InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bonsai boom kopen

Bonsai boom kopen

Bonsai boom kopen Een bonsai boom kopen kan in een tuincentrum of via een webwinkel. Ook zijn er gespecialiseerde winkels in Nederland op het gebied van bonsai bomen en verzorging. Als je een bonsai boom wilt kopen bedenk dan van te voren waar de boom moet komen te staan. Wil je een bonsai boom buiten neerzetten, koop dan een soort dat buiten kan staan. Voor binnen geldt hetzelfde. Een bonsai boom groeit het beste in akadama. Dit is vulkanische rode aarde.

Bonsai boom

De betekenis van het woord bonsai in het Japans is ‘boom in pot’. In feite is een bonsai boom een klein gehouden boompje in een pot. Door bepaalde manieren van snoeien en onderhoud wordt de kenmerkende vorm verkregen. Enkele van de methoden om een vorm te krijgen zijn taksnoei en wortelsnoei. Door de boom tijdens de groei te geleiden met behulp van sterke draden kunnen de takken een vooraf bepaalde kant op groeien. De bonsai boom is klein te houden door de plant in een pot te laten groeien.

Bonsai stijlen

De Bonsai stijlen zijn in de periode tussen 1700 en 1849 ontwikkeld. In Japan werden ze door de hoogste Japanse bonsaimeesters ontwikkeld. Er is volledige overeenstemming gezocht met het zenboeddhisme voor de hoofdstijlen. De basis voor de hoofdstijlen ligt in de boomzielen uit de vrije natuur. In de volgende tabel staan de stijlen op een rij.

Bonsai stijlen
Japanse benamingSoort bonsai stijl
Bonkeimenselijk landschap
Bunjingiliterati- of wijsgerenstijl
Chokkanrechtopgaande stijl
Han-Kengaihalf-cascadestijl
Hokidachibezemstijl
Ikadabukivlotstijl
Ishisukihangend-aan-een-rotsstijl
Kabudachimeerstammige stijl
Kengaicascadestijl
Moyogigebogen opgaande stijl
Saikeinatuurlijk landschap
Seki Jojuwortels-over-steenstijl
Shakkanhellende stijl
Sharimikidrijfhoutstijl
Sokandubbelstammige stijl
Yose-uebosstijl

Akadama

Om de bonsai boom van de juiste mineralen en voedingsstoffen te voorzien kun je Akadama gebruiken. Akadama is vulkanische rode aarde. Dit soort aarde heeft een bepaalde korrel grootte waardoor het vocht goed wordt vastgehouden. Door de specifieke korrel grootte wordt te veel water doorgelaten naar onder in de pot. Wortelrot wordt op die manier voorkomen. Een bonsai boom kan ook groeien in de meer gangbare teelaarde. Hou daarbij wel rekening met het vochtgehalte van de aarde. Deze ligt al snel hoger dan bij Akadama.

Bonsai boom kopen

Bonsai bomen kopen kan bij een tuincentrum. Een eenvoudige bonsai boom kun je daar kopen, echter de kwaliteit laat nog wel eens te wensen over. Een iets duurdere bonsai boom is vaak ook van iets betere kwaliteit. Investeren loont dus als je langer wilt genieten van je bonsai boom. Er bestaan online webwinkels waar je bonsai bomen kunt kopen. Als je wilt beginnen met het kweken van een bonsai boom dan kun je eerst een starterpakket aanschaffen. Met behulp van zo’n pakket kun je gelijk een goede start maken in het kweken van een bonsai boom.

Bonsai kooptips

Als je een bonsai boom koopt in een winkel, kijk dan goed hoe de boom daar staat. Als het boompje binnen staat zet ‘m dan thuis ook eerst binnen. Een bonsai boom zet je altijd op een lichte plek in huis of in de tuin. Bonsai bomen zijn er voor binnen en buiten. Bedenk dus van te voren goed waar je de bonsai boom wilt neerzetten.

Eenmaal na de aanschaf van de bonsai boom begint het onderhoud. Het eerste wat je doet is de boom verpotten in een goede pot. Een goed moment om een bonsai boom te verpotten is in de vroege lente. Iedere soort bonsai heeft een eigen onderhoudsschema. Op internet kun je veel informatie vinden over het onderhoud van het soort bonsai die je hebt aangeschaft. Het goed verzorgen van een bonsai boom is erg belangrijk. Een bonsai boom is heel gevoelig voor slecht onderhoud.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Crissi 13, Pixabay
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Bonsai boom kopen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!