InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De niet zo onschuldige boterbloem

De niet zo onschuldige boterbloem

De niet zo onschuldige boterbloem De boterbloem behoort tot de Ranunculus. Dit is de wetenschappelijke naam voor de groep planten waaronder de boterbloemen en waterranonkels worden gerekend. Deze groep bestaat uit een vierhonderdtal planten. Veel kinderen denken dat deze bloem naar boter smaakt, maar dat is helemaal niet zo. De gele bloem heeft een scherpe smaak en is giftig. Het kan zelfs huidverbranding veroorzaken.

Uitzicht van de plant

De boterbloem bestaat uit vier grote delen: de wortel, de stengel, de bloem en bladeren. De bloem heeft in totaal 10 afzonderlijke blaadjes. Zo zijn er vijf gele kroonbladeren, maar ook vijf geelgroene kelkbladeren. In het hartje van de bloem vind je de meeldraden en de stamper. De bladeren van de bloemen ontspringen aan de voet van de plant en op de stengel. De eerstgenoemde zijn een stuk groter dan de andere. Het blad is handvormig samengesteld.

Giftig!

Boterbloemen doen iedereen denken aan boter, maar deze bloemen smaken helemaal niet lekker. Het is trouwens niet gezond om ze op te eten want ze zijn giftig! Doordat ze een vreemde smaak hebben, laten de dieren ze algauw staan. Als de bloemen gedroogd zijn en zich in hooi bevinden, zijn ze niet meer schadelijk. De giftige stoffen zijn er namelijk uit verdwenen.

Soorten boterbloemen

Scherpe boterbloem

De scherpe boterbloem buigt zijn steel wanneer het regent. Zo worden de stampers en meeldraden niet nat. De hangende bloempjes worden door vliegen en andere insecten als bescherming gebruikt. De scherpe boterbloem is een van de enige soorten die door een insect wordt bestoven. Een soort zweefvliegje zorgt voor de voortplanting van deze soort.

Kruipende boterbloem

Voor velen onder ons is dit een heel vervelende plant. Eens ze zich in je tuin bevindt, dan krijg je ze er nog moeilijk terug uit. Deze bloemen groeien eerder op vochtige plaatsen en buigen zich niet als het regent. De bloem is ook iets geler dan die van een scherpe boterbloem.

Speenkruid

Het speenkruid is een speciale soort binnen de categorie boterbloemen. De plant heeft een stervormig bloempje dat uit acht gele kroonbladeren bestaat. Aan de wortelvoet bevinden zich speentjes. Dit zijn knolletjes waar reservevoedsel in zit. Een bacterie die samenleeft met het speenkruid, haalt dat voedsel uit de lucht.

Waterranonkels

Er bestaan ook boterbloemen die je in het water vindt en die noemen we waterranonkels. De kroonbladeren zijn hier niet geel, maar wit en de blaadjes glanzen niet. Deze plantjes hebben twee soorten bladeren. Zo zijn er drijvende bladeren die een waterafstotende bovenkant hebben en daarnaast zijn er ook nog ondergedoken bladeren. Dit zijn haarfijne deeltjes van de plant. In water waar er heel wat voedingsstoffen aanwezig zijn, groeien er veel waterranonkels. Deze planten produceren overdag heel wat zuurstof, maar verbruiken er 's nachts ook een pak. Daardoor blijft er weinig zuurstof voor andere levende wezens over. Zo gebeurt het dat er vissen sterven wanneer er massaal veel ranonkels in het water groeien.

Weetjes

  • De boterbloem werd gebruikt door bedelaars om medelijden op te wekken. Ze wreven met de bloem over hun voeten zodat er blaren ontstonden.
  • Een boterbloem produceert heel weinig nectar waardoor er weinig dieren op deze bloem afkomen (tenzij voor het stuifmeel).
© 2012 - 2017 Gietje711, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boterbloemen, mooi maar giftigBoterbloemen, mooi maar giftigOver boterbloemen had ik tot nu toe nog niets geschreven. Het verwonderd mezelf ook, maar dat komt waarschijnlijk omdat…
Genezende planten: speenkruidSpeenkruid is een plant waarvan men al lang de genezende kracht kent. Toen vroeger de zeelui, die leden aan scheurbuik,…
5 giftige planten besprokenEr zijn veel planten die giftig zijn voor dieren. Hieronder ook de bosanemoon, dotterbloem, stinkende gouwe, hondsdraf e…
Gewoon speenkruid in bossen en bermenGewoon speenkruid in bossen en bermenIn februari kunnen we al vaak een solitair geel gekleurd bloempje zien tussen mooi groen blad, langs sloten, bermen of i…
Katten en giftige plantenKatten en giftige plantenEr zijn altijd planten in een tuin of omgeving van een huis. Zelfs op het balkon hebben we planten staan. Daarom een lij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De niet zo onschuldige boterbloem"

Reactie

Ge van Kessel, 25-06-2017 13:02 #1
Sap van de bloem en het blad is zeer goed om bultjes en wratjes mee te verwijderen. Ik heb het op mezelf getest.

Infoteur: Gietje711
Laatste update: 16-04-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!