InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Aandacht voor massale bijensterfte

Aandacht voor massale bijensterfte

Een insect wat van groot waarde is voor ons ecosysteem en de mens is de bij. De meeste mensen kennen de bij doordat ze honing produceren. Bijen komen met uitzondering van Antarctica overal ter wereld voor. Hetgeen waarom ze zo belangrijk zijn is de bestuiving van vele plantensoorten. Dit is van levensbelang voor de mens. In vele producten die wij dagelijks nuttigen heeft de bij deze cruciale rol vertolkt. Massale sterfte bedreigt de bij. Wanneer er geen maatregelen genomen worden zijn de gevolgen groot. De sterfte heeft een aanwijsbare oorzaak die door de mens veroorzaakt wordt.

De bij

Planten vermenigvuldigen zich door het verspreiden en ontvangen van genen. Bestuiving wordt dit genoemd. Vele planten schakelen hierbij de hulp van dieren in. De meest voor de hand liggende en belangrijkste bestuiver is de bij. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen de honingbij en de wilde bij. Producten die dagelijks worden geconsumeerd en veelal afhankelijk zijn van de bij zijn: Sinaasappels, tomaten en bonen. Het is slechts een fractie van het aantal vruchten en groenten waar dit insect bij betrokken is.

Wanneer de bij uitsterft is er een groot probleem voor onze voedselproductie. De wereld biedt huisvesting aan miljarden mensen en dit aantal groeit iedere dag . Er is al niet genoeg voedsel voor iedereen en wanneer de bij plaats moet maken zal dit directe gevolgen hebben. Zeker gezien het feit dat de bij verantwoordelijk is voor de bestuiving van een derde van onze voedselproductie.

De oorzaak

Er zijn elke dag miljarden mensen die een poging doen hun buikje rond te eten. In Nederland wordt gebruik gemaakt van de meest efficiënte middelen om voedsel te produceren. Wij willen tenslotte het beste product maar vooral de laagste prijs. De boer haalt het maximale uit iedere grasspriet.

De boer heeft hiervoor zo zijn methodes. Dat doet hij door het land kort te maaien, bloemen en ‘onkruid’ vroegtijdig te vernietigen met gif en een sterke eiwitrijke grassoort te planten. Economisch efficiënt. Alleen heeft dit direct gevolgen voor de natuur en het milieu. De grond waarop het gras staat wordt uitgeput en is ongeschikt voor de bij en vele andere diersoorten. Bloemen groeien er nauwelijks. Wanneer de bij aan zijn bestuivingsritueel toekomt draait het gif (wat op de bloemen en de grond gespoten is) dit dier de nek om. Bestrijdingsmiddelen zijn in veel gevallen dodelijk voor de bij. Wanneer dit niet meteen het geval is, is dit door een beet van een parasiet. Dit minuscule diertje zorgt ervoor dat de bij verzwakt raakt en daardoor extra gevoelig is voor de bestrijdingsmiddelen.

De oplossing

Een eerste stap is deze bestrijdingsmiddelen te verbieden. Er zijn diverse soorten gif waarvan bewezen is dat ze schadelijk zijn voor de bij. Een totaal verbod op dergelijke bestrijdingsmiddelen is een begin. Helaas is dit niet de enige oplossing om de overleving van de bij in stand te houden.

Om de bij een toekomst te geven zal het landbouwbeleid een andere weg in moeten gaan. Aandacht voor natuur en milieu zal even zo zwaar moeten wegen als het economisch belang. Het niet meer toepassen van bestrijdingsmiddelen, antibiotica, krachtvoer en kunstmest zou een positieve ontwikkeling teweeg brengen. Daarnaast zal het leefgebied geschikt moeten zijn voor de bij en indirect ook voor andere bedreigde diersoorten. Een voedingsrijke grond met diverse plantensoorten. Dat begint bij ieder individu. Bijvoorbeeld bij de supermarkt waar je voor de keuze staat om een pak yoghurt te kopen.
© 2013 - 2019 Randyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Greenpeace, http://www.reddebijen.nl/
  • Wageningen UR, http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/plant-research-international/Over-Plant-Research-International/Organisatie/Biointeracties-Plantgezondheid/Bijen.htm
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijen
  • Foto wilde bij, https://beeldbank.rws.nl/

Reageer op het artikel "Aandacht voor massale bijensterfte"

Infoteur: Randyb
Gepubliceerd: 22-05-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!