InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De leeftijd van de hond

De leeftijd van de hond

De leeftijd van de hond Waarschijnlijk heb je altijd al horen zeggen dat één jaar in het leven van een hond gelijkstaat aan zeven mensjaren. Dit is niet correct gezien een hond de volwassenheid bereikt in zijn eerste twee levensjaren.

Snel volwassen

Vooral het eerste levensjaar van een hond is bijzonder vormend. In feite is het te vergelijken met zestien jaar van een mensenleven. Wanneer de hond twee jaar oud is, is dat vergelijkbaar met een 22-jarige en wanneer hij drie jaar is, staat dit gelijk aan bijna dertig jaar van een mensenleven.

Kleine en grote rassen

Sommige honden vertonen al heel vroeg ouderdomsverschijnselen terwijl andere rassen daar veel langer over doen. De leeftijd van je hond hangt in de eerste plaats af van de grootte van het ras. Kleinere hondjes worden immers sneller volwassen dan grotere hondenrassen. Bovendien worden ze vaker een stuk ouder. Dit is net het omgekeerde patroon van wat normaal is bij dieren. Normaal leven dieren die een lange tijd nodig hebben om volwassen te worden (bijvoorbeeld olifanten) langer dan de dieren die snel volwassen worden (zoals muizen).

Grote honden worden gemiddeld tien jaar oud en kleine hondjes gemiddeld 14 jaar. Maar ook hier zijn er terug verschillen wat betreft ras. Wij geven u alvast de gemiddelde leeftijd van de bekendste rassen in hondenjaren.

LeeftijdenRassen
9 tot 11 jaarCavalier King Charles Spaniel, Duitse Dog, Newfoundlander
10 tot 12 jaarAfghaanse Windhond, Boxer, Chow Chow, Sint Bernard
11 tot 13 jaarBloedhond, Berner Sennenhond, Pointers, Labrador Retriever, Rottweiler, Old English Sheepdog
12 tot 14 jaarAiredale Terrier, Basset Hound, Dalmatische Hond, Duitse Herdershond, Schotse Terriër, Staffordshire Bull Terriër
12 tot 15 jaarBeagle, Chihuahua, Dobermann, Vlinderhondje, Dwergkeeshondje
13 tot 15 jaarCollies, Parson Jack Russell Terriër, Westy, Yorkshire Terriër
13 tot 16 jaarBoston Terriër, Cocker Spaniel, Maltezer, Middenslag Poedel, Dwergschnauzer, Shih Tzu
14 tot 18 jaarTeckels, Dwergpoedel, Toypoedel

Langer leven

In de laatste dertig jaar is de verwachte levensduur van honden met maar liefst 25% toegenomen. De oudste hond ter wereld is een Collie van 27 jaar oud.

Je hond langer later leven kan met een aangepast dieet, regelmatige bezoeken aan de dierenarts en nauwlettende aandacht.

Hondenleeftijd - Mensenleeftijd

In onderstaande tabel staat de hondenleeftijd naast de vergelijkbare leeftijd bij de mens.
Leeftijd van de hondVergelijkbare mensenleeftijd
Kleine hondGrote hond
0,586
11412
22218
32827
43436
53944
64452
74960
85467
95974
106381
116787
127193
1375100
1480-
1596-
1692-
1798-
18104-

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ouder wordende hondDe ouder wordende hondMet de nodige zorg leven de meeste honden een compleet en gelukkig leven. Helaas lijkt een aanbeden huisdier nooit lang…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
Oorzaken van de typische hondengeurOorzaken van de typische hondengeurZo goed als iedere hondeneigenaar heeft er wel eens mee te maken: een stinkende hond. Het maakt niet uit hoe vaak de hon…
Dierenweetjes - HondenDierenweetjes - HondenOver honden (Canis lupus familiaris) raken we nooit uitgepraat. Met de volgende hondenweetjes kan je vrienden en familie…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…

Reageer op het artikel "De leeftijd van de hond"

Reacties

Leanne, 27-10-2014 02:39 #22
Op 11-11-2014 hoop ik dat mijn lieve newfoundlander, Tilke, 15 jaar oud wordt.
Ze doet het nog redelijk goed, eet prima en loopt nog dagelijks twee keer een rondje mee. Het opstaan is een beetje moeilijk voor haar, vooral op een wat gladdere vloer is ze wat onzeker. Maar als ik zie hoe ze zich redt als ze uitglijdt, en net doet of er niks is gebeurt dan ben ik zooo trots! ook is ze een beetje doof, maar ziet nog als de beste. Ik weet dat dit een uitzondering is, deze leeftijd voor een newfoundlander, en ben me bewust dat er niet zoveel tijd samen meer rest, toch hoop ik dat ze nog een tijdje mijn kameraad is.
Wie heeft er nog zo'n kanjer?

