InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Algen, oorzaak en bestrijding

Algen, oorzaak en bestrijding

Algen, oorzaak en bestrijding Algen behoren tot de oudste plantensoorten ter wereld. In de meeste aquaria zijn wel sporen van algen te zien, heel vervelend en vaak niet mooi. In totaal zijn er ongeveer 15.000 algensoorten, die ik hier uiteraard niet allemaal zal bespreken. Ik beperk mij tot de soorten die vaak in zoetwateraquaria ontstaan. In aquaria met veel planten en weinig vissen, die bovendien matig gevoerd worden, zullen niet snel algen ontstaan. Het moge duidelijk zijn dat de meeste aquarianen zich hier niet aan houden. Men wil zoveel vis als mogelijk houden, wat ook logisch is. Het is ook belangrijk om regelmatig het water te verversen, om ophoping van stoffen die algen veroorzaken tegen te gaan.

Behalve dat ze vaak lelijk zijn, zijn algen over het algemeen niet schadelijk. In sommige aquaria is het zelfs noodzakelijk om algen te hebben, omdat dit een belangrijke voedingsstof is voor de vissen.

Er zijn diverse middelen op de markt die algen tegengaan, over het algemeen werken deze goed. Het is echter niet raadzaam deze te gebruiken. Het ontstaan van alg heeft altijd een oorzaak, en het is belangrijk om die te achterhalen om het zo op te lossen.

Het voorkomen van algen

Het helemaal voorkomen van algengroei is bijna onmogelijk. Toch kun je het zoveel mogelijk voorkomen door de volgende aanwijzingen op te volgen:
  1. Zet het aquarium niet in direct zonlicht, dus niet bij, naast, of tegenover een raam.
  2. Was planten altijd heel goed uit voor je ze in je aquarium zet.
  3. Gebruik veel snelgroeiende planten in het aquarium.
  4. Voer niet te veel.
  5. Ververs wekelijks 20% van het aquariumwater.
  6. Vervang elk jaar je TL-balken, slecht licht zorgt voor algengroei.
  7. Wees er vlug bij. Zie je een begin van alg? Verwijder het direct.
  8. Neem minstens één algetende vis- of garnalensoort in het aquarium.

Groene Alg

Op bladeren is een egaal groene laag alg te zien, met daarin zwarte puntjes.

Oorzaak
  • Een te hoog nitraatgehalte. (5-10mg/liter is ideaal)
  • Dit is op te lossen door snelgroeiende planten aan te brengen, het water te verversen en minder te voeren.
  • Een te laag fosfaatgehalte. (max 0,5mg/liter)
Bestrijding
  • Ph verlagen, bijvoorbeeld door filteren over turf.
  • Algenetende vissen eten deze algensoort vrijwel altijd.

Zweefalg

Zoals de naam al zegt: deze algen zweven door het hele aquarium. Na verloop van tijd kleurt het water groen.

Oorzaak
  • Zweefalg komt vaak voor als het erg warm is, je ziet het ook vaak in vijvers en kanalen.
Bestrijding
  • Schakel het licht 48 uur lang uit en zorg dat er van buiten ook geen licht in het aquarium komt. Hierna het filter (filter over kool!) schoonmaken en dit regelmatig blijven doen. Let op: deze methode kan je planten doden door lichttekort.
  • Levende watervlooien in de bak doen helpt ook. Denk er wel om dat je de dode dieren daarna verwijdert.
  • Ook UV-licht aanbrengen is een goede oplossing, echter de vissen vinden dit niet fijn. Maar tijdelijk inzetten dus.

Blauwalg

Een blauw-groene, vaak plakkerige laag die afgezet wordt op de planten. Vaak worden er bellen in gevormd. Deze alg stinkt erg als hij uit het water wordt gehaald.

