnesium

Buiten het geven van een magnesium in een supplementvorm is het ook mogelijk op natuurlijke wijze te proberen de hoeveelheid magnesium in het lichaam te verhogen. Magnesium dat voorkomt in voedsel is gechelateerd (gebonden) aan een andere molecuul, zoals bijvoorbeeld een aminozuur. Dit zorgt voor betere opname van de magnesium. Natuurlijke bronnen van magnesium zijn o.a. pompoenzaad, lijnzaad, chiazaad en sesamzaad.

Overdosering

Overdosering van magnesium is niet mogelijk. Het lichaam van een paard neemt op hoeveel er nodig is en de rest wordt uitgescheiden. Teveel aan magnesiumgave kan je herkennen aan dunne mest. De enige waarschuwing die wel geldt is dat magnesium niet mag worden gegeven aan paarden met nierproblemen! Overleg dan met de dierenarts.

Lees verder

© 2013 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paarden en een magnesiumtekort"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 12-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Gezond paardenvoer
Schrijf mee!