InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Ui is levensgevaarlijk voor je hond

Ui is levensgevaarlijk voor je hond

Ui is levensgevaarlijk voor je hond Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord chocolade giftig is voor je hond. Maar wist je ook dat je hond ook vergiftiging op kan lopen door het eten van een ui? Dit betekend dat we op moeten passen wat we onze hond geven, want uien zitten in vele levensmiddelen verstopt.

Waarom zijn uien giftig voor je hond?

Uien worden al eeuwen door de mens gegeten. Hoewel ze veilig zijn voor de mens, is deze groente die behoort tot de Allium familie behoorlijk giftig voor honden. In principe zijn alle leden van de Allium familie giftig voor honden, zoals knoflook en bieslook, maar de ui is in welke vorm dan ook, bijvoorbeeld rauw of gekookt, het meest giftig voor je hond. Dit komt door de grote aanwezigheid van het stofjeThiosulfaat.

Terwijl mensen in staat zijn om dit stofje te verteren, zijn honden dit niet. Dus de Thiosulfaat wordt gemakkelijk geabsorbeerd in de bloedbaan van het dier, waar het de celstructuur van de rode bloedcellen afbreekt, wat resulteert in hemolytische anemie. Dit is een ernstige vorm van bloedarmoede en kan leiden tot schade aan vitale organen, zoals hart en nieren. Een ui is dus echt levensgevaarlijk voor je hond.

Symptomen van ui vergiftiging bij je hond

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het eten van uien schadelijk voor je hond en kan symptomen ontwikkelen die kunnen variëren van mild tot ernstig. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid die gegeten is, leeftijd, ras en grootte van van de hond. Bij inname van een kleine hoeveelheid ui, zul je misschien nog geen symptomen zien, maar kan de schade aan de rode bloedcellen wel al waar worden genomen met een bloedtest.

In geval van inname van een grote hoeveelheid uien, kunnen de symptomen ernstig zijn. De hond zal gaan braken en diarree krijgen, versuft zijn en zijn eetlust verliezen. De rode bloedcellen raken beschadigd, waardoor de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de organen verslechterd. Dus binnen een paar dagen, zal de hond bleek tandvlees, ademhalings problemen en een verhoogde hartslag krijgen. De urine van de hond kan roodachtig van kleur worden, doordat de beschadigde rode bloedcellen het lichaam verlaten. Bij dergelijke symptomen moet je direct een dierenarts raadplegen.

Behandeling

Een ui vergiftiging kan variëren van mild tot zwaar. De diagnose van deze aandoening kan worden gesteld na een bloedtest. Een vroege diagnose en behandeling is zeer essentieel voor de overlevingskans van de hond. De hond zal een infuus krijgen met ondersteunende zorg. In het geval van ernstige symptomen, kunnen ook bloedtransfusies en zuurstoftherapie nodig zijn.

Lees verder

© 2011 - 2017 Jes1978, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ui is levensgevaarlijk voor je hond"

Reacties

Bertrand, 15-08-2016 17:53 #3
Mijn hond heeft een ui en andere zure groente gegeten, knoflook. Waar moet ik op letten of wat kan ik doen?

Met vriendelijke groet
Frans Bertrand

Zack, 31-07-2014 18:06 #2
Ongeveer 40 jaar geleden hadden wij een klein hondje (geen rashondje) die stapelgek was op chocolade. Altijd zag hij wel kans om chocolade, vooral Sinterklaas tijd te stelen bv. van de kinderen. Hij heeft echt veel chocolade gegeten. Wij hadden nog nooit gehoord dat het zo gevaarlijk voor honden is. Hij heeft gelukkig nooit iets gemankeerd en is 14 jaar oud geworden. Is dat heel bijzonder?

Christien, 25-10-2012 21:44 #1
Ja, ik heb ooit een hondje gezien met chocolade-vergiftiging theobromine, echt
doodzielig, het hondje lleek wel een soort hersenbloeding of i.d. te hebben,
bleef trillen niet meer rustig te krijgen, is nooit meer bij kennis kunnen brengen bij
de D.A, echt mensen kijk uit!

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 24-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!