InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Duitse Staander: hond voor jacht en gezin

Duitse Staander: hond voor jacht en gezin

Duitse Staander: hond voor jacht en gezin De Duitse Staande hond is een leuke hond voor het hele gezin, maar ook populair als jachthond. Ze lokaliseren wild door de geur op te vangen. Vervolgens wijzen zij het wild aan door stokstijf te blijven staan om daarna het wild op te jagen. Na het schot dienen de honden het wild te apporteren. Er zijn drie soorten Duitse Staanders, namelijk: korthaar, draadhaar en langhaar. Duitse Staanders zijn energieke honden die veel beweging nodig hebben, binnenshuis zijn ze rustig. Het haar van de langharige Duitse Staander is drie tot vijf centimeter lang, op de voorborst en de buik wat langer. De vacht van de kortharige Duitse Staander hoort kort, stevig en hard aan te voelen, terwijl de vacht van de draadharige Duitse Staander ruw.

Kleur

De vacht van Duitse Staanders kan verschillende kleuren hebben. Effen bruin, bruin-schimmel of zwart-schimmel. Deze schimmel vachtkleur kan voorkomen met of zonder platen. De schofthoogte van reuen is ongeveer 65 centimeter en voor teven zon 60 centimeter. De lichaamslengte is ongeveer hetzelfde tot een paar centimeter meer.

Huisdier

Duitse Staanders zijn energieke honden die veel beweging nodig hebben. Ze zijn intelligent, leergierig, speels, vriendelijk, volgzaam, betrouwbaar, trouw en aanhankelijk.

Gezin

De Duitse Staander zoekt graag de gezelschap van zijn gezin op. Het is een hond die graag voor zijn baas werkt, maar vooral de draadharige en de langharige Duitse Staander kan soms eigenzinnig en onstuimig zijn. Ze hebben daardoor een baas nodig die stevig in zijn schoenen staat, maar tegelijkertijd geduldig en consequent blijft.

Trainen

Daarnaast is training ook noodzakelijk om te voorkomen dat je hond op zijn eigen houtje zijn jachtinstinct achterna gaat met als gevolg dat je jouw hond moeilijk los kan laten lopen. Wat leuk kan zijn, is om samen aan jachtwedstrijden inclusief de bijbehorende trainingen deel te nemen.

Als je dit niet ziet zitten, zul je wel andere dingen moeten doen zodat je hond zijn energie kwijt kan bijvoorbeeld door te fietsen of lange wandelingen te maken. Als een Duitse Staander buitenshuis lekker actief kan zijn, is hij in huis een rustige hond.

Jachthond

De Duitse Staander is ook populair als jachthond. Ze lokaliseren wild door met opgeheven neus tegen de wind in om de geur van het wild op te vangen. Vervolgens wijzen zij het wild aan door stokstijf te blijven staan om daarna het wild op te jagen, zodat het tijdens de vlucht neergeschoten kan worden. Na het schot dienen de honden het wild te apporteren.

Hoewel sommige honden alleen geschikt zijn voor een deel van deze taken, zijn Duitse Staanders alle taken machtig en worden daarom ook wel all-round jachthonden genoemd.

Afkomst

Er zijn verschillende verhalen over de herkomst van de Duitse Staander, wat wel vaststaat is dat Duitsland het land van oorsprong is.

Korthaar

Over de kortharige Duitse Staander bestaat een theorie dat de Duitse Brakachtige hond de stamvader van dit ras zou zijn, maar een andere theorie is dat dit ras zou afstammen van de Alans, dogachtige honden uit de tijd van het Romeinse rijk.

Draadhaar

In de afkomst van de draadharige Duitse Staanders bevinden zich de Duitse Wasserhund, de Franse Barbet en waarschijnlijk ook de Italiaanse ruwharige Spinone. In het midden van de negentiende eeuw begon men met het inkruisen van Pointers om een betere snelheid en een betere neus te krijgen.

In de huidige Draadharige Duitse Staander zit ook Korthals-Griffon en Poedelpointer. Het is een welbewust samengesteld hondenras dat heeft geleid tot een jachthond die geschikt is voor het jagen op vogels en klein wild.

Langhaar

De Langharige Duitse Staander verschilt behoorlijk van de twee andere soorten Duitse Staanders. Het ras stamt af van Wachtelhonden, Franse spanielrassen, Ierse Setters en Gordon Setters, die in Duitsland als vogelhonden populair waren.

Dit ras is momenteel meer een gezinshond en een tentoonstellingshond dan dat hij nog in de jacht gebruikt wordt, alhoewel hij zeker in Nederland en Duitsland nog steeds populair is bij de jagers.
© 2007 - 2014 Jour, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voornaamste jachthonden: een overzichtReeds sinds mensenheugenis jagen mens en hond samen. Maar niet alle honden zijn geschikt om getraind te wordenvoor de ja…
Hondenras VizslaHondenras VizslaEen vrij onbekend hondenras die steeds meer in opkomst komt is de Vizsla. De vizsla wordt ook wel Hongaarse staande hond…
De Duitse Brak, een en al jachtpassieDe Duitse Brak, een en al jachtpassieJe ziet ze niet vaak, Duitse Brakken. En dat kan kloppen, want er lopen er in Nederland maar zon 350-400 rond. Elegante…
Het showklaar maken van een katHet showklaar maken van een katAls je een echte raskat hebt, ben je daar waarschijnlijk zeer trots op! Er worden verschillende kattenshows georganiseer…
Oorsprong van de Exotic ShorthairOorsprong van de Exotic ShorthairEigenaars van een Exotic Shorthair hebben weinig te verliezen: of hun jonge kat nu neigt naar de Pers of naar de Amerika…

Reageer op het artikel "Duitse Staander: hond voor jacht en gezin"

Reactie

Hikari (infoteur), 25-02-2008 21:01 #1
Het zou leuk zijn ook foto's van de Duitse Staander in dit artikel te plaatsen!

Infoteur: Jour
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!