InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Begrijp de lichaamstaal van uw hond

Begrijp de lichaamstaal van uw hond

Begrijp de lichaamstaal van uw hond Een hond communiceert door middel van zijn lichaamstaal. Als je de juiste signalen opvangt en je er een verklaring voor kent, kom je heel wat te weten over hoe hij zich voelt. De verschillende houdingen van staart, ogen, oren... hebben alle een betekenis! We bekijken eerst enkele soorten gedrag en lichaamshoudingen en bespreken dan de houdingen van enkele specifieke lichaamsdelen.

Gedrag en lichaamshoudingen

Op de rug rollen
Wanneer een hond op zijn rug rolt met zijn poten in de lucht, neemt hij een onderdanige houding aan. Als hij dit doet in het bijzijn van een andere hond, laat hij zien dat de andere hond de baas is. Als een hond dit gedrag vertoont tegenover zijn baasje, kan het verschillende betekenissen hebben: vaak betekent het gewoon dat de hond gelukkig is en dat hij wil dat je over zijn buik aait. Het kan ook betekenen dat hij niet weet wat je van hem verwacht, zich onzeker voelt en dat hij zich daarvoor verontschuldigt. Soms is het ook gewoon een uitvlucht om iets niet te hoeven doen.

Achterste omhoog, voorpoten omlaag:
Wanneer de hond zijn achterste omhoog houdt en hij zijn voorpoten gestrekt beneden houdt, nodigt hij zijn baasje of een andere hond uit om te spelen. Hij doet dit ook vaak wanneer zijn baasje ernstig is en hij de stemming wil veranderen.

Een andere hond beklimmen
Wanneer een hond een andere hond "beklimt" door erover te gaan staan of door zijn voorpoten op diens rug te plaatsen, is dit niet noodzakelijk te interpreteren als seksueel gedrag. Het komt voor dat twee mannetjes elkaar beklimmen, of zelfs twee vrouwtjes. De bovenste hond toont op die manier zijn superioriteit tegenover de andere hond. In dit geval heeft dit gedrag dus alles te maken met sociale status.

Stokstil staan
Als de hond stokstil blijft staan en niet meer beweegt, is hij bang.

Geeuwen
Als de hond geeuwt, is dit niet steeds uit luiheid of vermoeidheid. Als een hond geeuwt, kan dit de voorbode zijn van stress. Door te geeuwen gaat de hartslag omhoog, stroomt er meer bloed naar de hersenen en worden de longen gevuld met zuurstof. Door te geeuwen gaat het energiepeil van het lichaam de hoogte in.
Als de hond geeuwt bij de dierenarts, kan dit zijn uit nervositeit.
Een hond geeuwt soms ook net voor hij uitgelaten wordt. Hij verhoogt zo zijn energiepeil en maakt zich klaar voor het uitje.

Tegen je benen aanleunen
Als een hond tegen je been aanleunt, kan dit betekenen dat hij zijn persoonlijke ruimte wil uitbreiden ten koste van die van jou. Het kan ook duiden op een soort bezitterige affectie. Soms doen honden dit ook gewoon omdat ze willen verhinderen dat je een andere kant op gaat.

Met de neus duwen
Als je hond met zijn neus tegen je duwt, betekent dit meestal dat hij om je aandacht vraagt, bijvoorbeeld als je de krant aan het lezen bent. Het kan ook betekenen dat hij je uit de weg wil duwen omdat je bijvoorbeeld op zijn favoriete plaatsje in de zetel zit.

Pootje geven
Dit is vaak een uitnodiging om te spelen. Het kan ook zijn dat de hond heeft geleerd om "pootjes" te geven en weet dat hij op die manier positieve aandacht krijgt. Het is ook een teken van onderdanigheid.

