InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Clicker voor honden

Clicker voor honden

De zogenaamde "clickermethode" is een manier van training geven aan je hond welke alsmaar aan populariteit wint.

Principe

De Clicker maakt een bepaal geluid, eens je de hond hebt geleerd dat na het geluid een beloning komt kan je de clicker beginnen gebruiken om de hond te trainen. Weet wel, je hond gaat niet na 1 of 2 kliks weten wat je bedoeld dus geduld hebben is de boodschap wan voor hem of haar is het natuurlijk een nieuw geluid.

Opstarten

Telkens de hond het gewenste gedrag vertoond gebruik je de clicker, gevolgd door een beloning zodat hij weet dat de click een bepaalde betekenis heeft en niet enkel dient om een snoepje te krijgen. Let wel op, het is beter om enkele keren per dag een paar minuten te oefenen dan 1 keer per dag een half uur, ook belangrijk is dat je per les de clicker gebruikt voor 1 bevel anders raakr de hond snel in de war.

Klikken en belonen

Na elke klik dient een beloning te volgen, bouw nooit de beloningen af. Het aantal beloningen moet gelijk zijn aan het aantal kliks, je hond maakt de associatie tussen een gedrag-klik en beloning dus als je hond het gewenste gedrag vertoond klik je en geef je een beloning.

Geen bevel

De clikcer kan niet gebruikt worden om de hond te roepen want anders ziet hij dat ook als een bevel en kan de clicker niet meer als beloning gebruikt te worden. Dit is namelijk iets wat hij moet doen zonder het als bevel te begrijpen.

Doel

Bedoeling van het geheel is je hond te leren wat goed gedrag is door hem, met het geluid van de clicker en een beloning, duidelijk te maken dat hij goed bezig is, als hij je tapijt aan flarden scheurt en er volgt geen klik-beloning terwijl als hij braaf op zijn bot knauwt en er volgt wel een klik-beloning duidelijk te maken wat goed en minder goed is.
© 2007 - 2017 Johan-anita, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Clicker voor honden"

Infoteur: Johan-anita
Gepubliceerd: 26-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!