InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Katten ziektes en aandoeningen

Katten ziektes en aandoeningen

Katten ziektes en aandoeningen Mensen die dieren hebben weten dat de dieren ziek kunnen worden net zoals wij zelf. In dit stukje wil ik graag enkele kattenziektes behandelen. Wat je moet weten is wat voor ziekte het is, de symptomen en hoe je de ziekte moet behandelen. Sommige ziektes zijn zelf goed te behandelen, maar anderen kan beter op het advies van dierenartsen behandelen.

Een gezonde kat

Een gezonde kat ziet er in onze ogen ook daadwerkelijk gezond uit. Een gezonde kat heeft heldere schone ogen, een glanzende vacht, waarvan de haren mooi plat liggen en is actief. De tred, het op staan en het liggen is bij een gezonde kat ook soepel. Een gezonde kat is niet te mager, maar ook niet te dik. Dikke katten kunnen namelijk last krijgen van ademhalingsproblemen, hartproblemen en suikerziekte.

De temperatuur van een gezonde kat ligt tussen de 38 en 39 graden. Het is ook een goed punt om een zieke kat te temperaturen. De huid is elastisch en als u een huidplooi (het makkelijkste is in de nek, of op de rug) pakt, zakt deze vrijwel meten weer terug en blijft niet rechtopstaand. Als dat wel gebeurd duid dit meestal op uitdroging. De eetlust is goed en drinken ook. De ontlasting mag ook niet te waterig zijn.

Algemene verzorging van de kat

Een gezonde kat heeft verzorging nodig om gezond te blijven. Dit kan moet goede voeding, maar er komt wel wat meer bij kijken. Dit hoeft niet allemaal gedaan te worden door de dierenarts gedaan te worden. Zelf kun je al veel doen. Het begint met iets simpels als regelmatig de kattenbak te verschonen om wormbesmetting te voorkomen.

Regelmatig vacht borstelen kan klitten voorkomen bij langharige katten die vast gaan zitten en de kat belemmeren bij het lopen. Kortharige katten borstelen is ook goed voor de vacht. Ook worden overtollige haren verwijderd die niet meer met het wassen in de maag komt. Ook kun je makkelijker vlooien en teken vinden in de vacht.

Nagels knippen moet gebeuren bij katten die de nagels niet kunnen of willen scherpen. Een binnen kat kan dit aan een krabpaal doen. Buitenkatten vinden wel dingen. Nagels groeien en moeten geknipt worden omdat ze anders krom groeien tot zelfs in de onderkant van de poot. Soms doen katten wat lastig en dan kan het door iemand gedaan worden door iemand die er kennis van heeft.

Een kat doet veel met zijn gebit. Een smerig gebit geeft ontstoken, pijnlijk tandvlees en uiteindelijk vallen de tanden eruit. Vaak helpt het eten van harde brok met poetsen, maar soms moet er door een specialist gedaan worden.

Endo parasieten

Endo parasieten zijn parasieten die in het lichaam zitten.Daarvan heb je de spoelwormen en de lintwormen. Spoel wormen zijn echt wormpjes zie je in de ontlasting terug vindt. Soms kan een kat ze ook uitbraken. Van de lintworm vindt je de deeltjes terug in de ontlasting. Deze lijken op rijstekorreltjes. Ook kan er een stukje lintworm uit de anus van de kat hangen, want een lintworm is daadwerkelijk een lange lint in de darmen.

Besmetting:
Beide kunnen doorgegeven worden van dier op dier. Dit gebeurt vaak via de ontlasting van de andere kat of door besmetting in de kattenbak. Maak deze bij een besmetting dus ook meteen helemaal schoon. Kittens kunnen de spoel wormen via de moedermelk krijgen.

Ziekteverschijnselen:
Magerder worden ondanks dat de kat toch genoeg eet, of zelfs meer. Ze krijgen last van diarree en maken een wat zieke indruk. En net zoals ik al eerder had verteld zijn er stukjes in de ontlasting te vinden. Kittens kunnen een groeiachterstand krijgen.

Behandeling:
Ontworm de katten meteen als er een besmetting is en vaak moet je de ontworming na een paar weken weer herhalen. Kijk hiervoor op de verpakking of vraag een deskundige. Ontworm de moederpoes op tijd voor ze kittens krijgt om besmetting te verkomen. Ook zijn er wel kitten ontwormingsmiddelen, maar meestal kunnen deze maar met een aantal weken leeftijd toegediend worden. Houw het ontwormen ook regelmatig bij. Meestal eens per half jaar. Als uw kat regelmatig besmet wordt kun je het naar 4 keer per jaar brengen. Ontvlooi uw kat ook regelmatig want vlooien kunnen weer lintworm over brengen.

Ecto parasieten

Ecto parasieten zitten op het lichaam. De meeste die daarvan voorkomen zijn vlooien en teken. Het zijn allebei bloedzuigers die bloedarmoede kunnen veroorzaken als ze meet meerdere zijn. Ook kan de teek de ziekte van Lyme overbrengen. Een teek is een klein spinnetje die zich in de huid vastmaakt om met zijn lange bek bloed te eten. Daarmee groeit het kleine lijfje tot een ballon. Ze kunnen bruin of grijs gekleurd zijn. Als ze vol zijn (dit kan wel tot centimeter groeien) laat hij zich los. Een bloedmaaltijd duurt ongeveer een week.

Een vlo is ook een klein zwart insect die over de huid loopt. De bloedmaaltijd van een vlo is korter. Deze duurt ongeveer 48 uur. Ze blijven klein en zwart, maar laten wel vlooien uitwerpselen achter. Deze zijn typisch, want ze lijken op korreltjes zand maar als je ze uitveegt op een vochtig wit pappiertje wordt de kleur bruin/ rood van opgedroogd bloed. Dan weet u of het dier besmet is met vlooien.

Vlooien kunnen ook heftige allergieën veroorzaken. Ze spuiten na hun bloedmaaltijd een soort gifje in om de wond te sluiten, maar een kat kan hier allergisch voor zijn en er jeukerige bulten van krijgen. Ook kan een vlo de katten aids doorgeven.

Besmetting:
Teken komen vaak van buiten. Ze zitten in bomen en grassen. Als ze lichaamswarmte van een kat, een andere dier of zelfs een mens voelen laten ze zich vallen. Vaak zitten ze meteen al goed en dan zoeken ze een plekje waar ze zich kunnen voeden en bijten zich vast.

