InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Kamerplant Livistona rotundifolia, een echte blikvanger!

Kamerplant Livistona rotundifolia, een echte blikvanger!

Kamerplant Livistona rotundifolia, een echte blikvanger! Kamerplanten, en meer bepaald palmen, werden lange tijd als ouderwets beschouwd. Vandaag de dag, anno 2016, zijn palmen weer in de mode, gelukkig maar! Palmen zijn immers sterke kamerplanten die de droge lucht in onze huiskamers goed verdragen. De Livistona rotundifolia is een prachtig exemplaar uit de palmenfamilie. Zet deze exotische kamerplant in een mooie sierpot op een geschikt plekje en je creëert een ware blikvanger in je interieur.

Beschrijving van de Livistona rotundifolia

De Livistona rotundifolia is een soort uit het plantengeslacht Livistona. Dit plantengeslacht behoort tot de familie van de Arecaceae, ook genoemd Palmae of palmenfamilie. De palmenfamilie telt ongeveer 4000 soorten. De meeste soorten komen van nature voor in tropische en subtropische gebieden. Palmen zijn sterke planten, ook als kamerplant. Ze zijn goed bestand tegen de droge lucht in onze huiskamers.

Het geslacht Livistona telt ongeveer 35 soorten waaierpalmen. Deze soorten komen voor in Zuidoost-Azië, Australazië, en de Hoorn van Afrika. De naam Livistona verwijst naar Patrick Murray, de 17de-eeuwse baron van Livingstone. Hij was een bekend botanist en medeoprichter van de botanische tuin van Edinburgh in Schotland. Alle planten van het geslacht Livistona hebben één enkele stam. In de vrije natuur kunnen deze palmen tot 30 m hoog worden. In onze streken kunnen ze niet in de volle grond geplant worden want ze zouden onze winters niet overleven. Als kamerplanten zijn ze wel geschikt.

Waaierpalm in de vrije natuur / Bron: Starr Environmental / FlickrWaaierpalm in de vrije natuur / Bron: Starr Environmental / Flickr
De Livistona rotundifolia, ook genoemd Saribus rotundifolius, waaierpalm of parasolpalm, groeit van nature in de tropische regenwouden van Maleisië, Indonesië en de Filipijnen. In deze gebieden van herkomst worden de bladeren gebruikt om er rieten daken mee te maken en om er voedsel in te verpakken.

De benaming rotundifolia komt van de Latijnse woorden rotundus en folium, wat respectievelijk rond en blad betekent.

De Nederlandse benaming waaierpalm verwijst uiteraard naar de ronde waaiervorm van de bladeren. De bladvingers zijn glanzend groen en geveerd en ze zitten aan elkaar vastgegroeid in een waaiervorm. Ze groeien vanuit het hart van de plant. Bij oudere planten echter, gaan de bladeren meer en meer gespleten worden en verliest de plant wat aan schoonheid. De stengels zijn stekelig en staan dicht tegen elkaar aan. Met zijn sierlijke, waaiervormige bladeren mag de Livistona rotundifolia terecht een van de meest gracieuze en karaktervolle palmen worden genoemd.

Deze tropische kamerplant groeit niet snel en kan een hoogte bereiken van 1,5 tot 2 meter.

De Livistona rotundifolia past in zowat elk interieur, van klassiek tot design, trendy of vintage. Zet deze kamerplant in een mooie geglazuurde sierpot en je hebt meteen een echte blikvanger in huis of op kantoor, met een tropisch tintje bovendien!

Naast zijn decoratieve waarde heeft de Livistona rotundifolia nog een pluspunt: hij heeft een luchtzuiverende werking. Om die reden werd hij in 2012 uitgeroepen als kantoorplant van het jaar. Doordat hij de lucht zuiver houdt, helpt hij tegen hoofdpijn en vermoeidheid.

Standplaats van de Livistona rotundifolia

De waaierpalm houdt van licht maar een plek in de felle middagzon is van het goede teveel. Bij teveel direct zonlicht zullen de bladeren verbranden. De ochtend- of avondzon kan deze plant wel bekoren. Kies dus een licht, liefst ook tochtvrij plekje, en beter niet aan een raam op het zuiden. Ook niet te dicht bij de verwarming, de plant zou daardoor vlugger gaan verdrogen en bruine bladranden krijgen.