Posities van lichaamsdelen

Staart
  • ontspannen: de hond is rustig, hij is op zijn gemak
  • opgerichte staart: de hond is alert
  • omhoog en snel heen en weer wiegend: de hond is opgewonden
  • uitgestrekt en langzaam, ritmisch bewegend: de hond is op zijn hoede of houdt de wacht
  • neerwaarts gericht: uiting van onzekerheid of bezorgdheid
  • tussen de poten: teken van angst

Oren
  • ontspannen : de hond is kalm
  • opgericht: uiting van alertheid, aandachtigheid
  • omhoog en naar voren gericht: de hond is aan het uitdagen, is assertief of zelfs agressief
  • plat achterover: de hond is bezorgd of bang

Ogen
  • direct oogcontact: de hond is vol vertrouwen, moedig
  • afwisselend, toevallig oogcontact: de hond is tevreden
  • grote pupillen: teken van angst
  • afgewende blik: teken van eerbied

Lippen, mond, tong
  • gehijg: de hond heeft zin om te spelen, is zenuwachtig of (seksueel) opgewonden
  • lippen gesloten: de hond is onzeker of sust zichzelf
  • likken aan de lippen: teken van ongerustheid, of de hond wil een persoon of een andere hond sussen
  • ontspannen mond: de hond is rustig
  • achteruit getrokken lippen: wordt gebruikt om uit te dagen of te waarschuwen, vooral wanneer dit gepaard gaat met een grom.
  • Tong meermaals uitsteken en weer intrekken: honden doen dit wanneer ze zich ongemakkelijk of bezorgd voelen. Zo stellen ze zichzelf gerust.
  • Tong likt neus: de hond voelt zich ongemakkelijk, bijvoorbeeld wanneer hij een nieuwe situatie probeert in te schatten (bijv. of hij al dan niet naar een vreemde zou toegaan). Dit kan ook een teken zijn van hoge concentratie, bijvoorbeeld wanneer de hond een bevel tracht te begrijpen en op te volgen.
© 2007 - 2014 Evaluna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…
Signalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenSignalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenHonden communiceren met elkaar en met behulp van lichaamstaal. Honden geven een groot aantal signalen af voor ze daadwer…
Clicker voor hondenClicker voor hondenDe zogenaamde "clickermethode" is een manier van training geven aan je hond welke alsmaar aan populariteit wint.
Tips voor het trainen van uw hondTips voor het trainen van uw hondJe bent de trotse eigenaar van een hond. Maar nu komt het moeilijkste. Het trainen van de hond. Hieronder volgen een aan…
Honden begrijpen en verstaanHonden begrijpen en verstaanHeeft u zich wel eens afgevraagd of er een betekenis zit achter het gapen van uw hond? Of het uitrekken als uw hond door…

Reageer op het artikel "Begrijp de lichaamstaal van uw hond"

Reacties

A. M., 05-08-2014 22:42 #20
Even een vraag. ik heb een golden retriever van 4 jaar. Sinds een aantal weken gromt ze tegen andere honden en trekt soms haar lip op. Hoe komt dit? Dit heeft ze nooit gedaan, ze wilde altijd spelen met andere honden.

Christel Kats, 10-04-2014 00:19 #19
Hallo, ik heb een am.stafford teef van 2 jaar, het laatste half jaar is zij enorm veranderd van gedrag, blaft naar alles wat voorbij komt, de postbode zou ze met liefde opeten. als ik bezoek heb, mag diegene niet weg, moet ik haar opsluiten in de kamer, ze gilt dan en jankt heel overdreven, ook als deze gene komt wordt ze ontzettend wild, gillen, janken, wild doen.
wat is dit? mvg.c.kats

Miep, 15-03-2014 15:26 #18
De bordeaux dog van mijn schoonouders sabbelt op zijn kussen en is dan volledig in trans. Snel daarna valt hij in slaap. Hoe komt dit?

Natascha, 10-11-2013 17:38 #17
Hallo ik heb een mix tekkel chiwawa. weet iemand wat er scheelt met mijn hondje? is bijna een jaar en doe nog steeds in huis ook als hij van buiten komt en heeft zen behoefte gedaan doe hij steeds nog binnen. als ik hem aandacht geeft plast hij steeds. ik weet echt niet meer wat ik moet doen. als er bezoek komt, plast hij in huis en luistert hij niet naar mij.
vriendelijke groeten

Ramon V. Ostaijen, 25-07-2013 11:12 #16
Mijn bullterrrier z'n voederbak staat in de keuken en de laatste tijd als ik de keuken inloop en m'n hond staat bij z'n voederbak dan maakt hij eerst een zacht smakkend geluid en dan komt hij naast mij staan met z'n oren helemaal nar achter, staart tussen de benen, gromt en laat z'n urine lopen en dat blijft hij ff doen, loopt weer terug en doet het weer opnieuw. ik weet niet precies wat hij doet maar het lijkt alsof hij de keuken als zijn territorium ziet.
ik zou graag precies willen weten wat dit te betekenen heeft.