Vlooien kunnen zich verplaatsen van dier op dier. Ook kunnen ze een mens bijten. Vaak is dat een keer want mensen bloed is voor een dierenvlo niet aantrekkelijk. De besmetting gebeurt ook binnenshuis. 95% van de vlooien komt uit de omgeving. Dit komt omdat vlooieneitjes uit de vacht vallen in de vloerbedekking, bank of op het favoriete lig plekje van de kat. Daar komen ze uit en springen op de kat.

Voorkomen:
Er bestaan veel middelen om de kat te ontvlooien en ontteken. Sommige zijn zelfs combinaties. Tegen vlooien en tegen teken. Ook bestaan er middelen die eitjes doden van de vlo voor ze uitkomen, maar toch is het een aanrader bij een grote besmetting om de omgeving meteen me te behandelen tegen de vlooien. Kijk op de verpakking hoe vaak het advies is om te ontvlooien of te ontteken.

Ziekte van Lyme

Dit is een van de ziektes die door teken wordt door gegeven. Ook andere dieren en mensen kunnen deze ziekte van een tekenbeet krijgen. Dit begint als een roodgekleurde ring om de tekenbeet heen. Daarna volgt door ontstekingen aan gewrichten met verlammingsverschijnselen. Kijk alleen wel uit: een rode kring kan ook ringworm betekenen. Ditt is een schurft soort. Hiervoor moet u ook wel naar de dierenarts, maar is wel wat minder ernstig als de ziekte van Lyme. Ziekte van Lyme is dus echt een rode kring om de tekenbeet.

Besmetting:
Door het stofje van een tekenbeet.

Behandeling:
Controleer een tekenbeet een aantal weken regelmatig op die rode kring. Meld het meteen bij de dierenarts of uw dokter wanneer er een kring te zien is.

Oormijt en oorontsteking.

Soms kan een kat smerig uitziende oren hebben. Er komt dan vaak bruine oorsmeer vanuit het binnen oor. Alleen oorsmeer kan makkelijk schoongemaakt worden met gekookt afgekoeld water. Gewoon spoelen en probeer niet met dingen in het oor te peuteren, want dit kan beschadiging geven. Ook kunt u als het niet werkt een oorspoeling bij de dierenarts halen.

Overtollig oorsmeer kan ook oormijt betekenen. Dan heeft de kat vaak jeuk aan zijn kop. Hij schudt dan met zijn kop een probeert vaak in het oor te krabben. Oormijt zijn kleine zwarte beestjes die in het binnenoor zitten. Een dierenarts kan ze met een speciaal kijkertje zien. Oormijt die te lang in het oor zit kan oor ontsteking geven. Behalve jeuk is het binnen oor ook wat pijnlijk en vaak rood en geïrriteerd.

Besmetting:
Oormijt is een nest beestje. Maar een nieuwe kitten van 8 weken oud kan in een nieuw huis volwassen dieren makkelijk besmetten. Het kan van hond op kat worden vergebracht en andersom. Oor ontsteking kan niet alleen door irriterende oormijt komen, maar ook door lange haren bij het oor of iets anders wat in de gehoorgang is gekomen.

Behandeling:
Oormijt en oorontsteking moeten beide door een dierenarts worden vastgesteld en een medicijn voor gegeven worden. Het voordeel voor het dier is dat er vaak een verzachtend middel in voor de jeuk en een behandeling is voor het doden van de mijt of behandelen van de oorontsteking.

Allergieen

Allergieën kunnen op verschillende manieren voorkomen. Van jeukerige huid tot het braken of diarree van het voedsel waar het dier slecht op reageert. Bij diarree kun je de kat wat goed doorgekookte kippenvlees met rijst geven of kippen boljon. Dit is allemaal lichtverteerbaar en de kat krijgt vocht binnen wat heel belangrijk is bij diarree. Als de ontlasting weer normaal is kun je het nog een keer proberen met het voedsel. Bij weer een verkeerde reactie kunt u beter een ander soort voedsel geven.

Behandeling:
Als de allergische reactie blijft aanhouden bij bepaalde dingen, zoals jeukerige huid bij bepaalde grassen, kunt u naar de dierenarts gaan. Zij kunnen vaak een middel geven om de symptomen te minderen en te stoppen en ze kunnen ook proberen erachter te komen wat voor allergie het is.

Overtollig traanvocht

Dit is makkelijk te herkennen aan traanstrepen in de ooghoeken. Dit kan door meerdere dingen komen. Sommige rassen zijn er gevoelig voor, maar het kan ook komen door iets irriterend in het oog. Ook kan het netvlies beschadigd zijn wat ook kan gaan irriteren en tranen.

Behandeling:
Spoel de ogen uit met gekookt afgekoeld water. Ga niet met dingen in het oog zitten want dit kan beschadiging geven. Op een afstandje van het oog uitspoelen. Als dit niet helpt kun je beter naar de dierenarts gaan voor een onderzoek en een middeltje. De dierenarts kan dan ook kijken of er al een beschadiging in het oog zit.

Oververhitting.

De kat wordt vaak zwaar hijgend in de volle zon gevonden. Het kan ook zijn dat hij per ongeluk opgesloten is. De temperatuur is dan vaak ook boven de 39 graden. Ook kan het zijn dat het dier niet genoeg vocht heeft gekregen. Dit kun je zien door een plooi van de huid in de nek of op de rug, omhoog blijft staan. Zorg dus altijd dat een kat drinken kan, vooral bij hitte en vochtverlies door diarree. Ook droge brokjes moet altijd water bij staan.

Behandeling:
Leg de kat zo snel mogelijk op een koele plek uit de zon. Overgiet het dier met koud water of als je het niet in de buurt hebt, koude frisdrank. Als de kat goed bij bewustzijn is kun je ook wat koud water over de tong laten glijden. Zorg dat de kat zich niet verslikt. Breng daarna het dier zo snel mogelijk naar de dierenarts.

Vergifteging.

Een kat kan een gif rechtstreeks binnen krijgen. Zelfs chocolade kan in een aantal grammen giftig zijn. Hoe meer cacao (zoals in pure chocolade) hoe giftiger het wordt. Ook kan een kat door een suffe vergiftigde muis opeten. Er zijn verschillende vergiftigen zoals brandende en niet brandende. De niet brandende vergiftigingen mogen uitgebraakt worden. Brandende absoluut niet laten uit braken omdat het twee keer schade geven aan darmen en slokdarm.
  • Brandende vergiften: Base, Natronloog, Benzine, Petroleum, Verf verdunner, Zuren zoals accuzuur en citroen zuur.
  • Niet brandende vergiften: antivries, bleekmiddelen, Carbamaten, Gif tegen ongedierte, Lood, Insecticiden, Slakkengif.

