InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Apistogramma Ramirezi - Antennebaarsje

Apistogramma Ramirezi - Antennebaarsje

Apistogramma Ramirezi - Antennebaarsje De Apistogramma Ramirezi, ook wel Antennebaarsje genoemd, is een geliefde aquariumvis. Geen wonder: de vis is vrij klein en heeft daarom geen groot aquarium nodig. De prachtige kleuren en het interessante broedgedrag dragen zeker bij aan de populariteit van deze aquariumvis. Hieronder vind U meer informatie over deze mooie Zuid-Amerikaanse Dwergcichlide. De Apistogramma ramirezi wordt ook wel Microgeophagus ramirezi of Papiliochromis ramirezi genoemd. De in dit artikel gebruikte naam (Apistogramma ramirezi) is het meest ingeburgerd en wordt daarom gebruikt.

  • Wetenschappelijke Naam: Apistogramma ramirezi
  • Nederlandse Naam: Antennebaarsje
  • Familie: Cichlidae (Cichliden)
  • Herkomst: Zuid-Amerika

Lengte

  • Man ongeveer 6 centimeter
  • Vrouw ongeveer 5 centimeter

Geslachtsonderscheid

Het mannetje is iets groter dan het vrouwtje, en ook wat kleurrijker. De rugvinnen van het mannetje zijn langer. Tijdens het broedseizoen krijgt het vrouwjte een roze vlek op de buik.

Het Aquarium

Deze cichlide kan gehouden worden in een aquarium van 60 centimeter lang, maar breng hem liever onder in een groter aquarium. Zorg dat er voldoende schuilmogelijkheden zijn in de vorm van planten en rotsen en bijvoorbeeld kienhout. Als broedplaats is bijvoorbeeld een halve kokosnoot of een deels ingegraven bloempotje geschikt.

Een donkere bodem laat de kleuren van de vissen beter uitkomen, een zachte bodem is aan te raden. Zand is heel geschikt, maar fijn grind (1-3mm) kan ook. Het gebruik van drijfplanten laat de kleur van Apistogramma ramirezi ook beter uitkomen.

Karakter

Vreedzame dwergcichlide die geschikt is voor het gezelschapsaquarium. Wel vormen zij een territorium dat zeker tijdens de broedperiode streng bewaakt wordt tegen indringers. Je kunt ze het beste houden met kleine, vriendelijke medebewoners. Houdt ze liever niet met andere cichlidesoorten. Geschikte medebewoners zijn vreedzame scholenvissen zoals de Kardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi) en de Bijlzalm (Carnegiella strigata strigata)

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28°C
  • pH: 6-7
  • GH: 4-12

Filter af en toe over turf.

Voeding

De Ramirezi is een makkelijke kostganger, droogvoer, levend voer en diepvriesvoer lust hij allemaal. Wil je serieus gaan kweken met deze vissen, dan is een dieet van voornamelijk levend voer aan te raden.

Kweek

Zorg dat de vissen beiden ouder zijn dan een jaar en zet ze in een kweekbak die voorzien is van rotsen, bloempotjes of iets dergelijks. Tussen deze rotsen worden de eieren afgezet. Het water moet warm zijn, zo'n 27 graden. Zorg voor zacht en zuur water om de kweek te bevorderen. De beide ouders bewaken het nest, dat bestaat uit 100 tot 300 eieren, en zorgen ook voor de kleine visjes, vang ze dus niet uit als je ziet dat er eieren zijn afgezet. Na 2 a 3 dagen komen de eitjes uit.

Opmerking: vaak lukt het kweken van deze vissen niet, soms worden de eieren opgegeten of beschimmelen ze. Het is in ieder geval aan te raden om het aquarium te beluchten met een doorluchtingssteentje.

