InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Allergie bij honden

Allergie bij honden

Chronische oog- en oorontsteking, huidproblemen, hotspots en constant jeuk. Een hond die allergische reacties vertoont heeft het niet makkelijk. Een allergie is een overgevoelige reactie van het immuumsysteem op allergenen (stoffen die allergieen veroorzaken). Bij honden die overgevoelig reageren op huisstof- voedselmijt, treedt de allergie op in de vorm van roodverkleuring van de huid en ontstekingen. Huisstof- en voedselmijten zijn kleine, spinachtige diertjes. Terwijl de huisstofmijten in bedden, gordijnen, tapijten en gestoffeerde meubels leven en zich met huidschilfertjes van mensen voeden, vindt je voedselmijten soms in plantaardig en dierlijk droogvoer, wanneer het niet juist bewaard wordt. De allergieen worden door de ontlasting van de mijten veroorzaakt.

Symptomen

Kwellend jeuk en roodverkleuring van de huid, vooral in het gebied van de kop, poten en onder de oksels zijn symptomen van atopische dermatitis. Omdat zowel huisstof als voedselmijten het hele jaar actief zijn, hebben dieren die lijden aan de allergie in elk jaargetijde last van deze symptomen. Ook chronische oor- en oogontstekingen komen vaak voor. Door krabben en likken treden soms secundaire infecties op. Bacterien of schimmels kunnen de beschadigde huid binnendringen en veroorzaken zo ontstekingen. De Diagnose 'Allergie' wordt door de dierenarts gesteld die het dier eerst zal onderzoeken of er misschien andere oorzaken (parasieten, vlooien, schimmels) mogelijk zijn. Als de symptomen over een langere periode optreden en de hond op cortison therapie reageert, kan een overgevoeligheid de oorzaak van alle ellende zijn. De dierenarts spoort een allergie tegen huisstof- resp. voedselmijt op door middel van een huidtest of via een bloedserumonderzoek. Het is belangrijk dat voor de test bepaalde medicijnen niet worden toegediend, omdat deze het resultaat kunnen beinvloeden.

Huidtest
Hierbij wordt een rechthoekig 15x20cm groot gebied op de flank van het dier geschoren, waarna er verschillende allergenen in de huid worden gespoten. Als er na zo'n 15 minuten rode blaasjes of verdikkingen optreden, reageert de hond positief op de desbetreffende allergeen.

Bloedserumonderzoek
De dierenarts neemt bij de hond bloed af en stuurt dit naar een gespecialeerd laboratorium. In een voorafgaande test wordt allereerst onderzocht of er inderdaad sprake is van een allergie. Als het testresultaat positief is, wordt het bloed verder onderzocht. Eventueel kunnen specifieke antilichaampjes tegen huiddtof- en/of voedselmijt worden aangetroffen.

Therapie

Een hond kan goed leven met een allergie die op tijd is ontdekt en juist wordt behandeld. Het is belangrijk dat de allergieveroozakende stoffen het liefst zoveel mogelijk uit het dagelijks leven van de hond worden verwijderd. De hond mag geen contact meer hebben met de ontlasting van de mijten die de allergie veroozaakt. Hoewel een mijten vrij gebied alleen te vinden is op 1500 meter boven de zeespiegel, kun je wel stappen ondernemen om de verspreiding van mijten in jou huis tegen te gaan. Maar volledig 'uitroeien' is er niet bij.

Slaapplaats
Kies een hondenbed van (af)wasbaar materiaal, zoals leder of kunststof, omdat mijten zich op zo'n ondergrond nauwelijks kunnen verspreiden. Een stoffen hondenbed moet meerdere keren per maand op een temperatuur van minimaal 60 graden wordengewassen om de mijten te doden. Gebruik voor het kussen een hoes die geen mijten doorlaat (encasing).

Slaapkamer
Als de hond in de slaapkamer slaapt, wordt aanbevolen de matrassen en het bedlinnen van het baasje te voorzien van encasings. Mocht dit niet mogelijk zijn, zorg dan dat de hond niet in of naast het bed slaapt, omdat dit een plaats is waar veel mijten aanwezig zijn.

Algemeen
Zorg dat er in huis het liefst geen vaste vloedbedekking ligt.

Stofzuiger
Aanbevolen wordt een toestel dat is voorzien van een speciaal fijnstoffilter (hepa-filter). Daardoor wordt het opjagen van de huisstofmijt voorkomen. Laat de hond tijdens het stofzuigen niet in de kamer.

Schoonmaken
Stofzuig de vloeren meerdere keren per week en neem ze nat af. Maak vaste vloedbedekking niet met een stofreiniger schoon omdat die veel vocht achterlaat, voor mijten de ideale basis om zich voort te planten.

