InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Overlast door steenmarters, wat kan men er zelf tegen doen

Overlast door steenmarters, wat kan men er zelf tegen doen

Overlast door steenmarters, wat kan men er zelf tegen doen De steenmarter is een prachtig dier, maar kan voor enorm veel overlast zorgen. Deze mooie marterachtige kan veel schade en ellende aanrichten, vooral bij vogelliefhebbers en pluimveehouders. Maar ook mensen zonder huisdieren kan hij behoorlijk lastig vallen. Zelfs kabels in auto's zijn niet veilig voor deze rover. Een paar feiten op een rijtje gezet en enkele tips om de beschermde steenmarter te weren bij uw woning.

Steenmarter

De steenmarter behoort tot de groep marterachtigen, net zoals de bunzing, otter, das, boommarter, hermelijn en wezel. De steenmarter is in een groot deel van Europa te vinden en past zich gemakkelijk aan. Hierdoor is hij ook met regelmaat in de buurt van mensen te vinden. Hij maakt dan ook dankbaar gebruik van woningen, schuurtjes, garages en auto's. Ook met het afval wat wij overal maar dumpen weet het diertje wel raad.

Uiterlijk

Op zich is de steenmarter een erg mooi dier, hij is ongeveer even groot als een kat, maar is slanker en staat lager op zijn poten. Hij heeft een donker- tot vaalbruine vacht met een witte, "gevorkte" bef (denk aan een visvork) die uitloopt tot op de voorpootjes. Erg opvallend is zijn mooie lange pluimstaart die een lengte heeft tot zo'n 26 centimeter. Zijn lichaam kan een lengte krijgen tot bijna een halve meter, inclusief staart kan hij dus een totale lengte krijgen tot zo'n 75 centimeter. Gewicht van het dier kan variën van 900 tot 2500 gram, mannetjes zijn bijna altijd zwaarder dan vrouwtjes. De steenmarter is een nachtdier waardoor men hem niet gauw zal tegenkomen.

eieren zijn niet veilig voor een steenmarter

Voedsel

De steenmarter is een echte roofdier en eet eigenlijk alles. Hij eet kleine dieren zoals: vogels, muizen, ratten, konijnen, eekhoorns en kikkers maar ook insecten en wormen zijn niet veilig voor hem. Vruchten staan ook op zijn menu zoals bessen, kersen, appels en overig wildfruit. Nesten en nestkastjes worden ook door hem leeggeroofd om vervolgens een ei of een jong kuiken op te peuzelen. Ook weet hij met regelmaat vogelvolieres en hokken van pluimvee binnen te dringen om daar vervolgens toe te slaan. Een steenmarter kan in één nacht tot wel 10 kippen of eenden doden.

Leefgebied

De steenmarter heeft een groot territorium en kan per nacht wel 10 tot 15 km afleggen. Het territorium van een mannetje overlapt dat van meerdere vrouwtjes. Hoe groot het territorium is hangt af van de kwaliteit van het gebied waar hij leeft, des te groter het voedsel aanbod, des te kleiner een territorium hoeft te zijn. Grenzen worden gemarkeerd met urine en met geurstof uit kliertjes in de achterpoten.

Een steenmarter slaapt overdag en heeft hiervoor meerdere slaapplaatsen die hij afwisselend bezoekt, de schuilplaatsen kunnen overal zitten zoals: boomholtes, takkenhopen, steenhopen, zolders, vlieringen, stallen, schuurtjes, spouwmuren of ruimte onder daken. Het diertje heeft voldoende aan een doorgang van 5 tot 9 cm om bij zijn schuilplaats te komen.

Overlast

De steenmarter kan op verschillende manieren voor vervelende tot zelfs erge overlast zorgen.

steenmarters knagen vaak kabels van auto's stuk
Vernielingen
Steenmarters knagen vaak kabels onder de motorkap van auto's stuk, dit komt voornamelijk omdat er voor de productie van de kabels visolie gebruikt wordt. Ook isolatie materiaal in en om huizen wordt regelmatig door de beestjes stuk gemaakt om op deze manier een doorgang te krijgen voor een nest- of slaapplaats.

