InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Varkensras: Pietrain varken - rasbeschrijving en gebruik

Varkensras: Pietrain varken - rasbeschrijving en gebruik

Varkensras: Pietrain varken - rasbeschrijving en gebruik Het Pietrain is een varkensras uit België en wordt vooral gehouden en gefokt voor de vleesindustrie. Pietrains zijn varkens die snel groeien en in rap tempo vlees ontwikkelen, waardoor het dier geliefd is door varkenshouders. Wat is de geschiedenis van het Pietrain varken, hoe zien de varkens eruit en welke karaktereigenschappen passen het best bij dit varkensras? En welke gebruiksmogelijkheden passen het best bij het Pietrain varken?

Inhoud

Geschiedenis

Het Pietrain varken is ontstaan in België, in 1920. In de jaren 1920 tot en met 1950 kwam dit varkensras alleen voor in en rondom de plaats Petrem (Frans: Piétrain). Het ras is ontstaan uit kruisingen tussen het Belgisch Landras en de Berkshire uit Engeland. Het Berkshire varken werd in de jaren na de Eerste Wereldoorlog ingevoerd in België, omdat er in België te weinig fokvarkens waren om aan de vraag van varkensvlees te voldoen. Doordat de Berkshire werd ingevoerd, waren er weer voldoende varkens voor de vleesindustrie, en is langzamerhand een nieuw ras ontstaan, namelijk het Pietrain.

Mager varkensvlees

Na de Tweede Wereldoorlog werd de vraag naar magerder vlees steeds groter. De welvaart onder de bevolking steeg, wat inhield dat men minder zwaar hoefde te werken. Omdat het vet vooral nodig was om het zware werk te doen, was er dus een grote vraag naar vlees met een lager vetgehalte. Het Pietrain varken stond al sinds het ontstaan van het ras bekend om het lage vetgehalte in zijn vlees, waardoor het ras goed aan de wens voldeed. Rond 1960 werden de eerste Pietrains in Nederland geïmporteerd.

Uiterlijk van het Pietrain varken

De Pietrain heeft een stevige bouw, en is door zijn bouw prima geschikt als vleesvarken. Het Pietrain varken is drager van het dikbilgen, waardoor alle varkens van dit ras een extra grote bilpartij hebben. Het ras wordt gezien als het meest gespierde varkensras ter wereld. Kenmerkend voor deze varkens zijn de zwarte vlekken op zijn lijf, en de kleine, rechtopstaande oren.

Gebit

Pietrains hebben een sterk gebit met flinke hoektanden. Deze hoektanden zijn vooral bij de mannetjes (beren) goed te zien. Wanneer varkens met elkaar vechten, kunnen zij met de hoektanden flinke verwondingen bij de tegenstander aanbrengen. Wanneer Pietrains in gevangenschap gehouden worden op een vleesboerderij, worden de hoektanden ingekort (ze worden afgevijld).

Huid en hoeven

De huid van de Pietrain is haast helemaal kaal, op een paar stugge haren na. De dieren mogen wel met een zachte borstel geborsteld worden. De huid insmeren met babyolie of uierzalf kan de dieren helpen tegen jeuk, omdat de huid soepel gehouden wordt. De hoeven zijn hard, en hoeven niet bekapt te worden, omdat ze snel genoeg slijten. De bijklauwen van het Pietrain varken moeten wel regelmatig geknipt worden.

Pietrain biggen groeien razendsnel, en een big kan per dag wel 500 gram groeien. Een volwassen Pietrain bereikt een gewicht van 240-300 kilogram, waarbij de beren (mannetjes) zwaarder zijn dan de zeugen (vrouwtjes). Ze bereiken een schofthoogte van 82 centimeter en worden gemiddeld 10 tot 15 jaar oud. De zeug heeft een draagtijd van 3 maanden, 3 weken en 3 dagen en heeft per worp gemiddeld elf biggen.

Karakter

Het Pietrain varken houdt er erg veel van om een modderbad te nemen. Het modderbad zorgt voor afkoeling en werkt eveneens als beschermlaag tegen de zon en vliegen. Het is een erg stressgevoelig ras en is daarom minder geschikt om op stal rond te lopen, alhoewel dit wel gebeurt. Het Pietrain varken voelt zich het prettigst als hij op een omheind stuk grond kan rondscharrelen en lekker in de grond kan wroeten met zijn snuit.

Gebruiksdoel

Het Pietrain wordt gezien in de vleesindustrie, maar wordt ook graag gehouden door hobbyboeren of op kinderboerderijen.

Bijzonderheden

Typerend voor België is dat hier het meest vers varkensvlees verkocht wordt. In andere landen wordt het vlees vaak een paar dagen ‘gerijpt’, voordat het verkocht wordt.

Omdat het Pietrain een erg stressgevoelig varkensras is, hebben een aantal fokkers in 1980 besloten om de Pietrain te kruisen met Large White varkens. Door deze kruising is er een onderras van het Pietrain ontstaan, namelijk de Pietrain Rehal.

Lees verder

© 2013 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Varken als huisdierVarken als huisdierVarkens zijn intelligente en lieve, aanhankelijke dieren die je heel goed het één en ander kunt leren. Daarom kunnen het…
Biologische evoluties bij het varkenBiologische evoluties bij het varkenAlle dieren zijn door de jaren heen flink veranderd. Paarden zijn enorm veel gegroeid, de mens is rechtop gaan lopen en…
Spaarvarkens als spaarpottenSpaarvarkens als spaarpottenVeel spaarpotten hebben de vorm van en varken. Leuk natuurlijk zo’n varkentje, maar waarom hebben spaarpotten vaak die v…
Wie Past bij Wie? Relatiematch - Liefdeshoroscoop AstrologieWie Past bij Wie? Relatiematch - Liefdeshoroscoop AstrologieWie past bij wie volgens de Chinese astrologie? Welke Horoscopen: Dierentekens (vgl. sterrenbeelden) passen goed bij elk…
Chinese Relatie Horoscoop - Wie Past bij Varken?Chinese Relatie Horoscoop - Wie Past bij Varken?Chinese Liefde - Relatie horoscoop. Welk Chinees dierenteken past er het beste bij het varken (of zwijn)? Een varken is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mutinka / Pixabay
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Piétrain
  • http://www.nieuwegein.nl/sjablonen/400/infotype/webpage/view.asp?objectID=26612
  • http://www.natuurlijkerleven.nl/natuurlijk-dierenhouden/natuurlijker-varkens-houden/het-nederlands-landras
  • http://www.boerderijdieren.nl/Varkens/main.htm
  • http://www.studio-evenaar.nl/dierenpark/abc/varken-pietrain.php

Reageer op het artikel "Varkensras: Pietrain varken - rasbeschrijving en gebruik"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!