InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Help, mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips en tricks

Help, mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips en tricks

Help, mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips en tricks Wat is er giftig aan chocolade, wat moet je doen als je hond chocolade gegeten heeft? Wanneer is chocolade giftig voor honden, zie hiervoor de handige tabel. Lees hier alles over chocolade en chocoladevergiftiging voor honden.

Wat is er giftig aan chocolade?

In chocolade zit een stof, theobromine, wat giftig is voor honden. Het hangt van het gewicht van de hond en de hoeveelheid chocolade die de hond gegeten heeft wat het precieze effect heeft. Wanneer een kleine hond evenveel chocolade gegeten heeft als een grote hond, dan is het effect veel ernstiger bij de kleine hond.

In chocolade zit nog een stof, caffeïne. Caffeïne kan net als de stof theobromine niet worden verteerd in het verteringsstelsel van de hond. Als de stoffen niet verteerd worden zullen ze in het verteringsstelsel blijven waardoor de hond uiteindelijk vergiftigd.
Pure chocolade is het meest giftig, melkchocolade is minder giftig omdat hier minder van de giftige stoffen in zit.

De giftige hoeveelheden zijn
Gewicht hondMelkchocoladePure chocoladeHoeveelheid theobromine
2,2 kg113,4g14,1g200mg
4,5 kg226,8g28,3g400mg
9,0 kg453,6g70,8g900mg
13,6 kg907,2g92,1g1300mg
18,0 kg1.134g127,5g1800mg
22,6 kg1.360g156,0g2250mg
27,2 kg1.814g198,4g2700mg
31,7 kg2.268g240,9g3400mg

Wat zijn de gevolgen van te veel chocolade?

Er zijn allerlei verschillende reacties die honden kunnen krijgen, de reacties verschillen van hond tot hond. De eerste verschijnselen zie je in ongeveer vier tot vijf uur nadat de hond chocolade gegeten heeft. De eerste verschijnselen zijn:
  • Rusteloosheid
  • Nervositeit
  • Opwinding
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Veel drinken
  • Stuiptrekkingen

Wat moet je doen als je hond chocolade gegeten heeft

Wanneer je hond chocolade heeft gegeten is het belangrijk dat je hond in minder dan twee uur braakt. Pas op! Gebruik geen zout voor het opwekken van braken, dit kan levensgevaarlijk zijn. Je kunt de dierenarts gaan, de dierenarts zal dan het braken opwekken.

De dierenarts zal onder andere luisteren naar de hartslag. Er kan een versnelde of onregelmatige hartslag worden gehoord, het is mogelijk dat de hond overlijdt aan een acute hartstilstand en het centraal zenuwstelsel kan aangetast worden.

Wat kun je zelf doen?
  1. Bel altijd je dierenarts.
  2. Kijk welke chocolade je hond gegeten heeft, is het melk of puur?
  3. Wanneer heeft de hond chocolade gegeten? probeer hierachter te komen, dit is belangrijk omdat de maag een paar uur nodig heeft om te legen, de chocolade wordt pas opgenomen in het bloed als het in de darmen zit.
  4. Ga naar uw dierenarts.

Wat zal de dierenarts doen?
  1. De dierenarts zal een injectie geven om de hond te laten braken wanneer het korter dan drie uur geleden is dat de hond chocolade gegeten heeft.
  2. De hond zal opgenomen worden als de hond langer dan drie uur geleden chocolade heeft gegeten.
  3. Wat er verder gebeurd zal afhangen van de verschijnselen van de hond, dit zal de dierenarts in overleg met je afstemmen.

Chocoladesnoepjes voor honden

In dierenwinkels zijn chocoladesnoepjes voor honden te koop, uiteraard zitten hier de stoffen caffeïne en theobromine niet in of het bevat een heel laag percentage van deze stoffen. Wanneer je er zeker van wilt zijn dat je hond deze stoffen niet binnen krijgt, controleer dit dan op de achterkant van de verpakking. Geef altijd iets anders wanneer deze stoffen er wel in zitten.
Laat geen chocolade voor mensen liggen, want als je even niet oplet heeft je hond chocolade op, en dan moet je er snel bij zijn.
© 2012 - 2014 Dazzeltje, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chocola als tijdverdrijfChocola als tijdverdrijfChocola is wereldwijd erg geliefd. Het wordt gemaakt van cacao wat gewonnen wordt uit cacaobonen van de cacaoplant. Daar…
Chocolade dodelijk voor Hond!Chocolade dodelijk voor Hond!Dat chocolade heerlijk is en er veel mensen dol op zijn is algemeen bekend. Maar wist je dat chocolade zeer gevaarlijk i…
Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeVuurwerk en veel eten. Dat is voor veel mensen de decembermaand. Kerst- en oud en nieuw worden gevierd. Vooral met veel…
Ui is levensgevaarlijk voor je hondUi is levensgevaarlijk voor je hondWaarschijnlijk heb je wel eens gehoord chocolade giftig is voor je hond. Maar wist je ook dat je hond ook vergiftiging o…
Bronnen en referenties
  • http://www.goldenretrieverforum.nl/goldenretriever/voeding/giftig.html
  • http://www.hondenpage.com/hondenforum/4716/chocolade-gegeten-wat-te-doen.php
  • http://labradornet.com/chocolade.html
  • http://www.petwellnesscenter.nl/informatie/honden-info/chocolade-vergiftiging.html

Reageer op het artikel "Help, mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips en tricks"

Reacties

Kees, 08-12-2013 22:43 #2
Hallo, er is iets wat mij niet duidelijk is.
Het overzicht van gewicht en de hoeveelheid chocolade is verwarrend, ik had liever gezien dat u aangaf bij welke hoeveelheid men met de hond naar de dierenarts moet. Een voorbeeld hond 22.6 kilo mag? 1360 gram melk chocolade eten, of houd dit in nu naar de dierenarts?
Groet Kees Boots

Esther, 15-04-2013 09:34 #1
Kunnen jullie de zin eruit halen dat men zout achter op de tong moet leggen bij het eten van chocolade. Dit is achterhaald en levensgevaarlijk! Overal wordt dit al afgeraden! Graag zou ik dit bij jullie ook zien.
Groeten Esther

Infoteur: Dazzeltje
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!