InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Schimmelinfectie bij postduiven, diagnose niet eenvoudig

Schimmelinfectie bij postduiven, diagnose niet eenvoudig

Schimmelinfectie bij postduiven, diagnose niet eenvoudig Een schimmelinfectie, aspergillose, bestaat uit een reeks van ziekten veroorzaakt door een schimmel uit het geslacht Aspergillus. wordt bij duiven maar weinig aangetroffen. Veel andere vogels zijn meer gevoelig voor deze aandoening. Er is sprake van een beleg in de luchtzakken en andere delen van de luchtwegen. Er zijn daarbij soms kazige proppen in de luchtpijp en de syrinx, het 'spraakorgaan' van de vogels aan te treffen. Toch moeten we ook bij de postduiven beducht blijven op deze infectie.

Oorzaak van een schimmelbesmetting

Schimmelsporen

Schimmelsporen worden door de duiven en andere dieren voortdurend ingeademd door de omgevingslucht. Bij een besmetting met de schimmel vindt er vooral vermeerdering plaats in de luchtzakken en andere delen van de luchtwegen. Bij ernstige infecties kan de schimmel zich zelfs uitbreiden naar andere organen.

Hokmanagement

Zoals gezegd komt een schimmelinfectie bij duiven maar weinig voor. Bij hokken die getroffen worden door deze ziekte moet zeker eens kritisch naar het hokmanagement worden gekeken. Vaak moeten de duiven dan al verzwakt zijn geweest en in een slechte conditie verkeren wil deze ziekte kunnen toeslaan. Daar kunnen vier belangrijke oorzaken voor zijn.

Op de eerste plaats kan eenzijdig en/of slecht kwaliteit voer (vochtig of vervuild) de conditie aantasten. Ook voer en ontlastingsresten op de bodem vormen een geschikte groeiplek voor de Aspergilus-schimmel. Verder zijn duiven die lange tijd antibiotica hebben gekregen vaak verzwakt waardoor de ziekte toe kan slaan. Dit kan eveneens wanneer de duiven regelmatig corticosteroïden toegediend hebben gekregen. Overigens staan corticosteroïden op de lijst van verboden stoffen van doping bij postduiven en ten slotte zijn de hokomstandigheden van belang. Op hokken waar sprake is van een slechte ventilatie of vochtige donkere delen kan de schimmel eveneens toeslaan.

Verschijnselen

Algemene ziekteverschijnselen

Belangrijk symptoom is dat de duiven het benauwd hebben en een zieke indruk maken. Bij een ernstige aantasting kan de ziekte zich ook uitbreiden naar andere organen. Er kan ook sterfte optreden.

Diagnose

Bij de symptomen die op meerdere ziekten kunnen wijzen, zal bij het voorschrijven van antibiotica kunnen worden opgemerkt dat dit geen enkel resultaat heeft. Als dit het geval is moet men zeker aan aspergillose denken. De diagnose is bij een sectie redelijk gemakkelijk te stellen. Er worden dan grote gele knobbels in de luchtzakken en longen aangetroffen. Ook met röntgenologisch onderzoek en via kijkoperaties kan de diagnose gesteld worden.

Geen vorm

Ook wanneer duiven niet goed in vorm komen en de vliegprestaties te wensen overlaten en onvoldoende trainen mag een schimmelinfectie niet worden uitgesloten. Natuurlijk komen deze verschijnselen ook bij vele andere ziekten voor, maar men moet dan ook aspergillose niet uitsluiten. De gifstoffen die de schimmels produceren kunnen belastend zijn voor de duiven en vermoeidheid veroorzaken.

Vergelijkbare verschijnselen

De ademhalingsproblemen kunnen bij meerdere aandoeningen voorkomen. Denk aan ornithose, ornithosecomplex en luchtweginfecties bij duiven, en een besmetting met het herpesvirus bij duiven. Maar ook aandoeningen zoals leververgroting bij een adeno-besmetting of paratyfus. Ook vet- of vochtophopingen kunnen ademhalingsproblemen veroorzaken.

Behandeling

Als de diagnose eenmaal gesteld is dan zijn er voor de behandeling anti-schimmelmiddelen beschikbaar zoals bijvoorbeeld Trisporal en Nizoral.
© 2017 Linus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hondAspergillose: een schimmelinfectie bij de hondDe schimmel aspergillus is een draadvormige schimmel die doorgaans woont in hooi, stro en compost. De aspergillus kan kw…
Aspergillose: schimmelinfectie door Aspergillus soortenAspergillose is een opportunistische schimmelinfectie veroorzaakt door onder andere Aspergillus fumigatus. Aspergillus s…
Bijwerkingen van ontstekingsremmers (corticosteroïden)Bijwerkingen van ontstekingsremmers (corticosteroïden)Personen met een chronische longziekte krijgen vaak ontstekingsremmers (corticosteroïden) voorgeschreven. Meestal in inh…
Symptomen van benauwdheid herkennen bij baby's en kinderenSymptomen van benauwdheid herkennen bij baby's en kinderenVoor ouders of verzorgers die nog nooit met ademhalingsproblemen te maken hebben gehad, kan het soms lastig zijn om bena…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ton Ebben
  • Peter Boskamp - Schimmels en gisten, www.duivensites.nl

Reageer op het artikel "Schimmelinfectie bij postduiven, diagnose niet eenvoudig"

Infoteur: Linus
Laatste update: 13-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!