InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hond eet gras: oorzaak en gevolg

Hond eet gras: oorzaak en gevolg

Hond eet gras: oorzaak en gevolg Hond eet gras: wat is de oorzaak en het gevolg hiervan? Een hond eet nooit zomaar gras, dit heeft verschillende oorzaken. Ook is het eten van gras niet geheel zonder risico. Er kan een wormbesmetting plaats vinden.

De hond als vleeseter

De hond is een vleeseter. Om te weten te komen wat de natuurlijke voeding van de hond is, kan het beste naar de voorvader van de hond worden gekeken: de wolf. De wolf eet voor het grootste gedeelte spiervlees, maar ook zachte botten en orgaanvlees. Als aanvulling op de voeding eet de hond vruchten als bessen, wortelen, knollen en zaden. Deze laatsten is slechts een klein gedeelte van het totale menu. De hond staat het dichtst bij de wolf en heeft dan ook dezelfde voedingsgewoonten.

De hond eet gras en braakt dit uit

Soms ziet de baas dat zijn of haar hond gras eet. Het eten van gras kent verschillende oorzaken. Wanneer de hond meerdere malen gas eet en dit weer uitbraakt, kan de oorzaak in de maagvulling liggen. Soms krijgt de hond met het eten van voedsel ook haren mee naar binnen. Deze haren irriteren de maag. De hond wil ze daarom kwijt en zal kiezen voor het eten van gras. Bepaalde grassoorten worden door de maag niet geaccepteerd , waarbij de maag het gras via de slokdarm weer naar buiten werkt. Het gevolg is dat de hond het gras uitbraakt, tezamen met de haren die in de maag zaten.

In een ander geval kan de hond last hebben van wormen in de maag. De hond kan spoelwormen oplikken waarna deze in de maag terecht komen. De hond merkt deze wormen op en wil ze zo snel mogelijk kwijt. Door het eten van gras worden de wormen tezamen met het gras weer uitgeraakt. Helaas zijn er altijd nog wormen die de darmen hebben weten te bereiken en zich daar voortplanten. Via de bloedbaan komen deze wormen in de longen terecht waarna ze uitgehoest en vervolgens weer ongelikt worden. Zo komen de wormen weer in de maag terecht waarna de hond wee zal gaan braken met behulp van gras. Een terugkerend patroon van gras eten en braken bij de hond duidt dan ook soms op wormen. De hond moet met regelmaat ontwormt worden.

Hond eet eenmalig gras met braken

Een hond die last heeft van zijn maag ten gevolge van buikgriep, wil vaak van et misselijke gevoel af. Hij zal daarvoor kiezen tot het eten van gras en dit weer uitbraken. In de meeste gevallen gebeurt dit eenmalig: de hond voelt zich daarna een stuk beter. Dit is vergelijkbaar bij mensen die zich ziek voelen en willen overgeven door een vinger inde keel te steken. Het ziektegevoel verdwijnt hierna snel. Een hond met buikgriep moet de gelegenheid krijgen om gras te eten. De hond mag echter nooit gedwongen worden tot het eten van gras.

Gras eten en niet uitbraken

Soms komt de hond iets tekort in de voeding. Hondenbokken lijken alles te bevatten maar dit is niet altijd het geval. De meeste honden doen het goed op hondenbrokken, maar er kunnen wel tekorten ontstaan. In dit geval zoekt de hond zelf zijn aanvulling op het voer. Hierbij zoekt de hond een bepaalde grassoort die niet uitgebraakt wordt. Er zijn veel verschillende grassoorten waarbij de een meer verdraagzaam is voor de maag dan de ander. Een hond die geen gras uitbraakt zal dit met de ontlasting naar buiten werken. In de ontlasting is vaak te zien dat het gras niet goed verteerd is.

Hond kauwt op gras

Vooral jonge honden kauwen nogal eens op grassprieten, ze plukken één of meerderde sprietjes gras en speen hiermee, kauwen erop en spugen het weer uit, Het gras wordt niet doorgeslikt. In de meeste gevallen heeft de hond behoefte aan het kauwen op iets. De wilde hond heeft de mogelijkheid door te kauwen op de botten van zijn prooi. Een huishond heeft deze mogelijkheid niet. In de dierenspeciaalzaak zijn voldoende soorten kauwbotten voor de hond te koop. Rubber kauwbotten zijn leuk om mee te spelen maar vervullen de behoefte van kauwen, sabbelen en smaaksensatie niet. Een echt bot is dan ook aan te raden. Alleen bepaalde ongekookte botten of botten uit de dierenspeciaalzaak zijn geschikt voor de hond.