Zoals alle tropische planten houdt ook de Livistona rotundifolia van warmte. De ideale temperatuur ligt tussen 18° en 23°C. In de zomer mag de plant naar buiten, maar ook hier weer moet je te fel zonlicht vermijden. In de winter mag hij koeler staan maar de temperatuur mag niet onder 12°C zakken.

Bron: Fiver, der Hellseher / Wikimedia CommonsBron: Fiver, der Hellseher / Wikimedia Commons

Verzorging van de Livistona rotundifolia

De waaierpalm is een sterke, makkelijk te verzorgen kamerplant. Zet de plant in luchtige, goed doorlaatbare potgrond, ideaal is speciale potgrond voor palmen. In de lente en de zomer mag je gul zijn met water geven. De kluit moet altijd licht vochtig blijven. Je geeft beter in één keer een flinke geut water dan meerdere keren een klein beetje. Zo ben je zeker dat alle wortels water opnemen. Let er wel op dat er geen water in de pot blijft staan, de waaierpalm houdt namelijk niet van natte voeten. In de winter moet je spaarzaam zijn met water geven. Als de onderste bladeren bruin worden, kan je die gewoon wegnemen.

Palmen houden van luchtvochtigheid. Ze komen immers oorspronkelijk uit tropische en subtropische gebieden. In een warme en droge omgeving doe je er goed aan de plant te benevelen, bij voorkeur met regenwater of flessenwater, anders blijven er kalksporen zitten op de bladeren.

In de lente en de zomer mag je om de twee weken wat vloeibare plantenvoeding door het gietwater mengen. In tuincentra vind je vloeibare meststoffen, speciaal voor palmen.

Verpotten

Palmen houden er niet van om te worden verpot omdat dat onvermijdelijk de wortels beschadigt. Wanneer de wortels echter doorheen de drainagegaten van de pot groeien, is het toch tijd om te verpotten. Dat doe je best in april of mei. Je kan eventueel wel elk jaar wat van de bovenste laag potgrond weghalen en vervangen door verse potgrond.

Lees verder

© 2016 - 2017 Puccini, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaGrote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaKamerplanten zijn een tijdlang minder populair geweest maar doen het weer goed in onze interieurs. Een groen accent is a…
Asparagus of sierasperge, een dankbare kamerplantAsparagus of sierasperge, een dankbare kamerplantOp zoek naar een kamerplant die niet al te veel verzorging nodig heeft? Kies dan voor de Asparagus of sierasperge. Deze…
Verzorging kamerplantenVerzorging kamerplantenDe kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning g…
Mediterrane balkonplanten: sinaasappelboompje (Citrus mitis)Mediterrane balkonplanten: sinaasappelboompje (Citrus mitis)Met mediterrane planten breng je meteen een zuiderse sfeer op het balkon of terras. Denk maar aan olijven, vijgen, olean…
Makkelijke kamerplanten: de CrassulaMakkelijke kamerplanten: de CrassulaJe wil graag een mooie kamerplant in huis maar je hebt helaas geen groene vingers...Geen nood! Er zijn een aantal kamerp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Louis Van Houtte / Wikimedia Commons
  • http://exotenhof.com/Livistona_chinensis
  • http://procvetok.com/en/cvety-rasteniya/komnatnye-rasteniya/livistona.html
  • http://www.plantastisch.nl/blog/livistona-rotundifolia-verzorgingstips/
  • http://succulent-plant.com/families/arecaceae.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Palmenfamilie
  • http://www.tuinkrant.com/artikel/de-huiskamer-livistona-australis-een-pardijselijke-parasolpalm
  • Afbeelding bron 1: Starr Environmental / Flickr
  • Afbeelding bron 2: Fiver, der Hellseher / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Kamerplant Livistona rotundifolia, een echte blikvanger!"

Infoteur: Puccini
Gepubliceerd: 06-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kamerplanten
Schrijf mee!