Behandeling:
Kijk of je een pak kunt vinden van het gif, met de werkzame stof erop. Of probeer te achterhalen of het dier een muis heeft gegeten. Bel meteen de dierenarts en maak het voor jezelf zeker dat je het dier mag laten braken. Laat het dier dan braken door een theelepeltje zout achter op de tong aan te brengen. Soms braakt het dier vanzelf al. Houw het lichaam hoger dan de kop zodat het dier niet in het braaksel stikt. Soms kan de dierenarts uit het braaksel achterhalen wat het dier heeft gegeten, probeer dit ook te bewaren. Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts.

Niesziekte

Niesziekte is een zeer besmettelijke ziekte. Deze komt vaak bij kittens voor. Het begint met niesen, loopneus en traanogen. Later begint de kat steeds vaker achter elkaar te niezen en komt er vieze snot bij de neus vandaan.

Behandelig:
Ga met de kat naar de dierenarts. Deze kan medicijnen tegen de ziekte en voor preventieve behandeling kan de kat hier tegen geënt worden.

Kattenziekte

Kattenziekte is net zo besmettelijk als katten niesziekte. Het begint met koortsen en daarna kan de kat niet meer drinken, maar het wil het wel. Later komt er diarree bij en braken met de dood tot gevolg. Vooral jonge katten zijn gevoelig voor deze ziekte.

Behandeling:
Vaak gaat deze ziekte helaas zo snel dat behandeling met medicijnen bijna niet meer is te genezen. Toch, bel zo snel mogelijk de dierenarts. De kattenziekte kan preventief tegengegaan worden door enten.

Blaasstenen en blaasontsteking:

Blaasstenen komen voor bij katers en poezen. Het zijn de katers die er last van hebben. De poes plast de blaasstenen er altijd uit omdat zij een grotere urinebuis hebben, maar bij een kater kunnen ze vast komen te zitten en ophopen.
Als een kater last heeft van blaasstenen gaat hij vaak naar de bak. Hij perst dan actief om te plassen, maar er komt niets uit of maar een paar druppeltjes. Urine hoopt zich op in de blaas omdat de kat het niet kwijt kan. Als de blaas te vol wordt kan het zelfs knappen. De kat krijgt dan ureum vergifteging.

Blaasontsteking komt wat vaker bij poezen dan bij katers. De kat gaat dan ook vaak naar de bak. De kat perst actief en plast dan met moeite en ook weinig. De kat gaat dus vaker naar de bak dan anders. Bij blaasontsteking is er ook wel bloed bij de urine te zien. Soms is het niet met het oog te zien en kan het bij de dierenarts aangetoond worden.

Behandeling:
Als de kat niet of een klein beetje plast, actief perst en vaak naar de bak gaat bel dan de dierenarts.
Blaasgruis wordt vaak terug gebracht naar de blaas. De kat kan dan een dieetvoer mee krijgen die de mineralen afbreekt, die blaasgruis aanmaken. Laat de kater castereren. Dan worden er ook minder mineralen aangemaakt. Laat de kater niet te
jong castereren. De urine buis blijft dan ook te klein.

Bel ook hierbij de dierenarts. Als je de kat verdenkt van blaasontsteking kun je proberen de urine op te vangen en mee te nemen voor onderzoek. Bij blaasontsteking krijgt de kat vaak een antibiotica kuur mee.
© 2007 - 2014 Jean1985, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Katten boek - Cat Health Secrets - Chantal WilliamsWist je dat katten normaal tussen 25 en 30 jaar oud zou moeten worden, maar dat de gemiddelde kat meestal niet meer dan…
Katten verjagen met natuurlijke middelenKatten verjagen met natuurlijke middelenKatten zijn best leuke beesten, maar niet als ze je hele tuin uitgraven, hem eronder poepen of steeds tegen je deur aan…
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Zwarte katten steeds minder populairZwarte katten steeds minder populairZwarte katten worden steeds minder popululair. Niet alleen in Nederland maar overal. Dit heeft niets te maken dat men ee…
Leuke kattenweetjesLeuke kattenweetjesVan oudsher worden katten in verband gebracht met heksen, magie en de nacht. Het feit dat katten van grote hoogte kunnen…
Bronnen en referenties
  • Assistente opleiding Paraveterinair Het medisch ABC voor de kat van over dieren

Reageer op het artikel "Katten ziektes en aandoeningen"

Reacties

Maxine Verhaegen, 11-08-2014 12:21 #59
Hoi, vier dagen geleden heb ik mijn kat opgehaald van het kattenpension, en vandaag merkte ik dat ze heel lui is en een snotneus heeft. ik vraag me af wat het is, ze eet gewoon wel en likt zichzelf schoon, en gaat ook gewoon naar de kattenbak. Wie kan antwoord geven op mijn vraag?

Kiimmi, 22-06-2014 02:39 #58
Ik heb sinds 5 dagen een kitten, ze is pas 7 weken oud. Ik merk heel erg dat ze alleen bij mij wil liggen, niet bij mijn vriend niet bij de andere katten. Ik vind het dan niet zo heel erg maar vraag me wel af waarom ze dat doet. en ze heeft in haar oortjes beetje zwarte puntjes en heb er al een beetje uitgehaald, is dat oormijt? En toen ik haar ophaalde had ze nog geen buikje en nu wel komt het doordat ze kittenvoer krijgt en brokjes opeet van de andere poezen? en ik weet niet of het normaal is dat haar hart heel vaak snel slaat?
Ikzelf heb 2 katten maar een is 2 jaar oud en die heb ik ooit opgehaald bij iemand dus de kittentijd heb ik van haar niet meegemaakt en van de andere ook niet want die is tenslotte nu 1 jaar. Kunt u me helpen?

Jolanda, 13-05-2014 14:30 #57
Hallo, onze poes is 7jr oud en plast op het vloerkleed, ze plast ook op de bak, maar zijn korte plasjes!
Duidt dit ook op blaasontsteking? En hoe krijg ik het schoon?
Er is nog een kater in huis. Hoop dat u antwoord op mijn vragen kunt geven.

Met vriendelijke groet jolanda

Sjakie, 27-03-2014 09:40 #56
Sjakie wast zich heel er veel en je je hoort hem knauwen. Het is zelfs zo erg dat er kale plekken zijn op zijn flank (alleen links) met rode harde plekjes/vlekjes. In zijn vacht lijkt het wel of er opgedroogde spuug van Sjakie zit. Ik denk van het wassen. Komen op die kale plekken weer vacht.? Heeft Sjakie een allergie of heeft hij een tik van het wassen?