Lawaaioverlast
Een steenmarter op zolder veroorzaakt veel lawaai, ze rennen en spelen graag met elkaar. Dit maakt echter zoveel lawaai, dat men in eerste instantie denkt aan inbrekers. Omdat het nachtdieren zijn kunnen ze de mens behoorlijk uit slaap houden. Als de jongen, soms wel vier stuks, groot genoeg zijn en zelfstandig worden geacht, verjaagt moeder haar jongen met veel geschreeuw en gevechten.

uitwerpselen zorgen voor stankoverlast
uitwerpselen zorgen voor stankoverlast
Stankoverlast
Steenmarters kunnen voor extreem veel stankoverlast zorgen. Dit kan gebeuren omdat ze een bepaalde plek in huis (zolder, spouw, op plafonddelen) gebruiken als toilet. Steenmarters doen hun behoefte namelijk altijd op dezelfde plaats en daar zal het dier al zijn uitwerpselen achterlaten. Is dit een plek waar u niet bij kunt komen, dan wordt de stank van urine en ontlasting steeds doordringender. Ook slepen steenmarters hun prooien mee naar schuilplaatsen en laten soms grote delen van de buit achter. De kadavers zullen uiteindelijk ontbinden met een vreselijke stank tot gevolg. Vervolgens kan er een vliegenplaag in huis ontstaan als maden de kans krijgen om zich te ontpoppen tot vliegen.

Niet gevaarlijk

Hoewel sommige mensen bang zijn voor de marterachtige is hij niet gevaarlijk voor de mens. Ook als men hem 's nachts ziet rondlopen zal hij nooit zomaar aanvallen. Behalve wanneer het dier in het nauw gedreven wordt zal hij aanvallen en als de jongen bedreigt worden zal het dier de kleintjes met alle middelen beschermen.
Ook valt een steenmarter, uit zich zelf, nooit een hond of kat aan.

vos jaagt op steenmarters
vos jaagt op steenmarters

Vijanden

In Nederland is alleen de vos een natuurlijke vijand van de steenmarter, af en toe valt een jonge steenmarter weleens ten prooi aan een hond of kat. De meeste slachtoffers vallen echter door het verkeer en door dat mensen ze illegaal doden. Buiten Nederland jagen, beren, wolven en arenden op de steenmarter.

Waarom beschermd?

Voor mensen die erg veel overlast van het roofdier hebben is het onbegrijpelijk maar de steenmarter is bij de wet beschermd. Daarom mag het dier niet worden gevangen, gedood of verstoord. De reden van bescherming is omdat het erg slecht gaat met de steenmarters in Nederland. Lange tijd werden ze gevangen en gedood voor zijn mooie pels. Door ze te beschermen hoopt men dat het aantal weer kan toenemen en de natuur op deze manier in evenwicht zal blijven. Indien men de steenmarter toch probeert te vangen of te doden, begaat men een strafbaar feit en riskeert hiermee een forse boete. Ook het verstoren van nest- en slaapplaatsen is een ernstig misdrijf en zal worden beboet. Vangen of doden heeft trouwens weinig zin, hun plaats wordt snel weer ingenomen door een soortgenoot. Het enige wat helpt is zorgen dat ze niet in een woning kunnen komen.

Laat de steenmarter niet binnen komen

Vooral in het geval van een steenmarter geldt: voorkomen is beter dan genezen. Zorg daarom dat het dier niet bij u in huis kan komen. Dit doet u door alle eventuele toegangswegen te blokkeren.

Let op: U moet zeker weten dat de steenmarter geen nest met jongen bij u in huis heeft, anders zullen deze sterven met alle gevolgen van dien. De steenmarter zal uiteindelijk vanzelf haar jongen verslepen maar heeft dan wel een uitgangsweg nodig.