Jean-Marc, 21-05-2013 21:25 #15
Ik vraag mij eigenlijk af of het wel normaal is dat mijn puppy van 4 maanden die ik toch al een 2 maanden heb steeds mijn jas of schoenen of dergelijke dingen tot bij zich trekt op op gaan te liggen. ik ben zijn baas en dat laat hij vind ik persoonlijk veel te hard opvallen. ik ben wel veel bij hem maar mijn vrouw hij ligt altijd waar ik ben en als ik in de keuken zit bv dan moet en zal hij daar bij mij zijn. net als ik buiten bezig ben kan hij mij niet met rust laten omdat hij dicht bij me komt. gaat dit vanzelf weg of moet ik daar iets voor doen. o ja het is een kruising tussen een labrador bruine kleur en heidewachter.

Kathleen, 30-01-2013 12:13 #14
Onze boxer ligt samen met ons in de zetel. Ze ligt dan altijd tussen mijn ouders. Nu gebeurt het, dat mijn ouders tegen elkaar liggen en de hond blijft wringen en duwen tot mijn ouders opschuiven en ze toch maar tussen hun in kan liggen. Wat kan dit zeggen?

Banjer, 27-08-2012 09:29 #13
Mijn hond plast in de kamer in het bij zijn van een andere hond terwijl hij dat anders nooit doet, waarom?

De Thaey Huguette, 21-08-2012 00:49 #12
Mijn hond gaat tegen de muur staan. Wat is de bedoeling hiervan?

Dank U

Carolien Hollander, 18-04-2012 12:41 #11
Mijn hond kauwt regelmatig op een steen en in de gang bij ons hebt hij een paar keer aan de muur zitten schrapen. Wat betekent dat en wat kan je eraan doen om te vermijden?

Wilma Alderman, 13-09-2011 11:35 #10
Onze ruwhaar teckel likt de anus van onze nieuwste hond. Deze lijkt dit prima te vinden, verstijft dan een beetje, gaat er soms extra goed voor steen, zodat de teckel zijn anus kan likken. Ze kennen elkaar nu 4 maanden, beide volwassen gec.reuen. De teckel was het meest gereserveerd tov de nieuwste hond, nam duidelijk afstand en gaf ook grenzen aan. was dominant over de nieuwe hond dus. We hebben nog een hond, drie dus in totaal, een kleine roedel die het goed met elkaar vindt. Vraag: wat is de functie van het likken en zich laten likken bij beide honden? Graag uw antwoord of reactie, we zijn erg benieuwd. Dominantie?

Jose, 05-08-2011 12:34 #9
@ Irene,
Mijn kruising jackrussell/chihuahua (teefje) die doet precies het zelfde, al vanaf begin af aan. Ik heb het haar ook niet kunnen afleren. Ik heb gehoord dat ze dat doet omdat ze het fijn vind om mij te kunnen ruiken, en dan het idee heeft dat ik bij haar ben (ook al ben ik dicht in haar buurt) ook ik was een keer mijn kledingkast vergeten dicht te doen en de volgende ochtend had ze al mijn shirts eruit getrokken en in dr mand gelegd. schoenen sokken enz ze is er dol op, ze gaat er met haar neus en voorpoten op liggen.

