InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Tillandsia of airplants: een tropisch luchtplantje

Tillandsia of airplants: een tropisch luchtplantje

Tillandsia of airplants: een tropisch luchtplantje De Tillandsia of beter bekend als de airplant of het luchtplantje is een tropische plant die leeft zonder wortels in de aarde. De grijze of groene bladeren van de plant beschikken over speciale cellen die water en voedingsstoffen uit de lucht kunnen zuiveren om zo zonder wortels in de aarde te overleven. In gebieden als Mexico en Amerika groeien de planten tegen rotsen of in bomen. Het plantje begint populairder te worden als kamerplant en is qua verzorging niet heel erg lastig. De plant kan bij de juiste verzorging zelfs een mooie bloem krijgen.

Water geven aan de airplant

Waar het meestal fout gaat bij de airplant is dat mensen denken dat het plantje helemaal geen water nodig heeft omdat de plant alles uit de lucht zuivert. Het plantje haalt inderdaad voedingsstoffen uit de lucht, maar toch heeft het plantje wel af en toe water nodig. In de gebieden waar het luchtplantje oorspronkelijk groeit haalt het plantje ook veel voedingsstoffen uit de regen die er valt. Het beste is om regenwater te geven, omdat daar meer voedingsstoffen inzitten dan in kraanwater. Ongeveer één keer per week kan de plant natgespoten worden met de plantenspuit of even ondergedompeld worden in een badje met lauw water. Laat de plant op zijn kop drogen zodat het water niet in de bladeren blijft staan en de plant dus ook niet gaat rotten. Zorg ervoor dat het plantje helemaal droog is voordat je deze weer rechtop neerzet.

Standplaats voor de airplants

De luchtplantjes houden van een lichte plek zodat de voedingsstoffen omgezet kunnen worden in energie voor de plant. Plaats natte plantjes nooit in de volle zon om verbranding te voorkomen. Verder is het plantje dol op beweging in de lucht en vooral ook op frisse lucht. Kijk echter wel uit voor tocht en koude lucht, want daar kan het plantje minder goed tegen. In de zomer kunnen de plantjes eventueel buiten geplaatst worden, maar de Nederlandse winters zijn echt te koud voor de luchtplantjes. Het beste is het dus om een plekje in huis te zoeken. Omdat de plantjes geen aarde hebben en dus ook niet in een potje zitten kunnen de plantjes bijna overal geplaatst worden. Je kan ze ophangen, maar ook ergens neerleggen.

Soorten luchtplantjes

Er zijn wel meer dan zeshonderd verschillende soorten luchtplantjes. Het uiterlijk kan veel betekenen voor de verzorging. Hoe lichter de bladeren van de plant hoe meer licht het plantje nodig heeft. De grijze varianten van de airplant groeien in woestijnachtig gebied en kunnen dus goed tegen de volle zon. Ook hebben de lichte varianten van de airplant minder water nodig dan de groene varianten van de luchtplant. Bedenk dus ook bij aankoop van een luchtplantje wat beter voor je is. Als je een plek met veel zon in gedachten hebt is een lichte variant een goede optie. Is je plekje voor de airplant echter niet zo heel erg zonnig dan zijn de groene varianten beter geschikt. Ook de hoeveelheid verzorging die je wilt geven kan meewegen bij de aankoop. De groene varianten hebben iets meer verzorging nodig dan de grijze varianten, omdat ze vaker water nodig hebben.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ProFlowers.com, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Tillandsia
  • https://www.airplantshop.nl/c-3540581/verzorging-luchtplantjes/
  • https://groenvandaag.nl/10-tips-verzorgen-luchtplantjes/

Reageer op het artikel "Tillandsia of airplants: een tropisch luchtplantje"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 09-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!