Lieke, 13-03-2014 02:03 #55
Hey,
Mijn poes van 10 maanden doet vreemd sinds een dag of 5. Ze is heel sloom, loopt rond in huis en zoekt iets, terwijl ze normaal vaak buiten is. Ze wilt braken, maar het lukt niet. Dat doet veel pijn, want ze piept erbij. Ze mauwt niet meer, terwijl het echt een mauwert is.
Ze eet wel, drinken zie ik haar niet doen. (Wel als ik ze een beetje melk geef) Ze knort in haar slaap, ook kan ik ze oppakken en word ze niet zomaar wakker. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Normaal word ze wakker en kijkt ze me aan met een gezicht dat zegt ; wat flik jij me nou! Ze is ook de hele tijd aan het slikken.
Net kwam er een hele pijnlijke kreet uit na een poging tot braken, wat mij heel ongerust maakte, dus ik belde de dierenambulance (het is nu 2.00 in de nacht). Die vertelde mij dat ik beter mijn dierenarts zijn spoed lijn kon bellen. Dus ik bel en zijn antwoord was : moeilijk te zeggen via de telefoon. Als ze niet meer eet en drinkt dan zou ik me pas worden maken, was zijn antwoord. WAT? T beestje heeft pijn en ik hoef me geen zorgen te maken? Weet iemand wat ik hier mee moet?

Pater249, 24-12-2013 15:14 #54
Katten en antibiotica, het is belangrijk om tijdens en na de antibiotica kuur speciaal voer aan te schaffen.
Dit voer is meestal alleen te verkrijgen op recept, mijn kat had een urineweg infectie en een blaas infectie.
En ik had speciaal voer gehaald alleen niet het recept, daarnaast dacht ik zelf dat het alleen om die infecties ging.
en om een over actieve schildklier, ik heb hem helaas laten inslapen terwijl dit helemaal niet nodig was.
De artsen hadden mij gezegd dat het voer bestemd was om suiker ziekte tegen te gaan en voor een betere stoel gang, zij hebben mij niet verteld dat dit noodzakelijk was.
Ik had op dat moment geen geld voor het voer, dus ik heb ander speciaal voer gehaald.
Tevens was de tweede arts in weekend dienst, hij had dit moeten tegen gaan, en mij niet zo bang moeten maken.
ik heb mijn kindje voor niks laten inslapen door emoties, en onwetendheid en ik heb zo een spijt.

ik vind dit niet netjes.

Sofie, 01-11-2013 12:57 #53
Hoi
Ik heb een katertje en elke keer als mijn kat eet dan stikt hij precies we zijn er al mee naar de dierenarts geweest en zei echt dat het gwn een keelontsteking zal zijn. Maar daar blijft maar duren ik weet echt niet meer wat doen. Maak me echt ongerust help aub

Jessica, 28-10-2013 20:34 #52
Ik heb een vraagje…
Ik heb een kitten ( nu 4 maanden ) en als we hem aaien krijgt hij 9 van de 10 keer een hele natte neus en lopen echt druppels uit zijn neus zeg maar.
Is dit normaal? want dit heeft al sinds het begin dat we hem hebben.
En ik heb nog een vraagje… soms komt mijn kitten ook naar me toe en gaat bij me liggen, niks erg opzich, maar dan ruik ik ineens een heel ander geurtje dat bij hem vandaan komt en laat hij zijn penis zeg maar zien. hij is pas 4 maanden en met 6 kan hij pas geholpen worden.
Is dit normaal of niet?

Marianne, 07-10-2013 15:20 #51
Mijn poes bijoux heeft veel vaginale afscheiding het ziet er geel uit en je ziet het ook echt uitkomen heeft u enig idee wat dit kan zijn? ze krijgt de poezen pil

Leon, 29-09-2013 22:42 #50
Goeie dag

Onze kater Timon is 13 jaar oud en eet en drinkt sinds een paar dagen niet meer. En hij staat een beetje raar op de achterpoten We zijn bij de dierenarts geweest maar die kon niet echt iets ontdekken wat hem mankeerde alleen dat hij heeft een versnelde hartslag en ademhaling heeft. En de dierenarts heeft zijn blaas en nieren na gevoeld en die waren in orde. Af en toe ligt hij heel raar met zijn bekje open te hyper ventileren. Maakt rare geluiden en het lijkt of hij wilt braken maar lukt of kan hij dan niet. Als wij hem willen aaien draait hij zich om of loopt weg.

Mvg Leon

Geertje Swart, 03-09-2013 14:42 #49
Onze poes is heel mager. Heb haar al een paar keer betrapt met een kikker. Klopt het dat ze daar mager van worden?

Ad, 15-04-2013 22:21 #48
Mijn kat is vorige week naar de dierenarts geweest voor bls gruis nu heeft hij speciale voeding. hij heeft ook een katheter gehad. nu het probleem hij blijft urine lekken en hij zit er steeds aan te likken. hij gaat wel naar de bak. wie weet hoe het komt? is mijn kat nu incontinent geworden?

Jonckheere Simon, 12-02-2013 11:26 #47
Eergisteren kwam onze kat bij ons aan de voordeur zitten. Hij zag er zwak en versuft uit en als hij rechtstond viel hij om net alsof zijn benen gebroken waren. Er stond schuim op de mond. Twee uur later heeft ze in het bijzijn van haar kind die verlamde achterpoten heeft gestorven. Ik denk dat er iemand in de straat vergif legt want het is al de derde kat in een week die aan dezelfde symptonen sterft. En een blijft er leven het kindje ervan maar die haar achterpoten zijn geheel verlamd. Als een kat vergiftigd is kan ze dat dan doorgeven aan honden?

Tiffany, 04-02-2013 01:32 #46
Mijn kat heeft heel vaak last van ademen/hyperventileren en lijkt alsof die ergens in stikt maar hij braakt niks uit en ziet erna uit dat die der erge last van heeft ook niest die wel vaak voor een kat maar niet zo erg als de niesziekte volgens mij (heb eerder kat met niesziekte gehad) maar vooral over dat hard ademen maak ik me erge zorgen, wat zou dit kunnen zijn?

Michelle, 08-01-2013 15:53 #45
Mijn kater panther heeft geen stem meer, slechte huid, kale plekken en wondjes ook op zijn huid maar hij eet en drinkt wel gewoon! Wat zou er met hem aan de hand kunnen zijn? Pleas help me

Bammi, 03-12-2012 08:47 #44
Scherp piepens hoestend geluid, wat kan de oorzaak zijn aub?

