InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bijenplanten zijn goed voor de bestuiving in je tuin

Bijenplanten zijn goed voor de bestuiving in je tuin

Bijenplanten zijn goed voor de bestuiving in je tuin Bijen zijn belangrijk voor de de bestuiving (bevruchting) van sier-en voedselgewassen. Het gaat niet goed met de bijen in Nederland. Dat heeft te maken met het gebruik van insecticiden en de verandering van het landschap waardoor er minder soorten bijenvriendelijke gewassen voorkomen. We kunnen de bijen een handje helpen door bijenvriendelijke planten in onze tuinen te zetten. Bijen zijn overigens niet erg gevaarlijk voor mensen. Zij kunnen wel steken maar dat levert alleen gevaar op voor mensen met een allergie. Bijen zijn een stuk vriendelijker dan wespen.

Herfst- of Japanse anemoon

De herfst- of Japanse anemoon is een vaste plant. Hij bloeit vanaf eind juli tot in de loop van september. Het is een plant die, als hij eenmaal zijn draai gevonden heeft, veel prachtige roze bloemen met een geel hart geeft en gemakkelijk in het onderhoud is. In veel gevallen moet hij zelfs een beetje in toom gehouden worden. Hij kan in de zon en op licht beschaduwde plekken staan. Deze anemoonsoort wordt ongeveer 90 centimeter hoog.

Phacelia

De Phacelia is een eenjarige plant en een echte bijenvriend. Hij komt vaak in zaadmengsels voor. De Phacelia wordt ook wel bijenvoer of bijenvriend genoemd. De plant groeit zeer snel en bloeit van juni tot september. Hij wordt ongeveer 60 centimeter hoog en heeft prachtige lila bloemen.

Lychnis

Een andere naam voor Lychnis is Koekoeksbloem of Prikneus. De variëteiten Coronaria en Brandende Liefde zijn het bekendst. Het is een vaste plant die zich ook gemakkelijk uitzaait. Bij strenge vorst zal hij de winter echter niet overleven. De bloemen van de Lychnis zijn paarsroze of wit. De steel en de bladeren zijn licht behaard en grijsgroen waardoor het een blikvanger in de tuin kan zijn.

Campanula

De campanula wordt ook wel klokjesbloem genoemd. Er zijn varianten in het wit, paars, roze en lila. De campanula kan goed in bakken of potten worden gehouden, maar ook in de volle grond doet hij het goed. De campanula bloeit soms twee keer en trekt dus extra veel bijen aan. Het is wel raadzaam om de uitgebloeide bloemen te verwijderen en de plant regelmatig water te geven. Zet hem liever niet in de directe zon, maar in de schaduw of halfschaduw.

Zonnebloem

De zonnebloem is de koningin onder de bloemen. Het is een grote plant met grote bloemen, meestal in geel maar ook rode komen voor. Zonnebloemen laten zich gemakkelijk kweken uit de bekende zonnepitten. De zonnebloem houdt uiteraard van zon en droogte en krijgt graag wat steun. Zij draait zijn hoofdje in de loop van de dag mee met de zon. Zij is niet alleen een lekkernij voor bijen maar ook voor slakken, dus opgepast. De bloei vindt plaats tussen juli en oktober.

Echinacea

De echinacea houdt van een zonnige standplaats. Het is een vaste plant met roze bloemen en een rood hartje. De blaadjes van de bloemen wijzen naar beneden. De plant wordt ook wel rode zonnehoed genoemd. Hij bloeit tussen juli en september en wordt ongeveer 100 centimeter hoog. De Echinacea wordt wel geprezen vanwege zijn geneeskrachtige eigenschappen. Zo zou deze plant een goede werking op het immuunsysteem hebben. Bovendien werkt hij ontstekingsremmend en antibacterieel.

Dahlia

De Dahlia is een knolgewas. Hij doet het goed in borders en is in vele kleuren verkrijgbaar. De knollen kunnen het best eind april in de volle grond worden geplant, maar ze doen het ook in potten en bakken. De knollen kunnen in de grond blijven en het jaar daarna weer bloeien. Ook hier is het weer oppassen geblazen voor slakken. Ook oorwormen houden van Dahlia's. Dahlia's hebben voedzame grond en een zonnige standplaats nodig.

Herfstaster

Herfstasters zijn er in verschillende kleuren maar het meest komt de lila variant met geel hartje voor. Het voordeel van de herfstaster als bijenplant is dat hij tot vrij laat in het seizoen bloeit, ook bij lagere temperaturen. De bijen kunnen dus lang doorgaan met het verzamelen van stuifmeel. Herfstasters leveren veel stuifmeel. Het is wel weer oppassen met deze plant dat niet de hele tuin er mee vol komt te staan. Het is nogal een woekeraar.

Phlox

Phlox is een elegante vaste plant die voorkomt in verschillende tinten roze en in het wit. Phlox is het Oud-Griekse woord voor vlam, reden waarom deze plant ook wel Vlambloem wordt genoemd. Phlox breidt zich gemakkelijk uit en heeft weinig verzorging nodig. Het is een plant die veel soorten kent, waaronder ook een aantal eenjarigen. De bekendste soort is de Phlox Paniculata die van mei tot september bloeit.

Salvia

Salvia of Salie is een dankbare borderplant met meest lilapaarse bloemen die aarvormig zijn. De plant wordt in de homeopathie gebruikt en een bepaalde variant wordt als drugs gerookt. Ook wordt er wel thee gezet van de Salvia. Het is een vaste plant die bloeit van mei tot en met juli. Salvia kent vele varianten, zowel wilde als gecultiveerde. In ieder rijtje bijenplanten komt hij wel voor. Salvia is goed te combineren met bijvoorbeeld de gele Rudbeckia Nitida of met witte Phlox.
Behalve voor bijen zijn veel van de hierboven beschreven planten ook aantrekkelijk voor vlinders.

Lees verder

© 2014 - 2019 Catrien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Meer vlinders in de tuinMeer vlinders in de tuinVlinders geven tuinbezitters extra plezier in de tuin. Het is een vrolijk gezicht om vlinders van allerlei soorten en kl…
Meer vlinders in uw tuinMeer vlinders in uw tuinVlinders, een van de weinige insectensoorten die daadwerkelijk geliefd zijn bij vele mensen. In hun vele kleuren en vari…
Vlindervriendelijke tuinVlindervriendelijke tuinVlinders in de tuin zal je niet snel zien als je alles betegeld hebt. Voor voedsel hebben vlinders nectar uit bloemen no…
De campanula of klokjesbloem is een zonaanbidderDe campanula of klokjesbloem is een zonaanbidderDe campanula met zijn mooie klok- of stervormige bloemen, ook wel klokjesbloem genoemd, is een zonaanbidder. Je hebt hog…
Stuifmeel en de verschillende kleurenStuifmeel zijn plantaardige zaadjes van bloemen die gemaakt worden in de helmknop bovenaan de meeldraad. Stuifmeel is no…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RitaE, Pixabay (bewerkt)

Reageer op het artikel "Bijenplanten zijn goed voor de bestuiving in je tuin"

Infoteur: Catrien
Laatste update: 16-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!