InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Landschildpad als huisdier

Landschildpad als huisdier

Landschildpad als huisdier Er zijn ongeveer 40 verschillende soorten landschildpadden. De landschildpadden kunnen tussen de 10 en wel 50 cm groot worden. Landschildpadden kunnen samen maar ook alleen. Een mannelijke schildpad kan namelijk opdringerig zijn, dit uit zich in onophoudbaar paargedrag tegenover een vrouwtje waardoor ze wel eens gewond zouden kunnen raken. U kunt landschildpadden het best aanschaffen bij een dierenspeciaalzaak, dan weet u zeker dat u echte papieren mee krijgt.

Temperaturen

De temperaturen die de landschildpadden nodig hebben zijn ook heel erg verschillend. De ene leeft het liefst in een omgeving die ongeveer 16 graden is, de ander het liefst in 30 graden. Over het algemeen leven de meeste landschildpadden wel in het tropische klimaat, de schildpadden die in een wisselvallig klimaat voorkomen hebben zich aangepast, daarom houden zij een winterslaap.

Winterslaap

Zoals ik al zei hebben schildpadden zich zo ontwikkeld dat ze het gevaarlijke winterseizoen doorkomen. Ze graven een holletje onder een boomwortel, in een heuvel van grotere zoogdieren of op andere vorstvrije, niet natte plaatsen. Vaak gaan de dieren in een winterslaap als het onder de 18 graden komt. U kunt merken aan de schildpad dat hij langzaam naar zijn winterslaap toewerkt als hij minder eet en zijn darmen zoveel mogelijk leegt. Als de schildpad in zijn winterslaap is, gaat alles in zijn lichaam vertraagd, de stofwisseling werkt heel langzaam maar toch genoeg om niet te sterven. Schildpadden kunnen blijven leven door hun vetvoorraden.

Huisvesting binnen

U heeft de mogelijkheid een terrarium te kopen. U kunt makkelijk een aquarium kopen via internet met een klein scheurtje, die kan nog prima dienen als huis voor de landschildpad. Bedenk wel de lengte moet minimaal 5 keer zo groot zijn als de schildlengte van het volwassen dier. De bodembedekking moet ruw zijn zodat de schildpad zijn nagels kan afslijten en tocht en warmte vasthouden. U doet er goed aan om dagelijks de ontlasting uit het terrarium te halen.
Qua inrichting is het belangrijkste dat er een warmte lamp inzit van ongeveer 60 tot 100 wat. De schildpad moet zich onder de lamp kunnen verwarmen tot een graad of 36 tot 39, u kunt dit eventueel controleren met een thermometer.
De TL buizen voor de gewone verlichting stralen geen UV licht uit u kunt een speciale UVB lamp aanschaffen, dankzij deze lamp kan de schildpad vitamine D3 aanmaken wat er onder andere voor zorgt dat de schildpad geen zachte of misvormde botten krijgt.

Voedsel

In het wild eten zijn de meeste landschildpadden herbivoren en eten bijna alles wat ze tegenkomen waaronder voornamelijk:
  • grassen
  • struiken
  • kruiden
  • paardenbkoemen
Soms nemen ze een rupsje of een slakje of een ander insect dat op een blaadje zit om dierlijke eiwitten binnen te krijgen.

Vaak is er ook een mogelijkheid bij een boer andijvie, bloemkool resten enzovoorts mee te krijgen. Zorg wel dat het onbespoten groenten zijn. De pitten van appels. erwten, tuinbonen en citrusvruchten kunnen echter giftig zijn voor landschilpadden. Om te voorkomen dat de schildpad bodembedekking binnen krijgt kunt u het voedsel aanbieden op een plateau.

Ook kalk is erg belangrijk voor de landschildpad. Veel schildpadden hebben een kalk gebrek, zorg daarom voor voldoende kalk. U kunt u schildpad bijvoorbeeld een stuk zeeschuim ( schild van een inktvis) geven, dit is verkrijgbaar bij alle ietwat grotere dierenwinkels. Vooral bij jonge schildpadden is voldoende kalk van belang, omdat hun schild groot en stevig moet worden.
U kunt ook kalkpreperaat aanschaffen dat u over het voer kan strooien, bepoeder geen levend insect want het kan zijn dat deze zichzelf weer schoon poetst en dankzij de stress zullen er ook bijna geen goede voedingswaarden meer over zijn in het insect.
Overleg bij aanschaf wat u ongeveer denkt te gaan voeren en hoeveel u dan bij zult moeten voeren voor voldoende vitamines en calcium.

Water

Schildpadden drinken vrij weinig en onregelmatig, dit komt mede omdat de schildpad ook vocht haalt uit zijn eten. Er zijn schilpadden die graag ook baden in het water, houd daarom rekening met de grootte van de eventuele waterbak. Zorg dat het water minstens één maal per dag ververst wordt.
Gerelateerde artikelen
Het houden van landschildpadden en de wetLandschildpadden mag je niet zomaar in je bezit hebben. De landschildpadden die in Nederland het meest als huisdieren ge…
Hoe bouw ik een terrarium?Hoe bouw ik een terrarium?Veel mensen die reptielen houden als een huisdier, denken eraan om de terraria zelf te bouwen. Dit kost vaak minder geld…
Een winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadEen winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadDe Griekse landschildpad is afkomstig uit de Europese landen rond, en de eilanden in de Middellandse Zee en heeft dus ve…
Is mijn huisdier ziek?Soms weet je niet zeker of er iets aan de hand is met je huisdier. Is hij ziek? Is hij chagrijnig? Wat is er aan de hand…
De sugarglider, het nieuwe huisdierDe sugarglider, het nieuwe huisdierEen nieuw huisdier is steeds populairder aan het worden. Het is de sugarglider, oftewel de suikereekhoorn, een knaagdier…