Oorzaak
  • Teveel vissen in de bak, die teveel worden gevoerd. Ook vaak te zien in net opgestarte aquaria. Dit duidt op een te hoog fosfaatgehalte. 0,5mg/liter is het maximum.
  • Verhelp dit door het afhevelen van vuil van de bodem, het schoonmaken van de filter en minder voeren.
  • Een andere oorzaak kan een te laag nitraatgehalte zijn, 5-10mg/liter is ideaal.
  • Dit is te verhelpen door het toevoegen van KNO3.
Bestrijding
  • Vaak verhelpen een optimale verzorging en ideale waterwaardes deze alg. Is dit niet het geval, verlaag dan de Ph.

Bruinalg (kiezelwieren)

Een bruine, soms wat slijmerige laag die op de ruiten, bladeren en alle andere voorwerpen in het aquarium te zien is. Deze alg komt vaak voor bij pas opgestarte bakken. Vaak verdwijnt de bruine laag vanzelf. Je kunt bruine alg handmatig verwijderen met een algenmagneet.

Oorzaak
  • Een te korte verlichtingsduur of een te hoog SiO2-gehalte (kiezelzuur)
Bestrijding
  • Het verlengen van de verlichtingsduur werkt vaak goed. Vaak trekt deze alg vanzelf weg als het een pas opgestarte bak betreft.

Baardalg, Penseelalg, Borstelalg (Rode algen)

Hoewel deze algen samen behoren tot de Rode algen, zijn ze niet rood van kleur. Baardalg vormt korte, groene haartjes. Ze zijn te zien op planten, glas en alle andere voorwerpen in het aquarium. Borstel- en penseelalg zijn donkerder van kleur, soms tegen zwart aan.

Oorzaak
  • Vaak is licht de oorzaak: zonlicht, andere TL-balk, langere belichtingsduur.
Bestrijding
  • Met thee! Voeg elke week 1 kopje per 100 liter water toe. Ook algenetende vissen kunnen helpen. Deze algensoort is erg lastig te bestrijden, beter voorkomen dan genezen dus.
  • Een “middagpauze,” het licht ’s middags een uur uit doen, helpt soms ook. Echter de vissen vinden dit niet fijn.
  • Radicaal: haal de besmette planten etc. uit het water.

Draadalg

De draden van deze alg kunnen tot wel 50cm lang worden, ze slingeren door de hele bak heen. Draadalgen zijn groen van kleur.

Oorzaak
  • Hoe lastig ook: deze algensoort komt alleen voor in aquaria die in superconditie zijn. Het is dus een zeer goed teken als je deze alg in je bak krijgt.
Bestrijding
  • Algetende vissen inzetten.
  • Je kunt de meeste alg zelf ook wegscheppen door het op te rollen met behulp van een stokje.

Lees verder

© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Vissen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke algeneters voor welke algWelke algeneters voor welke algAlgen in een aquarium kunnen niet alleen esthetisch storend zijn, maar kunnen ook nog eens flink wat schade aanrichten a…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…
Algen tegengaan in het aquariumAlgen tegengaan in het aquariumAlgen behoren tot één van de meest voorkomende ergernissen in het aquarium. Niet alleen zijn algen behoorlijk storend en…
Algen: een vervelend en hardnekkig ietsAlgen in het aquarium vormen een natuurlijke schakel in het evenwicht. Nemen ze de overhand dan maken ze van uw aquarium…
Aquarium kopen: Waarop letten bij het kiezen en inrichten?Aquarium kopen: Waarop letten bij het kiezen en inrichten?Waar moet je op letten, wanneer je een aquarium wilt gaan houden? Wat zijn de eerste dingen die je moet weten, wanneer j…

Reageer op het artikel "Algen, oorzaak en bestrijding"

Reacties

Guy, 01-08-2014 11:17 #28
Hallo, wie kan me helpen, mijn probleem is dat mijn vijverwater niet helder krijg, er blijft altijd precies stof hangen waardoor ik nooit de bodem zie, de vijver is 8m op 4 en 1m30 diep heb er 2filters op staan en 2 uv lampen wie kan het zeggen?