Jessie, 18-10-2014 23:17 #21
Mijn allerliefste Berner Sennen Amber wordt in december 14 jaar oud! Zij vult inmiddels haar dagen met veel slapen, gedwongen 1x per dag een half uurtje lopen, eindeloos gekriebeld worden en 2x per dag een spurt naar haar bak met brokken. Van honden moet ze niets meer hebben, die zijn haar veel te druk, maar waken kan ze nog als de beste!. Ik ben nog steeds blij met mijn besluit om mijn dieren (2 honden en 2 katjes) NIET te laten enten, maar ze schapenvetblokjes en wat knoflook te voeren. Nooit hebben de beestjes last van teken of ander ongedierte… Lucky me…

Ingrid, 28-08-2014 21:43 #20
Nou een Berner Sennen wordt écht niet 11-13 jaar oud, 7 en dan heb je het wel gehad, uitzonderingen daargelaten.

Marie-Paule, 19-08-2014 23:26 #19
Malthezer 18 jaar en 4maanden! Is wel doof en ziet niet zo goed meer. Soms wel een ongelukje. Kan wel niet goed meer verdragen dat men haar oogjes moet reinigen heeft er een hekel aan dat je aan haar kopje komt voor iets te doen! Zou dat komen omdat ze niet goed meer ziet of hoort?

Katrien, 14-07-2014 00:40 #18
Bouvier: daiko (reu) was 10jr en 2 maanden toen hij in zijn slaap is gestorven.
Hartritme stoornis en Hypothyreoïdie en vocht. Schat v een hond! Hij was normale grootte.
Balucca (ook een reu) is in juni 12 jaar geworden. Heeft nu ook hypothyreoïdie en vocht maar niet zo erg als Daiko. Hij eet minder en Slaapt veel. Ziet nog vrij goed maar hoort zeer weinig (bijna niks?). Balucca is echter klein van gestalte! Net onder off minimum grootte. Wandelen doet hij nog graag maar… Op zijn gemakske. Ik forceer hem niet maar we doen zijn dagelijks klein toertje door het bos. Hij gebruikt nu opmerkelijk veel meer zijn reukzin dan toen hij nog hoorde!
Katrien

Davy, 10-02-2014 15:08 #17
Mijn hond is nu15 jaar en 10 maanden, het gaat om een siberische huskey een reu. Hij laat nu wel urine lopen bij het opstaan. En hij is bijna blind en doof. Hij eet en drinkt nog goed, en soms lijkt het of hij nergens last van heeft en springt en rent hij als een jonge hond. Kan iemand mij vertellen of er nog oudere huskeys zijn.

Toef, 27-01-2014 02:29 #16
Wij hebben een Mechelse herder een teefje, 15 jaar oud, ze wordt slecht in haar heupjes en begint doof te raken… maar "still going strong". We gaan inmiddels over in gebaren taal, en nog steeds… ze leert! Inmiddels hebben we wel een hekje voor de trap naar boven, ze blijft het traplopen doen al gleed ze van de week naar beneden, dus vandaar hekje nu hahaha!

Groet en een pootje van Toef en Swifty

Remon, 13-01-2014 18:40 #15
We hebben een westie die 15 jaar is gepasseert het allerliefste beest ooit. Al echt erg oud in doen en laten slaapt en eet alleen maar ook ziet en hoort niet zo goed meer naja het is een echte oude kerel.

Robin, 25-10-2013 02:22 #14
Wij hebben al 9 jaar een maltezer leeuwtje, ze is nu 11 en nog niets op aan te merken, geweldig beest! Alleen is ze slomer geworden, maar dat karakter van t beestje is nog geen steek veranderd, zou niet weten wat ik zonder hond zou moeten. De mooiste beesten op aarde!

Groetjes Robin en een pootje van Snoopy

Lia, 30-08-2013 21:22 #13
Mijn Duitse herder is negen jaar geworden, helaas hebben wij haar in moeten laten slapen veertien dagen geleden van het ene op het andere moment ze was een paar dagen niet zo goed maar nu blijkt/bleek dat ze een agressieve spierziekte had.
Dit was haar niet aan te zien, ze was mijn maatje en ik mis ons Sascha nog iedere dag.

