InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dementie bij katten

Dementie bij katten

Dementie bij katten Dementie bij katten. De gemiddelde leeftijd van katten ligt tegenwoordig hoger dan vroeger het geval was. Kattenliefhebbers zijn hier blij mee maar het heeft ook nadelen. Één van de nadelen is dat veel oudere katten dement worden. Hoe herken je dementie bij katten en hoe ga je ermee om.

Dementie bij katten

De eerste verschijnselen van dementie

Katten worden tegenwoordig gemiddeld ouder dan vroeger het geval was. Redenen hiervoor zijn de goede voeding, goede medische zorg en veel katten worden als 'binnenkat' gehouden. Net als bij mensen valt het in eerste instantie niet echt op dat je kat dement begint te worden. Achteraf ga je als eigenaar van de kat beseffen dat je al wel tekenen van beginnende dementie hebt gezien maar je deze niet als zodanig hebt geïnterpreteerd. Het begint vaak met meer miauwen en de kat zal vaak iets rustelozer zijn. Veel katteneigenaren merken wel op dat de kat meer 'praat' maar leggen niet de link naar beginnende dementie.

Veel miauwen

Een van de meest opvallende veranderingen is dat de kat steeds meer en harder gaat miauwen. Vaak zal de kat enigszins rusteloos rondlopen en zonder reden continue geluid maken. Ook wanneer je de kat aait zal het miauwen vaak doorgaan. Als eigenaar van de kat zal je het gevoel krijgen dat de kat zijn ei niet kwijt kan en gefrustreerd raakt. Daarnaast zie je vaak dat de kat ietwat neurotische neigingen krijgt. Een goed voorbeeld is een kat die bijvoorbeeld voor een gesloten deur gaat staan schreeuwen of heen en weer gaat lopen. De kat moet dan koste wat kost naar buiten, bijna dwangmatig te noemen. Hier zijn natuurlijk meer voorbeelden van te verzinnen.

Overige symptomen

Naast het toenemende miauwen en het dwangmatige zijn er meer symptomen van dementie bij de kat te zien. Denk hierbij aan verloren rondlopen alsof hij de weg kwijt is of juist verdwaasd stilstaan, onzindelijk worden, karakterverandering of blazen tegen voorwerpen. Alle symptomen nemen toe naarmate de dementie verergert.

Naar de dierenarts

Wanneer je merkt dat je kat meer gaat miauwen is het zaak om een dierenarts te raadplegen. Wanneer je een goede band hebt met je kat en de veranderingen ziet kan je zelf vaak al de conclusie trekken dat het dementie is omdat je de kat goed kent. Toch is het verstandig om ook dan naar de dierenarts te gaan.

Er kunnen meer oorzaken zijn waardoor een kat meer gaat miauwen. Naast dementie kan het ook een lichamelijke oorzaak hebben. In dit laatste geval gaat de kat miauwen omdat ze zich niet goed voelt. Het is dus belangrijk dat de dierenarts de diagnose stelt of de oorzaak lichamelijk is of dat het dementie is.

Omgaan met demente katten

Demente katten kunnen je, door het onophoudelijke miauwen, soms flink irriteren, zeker wanneer het midden in de nacht is. Toch is het belangrijk je kat rustig en liefdevol te blijven benaderen. De kat meenemen in je frustraties werkt niet positief.
Een demente kat merkt niet altijd op dat je ineens achter hem of haar staat. Het kan zijn dat ze dan schrikken. Het beste is het om eerst oogcontact te maken met de kat voor je haar aanraakt. Ook grote veranderingen zijn stressvol voor demente katten. Probeer dan ook te voorkomen dat er veel verandert in de leefomgeving van de kat.

Medicijnen?

Zijn er medicijnen die dementie verhelpen? Nee! Er zijn wel medicijnen die de kat rustiger maken. Of dit de juiste aanpak is, dat is de keuze van de katteneigenaar in combinatie met de dierenarts.

Daarnaast zijn er apparaten te koop van het merk Feliway die in het stopcontact geprikt worden. Deze apparaatjes verspreiden een soort feromonen waardoor de kat mogelijk rustiger wordt. Feliway is ook te koop als spray maar de meeste mensen kiezen voor de verdamper omdat dit makkelijker in gebruik is.

Ook heeft MVPLabs (Cholodin) voedingssupplementen die volgens de fabrikant een positief effect hebben op dementerende katten. Voor het gebruik van deze supplementen is het wellicht verstandig om de dierenarts te raadplegen.

Vooruitzichten

Hoe het leven van een dementerende kat er verder uit gaat zien is niet helemaal te voorspellen. Sommige katten worden onzindelijk terwijl andere katten het netjes op de bak blijven doen. Ook zal de ene kat harder achteruit gaan dan de andere.

Extra aandacht

Dementerende katten genieten echt van extra aandacht. Ze vinden het over het algemeen heerlijk om geknuffeld te worden. Daarnaast is het goed voor de kat om deze extra te stimuleren door bijvoorbeeld veel te spelen. De kat heeft deze extra aandacht na al die jaren dan ook verdiend!
© 2013 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie komt vooral voor bij mensen met een leeftijd van boven de 65, maar kan zich ook al op jongere leeftijd openbare…
Dementie: Behandelingen en medicijnenDementie: Behandelingen en medicijnenEr bestaan helaas nog geen medicijnen die de ziekte dementie kunnen genezen. Er bestaan wel medicijnen die het dementeri…
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dementie bij katten"

Reactie

D. Bijsma, 16-05-2016 16:58 #1
Ik heb een kat van bijna 14 jaar oud die dement is, zij krijgt Cholodin, 1 tablet per dag maar ik vraag me af is dit wel voldoende? Omdat ze nog vaak onrustig is en ons 's nachts wakker miauwt. Wat kunnen we er nog meer aan doen om dit te stoppen?
Mvg. Debby Bijsma Reactie infoteur, 30-06-2016
Overleggen met de dierenarts maar persoonlijk heb ik de ervaring dat je katten alleen wat kan kalmeren. het miauwen zal wel blijven

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 21-08-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!