Anne, 22-02-2014 00:21 #27
Ik heb sinds een paar dagen een aquarium, er zitten uiteraard nog geen vissen in (daarmee wacht ik nog anderhalve week… en test het water dan eerst), maar er ontstaat een witte/mistige gloed door het aquarium en er komen op de planten witte kleine "draadjes" en op sommige een soort vliesjes (lijkt wel een soort rook) de dierenwinkel zegt dat dit betekend dat er teveel goede bacteriën in het water zitten en dat ik gewoon 3 a 4 dagen moet wachten tot het wegtrekt. Maar zouden jullie weten of dit klopt etc. Reactie infoteur, 27-02-2014
Heb je je steentjes/zand/grind (je bodembedekking in ieder geval) goed uitgespoeld voor je dit erin deed? En staat je filter zodanig dat het wateroppervlak in beweging is? Als dit het geval is, is er inderdaad niets aan de hand, dit komt vaker voor in net opgestarte bakken en trekt vanzelf weg. Heel goed dat je niet direct vissen in je aquarium hebt gedaan!

Marielle, 02-11-2013 14:49 #26
Hallo,

Ik heb sindskort lange groene draden alg in mijn aquarium die vooral in de planten zitten, maar ook op de bodem liggen. Wat voor soort alg is dit en wat kan ik hier aan doen?

Groetjes,
Mariëlle Reactie infoteur, 21-11-2013
Hallo Mariëlle, dit is draadalg en het is een teken dat je aquarium in goede gezondheid verkeert, super dus! Hoe je draadalgen het beste kunt bestrijden kun je lezen in het artikel. Veel succes!

G. Siebenga, 04-08-2013 13:15 #25
Bovenstaande oplossing voor een aquarium, gelden die ook voor een tuin vijver? De vijver is groot br 1,70 mtr lang 2,40 mtr en diep 0,60 mtr. Reactie infoteur, 05-08-2013
Met vijvers heb ik helaas geen ervaring, maar je zou het eens kunnen proberen natuurlijk!

Bert, 29-06-2013 15:38 #24
Hallo,

Ik heb ook last van algen en wil dit oplossen met de thee-methode. Maakt het nog uit wat voor thee ik gebruik?

Mvg Bert Reactie infoteur, 01-07-2013
Hallo Bert, je kunt dit het beste met 'gewone' thee proberen. Blijf in ieder geval weg van thee met smaakversterkers en dat soort zaken, gewone pure thee dus. Laat je even weten of het werkt?

Impulsief, 01-11-2012 21:42 #23
Hebben een aquarium met 2 schildpadden. Sinds 2 weken nieuwe pomp in het aquarium en hebben sinds kort last van bruine aanslag (lijkt roest) op de bodem en de ruiten. De pomp is een Eheim Professional 3. Hiervoor hadden wij ook een (gebruikte) Eheim Pro, maar deze werkte niet afdoende, dus een nieuwe aangeschaft.
Schildpadden zijn nog geen 1/2 jaar oud, dus nog niet op volle grootte. Wie heeft advies. Want algetende vis of garnalen zullen smakelijk worden verobert. Alvast bedankt Reactie infoteur, 05-11-2012
Hallo, het opmeten van je waterwaardes kan je wellicht meer informatie geven. Zijn die in orde? Of ligt het wellicht aan de locatie van je aquarium, staat de bak in direct zonlicht misschien?

Monique, 26-08-2012 20:42 #22
Beste,

Ik heb een vraagje. wij wilden voor onze zoon een aquarium kopen. Na ons goed te hebben laten informeren zijn we aan de slag gegaan. Bodem, plantjes, verwarming, filter 2 weken wachten en we konden de visjes gaan halen. We hadden een flesje gekregen wat we er`1x in hebben gedaan. om van kraamwater aquarium water te maken.

Nu na 1 week. (we hebben dus nog geen visjes) onstaat en een soort witte aanslag op 1 waterplantje het lijkt wel een witte alg. het andere plantje niet. Wat doen wij fout. Alles draait en doet het. Kunnen we nog vissen halen? En hoe krijgen we deze aanslag weg.

Bedankt voor de reactie.

Gr monique Reactie infoteur, 24-09-2012
Hallo Monique, is dit wellicht iets tijdelijks geweest? Van witte alg heb ik nog nooit gehoord. Staat de bak wel op een goede plaats, dus niet in de volle zon?

