InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De kleine zonnedauw is een vleeseter

De kleine zonnedauw is een vleeseter

De kleine zonnedauw is een vleeseter Een vleesetende plant in Nederland. De kleine zonnedauw! Een heel klein plantje waar je voor moet bukken om het goed te kunnen zien. Waar je het best op de buik kunt gaan liggen om er mooie foto’s van te maken. Het vleesetende plantje is felrood met piepkleine druppels op de rode haren (tentakels of haarklieren) die aan het blad (bladschijf) zitten. Druppels die lijken op dauwdruppels maar een belangrijke functie hebben bij de voedselvoorziening bij alle planten uit de zonnedauwfamilie.

De zonnedauwfamilie

De zonnedauwfamilie (Droseraceae) is een familie van vleesetende planten. Tegenwoordig wordt aangenomen dat de familie drie geslachten telt:
  • Aldrovanda (watervliegenval)
  • Dionaea (venusvliegenvanger) en
  • Drosera

De geslachtsnaam Drosera is afkomstig van het Griekse woord drosos en betekend: dauw. De op dauw lijkende kleine druppels aan de rode tentakels. In Nederland komen drie soorten zonnedauw voor in de natuur: de kleine zonnedauw (Drosera intermedia), de lange zonnedauw (Drosera anglica) en de ronde zonnedauw (Drosera rotundifolia).

Kleine zonnedauwKleine zonnedauw
kleine zonnedauwkleine zonnedauw
ronde zonnedauwronde zonnedauw

Kleine zonnedauw (Drosera intermedia)

De kleine zonnedauw is in Nederland vrij algemeen en maakt dat dit grootste kans geeft om deze zonnedauw tegen te komen. De kleine zonnedauw staat dan ook niet meer op de Rode Lijst van bedreigde soorten.

Ronde zonnedauw (Drosera rotundifolia

Ronde zonnedauw staat op de Rode Lijst van beschermde soorten als gevoelig en komt in sommige delen van Nederland vrij algemeen voor en in andere delen is de ronde zonnedauw zeldzaam. De ronde zonnedauw heeft zoals de naam het zegt, ronde bladschijven. De stengels komen uit een rozet, die dicht op de grond ligt.

Lange zonnedauw (Drosera anglica)

De lange zonnedauw staat op de rode lijst als zeer zeldzaam. In Drenthe (Bargerveen) is de lange zonnedauw waar te nemen. De bladschijven van de lange zonnedauw zijn lijnvormig en langwerpig en staan op een vrij lange steel.

De kleine zonnedauw begint te bloeienDe kleine zonnedauw begint te bloeien
De kleine zonnedauw bloeitDe kleine zonnedauw bloeit
De doosvrucht van de kleine zonnedauwDe doosvrucht van de kleine zonnedauw

Beschrijving kleine zonnedauw

Uit de minimaal ontwikkelde wortels komt een wortelrozet. De bladeren (bladschijven) liggen eerst plat op de grond maar richten zich later op. De bladeren zijn omgekeerd eirond of spatelvormig met rode tentakels of haarklieren. De rode bladstengel is onbehaard. Zijdelings uit het rozet komen in juli tot augustus bloeistengels die aan de voet van het rozet die gebogen zijn. De bloeistengel is dubbel zo lang als de bladsteel en de stengel met knoppen groeit opvallend hoog boven de plant uit. De bloemen zijn tweeslachtig en worden ongeveer 5 mm. De grote van een bloeiende kleine zonnedauw kan tot 10 cm hoog zijn. Zonder bloemen is de kleine zonnedauw gemiddeld 2 centimeter hoog. De bloem van de kleine zonnedauw is wit met meestal 5 kroonbladeren aan de stengel met gemiddeld 3 tot 8 witte bloemen. De bloei is echter van korte duur: niet langer dan een week. De gegroefde doosvrucht na de bloei is enigszins peervormig en bevat eironde zaden welke verspreid worden door de wind.

Vleesetende plantVleesetende plant

Vleesetende plant

Een vleesetende plant is de kleine zonnedauw even als alle soorten uit de zonnedauwfamilie. De carnivoor onder de planten. De druppels die lijken als dauwdruppels spelen een hoofdrol hierin. Het is een kleverige vocht dat zich als een druppel aan het einde van het klierhaartje of tentakel bevindt en wordt op het blad afgescheiden. De insecten, mug, vlieg of juffer, die op het blad gaan zitten worden hierdoor ‘vastgeplakt’ en de andere rode klierharen buigen zich over de prooi heen, samen met het blad, zodat de prooi niet meer ontsnappen kan. Uit de klierharen zorgt een verteringsenzym ervoor dat de vlieg, mug of juffer verteerd wordt en zo als voedsel dient voor de zonnedauw. De zonnedauw is te vinden op open, natte, zure heide- en veengrond. Stikstofarme, natte en zure gronden. Het wortelgestel is dan ook niet goed ontwikkeld wat inhoud dat de voeding op een andere manier moet binnen komen. Door het vangen van insecten krijgt de zonnedauw wel genoeg voeding binnen.

Verspreiding
In Nederland komt de kleine zonnedauw voornamelijk voor in bijvoorbeeld het oosten van Nederland, op de hogere zandgronden in Overijssel, Noord-Brabant en Limburg en op de hoogvenen in Drenthe. Op de Waddeneilanden en in het laagveen van (voornamelijk) Utrecht is de soort zeer zeldzaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van ronde zonnedauwZonnedauw is een vleesetende plant die in Europa, Noord Azië en Noord Amerika voorkomt. Hij is inheems in Nederland maar…
De slanke sleutelbloem in het wild of gekweektDe slanke sleutelbloem in het wild of gekweektDe slanke sleutelbloem of Prímula elátior hoort bij de sleutelbloemfamilie of primulaceae. Een statige plant met een lan…
De prachtige bloem parnassia met de witte sterDe prachtige bloem parnassia met de witte sterDe parnassia bloeit in de zomer met prachtige bloemen. Vijf roomwit, geaderde bloembladeren, die van bovenaf gezien, ade…
Vachtsoorten van de caviaVachtsoorten van de caviaAls u een cavia wilt aanschaffen heeft u keuze uit verschillende vachtstructuren. In de dierenwinkels worden voornamelij…
Lavendelhei groeit in levend hoogveenLavendelhei groeit in levend hoogveenTussen het veenmos is dit plantje te zien in het moeras. Een prachtige kleine struik met mooie roze klokjes wanneer de s…
Bronnen en referenties
  • http://www.floravannederland.nl/planten/kleine_zonnedauw/#4
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_zonnedauw
  • http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&id=851&menuentry=soorten
  • http://www.natuur-bakkeveen.nl/zonnedauw_-_een_vleesetende_plant

Reageer op het artikel "De kleine zonnedauw is een vleeseter"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 29-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Rode lijst planten
Schrijf mee!