InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Egels in je tuin lokken

Egels in je tuin lokken

Egels in je tuin lokken Egels, wie vindt ze niet leuk? Soms heb je geluk en zie je zo'n vriendelijk stekelbolletje op pootjes. Egels leven op het platteland, maar vaak wel dicht bij mensen. Waarmee kun je egels in je tuin lokken? Hoe lang gaan ze in winterslaap en wat voor voedsel eten ze?

Egels en hun stekeljasje

Egels hebben circa 6.000 stekels op hun rug. Het hele jaar door vallen er stekels uit en groeien er nieuwe aan. De rest van hun lijf is bedekt met stugge haren. De stekels dienen als afweermechanisme. Voelt een egel zich in het nauw gedreven, dan krult hij zich op tot een ondoordringbaar bolletje. Pas als het gevaar is geweken, laat hij zijn puntsnoetje weer zien.

Hoe doen egeltjes het?

Heel voorzichtig... Met deze slogan werden ooit voorbehoedsmiddelen aangeprezen. Echt voorzichtig klinkt het overigens niet, egeltjes bedrijven de liefde heel luidruchtig. Hoor je een heftig gepiep en gesnuif? Denk je aan een dier in nood? Grote kans dat een egeltjespaar jouw tuin als liefdesnestje heeft uitgekozen. Een beetje voorzichtig zijn ze trouwens wel... Tijdens het paren laat het vrouwtje haar stekels voor het mannetje zakken, zodat hij op haar kan komen.

Egelnestje in de tuin

Wil je een egelnestje in je tuin, maak deze dan niet te netjes. Zorg ervoor dat er ergens in de tuin een takkenbos ligt of een houtstapel. Daartussen maken egels met droge blaadjes, mos en stukjes stro een heerlijk warm holletje. Hier zal het vrouwtje in haar eentje een nestje jongen krijgen. Soms werpen egels twee keer per jaar: in juli en in september.

Een nestje jongen

Een nestje bestaat meestal uit zo'n vijf jongen. Elk jong begint zijn egelleven met circa 100 stekels en een mond vol melktandjes. Na een maand gaan ze met hun moeder mee om te zien wat er buiten het nest te eten valt. Toch blijven ze nog wel een tijdje moedermelk drinken. Na een maand of vier kunnen de kleine egeltjes op eigen benen staan. Ze hebben dan ongeveer 3.000 stekels.

In winterslaap

Aan het eind van de zomer moeten egels flink wat eten. Zo bouwen ze een vetvoorraad op voor de winter, wanneer ze in winterslaap gaan. Egels gaan ongeveer vijf maanden in winterslaap. Tijdens die periode daalt hun hartslag en lichaamstemperatuur. Ze halen nog maar heel langzaam adem. Zo verbruiken ze heel weinig energie. Maak egels daarom ook nooit halverwege hun winterslaap wakker. Van de schrik slaan ze op de vlucht, waardoor ze te veel van hun vetreserves verranden en doodgaan. In maart ontwaken ze vanzelf weer. Ze zijn dan flink vermagerd.

Voedsel

Egels eten slakken, kevers, wormen, spinnen en andere insecten die ze kunnen vinden. Hierbij gaan ze op hun geur af. Af en toe eten ze ook vruchten. Wil je egels handtam maken, geef ze dan geen melk. Hiervan krijgen ze diarree. Je kunt ze wel een schoteltje honden- of kattenvoer voorzetten. Stukjes appel mag ook. Veel egelplezier!
© 2007 - 2017 Kooitje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de egelAlles over de egelDe egel komt veel voor in Nederland. Vooral in de herfst worden er veel egels gezien, dit komt doordat de egel in de her…
De winterslaap van de egelDe winterslaap van de egelEen voorbeeld van een dier dat een winterslaap houdt, onze stekelige vriend de egel. Zijn normale lichaamstemperatuur is…
Wat is een vlinderkast?Wat is een vlinderkast?Een vlinderkast doet in eerste instantie denken aan een nestkastje voor vogels. Vlinders zoeken graag een beschermd plek…
Praktische tips voor het voeren van egels in de tuinPraktische tips voor het voeren van egels in de tuinEgels zijn boeiende en nuttige dieren en daardoor een welkome gast in de meeste tuinen. Maar doordat de mens steeds meer…
Winterslaap en winterrustWinterslaap en winterrustAls de dagen kouder en de nachten langer worden, breken voor de dieren harde tijden aan. Per soort en regio worden diver…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Egels in je tuin lokken"