Irene, 26-05-2011 19:04 #8
Hallo,
Ik heb een paar vragen over bepaalde gedragsvertoningen van mijn Chihuahua Diva.
Diva is nu 3 jaar oud, maar sinds jongs af aan heeft ze iets met mijn kleren en schoenen!
Ze ligt het liefst in mijn kleren, soms pakt ze stiekem uit de wasmand kleren en als ik vergeet me kledingkast dicht te doen smorgens ligt ze er zo midden in.
Het gekke is ook dat ze zelfs uit een volle wasmand echt alleen mijn kleren pakt. Ik heb wel een om het te testen al mijn kleren uit de mand gehaald, nou dan pakt ze dus ook niks een gaat weer lekker in haar mandje.
Ook mijn schoenen is ze blijkbaar dol op. Ik heb nog geen dag mee gemaakt dat er niet een schoen van mij in haar mandje ligt en als er bijv. een laars ligt die ze niet mee kan spelen dan gaat ze er in de gang op of tegen aan liggen. Ze bijt het ook niet kapot, ze neemt het gewoon mee om in haar mandje te hebben.
Ik ben er heel nieuwschierig naar waarom ze dit doet, en wat dit voor haar betekent…
als er iemand is die mij dat kan vertellen…

Karin, 12-05-2011 07:57 #7
Ik heb even een vraag. Mijn Kooikerhond van 20 wkn is een superlief moppie.
Hij laat zich alleen heel snel op zn rug vallen met poten omhoog. Je kunt hem bijna niet op zn rug aaien of hij ligt al. Wij zijn niet heel hard tegen hem, wel duidelijk. ik heb niet het idee dat we hem bang maken. Hij heeft dit al van begin af aan. Maar nu is het zo dat hij als hij je weer ziet als je even weg bent geweest (kan ook 5 min zijn), dat hij van blijdschap ook nog druppelt en zich acuut laat vallen en dus in zn eigen druppels urine op zn rug ligt te kwispelen.
Heeft iemand nog ideeen over wat ik hiermee kan doen. Negeren vind ik eigenlijk ook wel sneu maar dat doe ik nu maar en als hij dan weer staat en naar je toe komt aaien. Maar is niet echt fris, want dan is zijn vacht wel vies.

Annette, 25-11-2010 12:23 #6
Hallo Wicher, onze hond plaste ook als wij haar begroeten, wij hebben haar dit afgeleerd door haar te negeren als we binnenkomen zeggen we ook tegen visite, als ze rustig is mag je haar aanhalen. Bij ons heeft het gewerkt.

Ellen, 08-10-2010 23:24 #5
Een poot geven is zeker geen tegen van onderdanigheid maar juist van dominantie. Reactie infoteur, 11-10-2010
Dan zijn daar verschillende meningen over. Een poot op de rug van een andere hond leggen is eerder dominantie, maar een gewoon pootje geven wordt vaak als teken van onderdanigheid gezien, tenzij het natuurlijk aangeleerd gedrag is.

Ine, 11-12-2009 16:16 #4
Hallo, Ons hondje doet vaak smekken en hikken, weet iemand wat dat kan zijn?

De Pauw, 17-08-2009 20:35 #3
Ik heb een 6 maand oude Engelse Cocker Spaniel die het thuis héél goed doet maar van zodra we gaan wandelen en ik hou ergens halt dan begint ze te jammeren en te janken.Ik zet de wandeling verder en ze is weer tevree.?Je zou denken oké ze heeft een leuke wandeling gehad nu gaan we ergens iets drinken op een terras, vergeet het maar hoor ze begint eraan hé en is niet stil te krijgen. Hoe moet ik hier op reageren?

Agnese, 22-03-2009 19:33 #2
Hallo allemaal, ik vraag mijzelf af waarom ons hondje van 18 weken zijn kont naar mijn zoontje keert als ze aan het spelen zijn hij staat dan en keert zich dan om hij wil dan nog wel spelen dus ik snap het niet helemaal groetjes agnese

Wicher Fekken, 22-07-2008 11:21 #1
Hallo Deskundige,

Ik zocht eigenlijk een artikel over: "Plassen bij het begroeten van een hond" Mijn hond plast als ik of iemand hem begroet. De pup is 11 weken oud echter ik vind dit niet normaal. Ook bij andere vreemde honden heb ik een paar keer gezien dat hij begon te plassen. Is dit onderdanigheid? zo ja, wat kan ik hier tegen doen?

Groetjes.

Wicher.

Infoteur: Evaluna
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 20
Schrijf mee!