Reageer op het artikel "Landschildpad als huisdier"

Reacties

Paul Larivière, 03-11-2014 16:04 #12
Wij wonen in Mechelen en hadden tot voor twee jaar een koppel Russische vierteenschildpadden (Testudo Horsfildii). Nu is er een van beiden jammer genoeg slecht uit de winterslaap gekomen (maart 2012) en na een vrij korte maar zware luchtwegeninffectie overleden, hoewel er een antibioticakuur was opgestart. Blijkbaar had die bewuste winter enorm veel meer l slachtoffers gemaakt dan normaal en was opvang niet mogelijk wegens overbezetting. Wij zijn nu op zoek naar een maatje voor onze Dot die nu alleen door het grote buitenterrarium kuiert. Hij is momenteel op zijn traditionele plek ondergedoken ergens medio september om aan de winterslaap te beginnen (waardoor hij de nazomer heeft gemist en dat is maar goed ook want Jacko was twee jaar terug tijdens zo een nazomer opnieuw aktief geworden, was opnieuw beginnen eten en allicht met een niet-lege maag in winterslaap gegaan wat gisting moet hebben veroorzaakt waardoor ze in feite verzwakt de lente aanvangen (wanneer de nachten nog fris zijn en regen en wind voor verkoudheden zorgenů).
Enfin, wie kan ons een nieuwe maat bezorgen voor Dot. Hij is nu 14 jaar oud, meet een 25 cm en weegt goed 154 gr. Kerngezond en zeer aktief. Maar we zoeken dus een nieuwe kameraad voor hem die ergens in de buurt van bovenvermelde gegevens komt. Geen andere soort want dat gaat blijkbaar zelden goed samenů
Alvast bedankt voor enige feedback die we krijgen!

Lina, 25-08-2014 21:24 #11
Ik heb een landschildpad gekocht. Maar heb nog geen aquarium gekocht. Waar kan ik hem dan nog voor een dag of 2 houden?

Olga, 08-08-2014 08:08 #10
Ik heb een Moorse landschildpad (twaalf jaar geleden op straat gevonden toen hij heeel klein was). Hij groeit goed, eet goed en is gezond. Ik vraag me af of zijn nagels af en toe geknipt moeten worden. De nagels zijn nu ongeveer 8 mm. De langste nagel is ongeveer 1 cm.

Sophie, 15-06-2012 20:55 #9
Ik ben super gek op schildpadden en wil er zelf heeel graag een. Het lieft wil ik een grote of een griekse landschildpad. maar mijn ouders weten nog niet of ze het willen! En ze willen weten wat voor verblijf het beste is voor de schildpad en of hij ook een speeltje nodig heeft? Alvast bedankt

ps. je kan aan een schildpad zien of hij een land/water schildpad is door naar zijn poten te kijken. Deze zijn bij een water schildpad (bijna) altijd een soort van zwemvliezen (in de vorm van een boog) en een landschildpad heeft dezelfde poten als zijn achterpoten. Maar waarschijnlijk heb je (Iris) een landschildpad want waterschidlpadden zijn vaak dicht bij het water te vinden. (zoek even op griekse landschildpad op het internet en kijk dan of deze er op lijk, want de meeste schildpadden die in nederland (en belgie) te vinden zijn zijn de griekse landschildpadden!

Iris, 02-06-2012 16:00 #8
In de tuin vond ik vanmiddag een 10 cm. grote schildpad. Grijsgroen met gele streepjes.
Ze zat verborgen onder borderplanten. Hoe kan ik dit beestje het beste verzorgen? En hoe weet ik of het een water of een landschildpad is? En welk voer is het beste?

Eva, 07-05-2012 20:48 #7
Hallo, ik wil graag een schildpad kopen.
Kent iemand adresjes in West-Vlaanderen?
Eva

Amerita, 17-08-2011 08:51 #6
Waar kan ik landschilpad kopen?

Rick, 03-01-2011 18:54 #5
Moet een landschildpad per se in een bak worden gehouden of kun je hem ook los in huis houden? Natuurlijk wel met een warmte- lamp en een bak met bodembedekking waar de schildpad zelfstandig in en uit kan lopen.

Rick, 03-01-2011 17:53 #4

Hejarosama, 06-05-2010 16:16 #3
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar ik kan nergens vinden waar je een landschildpad kunt vinden kan iemand mij helpen (het moet wel in drenthe te koop zijn!) mvg Reactie infoteur, 07-05-2010
Somige grote dierenspeciaalzaken verkopen landschildpadden, zij kunnen je anders wellicht aan een adres helpen.

Henrik Laban, 13-03-2010 21:05 #2
Ik wil graag een schildpad hij moet op mijn eigen kamer. En omdat een landschildpad warme lampen nodig heeft. Is mijn vraag: zijn er ook schildpadden die geen lichten nodig hebben. Want mijn oma had ook een schildpad en die had geen lichten nodig.

Esther, 26-09-2009 15:37 #1
Hallo daar
zijn er ook landschildpadden die klein blijven?

met vriendelijke groet Esther Reactie infoteur, 26-09-2009
Ja, die zijn er wel. Let wel op dat u goed geinformeerd word hoe groot die soort landschildpad zal worden omdat de bak dus wel vijf keer de eigen lengte van de schildpad moet zijn.

Infoteur: Bembi
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Reacties: 12
Schrijf mee!