InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Muizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huis

Muizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huis

Muizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huis Muizen bestrijden. Ongedierte in huis komt in veel varianten voor, waaronder muizen. Wie denkt dat een muizenprobleem alleen voorkomt in oude, vervallen en smerige woningen heeft het mis. Muizen kunnen hun intrek nemen in iedere woning die ze tegenkomen. Muizen in huis is een probleem dat door de meeste mensen onderschat wordt. Als er tekenen van de aanwezigheid van muizen zijn aangetroffen dan is het verstandig om direct actie te ondernemen om deze muizen te verjagen of te bestrijden.

Het muizenprobleem

Muizen in huis is een vervelend probleem. Een probleem dat meteen en op de juiste manier aangepakt moet worden. Muizen in huis nemen een groot risico voor de gezondheid met zich mee. Muizen zijn vaak te vinden in de keuken vanwege het eten dat daar te vinden is. Hier komen de muizen als ziekten verspreidend ongedierte in aanraking met onder andere het aanrecht waarop ons eten wordt klaargemaakt of met het eten zelf. De gevolgen hiervan kunnen ernstig zijn.

Een andere plek waar muizen zich vaak ophouden is op de plekken waar kinderen vaak spelen. De speelhoek van uw kind kan zomaar vol liggen met muizenkeutels of andere zaken waar een kind ziek van kan worden.

Muizen kunnen veel schade veroorzaken aan allerlei zaken die in huis aanwezig zijn. Bekend zijn de muizen die gaten knagen in het bankstel of hun tanden zetten in het houten meubilair. Eigenlijk is er in huis weinig veilig voor de scherpe knaagtanden.

Dat muizen af en toe door elektriciteitskabels heen knagen is niets nieuws. Toch kunnen de gevolgen hiervan niet te overzien zijn. In sommige gevallen kan er hierdoor zelfs brand in huis ontstaan.

Hoe weet je dat je muizen in huis hebt

Er zijn en aantal specifieke kenmerken die erop duiden dat er muizen in huis zijn.
  • Het meest voor de hand liggende is dat er ineens een muis voorbij loopt wanneer je TV zit te kijken.
  • Muizenkeutels. Vooral op plaatsen waar muizen vaak komen zijn muizenkeutels te vinden. In de keuken, in kastjes, in de speelhoek van de kinderen en langs plinten omdat ze vaak vlak langs de muur lopen.
  • Muizen maken een soort krassend geluid. Dit geluid is vaak te horen uit plafonds en muren.
  • Schade aan meubilair of andere zaken in huis duiden ook op de aanwezigheid van muizen.
  • Muizen laten een hele specifieke geur achter die goed te ruiken is als je erbij in de buurt komt. Het ruikt naar een combinatie van muskus en ammoniak. In kleinere ruimtes is deze geur niet te missen.
  • Wanneer er aan uw meubilair is geknaagd is de kans groot dat dit materiaal wordt gebruikt voor het maken van een nest. Muizennesten zijn vaak te vinden op goed beschutte plekjes zoals achter de lekkere warme koelkast.

Wat kan je doen om de kans op muizen in huis zo klein mogelijk te maken

Muizen kunnen als dankzij hun zachte skelet door de kleinste gaten uw woning binnenkomen. Een muis kan door een gaatje kruipen die net zo dik is als een potlood. Het is dus zaak om alle gaten die u kunt vinden dicht te maken, hoe klein deze ook zijn. Dit dichten dient met een stevig materiaal te gebeuren. Bij deuren is het verstandig om stevige deurborstels te plaatsen zodat muizen niet onder de deur door naar binnen kunnen komen.

Muizen komen af op eten in huis zoals kruimels op de grond, in kastjes of onder de koelkast. Zorg er dus voor dat er regelmatig schoongemaakt wordt en dat er goed gestofzuigd wordt. Laat geen eten of overblijfselen daarvan op het aanrecht liggen. Verpak voedsel in blikken of bakken van metaal of plastic.

