InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Dahlia’s vullen uw tuin met bloemen in prachtige kleuren

Dahlia’s vullen uw tuin met bloemen in prachtige kleuren

Dahlia’s vullen uw tuin met bloemen in prachtige kleuren Dahlia’s zijn er in allerlei soorten, maten en kleuren. Het zijn bloemen die we nog steeds in vooral de oude tuinen tegenkomen. In de moderne tuinen zien we ze bijna niet meer. Dat is eigenlijk jammer, want de dahlia verdient het om gekoesterd te worden. Weinig bloemen bloeien zo dankbaar, weelderig en kleurrijk bij een goede verzorging. De laatste tijd is de dahlia weer in opmars. In tuincentra worden ze steeds vaker verkocht en rond september ziet men ze steeds vaker in tuinen bloeien. Het zijn ideale snijbloemen die in een vaas kleur en fleur aan een kamer geven. In de tuin zijn ze prachtige blikvangers met hun felle kleuren in diverse uitvoeringen; effen, dubbel blad, glad of gekrulde bloembladeren. Er is voor elke bloemenliefhebber wel een soort die hem/haar bevalt.

Dahlia's werden in het verleden vaak gezien in boerderijtuinen, maar ook in stadstuinen

De dahlia komt oorspronkelijk uit Mexico. Rond 1800 is ze naar Europa gehaald en maakte daar een goede opmars. Geen wonder. De bloemen zijn heel divers en hebben bijna allemaal een sterke, stralende kleur. Het is geen wonder dat er veel liefhebbers voor zijn.

De dahlia past ook in moderne tuinen

In de twintigste eeuw zijn de dahlia's een beetje uit de mode gegaan. Men zag ze vaak alleen nog in oude boerderijtuinen, maar tegenwoordig komt men ze ook weer in moderne tuinen tegen. Hun felle, vrolijke kleuren fleuren elke tuin enorm op.

De dahlia kan niet tegen de vorst

De plant is eigenlijk niet veeleisend, maar ze kan niet goed tegen de vorst. Niet alleen de plant, die bij vorst meteen zal afsterven, maar ook de knol kan er niet goed tegen. Dahliaplanten moeten daarom eind oktober/november teruggesnoeid worden, zodat de knol nog even in de grond kan aansterken voor het volgende voorjaar. Vlak voor de vorst wordt ook de knol uit de grond gehaald, afgeborsteld en op een vorstvrije plaats gelegd om te overwinteren.

Na de ijsheiligen de knollen weer in de tuin uitplanten

Net als alle eenjarigen en net als de zomerplanten moeten de knollen van de dahlia binnenblijven tot het niet meer kan vriezen. Na 15 mei kunt u de knollen weer op een zonnige plek in uw tuin uitplanten, waarna ze snel zullen groeien. Op die manier kunt u jarenlang plezier hebben van een knol.

Soorten prachtige dahlia's in kleuren en grootte

De dahlia is er in vele soorten en kleuren. Sommige hebben compacte, prachtig symmetrisch gevormde bloemen. Andere hebben zeer grote rozetten of bloemen met grote bloembladeren. De meeste dahlia’s zijn bovendien fel van kleur. Dahlia's zijn er als kleine, compacte bloemen van ongeveer zes centimeter doorsnede, maar ook als grote, ronde bloemen tot ongeveer tien centimeter doorsnede. Er zijn bloemen met enkele bloembladeren, maar ook bloemen met dubbele bladeren.

De knol van de plant in een pot met grond voortrekken

Wie de hele zomer van de bloemen wil genieten kan de knollen in het vroege voorjaar ook voortrekken. Plant de knol van een dahlia in een pot met potgrond. Verzorg haar op een koele, maar lichte plaats net als een kamerplant. Aan het einde van de vorstperiode (na de ijsheiligen, dus na 15 mei) kan de plant in de tuin in de (goed omgewerkte) grond ingegraven worden. Ze bloeit dan vroeger en zal u al vroeg in de zomer en tot diep in de herfst danken met prachtige bloemen.

Een plaatsje in de zon

Dahlia's houden van veel licht en verdienen dan ook een plaatsje in de zon. De plant heeft echter een nadeel. Ze heeft op warme dagen op die lichte plaatsen ook veel vocht nodig. U kunt het aan haar bladeren zien als ze begoten moet worden. Het blad en de stengels worden dan slap. Hetzelfde geldt overigens voor de hortensia, die alleen prachtig kan bloeien als ze ook genoeg water krijgt.

