Sarcoïden bij paarden

Sarcoïden zijn huidtumoren die voorkomen bij paarden. Sarcoïden kunnen niet uitzaaien naar de interne organen van en paard en komen zodoende dus alleen voor op de huid en het onderliggende weefsel.

Achtergrondinformatie

Sarcoïden lijken in eerste instantie veel op wratten, het verschil is dat wratten zelf weg gaan, sarcoïden niet. Ze kunnen over het hele lichaam voorkomen, maar je ziet ze het meest op plekken waar de huid wat dunner is en waar het paard vaak zweet.

Soorten sarcoïden

Occult sarcoïd

Een ronde, grijze, haarloze plek op het lichaam van het paard. Veelvoorkomende plekken: hoofd, oksels, binnenkant dijbeen, lies.

Verucose sarcoïd

Wratachtige of schilferende plekken op de huid met soms een wat harder bultje in het midden, ze kunnen een heel groot oppervlak bedekken. Veelvoorkomende plekken: hoofd, lies, schacht, oksels.

Nodulaire sarcoïd

Kleine bultjes die doorgaans niet vast zitten aan het onderliggende weefsel en dus heen en weer bewogen kunnen worden. Ze kunnen alleen voorkomen, maar er zijn ook paarden die meerdere (denk aan honderd) sarcoïden hebben. Veelvoorkomende plekken: oogleden, oksels, binnenkant dijbeen, lies.

Fibroplastische sarcoïd

Vlezige plek die snel bloedt. Deze sarcoïd kan zich op elke plek van het lichaam ontwikkelen en komt soms voor uit een mildere soort sarcoïd (zie bovenstaande soorten).

Gemengde sarcoïd

De naam zegt het al, deze sarcoïd is ontstaan uit twee andere soorten sarcoïden. Veelvoorkomende plekken: hoofd, oksels, lies.

Kwaadaardige sarcoïd

Agressieve vorm waarbij de tumoren zich in een razend tempo over de huid van het paard verspreiden, gelukkig heel zeldzaam.

Therapie

Chirurgische ingreep

Methode die vaak succesvol is bij kleine sarcoïden, de kans op terugkeer van de sarcoïd is echter wel groot.

Bevriezen

De sarcoïd wordt met stikstof min of meer weggebrand, werkt alleen bij kleine sarcoïden die niet diep in de huid liggen.

BGG-injecties

Normaal wordt dit middel gebruikt bij inenting tegen tuberculose, maar het werkt ook redelijk tegen nodulaire en fibroplastische sarcoïden rond de ogen, op andere plekken is de behandeling minder effectief.

Chemotherapie

Een erg moeilijke methode omdat het lastig is aan deze medicijnen te komen. Het werkt wel goed bij bepaalde soorten sarcoïden.

Cytotoxische therapie

De beste behandeling op dit moment. Er wordt een speciale zalf voor het paard vervaardigd aan de universiteit van Liverpool. De zalf bevat zwaar metaalzouten en celgroei-remmers en mag alleen door een veearts aangebracht worden.
Gerelateerde artikelen
Sarcoïd bij paardenEen sarcoïd is een huidaandoening bij het paard. Het is een goedaardige tumor die erg van grote kan verschillen. Lees in…
Melanomen bij paardenEen melanoom is een huidtumor die vooral voorkomt bij paarden met weinig pigment zoals bonten en schimmels. Melanomen zi…
Papillomatose bij dierenPapillomatose is een huidaandoening die gekenmerkt wordt door de ontwikkeling van meerdere papillomen. Een papilloom, ee…

Allergie bij hondenChronische oog- en oorontsteking, huidproblemen, hotspots en constant jeuk. Een hond die allergische reacties vertoont h…
Bronnen en referenties
  • http://pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/Index.ssi

Reageer op het artikel "Sarcoïden bij paarden"

Infoteur: Flew
Laatste update: Januari 2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!