InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Rugklachten bij paarden

Rugklachten bij paarden

Rugklachten bij paarden, het herkennen van rugklachten en het laten behandelen van rugklachten bij paarden. Osteopathie voor deze dieren is steeds meer in opmars. Lees hier de do's en dont's en laat je informeren over de oorzaken en gevolgen.

Algemeen

Steeds vaker horen we deze term in de paardenwereld; osteopathie. Maar wat doet een osteopaat nou eigenlijk en waar zijn ze voor nodig? Net als mensen kunnen paarden flink last hebben van rugklachten, variërend tussen lichte klachten en hevige pijn in de rug. Deze rugpijn kan bijvoorbeeld een gevolg zijn van een slecht passend zadel of een glijpartij op het land. Wanneer we ons eenmaal bewust zijn van de klachten van ons paard kunnen we verder; behandeling en het toekomstige voorkomen. Maar voor we hier aankomen moeten we beginnen bij stap 1; herkenning.

Herkenning

Om een paard te kunnen behandelen moeten we allereerst weten of er wat aan de hand is en zo ja, wat. Paarden zijn dieren die makkelijk hun pijnen verbergen en ons op deze manier weken lang kunnen foppen. Het is dus belangrijk om als u symtomen herkent, deze serieus te nemen. Deze syptomen kunnen worden geuit in gedrag of in lichamelijke problemen.
Om deze syptomen te herkennen is het belangrijk u te verdiepen in de behandeling van rugklachten bij paarden.
U kan bijvoorbeeld een boek aanschaffen of uzelf inlezen op het internet.

Een aantal van de bekendste sypmtomen bij rugklachten zijn:
  • Het wegdrukken van de rug bij aanraking of druk
  • Veelvuldig struikelen
  • Zuur gedrag vertonen bij aanraking van de rug
  • Vluchten/wegrennen tijdens het springen
  • Onzuiver in de bewegingen of kreupelen zonder duidelijke oorzaak

Behandeling

Eenmaal gevonden waar het probleem zit: in dit geval in de rug, kan het paard behandeld worden door een gediplomeerd en professioneel osteopaat. Deze zal de knelpunten opzoeken en het paard zo goed mogelijk behandelen. Wervels kunnen worden rechtgezet en scheve standen van gewrichten kunnen worden verbeterd. Dit soort problemen kunnen zich overal in de rug bevinden. Van de staartaanzet tot de nekwervels net achter de oren. Soms moet het paard in meerdere keren worden behandeld. Dit kan zijn doordat er teveel moet worden rechtgezet voor 1 keer. Als het lichaam zich te snel in1 keer moet aanpassen zal het paard zijn lichaam verkeerd kunnen gaan belasten. Door de behandeling over 2 keren te verspreiden kan het paard rustig wennen aan de veranderingen van zijn lichaam.

Vaak volgt hierop een week rust van het rijden om het paard te laten wennen aan zijn veranderde lichaam. Wel wordt er aangeraden om het paard regelmatig op de weide te laten gedurende deze week rust. Doordat het daar de nodige beweging krijgt kan het zonder ruiter, goed leren omgaan met zijn 'nieuwe' lichaam.

Na de behandeling zal er al snel verbetering worden waargenomen. Het paard beweegt zich losser, is vaak prettiger in de omgang en is beter te rijden.

Het is af te raden om lange tijd te wachten met een behandeling. In die tijd kunnen de klachten aanzienlijk verergeren. Hoe langer het paard zijn lichaam op een verkeerde manier gebruikt, hoe groter de blokkades en problemen kunnen worden.

Voorkomen is beter dan genezen

Om het resultaat te behouden is het verstandig om het paard ieder jaar minstens 1 keer na te laten kijken en te laten behandelen. Wanneer dit regelmatig wordt bijgehouden wordt er voorkomen dat er grote blokkades ontstaan die 2 behandelingen en veel tijd nodig hebben. En een gezond paard is immers een blij paard.
© 2011 - 2019 Carlijntjehh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.osteopathievoorpaarden.nl

Reageer op het artikel "Rugklachten bij paarden"

Infoteur: Carlijntjehh
Gepubliceerd: 12-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!