Dahlia's vermeerderen via zaad

Wie dit alles teveel werk is en geen plaats heeft om de knollen vorstvrij te bewaren kan ook het zaad van de dahlia bewaren en in het vroege voorjaar in een bak uitzaaien. Plant de ontkiemde plantjes uit in potjes en poot ze na de ijsheiligen in de volle grond. Ze zullen het eerste jaar niet meteen direct zo uitbundig bloeien als de dahlia’s die al een flinke knol bezitten, maar u kunt op deze manier gemakkelijk verschillende soorten en kleuren van het ene jaar op het andere overhouden.

Dahlia's vermeerderen via stekjes

De dahlia kan ook gestekt worden. Neem daarvoor de kleine, groene uitlopers die na het oppotten van de dahliaknol in het voorjaar boven de grond verschijnen. Breek de groene uitlopers voorzichtig bij de knol af en zet deze in een goed vochtig potje. Als het jonge plantje na een week of wat nieuwe blaadjes aanmaakt, kan het eveneens in de volle grond gezet worden.

Nooit voor de ijsheiligen planten

Jonge plantjes echter eveneens altijd na de ijsheiligen planten(half mei), net als de grote knollen dus. Vorst kunnen ze immers niet verdragen, zeker de kleintjes niet.

De dahlia houdt van luchtige, vochtige grond

Dahlia’s kunnen niet goed tegen de droogte en moeten dan ook op zomers warme en droge dagen af en toe wat water hebben. U ziet het meestal vanzelf aan het blad als ze dorst hebben, maar eigenlijk is het dan al een beetje te laat. De dahlia doet het goed op bijna elke waterdoorlatende grond en heeft daarbij niet veel meststoffen nodig.

Insecten houden van de bloemen

Insecten zijn dol op dahlia’s. Niet alleen de honing zoekende insecten, maar vooral slakken en ook oorknijpers (of oorwurmen), luisjes en trips kunt u soms op de plant zien. De meeste insecten doen geen kwaad aan de planten en bloemen, maar de slak, de trips en de luis moeten af en toe wel bestreden worden. Tegen oorwurmen kunt u een blikje, gevuld met stro, omgekeerd op een stokje naast de dahlia zetten. de oorwurmen kruipen daar graag in. Op die manier raakt u ze op de plant zo goed als kwijt.

Oorwormen bestrijden

Oorwormen verstoppen zich nogal eens graag in de holten van de dahliabloemen. U kunt ze diervriendelijk bestrijden door een leeg groenteblik te vullen met stro en dat omgekeerd op een stok tussen de dahliaplanten te zetten. Daar kruipen oorwormen graag in, want ze houden nogal van donkere, vochtige plekjes. Verzameld in het blik zijn ze dan ook gemakkelijk te verwijderen.

Schudden voor gebruik

Dahlia's staan prachtig in een vaas en zijn een echte blikvanger in uw huiskamer. Vanwege de diep geschulpte bloemblaadjes kan er echter wel een insect of slakje in verborgen zitten. Wilt u de bloemen graag binnen in een vaas zetten, schud ze dan na het snijden even ondersteboven uit, zodat alles eruit valt, dat er niet in hoort te zitten.

De dahlia kan uw tuin vullen met prachtige kleuren, maar pas op voor slakken

Over het algemeen geeft de dahlia weinig problemen. Bij een goede verzorging beloont ze u met een overdaad aan prachtige bloemen. De plant is in bloeiende staat een sieraad in elke tuin. Slakken zijn er echter verzot op, dus het is wel oppassen als er slakken in uw tuin zijn. Zij kunnen binnen de kortste keren een dahlia plant helemaal kaal vreten.
Gerelateerde artikelen
Dahlia’s een lust voor het oogDahlia’s een lust voor het oogDahlia’s groeien het best in niet te zure en niet te alkalihoudende grond. Ideaal is kleiachtige grond waarbij toch nog…
Tuinplanten - afrikaantjes, dahlia's en pioenrozenTuinplanten - afrikaantjes, dahlia's en pioenrozenMet Afrikaantjes kan je de tuin oranje versieren, bijvoorbeeld als het Nederlands elftal speelt of gewoon om de tuin een…
Zomerbloeiende bloembollen; DahliaZomerbloeiende bloembollen; DahliaVan de zomerbloeiende bloembollen is de Dahlia misschien wel één van de bekendste soorten. Het is bovendien een bloembol…
IJsheiligen: houd rekening met 15 meiIJsheiligen: houd rekening met 15 meiIJsheiligen vallen van 11 tot en met 14 mei en staat voor een aantal Heiligen. Maar de periode na IJsheiligen vanaf 15 m…
Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinBoeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinVoor het schikken van mooie boeketten, met bloemen uit eigen tuin, kun je éénjarige planten en plukbloemen uit zaadmengs…

Reageer op het artikel "Dahlia’s vullen uw tuin met bloemen in prachtige kleuren"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 31-03-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!