M. V. Loon, 01-12-2012 13:19 #43
Onze poes kreeg aan de zij kant onder zijn huid een bult, het voelde rond hard aan, zij had er geen last van, maakt totaal geen zieke indruk.
De dierenarts constateerde in 5 sec. een tumor, waar in 95% van de gevallen niks meer aan te doen is. Oke maar die tumor is nu al zo groot als een tennisbal, duidelijk voelbaar, lijkt inwendig erg hard en gespannen. Wat kunnen wij verwachten? kan deze knappen?, wachten op pijn? Ik wil niet wachten tot zij echt ziek en pijn krijgt, wat is jullie advies?

Zuidveld, 23-11-2012 01:55 #42
Hallo,

Ik vroeg mij af of er een verband bestaat tussen goede voeding en het voorkomen van traanogen. Het is mij namelijk opgevallen dat als een kat 'slechte' voeding krijgt, deze traanogen heeft en wanneer een kat betere voeding krijgt, deze traanogen verdwijnen. Welke stoffen in de voeding, of juist het ontbreken ervan, zijn verantwoordelijk voor de traanogen?

Met vriendelijke groet,
M. Zuidveld

Margreet van der Linden, 04-11-2012 21:53 #41
Ik kan nergens iets vinden over blessures bij katten. Mijn kat kan opeens niet meer ergens op springen, terwijl hij normaal heel sterk is en gemakkelijk tegen een muur opklimt of op een tafel springt. Het lijkt aan zijn staart te liggen die slap achter hem hangt. Verder is hij tevreden, eet goed en snort en lijkt geen pijn te hebben. Weet iemand of hier iets aan te doen is? Het duurt nu ongeveer een week.

Godelieve, 31-10-2012 21:57 #40
Hallo. Ik heb een vraag over mijn kat. Al een paar dagen heeft ze veel last van slijmen uit haar mond en ook miauwt ze laatste tijd veel. Nu is mijn vraag wat kan ik eraan verhelpen? Dank u

Van Geenberghe Sylvain, 16-10-2012 02:34 #39
Mijn kat heeft last van snot en moeite om te ademen maar eet nog heel goed… maar vannacht had ze echt zwaar om te ademen en jankte ze heel de nacht… Weten jullie wat het is? Ze zeiden me dat ze de niesziekte had en de behandeling en inenting heeft gekregen maar er klopt iets niet.

B. Stoffels, 29-08-2012 11:10 #38
Hoe kwaad kan het zijn als mijn kat wordt gestoken op b.v zijn poot door een wesp of bij?

Jan Malenstein, 20-08-2012 14:30 #37
Mijn kater (gesteriliseerd) van ca 2 jaar oud heeft een loopneus en scheidt helder vocht daaruit uit. Maar zijn ogen zijn schoon en hij niest of snuift niet. Het is wel aardig wat, het druppelt er gewoon uit. Het is ook niet kleverig of zo. Hij is ook nog steeds bijzonder actief. Wat kan dit zijn?

M. M. Siecker, 17-07-2012 13:36 #36
Poes, 14 jaar, verliest een beetje urine (5mnd geleden ook, hebben we antibiotica gegeven) maar nu heeft ze een enorme plas gedaan. En verliest geen urine meer.
Betekend dit dat er bij haar ook een niersteentje vastzat? Ze ging niet meer dan normaal naar de bak.(Wat is het beste voedsel om nierstenen te voorkomen? Geen blikvoer aub). Dus wij begrijpen het niet zo goed. Wat kan er anders aan de hand zijn.Ik woon in Spanje en bij de dierenarts wil ik graag beslagen ter ijs komen.
Dank en saludos Mieke

Chaya, 08-06-2012 20:51 #35
Kan iemand mij aub helpen…

Ik ben al 4 keer met mijn kat naar de dierenarts geweest en telkens kunnen ze niet vinden wat ze heeft, of zeggen ze dat het ouderdom is.
Maar ik ken mijn kat en er is iets mis met haar, ze is hartstikke mager geworden terwel ze wel goed eet (heel veel zelfs)
Ze heeft ook een hele vieze rare vacht, met allemaal witte spikkels erin alsof ze hele erge roos heeft, ze begint ook heel erg te klitten terwel ze dat nooit heeft gehad want ze heeft korte haren.
En ze niest heel veel laatste tijd. Plus ze valt telkens door dr achterpoten heen.
Gaat vaak in de nacht ook door het huis heel dwalen en maakt rare miauw geluiden (een zeurende miauw) misschien omdat ze pijn heeft?
Ze is gewoon zichzelf niet meer, ze zoekt ook heel veel aandacht loopt de hele dag achter je aan en vaak voor me voeten.
En niet te vergeten ze plast ook telkens naast de kattenbak, en overal in het huis.
Ik weet echt niet wat er mis met haar is het was altijd een vrolijke kat, de dierenartsen weten het ook telkens niet. Ik heb ook bloed laten prikken of ze het misschien aan haar nieren heeft ook dat was niet het geval.
Ze is nu 14 jaar oud.

Ik hoop dat iemand me kan helpen of advies zou kunnen geven want het is echt zielig en ik weet niet meer wat ik moet doen!

Alvast bedankt groetjes Chaya.

Agapigirl, 10-05-2012 18:24 #34
Goede Avond mensen.
Lucifer onze kat heeft een ziekte waar dierenartsen en neurologen geen raad mee weten, de dieren arts heeft ook beeld materiaal en zijn bevindingen naar de universiteit van Utrecht en gent gestuurd.
Lucifer krijgt namelijk aanvallen die van 5 tot 50 minuten duren waarbij zijn rug en achterpoten verlamt raken, daarna staat hij weer op en kan dan weer lopen en springen.
Volgens de universitaire neurologen komt dit door haar vaatjes in zijn hersenen die openen springen en gaan stollen, vervolgens komt dat dan in zijn bloedbaan terecht ( denken ze ).
Lucifer heeft 2 injecties bloedverdunner gekregen wat helaas geen effect had, nu krijgt hij 2.0 phenoral 12.5mg tabletten tegen epilepsie, wat resulteert tot 1 aanval per dag en soms een dag geen aanval, de komende 10 dagen krijgt hij 1 tablet per dag en na de tien dagen gaat hij over op een have tablet om te kijken of het inderdaad door de medicatie komt dat zijn aanvallen minder word of dat dat toeval is.
Normaal gesproken zou hij verlamt moeten blijven, wat bij andere dieren het geval is, en de arts denkt dan ook dat hij uiteindelijk niet meer hersteld na zijn aanval en verlamt blijft en uiteindelijk ingeslapen moet worden.
Maar zo snel geven wij het niet op en blijven zoeken naar eventuele medicatie en of behandeling, het beestje is pas 8 jaar en hebben hem als kitten gekregen en blijven vechten voor zijn leven!
Mocht er iemand zijn die een soortgelijke situatie heeft gehad of heeft met zijn /haar kat of hond, laat dan A.U.B uw bevindingen bij ons achter wat misschien kan leiden tot herstel van Lucifer
Vriendelijke groetjes Bob/Victoria en natuurlijk Lucifer