M. Huberts, 13-07-2012 19:25 #21
Ik had ook last van allerlei algen in mijn bak. vervolgens kreeg ik de tip om mijn bak helemaal dicht te plakken met kranten zodat er geen licht of wat dan ook meer bij kon.
ik was erg bang dat me planten en vissen het niet zouden overleven ondanks mijn zorgen heb ik het 4 dagen volgehouden en het advies was ook minimaal 3 dagen maximaal 5 naar 4 dagen was het resultaat echt heel erg mooi! me bak was kraak en kraak helder! alle algen waren verdwenen en lagen opgehoopt tegen de pomp aan.

van af toen ben ik ook veel minder gaan voeren en probeer zo min mogelijk aan de bak te doen behalve wat water verversen en 1 a 2 x per week beetje voeren.
ik heb malawi cichliden en een bak van 1meter bij 50cm 50cm.

als je ten einde raad bent en je weet het niet meer probeer het maar eens plus de tips die op de site staan van water verversen andere verlichting en veeeel minder voeren. dan kom je al een heel eind in de richting!

Fons, 26-06-2012 01:33 #20
Ten aanzien van elzenpropjes om aquariumwater op natuurlijke wijze zachter te maken en aan te zuren: persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om ze, wanneer ze al helemaal "dor", bruin en uitgedroogd zijn, van de boom te plukken. Wanneer je ze van de grond opraapt, is de kans op ongewenste bacteriën aanzienlijk groter!
Zelf spreid ik ze vervolgens uit en laat er de zon nog eens een paar dagen flink op schijnen. De UV-straling in het zonlicht kan nog eventueel aanwezige bacteriën doden.
Tenslotte zou ik adviseren om ze enigszins voorzichtig en spaarzaam te gebruiken: het effect kan namelijk behoorlijk krachtig zijn. Dus liever beetje bij beetje (bijvoorbeeld iedere week een paar in een wat kleiner aquarium) dan in een keer een grote hoeveelheid. Ze schijnen ongeveer drie à vier weken werkzaam te zijn.
Succes!
Fons

Dzy, 14-06-2012 22:10 #19
Ik heb last van penseelalg en wat ik ook probeer, ik kom er niet vanaf. Is het een optie om mijn vissen tijdelijk onder te brengen in een ander aquarium en de algen in mijn eigen aquarium eerst te bestrijden met algenverwijderaar en ten slotte mijn bak droog te zetten voor een aantal weken? Mijn planten gooi ik weg, alsmede mijn bodembedekking. Rotsen wil ik langdurig uitkoken en uitdrogen. Dit werd mij aangeraden door de dierenwinkel hier… Reactie infoteur, 20-06-2012
Heb je de thee-methode al geprobeerd zoals beschreven in het artikel? Wellicht helpt die, anders is het inderdaad een optie om eigenlijk helemaal overnieuw te beginnen. Wees er dan wel zeker van wat de oorzaak is, anders komt de alg straks misschien weer terug! Neem daarvoor de tips onder "Het voorkomen van algen" ter harte. Succes!

Martin, 01-03-2012 21:07 #18
Mijn aquarium is ongeveer 5 weken, en hebt last van zweef algen.ik heb de helft water ververs, en een filters met zakje voor algen ten midden van mijn filter gestoken.De vraag is kan ik nog iets anders doen? ( want men heeft mij vertelt, dat men het licht 48 uur uit laat ook zeer voedt helpt is dat waar? Reactie infoteur, 12-03-2012
Hallo Martin, dat is inderdaad een van de tips die ik hierboven in het artikel beschrijf. Probeer het eens uit en laat aub weten of het heeft gewerkt! Succes met je aquarium verder.

Dzy, 02-12-2011 16:02 #17
Ik heb al een flinke poos last van bruinalg in een van mijn bakken. Dit is merkwaardig, deze bak is door middel van een rooster in tweeën gedeeld en de ene helft is prima en de andere helft zit vol bruinalg. Ik laat de verlichting al langer aan en heb het voeren tot een minimum beperkt. Nu hoorde ik van een kennis dat je bruinalgen kunt doden door ze uit te drogen. Ik heb momenteel een bak over waar ik mijn vissen in onder kan brengen. Is dit een goed idee?