Gerda, 28-03-2013 01:26 #12
Kan je mij mailen hoe oud de franse bulldog wordt?
Dank…

Cynthia, 25-03-2013 10:47 #11
Onze witte herder is 13 dus 100 nu, zonder echt grote problemen gehad te hebben met hem, de andere witte herder is 6 jaar en ook nog nooit een probleem gehad, doen we. Het toch goed eten altijd vers vlees veel buiten in bos, strand.

T. Elzinga, 05-10-2012 09:10 #10
In de kalender zit volgens mijn een foutje bij de leeftijd van15, 16 jaar van de hond en kleine hond 96, 92 moet omgedraaid worden of zo denk ik.

Groet T Elzinga

Petra, 02-10-2012 23:13 #9
Onze husky wolf is 15 jaar en 9 maanden geworden. Deze honden staan niet op de lijst. Nu zijn onze andere husky's al 9 jaar en 8 jaar. Ze hebben dus een goed leven bij ons.

Yvonne Eppink, 04-09-2012 11:31 #8
Hallo!
Waarom worden kleine hondenrassen ouder dan grotere hondenrassen?
Gr.Yvonne.

Hannah, 26-12-2011 19:16 #7
Ik heb een flatcoated retriever en hij is een reu. Hij is 18 jaar in mensen jaren en 2 jaar in hondenjaren! Hij is erg mooi, lief en hyper actief! Als hij mensen ziet denkt hij meteen: KNUFFELEN! We hebben hem gekocht toen hij 7 maanden was en toen was hij al bijna volgroeid! Hij heefteen heel lollig staartje en een komisch kontje! Hij kan heel goed over stokken, palen en andere sprongetjes die ik opstel heen springen! Ik denk dat ik later een keer met Max (de hond) naar zo'n spring wedstrijd! En dan zal ik juichen als hij wint!
XoXoX Hannah & Max <3

Thirsa, 21-06-2011 21:09 #6
Aan Joke, Voor een stabij geld dat 1 mensenjaar ongeveer 7 hondenjaren zijn. Dus uw stabij zal inderdaad 65-70 zijn geweest. Ik heb nu ook een friese stabij van 13, maar hij begint af te zwakken… Veel sterkte nog gewenst.

Joke, 17-06-2011 12:30 #5
Mijn friese stabij heb ik ivm mildbloeding en gezwel in laten slapen op 10 jarige leeftijd mijn veearts zei dat ze zo 65 in mensen jaren was klopt dit?vr gr j

Jan Franssen, 13-12-2009 11:34 #4
Ik heb een poedel die is dit jaar let wel 21 mensenjaren geworden.
Dus ze kunnen wel degelijk ouder worden, welliswaar is hij bijna doof en blind maar hij
eet drink en slaapt heel erg goed, hij begint nu af en toe door de achter pootje te zakken
maar krabbelt toch weer zelf omhoog.

Groetje Jan Franssen

Rob Lezer, 06-05-2009 22:04 #3
Als ik de tabel bekijk voor een kleine hond van 15 jaar, is dit in mensenjaren 96 jaar.
Moet dit niet 86 jaar zijn?
Anders wordt hij eerst een heel stuk ouder (16 jaar) en daarna weer iets jonger (4 jaar).

Rene Linssen, 05-07-2008 17:25 #2
Hallo ik kwam jullie site even tegen, toevalling is mijn hollandse herder overleden. Hij is 16 jaar en 5 maanden oud geworden. In de tabel zie ik dat er onderscheid wordt gemaakt in de berekening van honden tot mensen jaren voor grote honden. Mijn hond had een schofthoogte van 67 cm. Hoe oud zou hij geweest zijn in mensen jaren? Groetjes, Rene Linssen. Reactie infoteur, 05-07-2008
Beste Rene,

Alvast mijn innige deelneming en veel moed voor jou en je naasten in deze trieste periode.

Een Hollandse herder wordt slechts zelden ouder dan 15 jaar. In mensenjaren zou dat betekenen dat jouw hond meer dan 100 jaar is geworden. Een mooie leeftijd, dus. Je mag er trots op zijn dat je jouw hond zo'n mooi en lang leven hebt geschonken.

G. E. Vis-Posthumus, 23-03-2008 13:14 #1
Een geweldige site, heel leerzaam omdat echt meestal uitgegaan wordt van 7 jaar op 1 hondenjaar.
Veel succes, groetjes Diny

Infoteur: Avalon
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Reacties: 22
Schrijf mee!