InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Een vleermuis in huis: wat doe je met een vleermuis in huis?

Een vleermuis in huis: wat doe je met een vleermuis in huis?

Een vleermuis in huis: wat doe je met een vleermuis in huis? Een vleermuis in huis, wat doe je dan? De meeste mensen griezelen ervan. En dat is eigenlijk maar goed ook want een vleermuis kan onder andere hondsdolheid overbrengen. Maar hoe komt een vleermuis eigenlijk in huis? En hoe krijg je hem er weer uit? Wees in ieder geval voorzichtig als een vleermuis je huis is binnengedrongen en pak hem nooit met je blote handen. Bedenk ook dat de vleermuis heel veel goede kwaliteiten heeft die er voor zorgen dat andere narigheid wordt voorkomen.

Een vleermuis in je huis: wat moet je doen?

Het is voor de meeste mensen schrikken als ze erachter komen dat er een vleermuis in hun huis zit of misschien zelfs wel meerdere vleermuizen. Het houdt hen uit de slaap en ze weten niet wat ze ermee moeten. Een vleermuis verjagen uit je huis kan wel, maar dat moet je zeker doen zonder het dier te beschadigen.

De vleermuis is een beschermde diersoort

Wat je beslist niet mag doen met een vleermuis als je die in je woning aantreft is hem doodmaken. De vleermuis is namelijk een beschermde diersoort en een nuttig zoogdier bovendien.

Het jaar van de vleermuizen: 2011

Het jaar 2011 is uitgeroepen tot het jaar van de vleermuizen. Dit is bedoeld om meer informatie te geven over het dier.

Een vleermuis niet met blote handen pakken

Wie een vleermuis wil pakken moet handschoenen dragen. Het dier kan namelijk hondsdolheid overbrengen. Wat je ook kunt doen is de vleermuis tussen twee glazen zien te vangen of met 1 glas en de andere met een beschermde handschoen of bijvoorbeeld een stuk karton. Zit het dier in het ruime glas, zet hen dan vervolgens buiten weer uit.

Een hele familie vleermuizen in huis

Wie eenmaal een vleermuis in huis heeft en daarna nog weer eentje treft, kan ook wel eens een hele familie in huis hebben. Vaak is het dan zo dat er in een verborgen ruimte in de woning dan een kraamkolonie zit, waar de ouders hun kinderen krijgen en groter laten worden. In de periode van mei tot en met juli kunnen er dan wel honderden dieren in zon woning zitten. Dat iemand daar helemaal iebelig van wordt, is wel voor te stellen. Toch wordt gesteld dat het dichtmetselen van alle kieren en naden leidt tot het doden van de jongen. Als de ouders namelijk niet meer bij hun kindervleermuizen kunnen komen, gaan die dood omdat ze geen eten meer krijgen. De kieren en gaten open houden is dus het devies, want als de kleintjes eenmaal kunnen vliegen verdwijnen ze echt wel naar buiten.

Ik wil van mijn vleermuizen af

Wie er toch echt niet tegen kan om vleermuizen in zijn huis te hebben, kan ook de gemeente inschakelen. Die kan dan een plan van aanpak maken als de overlast echt groot is. Want ook gemeenten hebben te maken met de regelgeving op het gebied van vleermuizen en die schrijft voor dat vleermuizen niet gedood mogen worden, maar dat hun leven ook niet verstoord mag worden.

Vleermuis is een nuttig dier

De vleermuis is bovendien erg nuttig, hoewel heel veel mensen dat niet weten. Ze eten bijvoorbeeld heel veel insecten.

De vleermuis wordt met uitsterven bedreigd

Vanzelfsprekend zijn er heel veel verschillende vleermuissoorten. Met een aantal van hen gaat het absoluut niet goed. Dit komt door:
  1. Er zijn steeds minder verblijfsplaatsen omdat oude woningen en gebouwen worden gerenoveerd
  2. Er zijn steeds minder verblijfsplaatsen omdat oude woningen en gebouwen worden geïsoleerd
  3. Er zijn steeds minder verblijfsplaatsen omdat oude woningen en gebouwen worden gesloopt

De vleermuis leeft met sonargeluiden

De vleermuis werkt zijn hele leven met sonargeluiden om te weten waar hij is en wat hij daar gaat doen. Hoewel eerst gedacht werd dat vleermuizen slecht zien, is inmiddels gebleken dat dit niet waar is. Wel blijven ze de ultrasone geluiden uitstoten en zo weten ze ook precies waar ze zijn en waar hun prooi zich bevindt. Die geluiden kaatsen namelijk terug en de echo vangt de vleermuis dan vervolgens weer op. De vleermuis weet daardoor precies hoe groot iets is, waar iets zich bevindt en wat het is. Dit wordt ook wel aangeduid met echolocatie. Een vleermuis hoort pas op een paar meter afstand waar hij mee te maken heeft en moet dan vervolgens bedenken of hij het op wil eten of moet afremmen om niet tegen een woning aan te botsen.