Afsluiten met een stoffen doek
Indien u zeker weet dat u de schuilplaats heeft gevonden, dan is het mogelijk om deze overdag losjes af te sluiten met een stoffen doek. De marter moet dan, voordat hij uw huis kan verlaten, de doek verwijderen. Meestal komen ze daarna niet meer terug. Om extra te controleren of de marter nog daadwerkelijk weg is kunt u de doek weer terug plaatsen, als deze na één of twee dagen nog steeds op zijn plek zit, is de steenmarter er niet weer langsgekomen en heeft uw huis dus echt verlaten. Op dat moment kunt u de opening vervolgens helemaal afsluiten met gaas en purschuim. Als ze een nest hebben, komen ze wel terug om de jongen te verplaatsen naar een veiligere plek, u kunt de opening dan op een later tijdstip afsluiten.

Via een boom
Kan de marter via een boom op het dak klimmen dan is het raadzaam om een soort van "kraag" om de boomstam te plaatsen. Een marter kan hier niet overheen klimmen en komt dan niet verder dan de "kraag" en zal moeten keren. Er zijn speciale bedrijven die dit verkopen. Een "kraag" lijkt een beetje op een lampenkap. Overhangende takken kunnen eventueel gesnoeid worden, hou er wel rekening mee dat een steenmarter ver kan springen.

bescherm uw dieren goed tegen steenmarters
Dierenverblijven
Hebt u konijnen, kippen of andere kleine dieren zorg er dan voor dat de hokken ’s nachts goed afgesloten zijn, ook aan de bovenkant. Marters hebben maar een kleine doorgang nodig (minimaal 5 centimeter) en kunnen veel schade aanrichten in een dierenverblijf.

Auto
Voorkom schade aan uw auto door hem, indien mogelijk, in een garage te plaatsen. Dit is echter niet altijd mogelijk, u kunt ook grote stukken gaas onder u auto leggen, zodra u hem parkeert. Of uw kabels beschermen met kippengaas is ook een optie, succes verzekert! Lappen stof doordringt met ammonia wil de dieren ook nog wel eens afschrikken, helaas werkt dit meestal maar tijdelijk.

Steenmarter vriendelijke tuin
Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar maak uw tuin steenmarter vriendelijk. Als de dieren een prima schuilplek in de tuin kunnen vinden, dan is er een kans dat ze uw woning ontzien. U kunt dit doen door houtstapels met hooi en stro op een kleine verhoging te plaatsen. Ook zijn ze gek op holle bomen, fruit bomen, heggen en bossages.

Lawaai
Herrie en lawaai helpen maar tijdelijk tegen het verjagen van een steenmarter omdat hij meerdere schuilplaatsen heeft. Is de rust wedergekeerd, dan zal de steenmarter uiteindelijk ook terug komen.

Als voorzorgsmaatregelen niet meer werken

Indien alle voorzorgsmaatregelen zijn genomen om de dieren uit uw huis te weren maar u blijft last houden van steenmarters, dan kunt u het beste een steenmarterdeskundige inschakelen om uw probleem te verhelpen.

Tot slot

Voor meer informatie over ongedierte en plaagdieren bestrijding kunt u terecht bij de special door hier te klikken.
© 2010 - 2014 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Steenmarters weetjesDe steenmarter is een roofdier en komt voor in een groot deel van Europa. Steeds vaker is de marter rondom woningen te v…
De marter - een roofdierDe marter is een middelgroot roofdier met scherpe tanden. Er bestaan wel 8 soorten marters waarvan er enkele ook in Belg…
Marterverjager: verjaag de dieren met ultrageluidEen marter kan veel overlast veroorzaken. Dit beschermde dier komt voornamelijk in het oosten van ons land voor. De mart…
SUV: Land Rover Range Rover Sport (terreinwagen) 2012De Range Rover Sport is niet de grootste SUV van Range Rover. Hij is minder groot maar daardoor wel levendiger en toegan…
Concept Cars - Land Rover LRXConcept Cars - Land Rover LRXDe Land Rover LRX is een zeer serieuze poging van Land Rover om een voor hen nieuw concept te lanceren: een compacte pre…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia dasenboom.nl

