InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > 5 giftige planten besproken

5 giftige planten besproken

Er zijn veel planten die giftig zijn voor dieren. Hieronder ook de bosanemoon, dotterbloem, stinkende gouwe, hondsdraf en kruipende boterbloem. Deze 5 worden hier kort besproken.

Bosanemoon

Gif

In alle plantdelen is protoanemonine en anemonine aanwezig.

De bosanemoon is giftig voor alle dieren, ook voor mensen. Gedroogd is de bosanemoon niet gevaarlijk.

Algemene symptomen bij inname

Het gif veroorzaakt onder andere heftige spiersamentrekkingen, kolieken met bloedverlies, bloedwateren, ademhalingsmoeilijkheden en hartstoornissen.

Paard: Maagdarmontstekingen, verlamming en nierbeschadigingen. Paarden eten de plant normaal niet door de scherpe en bittere smaak maar in de lente wordt hij soms toch gegeten.

Kat: Irritatie van de huid, braken en diarree.

Kruipende boterbloem

Gif

Alkaloide protoanemonine, anemol, saponinen en blauwzuurverbindingen. De gehele plant is giftig maar vooral het sap is gevaarlijk bij consumptie.

De kruipende boterbloem is vooral giftig voor vee; runderen, paarden, schapen, varkens,…. De plant wordt tijdens het grazen echter gemeden tenzij er een voedseltekort is. Anemol wordt bij drogen omgezet in anemonide wat niet giftig is. Gedroogd is de kruipende boterbloem dus niet gevaarlijk.

Algemene symptomen

Het gif prikkelt bij inname eerst het centrale zenuwstelsel en leid in een later stadium tot verlamming. Verder zijn ontsteking van het mondslijmvlies, overmatige speekselvorming, maagdarmontsteking, bloederige buikloop, nierontsteking, nervositeit, zenuwtrekken van oren en lippen, bemoeilijkte ademhaling en uiteindelijk convulsies symptomen van vergiftiging.
Er komt ook afname van de melkproductie voor en het veroorzaakt een bittere smaak en rode kleur van de melk. schapen kunnen plotseling omvallen. Varkens vertonen verlammingsverschijnselen maar weinig maagdarm klachten.
Soms kan er overgevoeligheid van de huid voor zonlicht ontstaan.

Dotterbloem

Gif

Saponinen en alkaloiden. Alle delen van de plant zijn zwak giftig.

Gevoelige dieren:

paard: Evenwichtsstoornissen.
kat: braken, diarree, duizeligheid, mogelijke nierschade.

Hondsdraf

Gif

Glechomine

De gehele plant is giftig. Indien hij minstens enkele weken gedroogd is wordt hondsdraf ongevaarlijk. Hondsdraf is voor veel dieren giftig waaronder paarden, muizen en ezels. Herbivoren lusten in het algemeen wel geen hondsdraf waardoor de kans op vergiftiging klein is.

Algemene symptomen

Hondsdraf kan ademhalings- en hartstoornissen veroorzaken. Verder zijn trillen, zweten, hoesten en verwijde pupillen symptomen van vergiftiging. Het eten van grotere hoeveelheden kan dodelijk zijn.

Stinkende gouwe

Gif

10 verschillende alkaloïden waaronder chelidonine, chelerythrine, sparteïne, chelidoxanthine en sanguinarine. Alle plantdelen zijn giftig.

Door de scherpe smaak van de plant zijn dieren vaak niet geneigd ervan te eten. Gedroogd is stinkende gouwe ongevaarlijk.

Gevoelige dieren:

Hond, kat, konijn …: Bloederige ontsteking van maag-darmkanaal, duizeligheid, sufheid en mogelijk de dood tot gevolg.
Paard - rund: De alkaloïden werken prikkelend op de slijmvliezen van het maagdarm - kanaal en doen de urineproductie toenemen. Bij runderen is het een onderdeel van een homeopathische behandeling tegen de slepende melkziekte.
© 2009 - 2019 Kitana, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lijst van giftige planten voor paardenIedere paardeneigenaar weet dat er planten voorkomen die zeer ongezond zijn voor paarden. Jakobskruiskruid is bijvoorbee…
Giftige planten en struiken in de tuinGiftige planten en struiken in de tuinOm ongelukken met giftige planten te voorkomen is het van belang om te weten welke planten er zoal in de tuin staan. Voo…
Giftige plantenGiftige plantenZeer veel planten produceren stoffen die in meer of mindere mate giftig zijn voor mensen en dieren. Er zijn een aantal p…
De niet zo onschuldige boterbloemDe niet zo onschuldige boterbloemDe boterbloem behoort tot de Ranunculus. Dit is de wetenschappelijke naam voor de groep planten waaronder de boterbloeme…
De bosanemoon groeit niet alleen in bossenDe bosanemoon groeit niet alleen in bossenWanneer de winter op zijn eind loopt gaat de bosanemoon bloeien. Voorzichtig komen de eerste glanzende, witte bloemen tu…

Reageer op het artikel "5 giftige planten besproken"

Reactie

Catharina, 12-06-2015 11:07 #1
Is hondsdraf nu giftig of niet? Volgens andere bronnen zijn de blaadjes evenals de bloemen eetbaar.
http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=41
http://www.eetbaretuin.info/kruiden/kruiden_per_soort/files/Hondsdraf_Glechoma%20hederecea.html
Zoals in deze links en nog vele andere… Welke bron is te geloven? Reactie infoteur, 03-04-2016
Beste,

Zoals bij vele planten het geval is heeft hondsdraf zowel gezonde als gevaarlijke eigenschappen. Een groot verschil tussen dit artikel en de bronnen die U aanhaalt is dat het hier over giftig voor dieren gaat en niet voor mensen. Wat giftig is voor de ene soort is niet percé giftig voor de andere soort. Dat gezegd zijnde is hondsdraf voor mensen ook niet zomaar veilig om te eten. Het bevat ook pulegone wat slecht is voor de lever en abortus kan veroorzaken.
Zoals bij alle gebruik van kruiden bij mens of dier is het aan te raden veel bronnen te vergelijken en liefst een expert te raadplegen. De dosis is vooral cruciaal, een beetje kan gezond zijn. Een hap teveel gevaarlijk. 5 gram is voor een mens van 70kg een kleine dosis, voor een dier van 4 of 10 kilo is dat al een beduidend grotere dosis…

Infoteur: Kitana
Laatste update: 13-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!