De vampier

De meeste vleermuizen eten gewoon insecten. Dat het dier toch aan de naam vampier is gekomen komt door een speciale soort vleermuis die inderdaad wel bloed eet, maar die niet hier in Nederland leeft, maar in Zuid-Amerika. Wie wordt gebeten door zon vampiervleermuis krijgt door het dier een stof ingespoten die bloedverdunnend werkt zodat de vleermuis meer bloed eenvoudig kan aftappen.

Het belang van de vleermuis: ze zorgen voor bestuiving en verspreiding van zaden

Hoewel het idee van een vleermuis in je huis voor veel mensen niet prettig is, is een vleermuis wel een heel nuttig dier. Ze zorgen onder meer voor heel veel bestuiving en verspreiding van zaden. Ook bemesten ze het hele land.
Gerelateerde artikelen
De Jamaica-vruchtenvampierDe Jamaica-vruchtenvampierDe Jamaica-vruchtenvampier is een vleermuis die van lekkere vruchtjes houdt. De naam vampier is niet helemaal terecht. H…
Het bijzondere aan een vleermuisHet bijzondere aan een vleermuisAls de schemering valt kan je vleermuizen in Nederland in de buurt van oude bunkers en boerderijen zien vliegen. Het bij…
Hondsdolheid, je moet er toch niet aan denkenHondsdolheid is een van de oudste zoönische ziektes. Dit zijn ziektes die zowel bij mensen als dieren voorkomen. In Nede…
Hondsdolheid bij Nederlandse vleermuizen; opgepast!Hondsdolheid bij Nederlandse vleermuizen; opgepast!Nederland is op dit moment officieel vrij van hondsdolheid (rabiës). Bij vleermuizen wordt rabiës echter sinds 1987 in o…
Fabels en feiten over vleermuizenFabels en feiten over vleermuizenHet leven van de vleermuis speelt zich voor het overgrote deel af buiten ons gezichtsveld. Dat maakt ze voor de meeste m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een vleermuis in huis: wat doe je met een vleermuis in huis?"

Reacties

Charlotte de Jongh, 25-02-2017 23:46 #3
Hallo,

Uw artikel, en de informatie die u blootgeeft betreft vleermuizen is incorrect. zo is bijvoorbeeld het zicht van de meeste vleermuizen vele malen beter dan dat van een mens. Daarnaast zouden we mensen moeten gaan adviseren om allemaal een vleermuishuis aan te schaffen. De vleermuizen in Nederland nemen af. Dit zal vreselijke gevolgen hebben. Er zullen een hoop planten verdwijnen doordat de vleermuis 90% van alle diersoorten zorgt voor bestuiving, bevruchting, verspreiding etc. Daarnaast bemesten ze het hele land. Zonder vleermuizen waren er geen bananen, tequilla. En op plekken waar de vleermuis al compleet is uitgeroeid zijn gebieden veranderd in woestijnen. Daarnaast zullen we extreme insectenplagen ervaren. Een vleermuis eet namelijk zo'n 1000 insecten per dag! Ze zijn trouwens ook de snelste dieren op aarde, er is laatst een nieuwe meting gedaan, ze winnen met een record van 160 km per uur! Hondsdolheid KAN voorkomen maar dit is zo zeldzaam dat het eigenlijk nog belachelijk is dat er over gesproken word. Dit zul je vaker tegen komen bij wasberen! Kortom, we moeten de vleesmuis op een troon plaatsen ipv wegzetten als vampieren! En de vampiervleermuis eet van koeien, die hier tevens niets van voelen, ze maken een klein sneetje en likken het bloed op. Ook dat de meeste vleermuizen alleen insecten eten klopt niet. Je hebt een hoop nectar vleermuizen en fruitvleermuizen (bestuif dieren). het zijn hoog intelligente dieren die veel beter ontwikkeld zijn dan mensen, zonder vleermuizen (bats), butterfly's, bee's en birds, oftewel de 4 B's zou de wereld een grote zandbak zijn!

J. van Mourik, 02-07-2014 18:37 #2
Wij hebben een kleine bungalow van 30 jaar oud. ieder jaar vliegen ze zomers rond ons huis.
Ze zitten in de twee punten onder de daklijst.
Vorig jaar vond ik er een onder het kinderbedje van onze kleinzoon., die hebben we levend naar buiten gebracht met een glas.
Nu kwam ik in de keuken om 5 uur in de middag ik schrok me wild vloog er een in het rond. ik wil ze weg hebben. Ik ben er bang van. wie helpt mij?

Van Duysen Huguette, 06-05-2014 17:39 #1
Reeds 2 x hebben we een vleermuis in huis gehad we wonen in een woning v 10j oud een moderne bouw. ze komen binnen als alle ramen en deuren gesloten zijn we hebben wel een open ronde open haard die in de living staat volgens mij komen ze langs daar. buiten naast de keukendeur vindt ik dagelijks uitwerpselen op de blauwe steen onder de vensters en ook hogerop tegen de witte die uitgeeft op het terras dat uitgeeft rond onze slaapkamervensters. ik gruwel van die beesten weet niet wat te doen? Reactie infoteur, 27-08-2014
Ik zou de gemeente eens bellen. Meestal hebben zij wel iemand zitten die weet hoe dit aangepakt kan worden.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!