Lees verder

© 2006 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Vissen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlideApistogramma borellii - Borellis dwergcichlideDe Apistogramma borellii is een wat minder bekende dwergcichlide. Toch is het een kleurrijke verschijning en wordt hij n…
Cichliden - CichlidaeCichliden - CichlidaeCichlides behoren tot de meest gehouden, en tevens meest geliefde aquariumvissen. Ze zijn dan ook meestal schitterend om…
Apistogramma cacatuoides - Gekuifde dwergcichlideApistogramma cacatuoides - Gekuifde dwergcichlideDe Apistogramma cacatuoides is een graag gehouden aquariumvis. Deze dwergcichlide heeft schitterende kleuren, en het bro…
Microgeophagus altispinosaMicrogeophagus altispinosaHet is goed te zien dat deze vis verwant is aan de Ramirezi. Microgeophagus altispinosa wordt met 8 centimeter groter da…
Tropische vissen: CichlidenDe cichliden hebben over het algemeen een niet zo'n beste naam, ze slopen de inrichting van het aquarium, vallen mede be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Apistogramma Ramirezi - Antennebaarsje"

Reacties

Ricardo de Bruijn, 20-11-2013 23:59 #5
Complimenten voor dit informatie punt,

Ik heb zelf sinds vandaag ook ramirezi's toegevoegd aan mijn aquarium de eerste dag ging het zeer goed ondanks dat er ook anderen cicliden soorten in mijn bak zitten (maanvissen) ik heb daar de tijd heen begrepen dan heel veel samen kan ondanks dat wordt gezegd van niet alleen belangrijk is dat je aquarium groot genoeg is zo dat iedereen z'n eigen territorium kan creëren. overigens is het ook belangrijk dat je je vissen goed en genoeg voert anders gaan ze natuurlijk jagen… met de gevolgen… alleen kweken met ramirezi, s lijkt me wel lastig aangezien dat voor het uitkomen van de eitjes de pH waarden onder de 6 moet blijven terwijl een gemiddeld aquarium pH 7 is hmm.
groetjes ricardo

Leo, 24-01-2012 16:54 #4
Kan je de eitjes van de Antennebaarsjes inclusief het blad waar deze opzitten overzetten in een kweekbakje voor jonge visjes wat in hetzelfde aquarium drijft? (zonder dat deze eitjes boven water komen?)
Nu worden de eitjes steeds opgegeten door de medebewoners… Reactie infoteur, 26-01-2012
Hallo Leo, ja dat zou je zeker kunnen proberen, maar er is dan een kans dat de kleine visjes alsnog worden opgegeten. Het zou nog veel beter zijn om een aparte kweekbak in te richten en daar je Antennebaarsjes in te doen om ze in alle rust te laten kweken.

Kasper, 13-11-2011 23:23 #3
Als eerste dank voor de vele info. Ik heb zelf een bak van 60 cm met 20 tetras en wat grondbewoners(garnaal, panda, ancistrus) Tevens een koppel ramirezi's. Ze hebben het prima naar de zin. Kan ik nog een koppel ramirezi gold toevoegen denkt u? Of wordt dat wat teveel en gaan ze vechten met de normale ramirezi's? Hoop dat u kan helpen,

Kasper Reactie infoteur, 14-11-2011
Hoi Kasper, ik raad aan om altijd maar een soort Ramirezi's te houden, zeker in een kleine bak zoals jij die hebt! Veel succes met je aquarium!

Daron, 30-12-2010 12:10 #2
Hallo, Ik heb via internet informaitie over de Apistogramma Ramirezi gezocht, en ik heb nog een vraag.
Kunnen de Apistogramma Ramirezi samen met de Iriatherina werneri?
Mijn Complimenten voor de informatie!:-) Reactie infoteur, 07-01-2011
Hallo Daron, ik denk dat dit wel kan ja. Succes!

Jaap van Tuyn, 30-07-2008 14:30 #1
Hallo, Via internet probeer ik wat informatie te verzamelen over Apistogramma ramirezi. Uw artikel is kort bondig en duidelijk. Mijn complimenten. Echter merkte ik op dat U het over Ph heeft. Het symbool voor zuurgraad is pH. Ik hoop dat u het op prijs stelt dat ik de moeite neem om uw tekst te corrigeren.
Groet, Jaap Reactie infoteur, 30-07-2008
Bedankt voor de complimenten. Ph is aangepast naar pH.

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 5
Schrijf mee!