Jan, 20-06-2011 14:07 #16
Ik heb onderhand al 6 jaar een aquarium met plezier. Onderhand heb ik allerlei tegenslagen al gehad. Een half jaar geleden had ik last van blauw alg. Daarop heb ik op advies veel snelgroeiende planten geplaatst. De blauw alg is intussen verdwenen. Maar nu heb ik een nieuw probleem erbij!. Waar ik ook kijk in de bak over zat zit een laag zwart stof achtig iets. Ik denk zelf dat het familie is van de rode algen. Het zit op mijn planten op mijn kienhout, stenen. ik word er een beetje gek van. Elke keer word er maar van die middeltjes aangesmeerd wat uiteindelijk niet helpt. Wie o wie kan mij verder helpen om dit probleem op te lossen. Ik kan een foto sturen van het probleem als het verhaal niet duidelijk is. Heb 4 garnalen, 5 bodemalgeneters die de hele dag poetsen en 2 bruine algenters die alleen snachts tot leven komen.

A. Venmans, 03-05-2011 15:53 #15
Ik ben het niet eens met de benoeming dat 0,5mg/l fosfaat een maximum bedraagt ter voorkoming van blauwalg. Ik heb namelijk een fosfaatgehalte van 1,5mg/l en er is geen enkele spoor van blauwalg te zien.

H. E. Engler, 22-03-2011 13:36 #14
Ik had een vraag van een andere strekking waar jullie mij misschien bij kunnen adviseren ik heb een rekord60 bak waar ik bepaalde kleine problemen mee heb zo heb ik planten erin staan die niet of nauwelijks groeien en het lijk wel of er troep op de bladeren liggen want als ik ze afspoel is het meeste eraf er zit een interne filter in nu is mijn vraag is het een goed idee om er een externe filter erbij te nemen en helpt het? BvD

Marietje, 09-12-2010 17:06 #13
Ook ik heb veel last van draad alg in mijn aqarium! heb hem al verschillende malen helemaal leeg gemaakt en helemaal opnieuw opgestart! Duren hobby zo :-(! Maar nu na de zoveelste keer heb ik alweer draadalg? wie kan mij vertellen hoe t komt dat ik dat elke keer krijg? Ik heb alles al vernieuwd lampen, planten, en vissen! Wil t nog 1x gaan proberen en anders stop ik ermee en gaat alles de Marktplaats op! dit zou ik erg jammer vinden want vondt t echt een leuke hobby maar zo kost t mij financeel te veel! hoop op een goed advies, alvast bedankt groetjes Marietje

Eddy, 03-09-2010 10:57 #12
Beste kijk naar de natuur om je heen gebruik eens gekoot regenwater als je kunt even tot op het kookpunt breggen en dan laten afkoelen zacht water! iets meer planten aanbregen en maag zout gebruiken kun je bij de aphotheker krijgen daar groeien de planten zeer goed van en ze blijven gezond groen begin altijd met een beetje een koffie lepelje of wanneer je een grote bak hebt een afgestreeken eetlepel werkt trauwens ook voor de vijver! kost niet veel! voor een emmer van vijf kilo zo een 5a6 euro dacht ik op dit moment en je doet er een hele tijt mee je PH waarden blijven stabiel en als je zelf eens last hebt van zuure opriperingen in de maag heb je iets in huis dat je kan helpen. o ja ook je algen probleemen zullen op termein verdwijnen. Eddy

Corrie van Mourik, 30-08-2010 21:05 #11
Hallo beste mensen
Ik heb sint enige tijd erg veel last van baardalg( donker) en heb al van alles uit de kast gehaald om er iets aan te doen.
Verlichting vervangen en zelfs een nieuwe pomp geinstaleerd met alle onderdelen die er bij horen zoals slangen en koppelingen.
Nu ben ik op aanraden van de winkel met een co2 kuur bezig, maar nu heb ik weer de indruk dat mijn planten er niet van genietenen niet meer groeien.
Heeft u voor mij een oplossing die wel werkt.
Ik weet wel dat je het niet helemaal kan bestrijden, maar zoals nu is niet mooi en leuk meer
Graag uw advies

Corrie Reactie infoteur, 01-09-2010
Beste Corrie,

Misschien kun je de maatregelen zoals genoemd in het artikel eens proberen. Veel succes!