Marjan, 06-03-2012 19:27 #33
Onze kater heeft kleine zwarte vlekjes op de voorkant van haar neus, en aan de binnenkant van haar bekje gekregen, het zijn geen vlooieneitjes maar verkleuringen van het vel, kan dit op kanker wijzen? of zijn het pigmentvlekken zoals oudere mensen ook krijgen? of kunnen het bloeduitstortingen zijn? ik zag nu dat ze een stuk van haar hoektand mist, haar vel is niet gezwollen of zo
Ze maakt overigens geen zieke indruk, maar is wel een kat die niet kan ruiken, ze heeft als kitten niesziekte gehad.
vriendelijke groet,
marjan

Maaike, 19-01-2012 10:12 #32
Onze kat is nu meerdere malen bij de dierenarts geweest, hij was erg benauwd en snotterig. Nu heeft hij nergens last van, het blijkt dat hij een allergie heeft voor bloemen of planten. Misschien herkent iemand dit bij zijn kat, heb je een nieuwe plant of bos bloemen in huis, zet het eens een dag of twee buiten en kijk of het beter wordt. De kans is dan groot dat je kat allergisch is. Prednisol helpt om hem weer meer lucht te laten krijgen.

Mw M. A. van der Meij, 03-11-2011 13:35 #31
Ongeveer 8 jaar geleden is bij ons een kater aangelopen. Een schat van en dier!
Eigenaar onbekend!
Hij was al gecastreerd en de dierenarts schatte de leeftijd op 2 -3 jaar!
Het dier is kern is gelukkig kerngezond en geniet van een onbezorgd kattenleven in tuinen
en een warm veilig huis (en volle etensbak) als het buiten minder aangenaam is.
Onze vraag: deze kater ongeveer nu 10-11 jaar oud beschikt momenteel niet meer over een'strak' kattenlijf, maar over een 'hangbuikje'! Is dat normaal voor gecastreerde katers ondanks zijn vele dagelijkse wandelingen, klimmen in bomen en andere sportieve activiteiten? Ook heb ik wel gecastreerde katers gezien met kale plekken( op de rug vlak bij de staart) op de vacht. Is hier wat aan te doen? slechte verzorging?… of hoort dat bij de ouderdom?
vriendelijke groet,
marion

Jacky, 30-10-2011 22:12 #30
Hallo,
mijn persje is 7 maand oud en had aanstaande vrijdag een moeilijke castratie achter de rug
hij had maar 1 teelballetje zitten, maar bleek toch een 2de te zitten, alleen dat het niet volgroeid was dus hebben ze moeten zoeken in zijn buikje maar alles is dan toch goed verlopen, hij eet wel en drinkt al goed, en slaapt wel rustig, hij loopt al mooi rond, mijn vraag is hoelang heeft hij nodig om terug de oude te zijn, of hoelang duurd de genezing bij z'n katertje

Tina, 27-10-2011 19:45 #29
Hallo mijn pers draait steeds rondjes en schut steeds met haar koppie weet iemand wat het kan zijn?

Aimee, 26-10-2011 23:57 #28
Ik heb een poes van 2.5 jaar oud. Ze heeft sinds een paar dagen last van benauwdheidsaanvallen waarbij ze begint te hoesten en helemaal in elkaar krimpt. We zijn al naar de dieren arts geweest en het blijkt dat ze een ruisje op het hart heeft en het hart veel te snel klopt, maar hij wist niet of de aanvallen daar ook mee te maken hebben, heeft iemand dit ook meegemaakt of weet iemand wat dit is en/of wat je er tegen kunt doen, dan hoor ik het graag.

Karin, 11-10-2011 20:33 #27
Ik heb een kat van anderhalf jaar oud. Maar hij heeft sinds een paar daagjes zwarte puntjes op en achter zijn oren. Het lijken wel eitjes ergens van. Kan dit? En is dit schadelijk? We hebben geprobeert het met een pincet weg te halen maar dit vindt hij niet fijn. Moeten we hiermee naar de dierenarts of is dit te behandelen met vlooienspul?
Als je het weet, hoor ik het graag!

Pagano, 29-08-2011 12:00 #26
Mijn kat is zwaar verkouden, al bijna een dag 14. Bij de spoedeisende hulp bleek dat ze geen koorts had en kreeg neusdruppels mee en otrivin voor kinderen. De laatste was te sterk dus Otrivin voor babies gekocht en dit gaat OK. Maar de kat wil nu echt niet meer eten, blijkaar ruikt ze niet. uiteindelijk hebben de medicijnen, de druppels, dus niet gezorgd voor een verbetering. Komt dit nog goed?

R. Neijmeijer, 12-08-2011 11:54 #25
Mijn kat heeft zwarte plekken op de lippen van haar bekje.Kunt u mij zeggen wat het is?
r.neijmeijer

Jori, 07-07-2011 21:03 #24
Hoi, mijn kater van 3 jaar "lekt" vloeistof uit zijn anus, het is gewoon helder een ruikt niet. Ik heb nog geen tijd gehad om naar de dierenarts te gaan maar weet een van jullie wat hier het probleem is?

Naomi, 12-03-2011 21:00 #23
Ik heb een vraag. Onze kitten heeft dikke ogen gekregen met dikke witte pus erin maar echt heel dik en een oog die bloed steeds wat kan dit zijn?

Hannie, 12-12-2010 12:14 #22
Sinds 6 weken heb ik een kater in huis (eigenares ernstig ziek) het is geen schootpoes, maar ligt wel graag in de buurt. Hij speelde graag maar nu niet meer, kan zomaar ineens bijten of met zijn poot uithalen naar mijn enkel. Op een avond laat viel hij ineens om rolde met zijn kop tegen een tafelpoot en trok met zijn achterpoten heel vreemd, ik dacht dus dat is niet zo best. Na een paar tellen was hij wer overeind en keek heel verbaasd in het rond… Nu heb ik het idee dat hij anders reageert, gaat zomaar ergens liggen en lijkt gewoon afwezig soms. Hij is denkt men 8 of 9 jaar, eet wel goed en zijn bak die ik elke dag schoonmaak heeft de normale flinke klonet en elke dag een hoopje. Moet ik naar de dierenarts?

