InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Fruitvliegjes in huis, een lastig probleem

Fruitvliegjes in huis, een lastig probleem

Fruitvliegjes in huis, een lastig probleem Fruitvliegjes in huis. Bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. In de meeste gevallen is het vrij simpel om deze vliegjes weer weg te krijgen. In enkele gevallen kan het uit de hand lopen waardoor er een plaag ontstaat in je woning. Je ziet ze overal vliegen en je schijnt er maar niet vanaf te komen.

Fruitvliegjes in huis

Iedereen heeft ze wel eens in huis gehad.... fruitvliegjes. In de meeste gevallen een probleempje wat simpel op te lossen is.

Zoals de naam al zegt komen fruitvliegjes graag af op fruit. Wanneer je vers fruit hebt liggen zal je niet snel last van deze vliegjes hebben. De problemen beginnen meestal pas wanneer het fruit overrijp begint te worden of begint te rotten. De geur van overrijp of rottend fruit (en groente) is onweerstaanbaar voor de fruitvlieg. Het is bizar hoe makkelijk deze vliegjes oud fruit en groente weten te vinden. Wanneer ze de geur oppikken is het onmogelijk om ze te weren. De vliegjes zijn zo klein dat ze door ieder klein gaatje kunnen kruipen. Ze kunnen daardoor op iedere gewenste plaats komen.

Wanneer je merkt dat er fruitvliegen in huis zitten is de oorzaak daarvan meestal snel te vinden. Controleer het fruit wat je hebt liggen en zorg ervoor dat het fruit wat niet helemaal goed meer is meteen uit je huis verdwijnt. In de meeste gevallen is dit voldoende om deze diertjes weer te laten verdwijnen.

Ze blijven maar komen

Vervelender wordt het wanneer je de oorzaak schijnt te hebben gevonden en dit hebt weggenomen en dat de vliegjes toch blijven rondvliegen. In dit geval is het goed om snel te handelen en te proberen om te achterhalen waar ze vandaan komen. Als je vliegjes blijft zien dan kan je er vrij zeker van zijn dat ze een paar dagen later in groten getale rondzwermen door je huis. Dan heb je vaak wel een probleem.

Al het fruit is weg maar er komen er steeds meer

Wanneer je er zeker van bent dat je het fruit en groente de deur uit hebt gedaan maar de vliegjes blijven zich maar vermenigvuldigen is het zaak de plekken te vinden waar ze vandaan komen. Vaak zijn dit vuilnisbakken die niet direct geleegd worden, afwas wat op het aanrecht blijft staan maar denk hierbij ook aan je huisdieren. Een hamster of konijn waarvan de bodembedekking enigszins vochtig is trekt deze vliegjes ook aan. Je zult daar dan ook grote aantallen vliegjes tegenkomen. Maar ook in vuile afvoerbuizen planten ze zich snel voort. Vergeet ook de planten niet na te kijken die teveel water hebben gehad.

Ga dus op zoek naar plekken waar ze zich kunnen voortplanten. Spaar geen afval op in de vuilnisbakken maar gooi dit meteen weg wanneer de mogelijkheid er is. Houd dierenkooien schoon en droog. Wanneer er een vochtig plekje te vinden is haal dit meteen weg en vervang het met verse bodembedekking. Zorg dat er geen afwas blijft staan en maak alles continue schoon.

Dit is een goede stap maar wanneer je de vliegjes in grote aantallen hebt rondvliegen is dit meestal niet voldoende.

Bestrijden van fruitvliegen

Over het bestrijden van fruitvliegjes is veel te vinden. Wanneer er niet al teveel vliegen te vinden zijn kan je dus naast het weghalen van de oorzaak ook andere dingen doen. Een goede optie is een val maken voor de vliegjes. Dit is vrij simpel te doen door een stukje fruit, bij voorkeur sterk geurend fruit als een banaan, in een bakje te doen. Je dekt dit af met aluminiumfolie waarin je een paar hele kleine gaatjes prikt. De vliegjes komen op de geur af en zullen door de gaatjes naar binnen gaan. Omdat de geur binnen in het bakje zit zullen ze niet snel weer naar buiten gaan. Na een tijdje pak je het bakje en zet de vliegjes buiten de deur.

Een andere optie is een bakje met witte wijnazijn neer te zetten en hierin een paar druppeltjes afwasmiddel te doen. De fruitvliegjes komen hier op af en zullen verdrinken. Een vergelijkbare optie is een bakje met ammonia.

Ik krijg ze niet weg

Wanneer je de vliegjes niet weg krijgt is het verstandig om contact op te nemen met een gespecialiseerde ongediertebestrijder.
© 2012 - 2017 Panic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bestrijding: FruitvliegjesBestrijding: FruitvliegjesDrosophilidae is een grote bron van ergernis voor vele mensen. Het bestaan van de zogenaamde fruitvliegen (of bananenvli…
Een fruitvliegjes plaag bestrijdenEen fruitvliegjes plaag bestrijdenIedereen heeft ze wel eens in huis, vooral tijdens warme zomerdagen, fruitvliegjes. Wanneer het er maar eentje is, denk…
De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenDe Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenIn 2014 zijn volledige Europese fruitoogsten verwoest, doordat het fruit werd aangetast door de Suzuki fruitvlieg. Ook d…
Fruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijdenFruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijdenFruitvliegjes bestrijden kan erg lastig zijn. Elk jaar laten ze zichzelf weer zien in vele huishoudens. Vaak vind je fru…
Hoe kan ik fruitvliegjes tegengaan?Hoe kan ik fruitvliegjes tegengaan?Fruitvliegjes kunnen in de zomerdagen een ware plaag vormen in het huishouden. Binnen de kortste keren zitten ze binnen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fruitvliegjes in huis, een lastig probleem"

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 03-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!