Bert Oosting, 20-04-2010 22:23 #10
Al vele jaren heb ik een vijver met 11 goudvissen, vijver in het diepste gedeelte is ongev.1 meter.Na deze toch wel strenge winter heb ik nog nooit zoveel groene alg inde vijver gehad, (en nog heb ) Handmatig, of met een stok probeer ik deze te verwijderen, maar het is een heftig karwei.Beste oplossing enkele algenetende vissen aanschaffen?

Helena, 13-11-2009 02:15 #9
Hallo
ik heb sinds 1 jaar een nieuwe aquarium een bak van 100 bij 50 bij 60 en heb er een goeie pomp inzitten want we hebben door viswinkel uit late rekenen hoeveel liter water erin zit en een filterpomp bij gekocht die er bij past (zijn schijnbaar van… liter tot… liter weet ff niet precies voor hoeveel liter die is kweet alleen dat die goed hoort te zijn…
het nadeel is alleen dat ik flinke last van groen water heb en ik wordt er knettergek van…
en aangezien en nogal wat water ingaat heb ik geen zin om die bak elke 2 maanden helemaal schoon te maken…
ik heb er guppen plaatjes en verschilende tetras inzitten ik zag laatst zelfs toevallig een jonge gup langszwemmen haha.
ik heb er ook een zuurstofpompje inzitten en wat kunstplantjes maar geen echte plantjes…
waar kan het aanliggen dat dat water zo groen is? ik heb niet zon zin om een dure uvc lamp aan te schaffen en ook geen zin om er een of ander middeltje in te gooien…
wat zou ik eraan kunnen doen?
zou het dan toch aan de planten liggen?
ik hoop snel op een tip want mijn vriend roept al dat hij die aquarium eruit wil doen maar ik wil dat niet hihi
vind het net zo gezellig die visjes en me katten kijken er graag naar (ze doen verder niets maar kijken vanaf een afstandje en kan uren duren net alsof ze tv kijken hahahahaha)
ik hoop dat iemand een tip voor me heeft

met vriendelijke groet helena Reactie infoteur, 13-11-2009
Hoi Helena,

Om te beginnen: kunstplanten eruit en echte planten erin! Kunstplanten doen niks voor je waterkwaliteit. Ook zou ik even nagaan dmv een testsetje of al je waterwaardes wel ok zijn.

Succes verder!

Sinterklaas, 24-09-2009 15:29 #8
Algen zijn hele nuttige beestjes hoor!
maar tegen algen kan je altijd Copepoden in je aquarium doen.
je moet alleen even opletten of de vissen ze niet opeten.

Paul, 20-08-2009 11:08 #7
Ik heb uw stuk gelezen, omdat ik giganties veel last heb van algen. Veel bruin op bodem en glas engroen op de bladeren. Mijn vraag is daarom ook: heb me laten vertellen dat een eetlepel keukenzout ook wonderen doet? Kunt u dit bevestigen, zo ja, kan ik dit proberen. Is ook een beetje biologisch? Reactie infoteur, 24-08-2009
Beste Paul,

Van deze oplossing heb ik nog niet gehoord dus helaas kan ik je niet verder helpen…

