InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Waterminnende planten

Waterminnende planten

Zoals je in mijn andere stukken over planten hebt kunnen lezen, moet je de meeste planten niet te veel water geven. Maar er zullen altijd personen zijn die dat moeilijk vinden en keer op keer hun planten verdrinken. Gelukkig bestaan er een aantal waterminnende planten. Het zijn er niet zo heel erg veel, maar hieronder worden ze beschreven.

Cyperus(siergras)

Siergrras heb je in veel verschillende soorten en maten. Siergrras vind het niet erg om veel water te krijgen. Wel vragen ze aardig wat licht. Helaas is het vaak wel zo dat je het gras vaak na de bloei kunt weggooien. Daarom zijn siergrassen ook relatief goedkoop. Een paar voorbeelden van siergrassen zijn: Cyperus alternifolius, cyperus alternifolius "Zumula" en Cyperus argenteostriatus.

Eichhornia (waterhyacint)

De waterhyacint is een drijvende waterplant. Er bestaan 35 soorten die tot deze familie behoren. Ze vespreiden zich over het gehele zoetwatermilieu van de tropen. De waterhyacint kwam oorspronkelijk alleen voor in de rivieren van het Amazone en Orinocogebied. De plant bestaat uit drijvende rozetten van bladstelen met daaraan rechtopstaande bladeren. De rozetten blijven drijven, doordat de bladstelen opgezwollen zijn. De rozetten bloeien met trosvormige violet kleurige bloemen. De rozetten van deze plant vormen met behulp van lange uitlopers nieuwe rozetten, die los kunnen laten en vrijzwemmend verder leven. De verspreiding van de rozetten door uitlopers kan heel snel gaan. In sommige tropische streken blijkt het aantal waterhyacintrozetten in 2 weken tijd te verdubbelen! Door deze snelle verspreiding is de waterhyacint nu voor vele landen in de tropen een ware plaag. In Nederland overleven ze de winter niet, daarom zijn ze uitstekend binnen te houden

Waterlelie

Een van de bekendste drijvende planten is natuurlijk de waterlelie. Je moet wel een flinke bak hebben om deze drijvende plant binnen te houden. Buiten komt deze drijvende plant wel beter tot zijn recht. Besluit je toch een waterlelie in huis te nemen, neem dan een mini soort. Deze worden lang niet zo groot als de gewone waterlelie, en het blad is ook een stuk kleiner.

Kroosvaren

Dit piepkleine drijvende waterplantje wordt 1 a 1,5 cm groot. De blaadjes liggen als schubben over elkaar, zodat het een groot geheel wordt. Deze kleine plantjes vermeerderen zich erg snel. Je zal dan ook af en toe een gedeelte moeten verwijderen, want anders groeien ze tegen je zijkant van je vaas of schaal omhoog.

Rhododendron

Vanwege zijn uitbundige bloei, vraagt de rhododendron veel water, dus met name in de zomer. Krijgt hij te weinig water, dan laat hij blad, knop en bloem vallen. De plant zal zich uiteindelijk wel weer herstellen, maar daar kan wel een jaar overheen gaan. Tijdens de bloei ook flink bijmesten. Het beste kan je de plant om de dag even dompelen in water op kamertemperatuur. Zo kan de potgrond zich flink volzuigen met water.

Varens

Varens houden van een flinke slok water. In de natuur komen de meeste soorten in vochtige bossen en moerassen voor. In de zomer als het erg warm is, kan je ze zonder problemen in een schotel met water laten staan. Omdat het blad van een varen erg dun is, verdampt hij erg veel water. Daarom zal aan het einde van de dag de schotel met water dan ook meestal helemaal leeg zijn. Controleer een varen wel regelmatig op luizen. Omdat het blad zo dun is, heeft dat een grote aantrekkingkracht op luizen. Ze kunnen er namelijk makkelijk in prikken om zo de plantsappen op te zuigen.

Zuurstofplanten

Zuurstofplanten zijn niet alleen geschikt voor in een vijver. Je kan je ook uitstekend houden in een vaas. Met op de bodem bijvoorbeeld siersteentjes. Afhankelijk van je smaak kun je uit verschillende soorten zuustofplanten kiezen, maar je kan ze ook door elkaar heen plaatsen.

Glanzend fonteinkruid

Dit wat iets doorzichtige plant, heeft het mooiste effect om in een vaas te staan. Zijn blad is opvallend lichtgroen en is een klein beetje doorzichtig.

Aardvederkruid

De stengels van de aardvederkruid lijken op veertjes. Dit plantje is heel fijn gebouwd, maar absoluut mooi om te zien. Zelf in de wintermaanden groeit dit plantje door.

Waterpest

Dit is een van de bekendste zuurstofplantjes. Deze plant heeft lancetvormige, fijngezaagde blaadjes. De blaadjes zitten als kransen aan een stengel. Deze plantjes kunnen wel 40 cm lang worden, maar je kunt ze zonder problemen af en toe af knippen.

Moerassterrenkroos

Dit plantje is zowel een onderwaterplant als een drijfplant. De blaadjes zijn stervormig. Als de bovenste blaadjes de oppervlakte halen, dan drijven ze echt op de oppervlakte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aquariumplanten, verzorging en onderhoudAquariumplanten, verzorging en onderhoudAquariumplanten zijn onmisbaar in een aquarium. Niet alleen omdat het er schitterend uitziet, aquariumplanten hebben ook…
Beplanting in je tuinBeplanting in je tuinNiets is leuker om je tuin te voorzien van nieuwe planten. Maar let wel op hoe je de planten neerzet, anders kan het nam…
AquariumplantenAquariumplanten1 ding wat nooit mag ontbreken in je aquarimbak zijn planten. Een aquarium met een fraaie afwisselingsrijke beplanting i…
Vijver: het aanleggen van een zwemvijverVijver: het aanleggen van een zwemvijverVeel mensen geven de voorkeur aan een zwemvijver boven een zwembad. Dit komt omdat de kosten voor het bouwen van een zwe…
Mummy plants: de houdbare plantHeeft u er ook zon hekel aan dat uw planten zo snel verwelken? Op dat probleem is nu een oplossing bedacht. Een geheel…
Bronnen en referenties
  • Kamerplanten encyclopedie boekje potplanten boekje waterplanten

Reageer op het artikel "Waterminnende planten"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 09-04-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kamerplanten
Schrijf mee!