Reacties

Ineke Kraan, 30-04-2016 12:24 #25
Hallo allemaal, een uur geleden heeft een lieve mevrouw een egel bij me gebracht die ze op straat had gevonden, ze zocht een goeie tuin en aangezien ik een wilde tuin heb belde ze bij me aan, Natuurlijk heb ik de egel direct in de tuin gezet waar ze direct ging graven en eten. Uit voorzorg heb ik onder de poorten van de tuin planken neergezet omdat ik bang ben dat ze weer op straat beland.mijn vraag is.kan het een tamme egel zijn? ( want ze is absoluut niet bang voor ons ) en hoe houd ik haar in mijn tuinů voor de winter staat er een egelhuis :)

Fred van der Ham, 06-08-2015 21:53 #24
Omdat ik regelmatig van 'n hard gekookt ei alleen het eiwit opeet en dus het hard gekookte eigeel overhoud, vraag ik mij af of 'n egel dit wel of niet mag hebben. Weet iemand antwoord?
Fred van der Ham

Mika, 14-07-2015 21:06 #23
Egeltjes houden erg van kattenbrokjes en vlees. Groentes en fruit houden ze (net als katten) niet van!

Groetjes Mika

Nina, 09-10-2013 14:03 #22
Ik en mijn vriendin Bonnie gaan een egelhuisje maken! als we deze site niet hadden gevonden hadden we het zeker fout gedaan.

groetjes: Nina en Bonnie

Dominique, 28-10-2012 19:24 #21
Hallo,
ik heb een egeltje gevonden maar ik heb hem in een hok gezet en krantensnippers er in gedaan, maar ik zag een keer op tv dat ze egels melk gaven dus heb ik het ook gedaan 1 x nog maar hoor maar ik lees net dat het niet mag is het erg? Ik hou hem een tijdje en laat hem dan weer vrij, maar hij heeft ook vieze beestjes op zich. Kun je het er af halen? En een appeltje mag wel? En brood? Ik heb de niet zo veel verstand van!

Groeten Dominique

Joke Boerrigter, 08-10-2012 12:09 #20
Vorig jaar hebben we een egel uit het water gehaald dat al hoog stond in de tuin. Omdat het mogelijk is dat dit weer gaat gebeuren, zouden wij graag een huisje willen creëren dat wat hoger ligt. Hoe zouden wij dat kunnen aanpakken?

A. V., 13-09-2012 14:41 #19
Beste mensen van deze site,
Ik heb gisteren een egeltje gevonden in mijn straat rond 7:30uur. Vandaag zie ik hem weer dus ga ik naar hem kijken. Ik heb een appel in stukjes gesneden en voor zijn neus neer gelegd maar hij doet. Dit deed ik om 14:30 maar hij reageert niet. Gaat hij/zij nu dood?

Danielle, 16-06-2012 10:14 #18
Wij hebben een egeltje in onze tuin ik heb hem 2 schoteltjes melk gegeven.
gaat hij nu niet dood?
ik vind het zo zielig!
en is een appel geven goed?

Marianne van Zadelhoff, 04-08-2011 20:03 #17
Hallo wij hadden afgelopen dinsdagavond twee egels bij ons onder de overkapping van de blokhut één egel maakte de hele tijd geluid als het stil was en wij niet bewogen het was voor ons een hele bijzondere ervaring.

I. Mous, 18-01-2011 13:41 #16
Gisteren heb ik een egeltje gevonden in de tuin onder de afrikaantjes. Hoe kan ik nu als leek zien of het diertje in winterslaap is of dat het misschien wel gestorven is? Beweegt een egel wel eens tijdens zijn winterslaap? Het egeltje ligt nu roerloos in de garage in een kartonnen doos :-(

J. Scheper, 26-10-2010 09:53 #15
Wij hebben egels in de tuin en daar zijn wij heel blij mee. Wij hebben een grote tuin en daar vinden ze vast een plekje
voor de winter. Maar ik zag laatst een foto met een kastje waarin ze overwinteren.
Is het verstandig om zon kastje te maken en op een geschikte plaats in de tuin te zetten?
Zo ja heeft U een afebeelding cq tekening van zo, n kastje.?
Want ik kan hem zo maken, dat is geen enkel probleem.