Reageer op het artikel "Overlast door steenmarters, wat kan men er zelf tegen doen"

Reacties

Demi, 17-06-2013 17:05 #6
Hoi

Zaterdag heeft een steenmatter ons konijn onthoofd! maar we hebben nog meer dieren
Weten jullie misschien iets om ze te beschermen? Reactie infoteur, 22-06-2013
Hallo Demi,
De beste bescherming is voorkomen dat (roof)dieren, zoals steenmarters, in het (konijnen)hok kunnen komen. Een steenmarter kan al bij een opening van 5cm het hok binnendringen.
MvG El-Ja.

Rilana, 07-05-2013 08:44 #5
Beste mensen,
vannacht werden wij wakker door een geluid, alsof een mens over ons dak liep, we schrokken ons dood en gingen zoeken, in eerste instantie konden we niets vinden, later hoorde we weer een geluid alsof iemand op het dak liep, ik keek het dak op en zag een lang puntige keutel liggen die er eerst niet lag, zou dit een steenmarter geweest kunnen zijn?

alvast bedankt mvg Reactie infoteur, 07-05-2013
@Rilana,
Ja, de kans is groot dat u bezoek hebt gehad van een steenmarter.

Alfons, 22-04-2013 14:12 #4
Een tijdje terug ook veel last van gehad, tot dat een oudere automonteur ons een tip gaf die achteraf voor ons de oplossing was.men vult een oude panty met hondehaar en hangt deze vervolgens op een veilige plek onder de motorkap.de geur verdreef bij ons de steenmarters die voorheen voor veel overlast gezorgd hadden… veel succes Reactie infoteur, 22-04-2013
@Alfons,
Bedankt voor uw tip!
Met vriendelijke groet El-Ja

Peter Smit, 10-02-2012 13:28 #3
De marter kan verjaagd worden door hem te bestrijden met z'n eigen middelen. Hij laat op meerdere plaatsen zijn ontlasting en urine achter om zijn territorium uit te zetten. Zoek de plaats waar hij de woning binnen komt, b.v. bij een regenpijp en breng je eigen urine ruimschoots aan op de plekken waar de marter dat heeft gedaan. Hij komt gegarandeerd niet terug, zijn territorium is overgenomen!

S. B. M. van Voorn, 18-11-2011 13:29 #2
Wij zijn van de W.F.U. (World Ferret Union) en W.F.I.C. (World Ferret Information Centre), http://www.wfu-wfic.org/. De fret is een marterachtige en de steenmarter heeft net als de fret een erge hekel aan de geur van citronelolie. Wanneer een fret ergens absoluut niet bij mag komen, dan adviseren wij om daar een paar drupjes citronelolie op of bij te druppen. Rubber heeft een onweerstaanbare geur voor de meeste marterachtigen. De fret mag niet bij rubberen voorwerpen komen omdat er anders op gekauwd wordt omdat het zo'n lekkere geur heeft. Deze stukjes rubber worden harde en scherpe stukjes in de maag van de fret en kunnen een pijnlijke dood veroorzaken. Wanneer men een paar drupjes citronelolie hierover zal sprenkelen, dan is het bijten of kauwen hierop in ieder geval voor de eerst daarop volgende maanden voorbij.

Van kennissen hoorden we dat dit middel in Zwitserland bij sommigen al bekend is om steenmarters daar onder de motorkap van auto's en in andere ruimten te weren.

Wanneer u meer informatie nodig hebt, dan hopen we dit te vernemen.

Siegers, 01-11-2011 12:50 #1
Vraag: helpt kippengaas onder de auto ook voor het tegenhouden van muizen die onder de motorkap kruipen? Reactie infoteur, 03-11-2011
@Siegers,
De kans is zeer groot dat muizen gewoon door het kippengaas heen kruipen, ze kunnen namelijk al door een opening van een halve tot een hele centimeter heen komen.
Met vriendelijke groet, El-Ja

Infoteur: El-ja
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 6
Schrijf mee!