Enid, 09-12-2010 20:20 #21
Onze kat heeft snds afgelopen zomer een enorme eetlust enzeurt de hele dag over eten. we hebben haar meer te eten gegeven en afgewisseld met droog en blikvoer. ook is ze meer gaan drinken, snurkt ze enorm hard en trippelt ze langs de muren en meubilair naar haar etensbak. (ze loopt dus niet maar rent van punt a naar b. verder wil ze ook niet meer op een dekentje liggen maar afgelegen op verschillende beschutte plekken in huis. ze wast zich ook de hele tijd. wie herkent deze symptomen. ze is 16 jaar oud.

Mary, 15-11-2010 10:28 #20
Halla iedereen,

Mijn kat heeft sinds vandaag ineens een loopneus. Er zijn geen andere symptomen en hij komt ook niet buiten.
Het vocht wat uit zijn neus komt is helder en loopt er druppel gewijs uit. Net al een druppelende kraan.
Is hij gewoon verkouden? Hij niest niet en eet goed en doet ook niet alsof hij ziek zou zijn.
Heeft iemand enig idee?

Corinne, 25-08-2010 14:03 #19
Bij het kopje Vergiftiging las ik dat je een kat zou moeten laten braken door wat zout. Elders op internet heb ik gelezen dat zout dodelijk is voor katten. Vraag dat dus liever eerst aan de dierenarts!

Isa, 23-08-2010 18:05 #18
Mijn poes is nu 14 jaar en is sinds ongeveer 11 dagen steeds slechter aan het worden.
Als hij loopt zakt hij door zijn pootjes en hij at tot een uur geleden niks. Hij heeft nu 20 uur gelegen en zag er echt echt hulpeloos uit! Hij poept of plast niet. Ben zo bang dat hij dood gaat.

Astrid, 11-07-2010 13:42 #17
Goeie dag

Ik heb een kat van ongeveer 18 jaar oud
2 jaar geleden is zijn beste maatje en broer overleden aan katten leukemie en daarvoor zijn moeder aan kanker
,en sinds een paar weken is hij zeer vermagerd, geen eet of drink lust, moe, heeft diarree en overgeeft soms, plast wel veel, zijn vacht ziet er vettig uit en je kan er af en toe plukken uit trekken
Ik ben bang dat we er te laat bij zijn ook van wegen zijn leeftijd en het warme weer van de afgelopen dagen… wie kan me helpen met deze zware keuze te maken?
Mijn zoon en ik hangen best wel aan deze doerak en hebben ook erg moelijk met deze keuze.

met Vriendelijke Groet een verdrietige moeder en haar zoon

Gea, 25-06-2010 23:02 #16
Ik weet.is te laat… mijn kat is vorige week overleden. Maar heb er heel veel verdriet van en blijf toch altijd met vragen zitten. Ze had 't een paar dagen benauwd en wilde bijna niet meer eten, ben naar een dierenarts gegaan om de hoek(om haar de reis te besparen naar mijn eigen dierenarts) Er werdt vocht achter haar longen weg gehaald en ik kreeg haar niet meer mee, ze moest in een zuurstofkooi, volgende dag moest ik bellen hoe 't met haar ging. Ik belde de volgende dag, ze had 't nog steeds benauwd en wilde niet echt eten. Een uur later belde de DA dat ze was overleden!Wat als ik haar wel lekker rustig mee naar huis had kunnen nemen? (ze was heel eenkennig en hing alleen aan mij) Voordat ze bij mij kwam, heeft ze 2 weken in een kooitje gezeten, bij mij was ze helemaal bijgedraaid en zijn we zoveel van elkaar gaan houden! Is dit haar fataal geworden? Had ze nog geleefd als ik haar weer mee had kunnen nemen rustig naar huis? Heb ook gelezen op internet dat je een kat die zoiets heeft(te laat gelezen helaas) niet mag vervoeren, omdat dat stress veroorzaakt en in die paniek en later onzekerheid kan een kat aan een hartstilstand overlijden. Zou dit mogelijk de oorzaak zijn geweest?

Alex, 14-05-2010 07:51 #15
Onze poes heeft last van bulten op haar snuit precies boven op haar neus, nu zijn wij onlangs naar de dierenarts geweest in de hoop dat diegene haar kon helpen. Echter wist die ook niet wat dit was en heeft ze anti biotica meegegeven. dit hield wel het bloeden tegen op de bulten maar de bulten gaan niet weg. Heeft iemand hier ervaring mee en weet je dan ook wat er tegen gedaan kan worden?
grtz alex

Trudy, 24-02-2010 12:37 #14
Poes is 17 jaar oud. Is mager, heeft tussen de voorpootjes een aantal klitten die niet zijn weg te kammen. De vacht is ook vettig, net of ze zich niet meer wast. Komt dit door ouderdom? Verder eet (het liefst blikvoer) en drinkt ze goed, ziet er niet ziek uit, heeft heldere ogen. Loopt wel vaak klagerig miauwend door huis.

Birgit, 22-02-2010 19:47 #13
Ons Flupke een kater van 9 maand. Heeft last van dikke klietjes, in zijn hals. En maakt als hij ligt te slapen een vreemd brom geluid. Hij heeft voor die dikke kliertjes al eens antibiotica gekregen. Maar laatst was hij ziek. Overgeven en wat diaree, en weer die dikke kliertjes. Bij de dierenarts bleek dat zijn tandvlees ontstoken was, en zijn oogjes ook rood waren. Omdat wij al een katje aan de kattenziekte hebben verloren, sloeg ik al in paniek. De dierenarts raden ons aan om eerst antibiotica te geven en aftewachten ofdat hielp. Dat heeft inderdaad geholpen, het overgeven en de diaree zijn verdwenen. De dikke kliertjes en ontstoken tandvlees zijn weg geweest, maar zijn nu sinds een paar dagen weer terug. En dat rare geluid dat hij maakt bij het slapen is gebleven. Voor de rest is het een gezonde ADHD kat :). Heb jij enig idee wat dit zou kunnen zijn of welke onderzoeken we kunnen laten doen. We hebben deze zomer floortje moeten laten inslapen die had kattenaids. Haar zusje fleur heeft in december een ongeluk gehad, waarbij ze een zware operatie aan haar poot heeft moete ondergaan. Waarbij tijdens de revalidatie complicaties zijn ontstaan en we haar pootje hebben moete laten amputeren. We hebben dus de laatste tijd genoeg meegemaakt en hopen nu dat we flupke onze kater wel een gezond en gelukkig leven kunnen geven.