Maria M. Bakker, 18-10-2010 09:46 #14
Wij hebben 4 egels in onze tuin en sinds een week ook 2 jonge egeltjes. Dankzij uw artikel heb ik veel geleerd!
Met dank en vriendelijke groet,
MMBakker

Leon, 25-08-2010 23:24 #13
Begin juni zagen we hem/haar 's avonds voor het eerst in de tuin, vlak bij het huis waar de voerbakken van onze drie katten staan. Hij/zij was toen naar schatting een centimenter of 10 lang.

Nu, eind augustus, is hij/zij een centimeter of 20 lang. Het beestje is een trouwe dagelijkse bezoeker en we zorgen dan ook dat er tegen de tijd dat hij/zij verschijnt voldioende voer aanwezig is. Hij/zij eet inmiddels een half blikje kittekat per avond. Het beestje is geheel niet schuw, op enkele tientallen centimeters van ons, als we buiten zijn, zit hij/zij rustig te eten.

Zelfs bij een tuifeest met de tuin gevuld met mensen, muziek en veel gepraat at de egel onverstoorbaar zijn bakje leeg.

Onze katten bliven op respectable afstand. we hebben van twee katten gezien dat ze, de eerste keer dat ze hem/haar zagen, na het besluipen vol overgave op de egel afgingen. Op een meter afstand vol in de ankers om vervolgens strategisch terug te trekken. Ze zijn nu aan elkaar gewend en het is een fantastische gezicht om katten en een egel naast elkaar te zien eten.

We hebben geen idee waar hij/zij residentie houdt, maar we zijn voornemens om een egelnest aan te schaffen zodat het beestje hier de winterslaap kan houden.

Winters, 12-08-2010 16:20 #12
Sinds enkele weken heb ik een egeltje ontdekt, namelijk ik heb een poes en zet kattenbrokjes buiten. Ben tot de ontdekking gekomen dat een egeltje bij mij komt eten, hartstikke leuk vind ik dat. Ben bezig om een nest te maken om op deze manier hem te lokken om bij mij te komen wonen. Iedere avond rond 22.30 uur komt hij aangewandelt, heb meerdere foto's gemaakt en precies op de zelfde tijd komt hij/zij op bezoek om te eten. Ik werd niet geloofd door mijn dochter en kleinkinderen, dus vandaar die foto's. Jammer dat ik ze straks vijf maanden moet missen i.v.m. winterslaap, hoop wel dat hij/zij blijft komen. Mijn poes vindt het volgens mij ook gezellig, want hij/zij mag uit zijn bakje eten. leuk toch!

Alice, 28-07-2010 10:07 #11
Eigenlijk heb ik nog een vraag aan deskundigen.
Ik weet dat egels veel vlooien en teken bij zich hebben en dus waarschijnlijk ook de bijbehorende wormen.

Mag een egel eigenlijk een kattenwormmiddel? En kun je vlooien ook bestrijden? Het arme dier krabt zich wezenloos, drie stapjes en krabben maar…

Wie weet hier een antwoord op?

Bij voorbaat dank!

Alice

Alice, 28-07-2010 10:01 #10
Ook hier eten sind een jaar of drie egeltjes mee. Ik voer een aantal zwerfpoesjes en de egeltjes hebben de kattenbrokjes ook ontdekt. Zo gezellig.
Hier bij de dierenwinkel verkopen ze vaak heel voordelig kattenbrokjes die net over de datum zijn. Vaak vind ik voer in de bak van Hills, wat lekker vet is, of Royal canin. Ik hoop dat de egels voldoende vet aankweken om een eventueel strenge winter door te komen.
Ook komen er veel vogels mee eten, vaak gewoon tussen de katjes, zoals kauwtjes, kraaien, eksters en ook spreeuwen waarderen kattenbrokjes. Uiteraard staat er altijd een grote bak vers drinkwater. :-):-)
O o o, wat is het hier altijd een gezellige boel met zoveel leuke en lieve dieren!

Aisha, 21-04-2010 11:27 #9
Er loopt een egel door mijn tuin, die volledig is afgesloten, hoe kan dat?
Graaft hij zoals een mol?

