InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Eriskay pony

De Eriskay pony

Een kleine pony, ideaal voor allround werk en geschikt voor kinderen. Het lijkt niet voor de hand te liggen, maar de Eriskay zou zomaar deze pony kunnen zijn! Het zeldzame paardje komt oorspronkelijk uit Schotland en komt langzaam weer uit een diep dal naar boven.

Oorsprong

De Eriskay pony heeft Keltische en Noorse voorvaderen en is het laatst overgebleven ras van de inheemse pony’s op de westelijke eilanden van Schotland. Door de vraag naar sterke werkpony’s werden tot in het midden van de 19e eeuw de pony's ingezet voor het zware werk in de landbouw, maar ook bij de alledaagse taken rondom het huis. Sommige pony’s brachten zelfs de kinderen naar school. Bij dit werk was er geen behoefte aan felle of zelfs agressieve pony’s en de pony’s werden dan ook geselecteerd op karakter. Pony’s die agressief waren of andere ongewenste karaktertrekken hadden, werden geruimd. Hierdoor is het gangbare karakter van de paardjes ontstaan zoals deze nu is.

Uiterlijk

De pony’s mogen in alle kleuren voorkomen, maar zijn eigenlijk maar in vier kleuren te bewonderen. De meestvoorkomende kleur is grijs, gevolgd door schimmel. Hier en daar loopt nog een bruine of zwarte Eriskay rond. Eriskay pony’s zijn tussen de 1.24m en 1.38m. hoog en hebben fijne, droge benen met enkel een vetlokje onderaan. Het hoofd van de pony kenmerkt zich door de kleine oortjes, diepe kaak en de zachte neus. De ogen van de pony zijn rond. Waar de rug van de pony kort is, heeft de pony een lange ribbenkast. De achterhand is sterk door de korte rug en relatief korte benen. In de zomer hebben de paardjes een fijne en zachte vacht, terwijl de vacht in de winter heel dik en waterdicht wordt. Over het algemeen hebben de pony’s dikke manen en staart.

Gebruik

Eriskay pony’s geven tegenwoordig veel concurrentie op verschillende gebieden van de paardensport. Zowel aangespannen als onder het zadel maakt de pony een goede indruk. Hoewel de pony’s vrij klein zijn, kunnen ook lichtere volwassenen nog prima op de pony rijden. Het kalme, intelligente karakter van de pony zorgt ervoor dat ook kinderen makkelijk met de pony kunnen rijden. De pony’s hebben veel vertrouwen en affiniteit met mensen. Er zijn zelfs Eriskay pony’s die worden ingezet bij kinderen met een beperking of speciale behoefte.

Naast de kwaliteiten van de pony onder het zadel en voor de kar, worden er ook shows met de pony’s gelopen. Er zijn speciale shows in zowel Engeland als Schotland. De pony’s mogen niet getrimd zijn rond de oren, benen of kaak en ook hun snorharen mogen niet bijgewerkt worden. De manen en staart moeten lang blijven. Eventueel mogen werkpony’s in de winter geschoren worden.

Fokkerij

Om het ras te behouden is in 1995 een fokkerij opgericht om de Eriskay pony te redden: Eriskay Pony Society. Langzaam is het aantal pony’s weer gestegen en op dit moment zijn er rond de 420 Eriskay pony’s te vinden over de hele wereld. Op dit moment staat het ras nog steeds op de kritieke lijst van het Rare Breeds Survival Trust, die zich inzet om zeldzame en met uitsterven bedreigde paardenrassen te behouden.

Een aantal Eriskay pony’s is te bewonderen in halfwilde kuddes op Holy Isle, een eiland van de Firth of Clyde. Alle eilanden van de Firth of Clyde zijn bereikbaar met een ferry en toegankelijk voor toeristen.
© 2013 - 2019 Zihany, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Eriskay pony"

Infoteur: Zihany
Gepubliceerd: 22-08-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!