InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het verven van de hond

Het verven van de hond

Het verven van de hond We zien het tegenwoordig steeds vaker in de media, honden met een kleurtje of volledig getransformeerd tot een ander dier. Hou ten alle tijden in uw gedachten dat een hond een dier is en geen associare. In dit artikel vindt u informatie over het verven van honden.

Is het schadelijk?

Wel als men ongeschikte verf gebruikt! De meeste verfsoorten voor mensen haren zijn absoluut niet geschikt om honden mee te verven. Er zijn echter verfsoorten die in principe niet schadelijk zijn en waarvan geen ernstige medische gevallen bekend zijn.
Het voordeel van een hond is dat hun niet snel last krijgen van water of verf in hun oog, dit dankzij een derde ooglid(knipvlies). Het derde ooglid schuift over het oog van buiten naar binnen om zo vuil af te voeren. Dit ooglid is als het ware een extra beschermlaag. Knijpt de hond toch een oog dicht, dan is dit bijna altijd een spoedgeval.
Het zou ook kunnen dat na veelvuldig verven de vachtstructuur kwalitatief achteruit gaat, hier is nog geen bewijs voor.

Waar komt het vandaan?

Zowel in China als in Amerika worden al vele jaren honden geverfd. Het verven lijkt nu steeds meer in het beeld te komen dankzij de media. De honden worden bijvoorbeeld op shows volledig omgetoverd tot een panda of tijger. Soms gaat het zelfs zo ver dat er allerlei attributen worden gebruikt om een hond op iets of iemand anders te doen lijken. In Nederland worden ook weleens honden geverfd, dit wordt dan gedaan bij shows die een speciale categorie hebben waarin de trimmers zo creatief mogelijk moeten zijn.

Hoe is het voor de hond?

Een hond die het niet erg vind om gewassen te worden zal het verven waarschijnlijk ook niet erg vinden. Een van de verfsoorten kunt u namelijk mengen met water waardoor u het als shampoo aan kunt brengen. Dankzij de nieuwe look zullen veel mensen op straat op kijken en wellicht de hond aanhalen. Hij zal zich dus ook niet buiten gesloten voelen dankzij zijn andere kleur. Ook is het kleurspectrum van de ogen beperkt waardoor andere honden uw hond als het ware ook niet uit zullen lachen, honden kunnen hier ook niet echt over na denken. De hond zal buitenom zijn kleur zo blijven zoals hij/zij was.

Het hoeft niet extreem

Het verven hoeft niet gelijk in een extreme kleur te zijn. Als uw hond ouder en grijzer wordt wilt u wellicht dat de hond er weer als jong uitziet. Uiteraard blijft de kleur niet heel lang zitten, maar uw hond zal wellicht weer als een jonge hond uit zien. Sommige honden hebben ook een verkleuring in de vacht door bijvoorbeeld een trauma. Dit zijn ook plekjes die u zo prima weg kunt werken. Het blijft echter een feit dat de hond zelf geen enkel profijt zal hebben van zijn metamorfose.

Soorten verf

Er zijn verschillende verfsoorten die door trimmers in andere werelddelen worden gebruikt:
  • Manicpanic - dit kunt u met een kwast op de hond aanbrengen
  • Blowpen - U blaast door een gaatje waardoor er aan de andere kant verf uit komt
  • Koolaid - Is eigenlijk een soort limonadesiroop die u dus mengt met water om de hond te verven, word ook gebruikt om wol te verven
Al deze producten zijn in principe niet schadelijk omdat het natuurlijke ingrediënten bevat. Manicpanic is voor mensen haar gemaakt maar ook met natuurlijke producten. De blowpen kunt u onder andere aanschaffen in speelgoedwinkels, u kunt hiermee goed kleine oppervlaktes doen. Al deze verfsoorten zijn er na een aantal keer uitgewassen. De Koolaid is het lastigst om gericht mee te kleuren. Dit omdat het zeer vloeibaar is. Al deze kleursoorten wast u na een aantal keer wassen uit. Soms blijft een kleur wat langer zitten, maar door het groeien en ruien van de vacht zal de kleur er sowieso weet uit gaan.

Professioneel

Denk er aan, een hond blijft een dier en geen ding. Als u de hond een kleur wilt geven informeer dan bij professionele trimmers zodat de hond geen risico's loopt. Daarbij kan de verf in kleding blijven zitten en krijgt u het soms moeilijk van uw eigen huid. U heeft ook maar net de ruimte nodig om de hond te kleuren zonder dat de hond alles in huis zal kleuren.
Gerelateerde artikelen
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Pasen: eieren vervenPasen: eieren vervenEen leuke bezigheid als het Pasen is, is het verven van eieren. Dit kun je samen met de kinderen doen en het is ontspann…
Radiator verven: tips en trucsEen radiator verven kan een lastige klus zijn. Voor je er erg in hebt, heb je verf op de muur of de vloer zitten. Zo lan…
Je okselhaar verven. Groen, roze of blauw?Je okselhaar verven. Groen, roze of blauw?Je okselhaar scheren hoeft niet meer als je mee wilt doen aan de trend om je okselhaar te verven. Op de catwalk kan je t…
De wimpers vervenDe wimpers vervenHet laten verven van de wimpers kan voor sommige mensen echt een uitkomst zijn. U kunt het zelf doen of laten doen door…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Het verven van de hond"

Reactie

Linda Maren, 20-08-2014 01:35 #1
Ik zou graag weten waar ik mijn witte chihuahua als een tijgertje kan laten verven dat lijkt me zo leuk maar kan nergens vinden waar ze dat doen

Infoteur: Bembi
Laatste update: 04-03-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!