Groeten, Funkyfish

Grasz, 04-07-2009 11:25 #6
Hallo aquarium liefhebbers! Ik zit met een probleem in mijn middelgrote aquarium. Ik heb al tijden (een half jaar) last van groene aanslag op de ruiten. Het zijn (licht)groene spikkels die zich van een klein groepje ergens op het ruit hebben ontwikkeld tot een aanslag over alle ruiten. Ik kan er nog wel vrij makkelijk door heen kijken. Mijn vissen (neon tetra 6, koperzalm 4, algeneter 1) lijken er geen last van te hebben. Ik ben al vaak langs de dierenwinkel geweest, en die zeggen na een watercontrole dat het water opzich goed is, maar dat er meer planten in moeten. Ik heb er 3 goed groeiende planten instaan. Ook heb ik eens een kuur geprobeerd om de algen te doden genaamd protalon-707. Deze heeft ook niks uitgehaald, terwijl het een vrij agressieve kuur is (mijn vissen hebben het wel overleeft). De alg is er bijna niet af te krabben en de bak leeg halen en schoon maken heeft ook geen zin gehad.

Een tweede probleem dat ik heb is dat ik nu ook nog last heb van een 2e alg, een donkergroene laag, die zich langzaam vormt over het oppervlak van het water, tis een heel dun laagje. Je kan het gemakkelijk weg halen, maar het komt langzaam steeds weer terug.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen tegen deze algen? Ik ben radeloos.

Alvast hartelijk dank,
Groetjes, Grasz

Pie Veugen, 24-09-2008 19:18 #5
Ik heb in mijn tuin een waterbassin gemaakt van 13x2.5 meter en 40 cm diep.
Ik wil dit bassin alleen gebruiken als object, dus zonder vissen en planten.
Er is een dompelpomp geinstalleerd, welke konstant pompt.
Wat moet ik doen om algengroei te voorkomen<
Groet,
Pie Veugen.

Dennis, 14-08-2008 21:43 #4
Mijn aquarium is groen de glazen en planten en voor zweeft witte troebelachtige wolkjes,
wat kan het allemaal zijn en wat is er aan te doen? Reactie infoteur, 18-08-2008
Hoi Dennis,

Voor een goed advies heb ik meer specifieke info nodig. Ben je net begonnen met je aquarium? Heb je veel planten en vissen, hoe groot is je aquarium etc. Waarschijnlijk zijn je waterwaardes niet helemaal op orde of ververs je niet vaak genoeg water waardoor er vervuiling ontstaat in je bak. Er kunnen echter ook andere oorzaken zijn zoals je in mijn artikel kunt lezen.

Succes met de bestrijding!

Patrick, 31-08-2007 14:36 #3
Oke bedankt.
Maar ik heb 2 algeneters soort meervallen die zich aan het glas kunnen vast plakken en nog 4 grote algen eters die over de bodem struinen. Er is er geeneen die omkijkt naar de achterwand. Is er een soort wat daar wel van houd?
Groeten Patrick Reactie infoteur, 01-09-2007
Je zou eens garnalen kunnen proberen, die eten over het algemeen goed algen.

Patrick, 30-08-2007 21:20 #2
Hallo,
ik heb een soort draad alg wat zo goed als alleen aan de achtwand van mijn aqwarium groeit het kan heel lang worden als ik het niet regelmatig eraf trek. Is hier iets voor om dat definitief te stoppen? Reactie infoteur, 31-08-2007
Hoi Patrick,
Draadalg is over het algemeen een teken dat je een goed biologisch evenwicht in je aquarium hebt, eigenlijk is dit dus een compliment van jouw aquariaan! Mooi is het natuurlijk niet… Cupracell schijnt een goed middel te zijn tegen draadalg, of wellicht kun je algetende vissen inzetten. Succes!

Eddy van Goethem, 17-04-2007 20:30 #1
Groene alg kun je ook bestrijden met elzenpropjes die je in het najaar gaat op raapen even afspoelen onder de kraan en er een handvol van in de bak laaten vallen het water kleurt er wel wat bruin van maar het is een natuurlijke zachtmaker u zult zien dat het werkt o ja per hondert lieter een hand vol van deze elsjes en bij hartnekige groene algen alle weken verversen u kunt ze ook in een netje doen dan drijven ze niet rond in de bak een natuur vriendelijke oplosing en er is nog een uitstap aan verbonden ook veel plezier.

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Reacties: 28
Schrijf mee!