InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Schilfertjes of roos in de vacht van poezen

Schilfertjes of roos in de vacht van poezen

Schilfertjes of roos in de vacht van poezen Ook bij uw lievelingsdier bestaat de kans dat er roos ( of schilfertjes ) in de vacht zichtbaar worden, Bij dieren met een lichte vacht zal dit moeilijker merkbaar zijn dan bij dieren met een donkere vacht. Net zoals het bij de mens een onaangenaam jeukerig gevoel kan geven kan dit ook voor uw kat het geval zijn. Hier volgen kort enkele weetjes over dit onderwerp.

Hoe komt een poes aan roos ?

Er zijn drie hoofdoorzaken van het onstaan van roos;
  • verkeerd voedsel met te weinig vet
  • Een huidaandoening
  • Parasieten

Indien de roos ernstig is gaat U best even langs bij de dierenarts welke de juiste diagnose zal stellen en de juiste medicatie of het juiste middel om de roos te bestrijden.

Wie heeft er de meeste kans op roos ?

Gesteriliseerde en oudere katten zijn meer gevoelig voor roos dan jonge ongesteriliseerde katten.
Gecastreerde katers missen hormonen welke zorgen voor een gezonde huid welke dan weer kan leiden tot roos.
de dierenarts kan hiervoor vitaminen,mineralen of een medicijn voorschrijven om dit te verhelpen.

Ouderdom

Net zoals bij de mens krijgt de kat bij het ouder worden een drogere huid waardoor de kans op roos weer toeneemt.

Behandeling

Regelmatig kammen of borstelen van de vacht kan al veel leed voorkomen, ook voedingssuplementen in de vorm van vitaminen kunnen een oplossing zijn.
© 2007 - 2019 Johan-anita, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schilfertjes / roos voorkomen, verminderen en verwijderenLast van schilfertjes of roos? Met onze remedies en tips kan je schilfertjes zonder problemen voorkomen, verminderen en…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Wat is pytiriasis of roos en wat er aan te doen?Volgens sommige studies zou de helft van de wereldbevolking te kampen hebben met roos. Maar waar komen die schilfertjes…
Roos: extreme schilfering van de hoofdhuidRoos: extreme schilfering van de hoofdhuidDuft, een plaatselijke sneeuwbui of pityriasis capitis. Het zijn allemaal deftige of minder deftige woorden voor een aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schilfertjes of roos in de vacht van poezen"

Reacties

Burgerhout, 26-04-2012 12:38 #2
Wat voor vitaminen kan/mag ik aan een gesteriliseerde kat van 13 jaar geven om zijn haarverlies op rug en oren te verminderen/oplossen? En welke vitamines kan ik een poes geven om roosvorming te verminderen?

Jkbaas, 05-04-2008 19:55 #1
Mijn siamees is 15 en een half jaar, slaapt veel. In een hangmantje aan de verwarming en heeft maanden last van roos, schilfers, een paar keer in de week borstel ik haar, maar ziet na genoeg geen verbetering. Ze krijgt brokjes van de dierenarts (speciale voeding) en elke avond, uit een blikje vlees brokjes en af en toe zie ik haar likken en bijten, wat kan ik er aan doen om haar er van af te helpen?

Infoteur: Johan-anita
Gepubliceerd: 28-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!