Petra, 27-12-2009 08:08 #12
Mijn poes splinter, heeft ineens grote eetlust en drinkt heel veel. Ze heeft daarbij ook diaree en zag er gister ook een beetje bloed bij.Is dit ernsitg of is het gewoon toeval en heeft ze gewoon last van haar hormonen.

Rietje, 15-10-2009 09:29 #11
Mijn siamees Moos heft lange tijd al last van braken. Na diverse keren bij een dierenarts te zijn geweest was het volgens de dierenarts keelontsteking maar na een week of 7 begint het braken weer. Het braaksel is eerst voeding en gaat over in een wit slijmerig spuugsel. Hij schudt dan met zijn hoofd om het slijm weg te schudden en us dan wat stilletjes. Meestal na 2 dagen gaat het wel weer. Hij eet wel veel Moos heeft brokjes en zijn zusje wil alleen blikvoer waar moos dus ook van meegeniet. Zou hij misschien teveel aan voedsel kriijgen, of moet dit nader onderzocht gaan worden.

Lisa, 12-10-2009 15:51 #10
Sinds zaterdag avond heeft mijn kat last van zwarte beestjes op haar buik. Ze zit ook onder de zwarte puntjes (lijken het). Ik heb haar ontvlooid alleen nu zag ik ze gewoon nog steeds lopen. Ze springen niet zoals vlooien doen, en ze zijn ook duidelijk zichtbaar. Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er tegen kan doen?

Ella Kalkman, 12-10-2009 00:47 #9
Mijn kat heeft een teek gehd op zijn kin, ik dacht hem verwijderd te hebben maar nu zie ik dat hij een soort ontsteking heeft op die plaats en er lijk nog iets te zitten ik durf er niet meer met een pincet aan te komen wat kan ik doen? kan ik er iets opsmeren? dat als er nog iets zit(eitjes of zo) dat die dood gaan? hij heeft er duidelijk last van.

Whitney, 16-09-2009 21:22 #8
Hallo,

Ik ben vandaag met mijn 3 maanden oude katertje naar de dierenarts geweest omdat hij elke keer om valt als hij wil lopen. Zijn evenwicht is totaal niet in balans. Ook zijn oogjes draaien telkens. Gisteren had hij overgegeven en had waterige ontlasting.

Weet iemand mij hier meer over te vertellen wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Groetjes Whitney

Eddy Storm, 04-01-2009 13:50 #7
Mijn poes verliest vocht. Soms, als ze in de zetel ligt laat ze een grote natte vlek achter. Het is niet plassen dat ze doet. Ze is al twee weken voor onderzoek bij de dierenarts geweest en die heeft tenslotte haar baarmoeder verwijdert omdat hij dacht dat het misschien daar iets mee te maken had. Het probleem blijft echter bestaan. Het is niet altijd, maar zo af en toe. Heeft iemand hier ondervinding mee.

Anna, 28-12-2008 21:47 #6
Als ik al deze vragen hieronder zo lees, schrik ik. Vooral van het verhaal van Jonas. Zelf zou ik direct met zo'n kat naar de dierenarts gaan, ook al is het in het weekend, en niet eerst tijd nemen om hier een stukje te schrijven. Als ik mijn eigen dierenarts niet meer zou vertrouwen, zou ik naar een andere gaan. Zou ik weinig geld hebben, dan zou ik vragen of ik het in termijnen zou mogen betalen. Mijn kat is ook ziek geweest en ik mocht de dierenarts wel 2 x per week bellen als ik nog vragen had. Dat bellen is dan kosteloos. Dat vond ik heel fijn.

J. Veltman, 26-12-2008 09:34 #5
L.S.
Ik zou graag een mogelijk antwoord willen hebben omdat ik een probleem heb met mijn poes.
Van de ene op de andere dag hield ze op met eten. Ze krijgt sinds tijden een vermageringsdieet ze woog ruim zeven kilo. (speciale brokjes van de dierenarts) De arts heeft haar onderzocht en de hematologie gaf een te hoge bezinking aan en een lichte vorm van suiker. Ze kreeg een antibioticakuur per injectie en cortison eenmalig. Ze is twee dagen bij de arts gebleven met dwangvoeding maar ging snel zelf eten. Thuis gekomen weigerde ze weer ieder voedsel en later vrijwel geen drinken meer. Ontlasting, die altijd goed was komt er dus nauwelijks meer en urine heel weinig. Ze heeft geen pijn maar ze vertoond wel een ander gedrag. de laatste tien dagen is ze 1300 gram afgevallen. Wat moet ik doen. Please help me een beetje want ik heb geen vertrouwe meer in haar arts. bij voorbaat dank
Jos Veltman

Marijke, 03-11-2008 12:34 #4
Mijn kater heeft een longontsteking. Heb een kuur van de dierenarts gekregen van 10 dagen (kuur afmaken). De eerste 2 dagen kreeg hij de medicijnen nog wel binnen met het voedsel maar na deze 2 dagen eet hij niet meer als het medicijn erin zit. (heb van alles geprobeerd met worst e.d.) Wat kan ik nog meer doen? Hij eet wel zijn bakje leeg als er geen medicijnen inzitten.

Diana van Veldhoven, 04-09-2008 12:50 #3
Mijn kat heeft vanmorgen in huis een muisje te pakken gehad. Maar we hebben doosjes muizengif in die kast staan. Waar de muis vandaan kwam we weten natuurlijk niet en of die muis daar van heeft gegeten. Maar me kat heeft wel die muis op gegeten, wat nu? Is dit schadelijk voor hem of kan ik er weinig aan doen?

Jonas, 08-07-2008 14:08 #2
Mijn kat is heel ziek.Er druipt sluim uit zijn mond en krijgt zijn tong niet meer in zijn mond. Toen we hem eten gaven snelde hij er naar toe en dachten we dat het weer beter ging zijn maar toen zagen we dat hij ineens bloed aan het uit spuwen was nadien heeft hij ook niet meer gegeten. wat kunnen we hier aan doen of wat is de oorzaak?

Deki, 08-06-2008 19:38 #1
Mijn kat heeft bloedzuigers hoe moet ik ervan af komen?

Infoteur: Jean1985
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 59
Schrijf mee!