Muizen bestrijden

Een enkele muis in huis is goed zelf te bestrijden. Hiervoor zijn bij tuincentra muizenvallen te koop. Er is keuze tussen vallen waarbij de muizen levend gevangen worden en muizenvallen waarbij de muis wordt gevangen door een dichtklappende klem.

Er zijn ook apparaatjes in de handel die een voor mensen onhoorbaar geluid maken. Dit geluid is vervelend voor muizen. Heeft u last van een plaag, dan is dit apparaatje zeker niet voldoende om de muizen te verjagen.

Hou er wel rekening mee dat een paar muizen in huis in zeer korte tijd kunnen uitgroeien tot een plaag. In het geval u op meerdere plekken in huis tekenen van muizen aantreft of ervan overtuigd bent dat er meer muizen in huis zijn dan is het verstandig om professionele hulp in te roepen bij het bestrijden. Deze specialisten kunnen het muizenprobleem voor u oplossen en eventueel tips geven om de muizen voortaan buiten te houden.
© 2010 - 2017 Panic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vang muizen met pindakaasVang muizen met pindakaasLast van muizen ? Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om ze te bestrijden. Gif gebruiken is een mogelijkheid. Ook…
Muizenoverlast, wat kan ik daar tegen doen?Muizenoverlast, wat kan ik daar tegen doen?Veel mensen hebben last van muizen in hun huis, schuur of kelder. Je kan ze ruiken of er worden knaagresten en uitwerpse…
Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu?Muizen. Een muizenplaag in huis, wat nu?Muizen zijn kleine knaagdieren die in het najaar en de winter graag de warmte van huizen opzoeken en zich daar settelen.…
Bestrijden van muizen! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin maar ook in het huis zoals mieren, rupsen, sl…
Een muis als huisdierSommige mensen willen graag een muis als huisdier houden. Maar waar moet je dan allemaal rekening mee houden?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Muizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huis"

Reacties

J. Adelaar, 31-05-2016 14:50 #12
Ik had een vraag gesteld, is het mogelijk dat een muis via een gladde pijp naar boven kan komen, maar kreeg daar geen antwoord op. Men had mij verteld dat een muis zelfs in een w.c. pot omhoog komt. Reactie infoteur, 30-06-2016
Ik weet niet of een muis via een gladde pijp omhoog kan komen. Ik persoonlijk denk van niet als de pijp helemaal verticaal staat. Een beetje schuin… dan wel denk ik

Samira, 11-01-2016 21:58 #11
Ik heb nu al een hele tijd last van muizen of ratten op mijn zolder ik heb een hoogslaper als bed dus ik kan de muizenratten 's nachts goed horen. Onze zolder is niet bereikbaar omdat de deur dicht geplakt is daar hebben wij bewust voor gekozen. Mijn vragen zijn nu wat kan ik het best doen tegen deze beesten en kunnen ze door het plafond heen bijten?

Saskia Tanis, 13-11-2014 17:57 #10
Ik heb sinds kort last van muizen gif gestrooid en waren weg nu zijn ze sinds twee dagen weer terug heb opnieuw gif gehaald en een paar ongediertebedrijven gebeld deze zijn erg en duur en kunnen niet garanderen dat je er van af bent help wat nu te doen, heb een kat die is er bang van ligt nu gif en een ultrasone ding om muizen te verjagen.

François van Iersel, 26-11-2013 04:59 #9
Beste allemaal, zeker voor het verjagen van muizen uit huis is er een heel goed alternatief zonder gebruik van giftige stoffen. Duurzame Ongediertepreventie.

Claartje, 29-10-2013 22:43 #8
Het zeg, infoteur, heb je zelf een muizen bestrijding bedrijf dat je dat telkens aanraad. Als een muis op een plekje blijft zitten moet je er met een lamp op schijnen. Ze houden van donkere plekjes dus met een zaklamp krijg je ze overal weg.

Noemie, 30-06-2013 18:38 #7
We hebben al 4 jaar last van muizen, slapen zelfs met oordopjes. Ondanks alle bestrijdingsmiddelen blijven ze komen. We denken dat de oorzaak bij de buurman zit: hij heeft namelijk een vollière. Kan je dit ergens aanklagen? We hebben heel de zolder vernieuwd, nieuwe isolatie, kan je er op één of andere manier een schadevergoeding voor vast krijgen? Praten met de buurman heeft niet veel zin, hij ontwijkt het onderwerp.
Iemand nuttige adviezen?