Luchten
Mijten houden van warmte en een hoge luchtvochtigheid. Voor het verlagen van de luchtvochtigheid moeten alle kamers voldoende worden gelucht en droog gehouden worden.

Voedsel
Tot nu toe werd verondersteld dat de voedselmijten zich al in het droogvoer bevinden als de klant het koopt. Wetenschappers van de LMU Munchen hebben onlangs echter bewezen dat commercieel droogvoer niet van begin af aan is besmet. Het voer wordt pas door mijten aangetast als het slecht wordt bewaard. Ter voorkoming van verspreiding van de mijten moet het voer goed afgesloten zijn. Bovendien moet het droog worden bewaard op een vrij constante temperatuur, lager dan 13 graden Celsius en in een ruimte met een relatieve luchtvochtigheid van 40 a 55%. De houdbaarheidsdatum mag niet worden overschreden. Een alternatief: schakel op een ander voer over. Ruw voedsel zonder graanproducten is vaak een oplossing. Sommige fabrikanten hebben speciaal hypo-allergeen voedsel. Informeer hiernaar bij de dierenarts.

Hulp bij jeuk

Er wordt vaak cortison toegediend om de jeuk te verminderen. Dit geneesmiddel verbetert het welzijn van de hond, maar een langdurige behandeling met cortison is niet aan te bevelen. Er kunnen nare bijwerkingen optreden. De huid wordt dunner en het immuumsysteem en de bijnierschors kunnen op de duur worden beschadigd. Probeer daarom de symptomen in samenspraak met de dierenarts met alternatieve middelen te behandelen. Er worden vooral essentiele omega 3 en omega 6 vetten gebruikt om de jeuk te verminderen. Er zijn kant-en-klare preparaten verkrijgbaar die door het voedsel worden gemengd. Verder bevat ook lijnolie omega 3 vetzuren. Meng deze olie voor een langere periode door het voer van de hond. Ook medische hypoallergene shampoos of lotions kunnen een jeukverminderend effect hebben. Maar de voeding en de omgeving blijven het belangrijkst bij het aanpakken van de allergie. Laar je adviseren door een dierenart.s
© 2008 - 2014 Bailey, gepubliceerd in Zieke dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergieën komen in de moderne samenleving alsmaar meer voor. De meest bekende allergie is allicht hooikoorts, maar ook…
Honden met allergieHonden met allergieHonden met allergie hebben voornamelijk last van heel veel jeuk. Om de allergie te voorkomen kan het handig zijn te wete…
Allergie voor honden, maar toch een hond?Allergie voor honden, maar toch een hond?Er zijn in Nederland veel mensen met een hondenallergie. Dit komt doordat bij deze mensen het afweersysteem tegen die ba…
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Allergie voor huisdierenAllergie voor huisdierenHet lijkt wel of steeds meer mensen allergieën ontwikkelen. Allergieën tegen huisstofmijt, pollen of grassen, koemelk of…

Reageer op het artikel "Allergie bij honden"

Reacties

Rita, 19-04-2010 17:36 #4
Ik heb dezelfde vraag als Ricardo, ook mijn hond heeft hetzelfde en we zouden heel erg geholpen zijn met wat meer uitleg over de aloe vera, waar koop je die en wat is de hoeveelheid die je mag geven?

Ricardo, 18-01-2010 21:58 #3
Petra, geef je de hong aloe ipv water? kan je duidelijker uitleggen wat te doen precies. mijn hond heeft nl hetzelfde en ben ook ten einde raad

Caroline van Ginkel-Penning, 17-04-2009 20:26 #2
Mijn hond heeft er nooit last van gekregen, maar zo opeens had zij last van luizen? Diverse producten gebruikt. Ze zijn al heel lang weg, maar toch heeft zij jeuk op haar rug, zijkanten van haar lijf, en zitten er roosvlokjes en bultjes, en zwarte/bruine dingetjes, en heeft zij enorme haaruitval.Ook sinds dat de andere hond overleden is.

Ik weet het niet meer./… Ben ten einde raag.

Petra_66 (infoteur), 15-02-2009 11:21 #1
Ik heb zelf erg goede ervaring met de pure Aloë Vera drank te geven. Mijn hond was binnen 6 weken schoon van zijn jeukende plekken en had ook weer normale ontlasting. #erder was ik al bij een reguliere dierenarts. Hij had injecties en een shampoo gekregen maar dit werkte nauwelijks. Vanaf de eerste dag dat ik de Aloë gaf stond de allergie stil en behalve een enkele terugval was hij na 6 weken schoon :-)

Infoteur: Bailey
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 4
Schrijf mee!