Het gevaar van gras eten

Veel honden ontlasten in gras, vooral het gras dat langs de wegen groeit. Een hond met een wormbesmetting zal eitjes en larven achterlaten in het gras. Een hond die gras eet, kan met het gras deze eitjes of larven mee naar binnen krijgen. Het gevaar bestaat dus dat een hond door het eten van gras besmet wordt met een bepaald soort worm. Iedere hond moet minstens eenmaal per jaar, maar beter nog tweemaal tot viermaal per jaar, ontwormt worden. Vooral jonge honden zijn gevoelig voor een wormbesmetting.
Gerelateerde artikelen
Dieren EHBO: BrakenBraken is een reflexbeweging, die onder invloed van het Centraal zenuwstelsel staat, waarbij de maag zich samentrekt en…
Ui is levensgevaarlijk voor je hondUi is levensgevaarlijk voor je hondWaarschijnlijk heb je wel eens gehoord chocolade giftig is voor je hond. Maar wist je ook dat je hond ook vergiftiging o…
Toasts van gekarameliseerde fois grasDe feestdagen komen eraan, tijd voor enkele speciale kerstrecepten ! Een eenvoudig voorgerechtje van fois gras, snel kla…

Reageer op het artikel "Hond eet gras: oorzaak en gevolg"

Reacties

Frans En Ingrid Dixon, 25-10-2014 19:02 #8
Onze golden retriever eet gemiddeld 6 tot 8 pollen gras met wortel en al. Soms lukt het om nog wat gras en wortel uit haar bek te krijgen maar vaker slikt ze alles zo snel mogelijk door. Ook in ons eigen gras maakt ze een gat met haar poot en peuzelt ze alles op. waarom doet ze dit en kan dat kwaad. Ze is bijna 5 jaar.

Natalia, 24-10-2014 18:03 #7
Onze Engelse Cocker Spaniël eet al een paar dagen niks meer behalve gras. Zelfs haar lieveling hapjes laat ze links liggen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Wim Verheyen, 04-05-2014 13:19 #6
Goede dag
Onze hond een Sint Bernard eet gras om de paar dagen en moet dan overgeven.
En als ik hem eten geef begint ze niet direct te eten anders zou ze er meteen in vliegen.
Ze eet droogvoer Eukanuba.

Groeten

Theunis Victor, 30-09-2013 16:39 #5
Onze maltezer eet ook soms gras maar kan absoluut geen kwaad als men maar weet waar hij het eet en dit in het oog houdt. Zijn hiervoor eens bij de dierenarts geweest en hebben het product Meloxoral 1.5 mg/ml voorgeschreven gekregen mocht hij dit heel dikwijls doen, was een bewijs dat zijn darmflora overhoop ligt. Op internet lees ik nu dat dit product dient voor " Verlichting van ontsteking en pijn bij zowel acute als chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat bij honden " denk hierbij dan aan reuma zoals bij de mensen. Heeft iemand ervaring met dit product?

Trienke, 12-05-2013 21:20 #4
Mijn hondje heeft ook gras gegeten maar niet gebraakt. Speel en wandelen doet ze wel,
maar als ze weer thuis is gaat ze op haar plekje liggen en dan trilt ze helemaal. Reactie infoteur, 13-05-2013
Klinkt alsof uw hondje een buikgriepje te pakken heeft.

Wil Meinderts, 10-05-2013 16:45 #3
Mijn hond eet gras en dat komt er later via de ontlasting weer uit. Ik las dat dit dus een tekort is in haar voeding. Wat moet ik nu doen? Want wat komt ze dan precies te kort? Reactie infoteur, 11-05-2013
Doet de hond dit met als doel braken? Dan ligt de oorzaak in de maag. Dit gaat vanzelf over. Soms komt de hond ook vezels tekort, eiwitten of foliumzuur. Het is vaak onduidelijk waarom de hond gras eet. Wel moeten we dit toestaan. Laat de hond gras eten dan onbespoten is en vooral geen gras dat langs de weg groeit.

Kimberley, 20-12-2012 11:21 #2
Nu het winter is, is er géén gras. Wat nu? De maag van mijn hond gaat behoorlijk tekeer. Graag uw antwoord. Reactie infoteur, 20-12-2012
Ook in de winter is er voldoende gras. Gras groeit zelfs in de winter, al is het maar minimaal.

P. S. Claassen, 27-11-2012 09:29 #1
Mijn honden eten veel gras als ik op de hei loop. Mijn vraag is wat komen ze dan tekort? En wat kan ik er aan doen.

Infoteur: Bibiana
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 8
Schrijf mee!