InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Koninginnenpage, koningin der vlinders

Koninginnenpage, koningin der vlinders

Vlinders brengen kleur en beweging in je tuin. Een van de mooiste vlindersoorten is de koninginnenpage. Ook de rupsen van deze vlinder zijn een lust voor het oog. Hoe verloopt het proces van rups tot koninginnenpage? En hoe krijg je meer vlinders in je tuin?

Eitjes van de koninginnenpage

Veel vlinders leggen hun eitjes in groepjes bij elkaar. De koninginnenpage legt haar eitjes allemaal apart. Zij kiest daarvoor alleen bepaalde schermbloemen uit, zoals venkel of wortels. Als losse pareltjes plakt ze ze aan plantenstengels vast. De eitjes zijn niet groter dan een speldenknop. Binnen in het eitje vormt zich een minuscuul rupsje. Deze eet van binnen uit de schaal van het eitje op. Na tien dagen barst hij eruit en begint hij zijn leven als rups.

De rupsen

Rupsen van de koninginnenpage vervellen in de eerste maand van hun leven vier keer. Zo verandert hij van een klein oranje rupsje in een dik en kleurrijk gevlekt exemplaar. De dertien ringen waaruit zijn lijf bestaat zijn groen met zwart-wit-en oranje vlekken. Door de gaatjes in hun poten halen ze adem.

Van pop tot vlinder

Na de laatste vervelling zoekt de rups een schaduwrijk plekje in een boom of struik. Hij spint eerst een zijdedraad zodat hij aan de tak vast blijft zitten. Dan stroopt hij zijn kleurrijke huis af en verandert in een groene pop. Zo blijft hij een tijdlang bewegingsloos hangen. Binnenin ontwikkelt zich de vlinder. Langzaam wordt de cocon van de pop doorzichtig. Tot de vlinder zo groot is geworden dat hij eruit barst. De vleugels van de net uitgekomen vlinder zijn nog helemaal verkreukeld. Hij laat ze eerst drogen en pompt er met diep inademen bloed in. Na circa 10 minuten kan hij vliegen.

Vlinders in de tuin

De koninginnenpage behoort tot de mooiste grote vlindersoorten in ons land. De vlinders zijn 5 tot 10 centimeter groot. Ze leven met name in de buurt van weilanden en bossen. Woont u buiten de stad en heeft u een tuin, plant dan wat venkel. Deze schermbloem is het favoriete kostje van de koninginnenpage-rupsen. De vlinders zijn, net als andere vlindersoorten, gek op vlinderstruiken (ludbelia). Lavendel en kattenkruid zijn ook goede vlinderlokkers.

Tot slot

Veel vlindersoorten worden met uitsterven bedreigd. Een van de oorzaken is het gebruik van pesticiden. Maar ook het veelvuldig maaien van bermen en graslanden is een oorzaak. Heeft u een grote tuin of een stuk berm, haal dan niet al het onkruid weg. Veel vlinders zijn voor het leggen van hun eitjes afhankelijk van 'ongewenste planten', zoals bijvoorbeeld wolfsmelk en brandnetels.

"Deze schitterende vlinder vindt een hoopje aarde en zit er rustig op; de mens zal zich op zijn modderberg echter nooit rustig houden..." Joseph Conrad
© 2007 - 2019 Kooitje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vlinders, sierlijke acrobaten, Valerie Tracqui

Reageer op het artikel "Koninginnenpage, koningin der vlinders"

Reacties

Nico Cox, 06-08-2012 12:21 #3
Zojuist heeft een Koninginnepage een bezoek gebracht aan onze tuin. Ik kon hem bijna zo aanraken. Ik stond als vastgenageld aan de grond. Wat een prachtige en ook grote vlinder. Ik was in shock. Zoiets moois heb ik nog nooit gezien en ik ben al 64. Ik woon in Noord-Limburg. Een ongelofelijke ervaring

Linda, 18-07-2011 14:44 #2
Wij zagen gisteren, een koninginnepage bij ons in de tuin. Het diertje had de vlinderstruik ontdekt en bleef echt een hele poos bij ons rondfladderen! Is deze vlinder een unieke verschijning of valt het mee. Wij wonen in de Noord Oost Polder.

H. Geven, 04-10-2009 08:50 #1

Infoteur: Kooitje
Gepubliceerd: 01-11-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!