Brutone, 15-03-2013 12:11 #6
Ik heb ook last van muizen gehad laatst had ik een klem gezet en mijn dochter zat voor de ramen te kijken naar de muis hij pakte de pindakaas uit de val de, val gaat dicht en pakte de muis halverwege ik ren natuurlijk naar buiten en pakte de klem levend op en pleurde hem in de kliko. na 3 dagen moest de kliko naar buiten en ik hoorde een klrassend geluid leefde die klotemuis nog ik dacht dat hij dood was ik heb hem opgepakt en onder het ijs verzopen.

Jah, 18-12-2012 11:19 #5
Heb hier ook last van muizen sinds dat ik nieuwe buren heb. Ze zitten tussen de muren en het plafond en ze lopen overdag ook rond. Wat kan ik hier aan doen?

Ps ik woon aan het water ook nog.

Loes, 13-11-2012 00:21 #4
Ben dood bang. Lig nu in bed en hoor een muis knagen. Ben er inmiddels achter dat de muis in de muur zit. Durf niet te slapen, dadelijk breekt ie uit op mijn kamer! Fijn. Waarom gebeuren dit soort dingen altijd 's nachts. Doe geen oog dicht haha wat een ellende.

Fatima, 13-07-2012 12:22 #3
Ik heb ook last van muizen en heb in 4 weken al 6 muizen gevangen, maar ik wil er helemaal van af. Wat moet ik doen? Help AUB. Het is verschrikkelijk vooral als je kleine kinderen hebt. En ik heb ook nog last van zilvervisjes, stofzuigen doe ik dagelijks en me keuken is iedere avond schoon en toch last van muizen. Help
Mvg, fatima Reactie infoteur, 10-09-2012
Hallo Fatima

Muizen. Daar is wat tegen te doen. Neem contact op met een gespecialiseerd bedrijf. Ze kunnen je van de muizen afhelpen.

Zilvervisjes daar in tegen, dat is een ander probleem… Die zitten in voornamelijk de nieuwere woningen. Bedrijven beweren dat ze je van deze beestjes af kunnen helpen maar dat is niet het geval. Je zult er wel tijdelijk minder last van hebben maar eraf komen gaat je niet lukken. Dit is mij door iemand van een gespecialiseerd bedrijf verteld. Om eraf te komen moet je met de hele buurt aan de slag maar dan nog… Ze wandelen ook langs plekken waar ze met bestrijdingsmiddelen niet kunnen komen…
Succes

Sacha, 09-03-2012 04:06 #2
Hoe weet ik welke ongediertebestrijder betrouwbaar is? Waar kan ik nadere info vinden mbt resultaten van deze bestrijders? Hoe weet ik of de tarieven redelijk zijn die worden gevraagd? Is herhaling van de bestrijding noodzakelijk en zo ja, hoe vaak dan ongeveer?

Ik vecht al bijna 5 jaar tegen, muizen, heb al de verschrikkelijkste dingen geprobeerd.
Maar steeds als ik er een paar vang lijkt het dubbele aantal terug te komen!

Woningbouw wil er overigens niets aan doen, ze komen wel voor ratten, kakkerlakken en ander ongedierte maar "muizen in huis zijn je eigen schuld", zeggen ze dan. k heb overigens ruim 4 jaar in deze woning gewoond met mijn gezin zonder last te hebben van muizen! Ik dien te bewijzen dat ik eerder geen last had van muizen… zegt de woningbouw.
HELP!

Maira Calmez, 22-06-2011 13:55 #1
Wat kan ik doen met muizen die in mijn keuken en onder mijn afwasmachine zijn? ik wil ze weg hebben uit mijn huis. help me aub? Reactie infoteur, 26-07-2011
Je kunt het beste een expert inschakelen. Dan ben je er zo vanaf.

Infoteur: Panic
Laatste update: 16-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 12
Schrijf mee!