Jacco de Vries, 22-01-2010 17:34 #8
Wij ontdekten net een egel in de tuin, vijf minuten geleden, nu is het donker en zou je hem niet meer zien.
Mijn vrouw spaart uilen, een kast vol. Ik spaarde eens een egel, dan zien andere dat en nu heb ik er ongeveer twintig.
Voor mijn verjaardag vraag ik een egelhuis.
Zelf maakte ik al wat van bladeren en stenen en daar liep de egel wel naar toe. Ja in januari zie je ze niet veel maar misschien ging hij/zij even eten.
Groeten, Jacco 22-01-2010

Harry Rasing Emmeloord, 03-10-2009 14:35 #7
We hebben al jaren een egel in de tuin, die komt elk jaar terug en hij heeft daar zijn vaste staan en slaap plaats.
De afgelopen dagen is hij bezig met z, n.winter verblijf aan het schilderen en behangen. z, n. plek is onder een dikke boom en bloem stuiken. Hij hoort in de wintertijd bij ons, met 6 kippen en een kanarie, dat zijn onze vaste winter gasten. Ik vind het prachtige dieren.
Ik denk zelf dat hij onze voetstappen ken, en het lawaai bij ons om het huis.
Beste dieren vrienden, dit was het. Het egel verblijf in Emmeloord
Gegroet Harry Rasing 3 - 10 - 2009

Carolien Baarda, 22-09-2009 21:09 #6
Wij hadden vorig jaar een grote egel in de tuin, nu zag ik vanmiddag een klein schatig egeltje lopen in het gras. Hij liep een beetje heen en weer was absoluut niet bang voor me kwam zelfs heel dicht bij me. Toen zocht hij een plekje op en ging slapen. zouden er nog meer zijn in onze tuin? dit omdat hij nog zo klein is. Zou moeder egel ook nog in de buurt zijn?

Het is echt een dotje om te zien.

groetjes Caroline Baarda :-) Reactie infoteur, 23-09-2009
Hallo Caroline,

Wat leuk dat jullie een klein egeltje in de tuin hadden (hebben?). Er zit waarschijnlijk ergens vlakbij een nestje, maar of dat in jullie tuin is, of net erbuiten is moeilijk te zeggen. Als het echt nog een heel kleintje is, is de moeder vast ook nog in de buurt.

Groetjes

Monika Andersson, 27-07-2009 13:55 #5
We hebben 2 grote en minimaal 2 kleine egeltjes die onze tuin elke avond bezoeken. Ze komen onder de schutting door vanuit de tuin van onze buren. Graag zou ik een eigen nestje voor deze kleine egels voor de winter willen maken. Hoe doe ik het precies? Ik las ergens op internet dat je speciale dozen bij de tuincentra kon halen. Klopt dat of is een beetje hout en blaadjes genoeg? Bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 27-07-2009
Hout en blaadjes zouden in principe genoeg moeten zijn. Het is ook mogelijk om zelf een egelhok te maken, dat is natuurlijk nog beter. Alle informatie over hoe je dit kunt doen staat op www.egelopvang.nl

Liesl, 10-09-2008 22:40 #4
Vanavond zag ik voor het eerst de egel in mijn tuin. Ik had gisteren wat takken uit het amsterdamse bos meegenomen. Ook had ik al een paar dagen kattebrokjes neergelegt en een gekneusde walnoot. Wat kan ik nog meer doen om de egel in mijn tuin z.n winterslaap telaten doen?

Meike, 03-05-2008 13:36 #3
Ik heb met mijn vader een egel gevonden we hebben op internet opgezocht wat hij eet, maar we weten niet wat we moeten doen?

Charlotte, 26-02-2008 07:42 #2
Wij willen graag een egel lokken naar ons zelf gemaakte huis.
Maar het lukt niet.
Kunt u onsdaar mee helpen?:-)

Mevr Elburg, 23-02-2008 11:44 #1
Ik heb gisteren nacht rond 3 uur een egel aangetroffen voor mijn deur ik dacht die zou best wel eens honger kunnen hebben. Dus gaf ik hem/haar een bakje melk met daarin wit brood. Vanmorgen rond 11 uur lag de egel nog voor mijn deur, eerst dacht ik die is dood
:-( Ik nam aan dat egels niet in het daglicht blijven rond hangen.

Mijn vraag is de egel ziek geworden van het eten dat ik hem gaf en gaat hij nu dood?

Infoteur: Kooitje
Laatste update: 25-10-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 25
Schrijf mee!