InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Waarom zal een eekhoorn bijten?

Waarom zal een eekhoorn bijten?

Waarom zal een eekhoorn bijten? Iedereen heeft wel eens een eekhoorn gezien maar wat eet hij? Waar leeft hij? Wat moet je doen als je gebeten wordt? wil je dit alles weten lees dan snel.

De eekhoorn

Het leefgebied.

Bron: WikipediaBron: Wikipedia
De eekhoorn heeft een groot leefgebied en komt veel voor. Hij leeft in de bossen van Europa en Azië en voelt zich dus op veel plekken thuis.

Wat eten ze

De eekhoorn eet veel noten en zaden, soms eten ze ook dieren zoals kleine insecten en kleine vogels. Verder eten ze paddenstoelen en aarde om mineralen binnen te krijgen. De eekhoorn is een knaagdier en legt dus ook een wintervoorraad aan, ook dit bestaat uit noten. Hij verstopt ze op verschillende plekken in de grond en in holle bomen. Hij kan echter niet altijd zijn voorraad terug vinden. Dat komt doordat het is geroofd door andere dieren of vergeten is.

Hoe ziet het dier er uit

Het is een klein knaagdier van ongeveer 18 tot 24 centimeter lang, hij heeft een pluimstaart van 14 tot 20 centimeter. Het dier weegt 250 tot 350 gram.Hij kan veel verschillende kleuren hebben van zwart tot geel, bruin en rood. Hij heeft lange gekromde klauwen waardoor hij gemakkelijk in bomen kan klimmen en noten kan pakken.

Voortplanting

De paartijd van de eekhoorn is tussen januari en maart. De draagtijd is ongeveer 38 dagen en de jongen worden normaal tussen maart en mei geboren. Per worp krijgt het vrouwtje gemiddeld 3 jongen maar er zijn uitschieters met 8 jongen. Alleen het vrouwtje verzorgt de jongen.Bij verstoring draagt zij de jongen uit het nest naar een veilige plek. De jongen gaan na zeven tot acht weken voor het eerst uit het nest. Na tien tot zeventien weken zijn ze geheel zelfstandig.

Het nest

Het nest van een eekhoorn is rond en heeft een diameter van ongeveer 30centimeter. Het nest zit in een boom en op minimaal zes meter hoogte. De binnenkant van het nest is bedekt met mos. Als de eekhoorn jongen krijgt wordt de moslaag dikker gemaakt om het comfortabel te maken voor de jongen.

Natuurlijke vijanden

De eekhoorn heeft veel natuurlijke vijanden zoals uilen, vossen, haviken en katten. De diersoort is niet bedreigd.

Leuk weetjes

Veel mensen denken dat een eekhoorn een winterslaap houdt maar dit is niet zo. Als het koud is kan hij wel dagen in zijn hol verblijven. Maar normaal gesproken komt hij gewoon buiten en slaapt hij dus niet.

Wat te doen bij een eekhoorn beet

Er worden regelmatig eekhoorns gevangen en ze worden ook als huisdier gehouden, maar pas op want ze bijten. Ze houden er niet van om geaaid te worden en de natuurlijke reactie als ze worden opgepakt is bijten. Pak ze nooit met blote handen op maar gebruik een doek om een beet te voorkomen. Word je toch gebeten reinig de wond dan goed en ga naar een dokter. Bijna alle wilde eekhoorns dragen de ziekte van lyme en soms ook hondsdolheid. Laat ze dus met rust en geniet van ze in de natuur.
© 2012 - 2017 Infonees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Wikipedia

Reageer op het artikel "Waarom zal een eekhoorn bijten?"

Infoteur: Infonees
Gepubliceerd: 11-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!