InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlinder Walstropijlstaart

Vlinder Walstropijlstaart

Vlinder  Walstropijlstaart De walstropijlstaart is een mooie nachtvlinder, die je in Nederland niet zoveel ziet. Hij is zeldzaam, maar komt bijzonder genoeg, in sommige jaren opeens in noemenswaardige aantallen voor. Wie een walstrovlinder in vlucht ontwaart, ziet een prachtige vlinder. Hij wordt steeds vaker in Nederland gesignaleerd, vooral in de duinen.

Nes op Ameland

Walstropijlstaart

De walstropijlstaart is een forse vlinder die hoort bij de familie van de pijlstaarten, zoals:
  • ligusterpijlstaart;
  • lindepijlstaart.

Pijlstaarten zijn nachtvlinders of gaan in de schemering op de wieken. Enkele kleinere soorten vliegen ook overdag. De namen van de vlinders verwijzen over het algemeen naar de waardplanten. Zo verwijst de naam van de walstropijlstaart naar de waardplant walstro. Waardplanten zijn rupsenvoedsel.

Waardplant

Wat de waardplant van de walstropijlstaart is maakt de naam meteen duidelijk, al zou de naam wilgenroosjepijlstaart beter bij hem passen. Het wilgeroosje is namelijk de belangrijkste waardplant voor de rups. De waardplanten die als voedsel voor de rupsen dienen zijn:
  • walstro;
  • wilgenroosje;
  • basterdwederik.

Zeldzaam

De walstrovlinder staat te boek als een zeer zeldzame soort. Als hij al in het land is, zie je hem niet snel, omdat hij s nachts vliegt of tegen de avond. De walstropijlstaart wordt de laatste jaren in Nederland steeds vaker waargenomen, meestal in de duinen. Gek genoeg kunnen ze ineens in grote aantallen voorkomen. In 1969 waren ze op de Veluwe talrijk aanwezig en ook in 2003 zijn er veel exemplaren gezien. Het jaar 2011 was ook een goed walstropijlstaart jaar. In dat jaar kwamen er meldingen binnen uit de Nederlandse duinstreken en uit Groningen, het Drentse Aa-gebied, Almere, Zaltbommel, Linschoten, Amstelveen en Tilburg. Waarom ze soms naar het noorden trekken is niet bekend. Vlinderliefhebbers verheugen zich telkens wanneer ze in Nederland of België de zeldzame vlinder treffen. Hun habitat is eigenlijk steppeachtig gebied. Ze komen voor in Noord-Amerika, Europa, Centraal-Azië en Japan.

Kenmerken

De vlinders hebben een voorvleugellengte van 34 tot 38 mm. Ze hebben een olijfkleurige pijlstaart met een diagonale baan die geelachtig is. De voorvleugels hebben aders die niet zo duidelijk zichtbaar zijn. Ze zijn te zien als donkere dunne lijnen.

Bron: Ingrid BrouwerBron: Ingrid Brouwer

Vlinders

De walstropijlstaart lijkt op:
  • wolfsmelkpijlstaart;
  • gestreepte pijlstaart;
  • wingerdpijlstaart.

Vliegen

De walstropijlstaart vliegt vanaf eind april tot september. De vliegtijd beslaat twee generaties. De vlinders zoeken in de schemering naar bloemen en komen op licht af. De vlinders vliegen vooral naar nachtbloeiers zoals kamperfoelie en teunisbloem. Het gedrag van een walstropijlstaart lijkt op dat van een kolibrievlinder.

Rupsen

De rupsen leven van juli tot september. Ze houden van de zon en vallen beter op dan de vlinders. Ze zijn donkergroen met opvallend gele vlekken met zwarte randen. De rupsen zijn er in verschillende kleurvariaties. Vaak zitten verschillende kleuren walstropijlstaartrupsen op één en dezelfde waardplant. Wie oplet ziet de uitwerpselen van de rupsen op de waardplanten. De winter overleven ze als pop in de grond. Men denkt dat de soort in Nederland niet zoveel voorkomt vanwege de natte winters, die de poppen niet kunnen overleven. Verpoppen doen de rupsen bijna altijd onder de grond. Je ziet er dus niets van. Soms gaan ze wel 10 cm. diep.

Ameland

Op 17 juni 2013 wordt een walstropijlstaart op Ameland gesignaleerd en gefotografeerd in de tuin van een inwoner van Nes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ingrid Brouwer
  • www.vlindernet.nl
  • www.noorderkempen.be
  • www.natuurbericht.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.nachtvlindernacht.nl
  • www.keesboelenatuur.blogspot.nl
  • www.vroegevogels.vara.nl
  • Persbureau Ameland
  • Ingrid Brouwer
  • Afbeelding bron 1: Ingrid Brouwer

Reageer op het artikel "Vlinder Walstropijlstaart"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlinders
Schrijf mee!