InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Niesziekte bij de kat: meer dan zomaar een verkoudheid

Niesziekte bij de kat: meer dan zomaar een verkoudheid

Niesziekte bij de kat: meer dan zomaar een verkoudheid Je kat heeft een loopneus, natte oogjes en hij niest. Symptomen die in eerste instantie wellicht aan een onschuldige verkoudheid doen denken. Bij een kat is dat echter zelden het geval. Een meer voor de hand liggende verklaring is niesziekte, een veel voorkomende en soms hardnekkige virusinfectie. Is je kat nog erg jong, wordt de uitvloeiing uit zijn neus en ogen troebel of heeft je kat hoge koorts? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan. Niesziekte is de meest voorkomende infectieziekte bij de kat. Het is een uiterst besmettelijke virusinfectie, die een ontsteking veroorzaakt van de slijmvliezen van de voorste luchtwegen (neus, keel), de ogen en de mond. Niesziekte wordt meestal veroorzaakt door een paar verschillende virussen samen, al dan niet in combinatie met een bacterie. De belangrijkste veroorzakers zijn een calicivirus, een herpesvirus en chlamydia (een soort bacterie). Omdat de ziekteverschijnselen die door deze virussen en bacteriën worden veroorzaakt zo sterk op elkaar lijken, wordt in alle gevallen gesproken van 'niesziekte' en wordt dus geen onderscheid gemaakt naar de specifieke veroorzaker van de ziekte. Een kat die niesziekte heeft, kan flink ziek worden en kittens kunnen er zelfs aan overlijden.

De belangrijkste besmettingsbronnen

Het niesziektevirus is sterk en kan ongeveer een week lang buiten het lichaam van de kat overleven. Een kat die besmet is met niesziekte, scheidt het virus in grote hoeveelheden uit via zijn speeksel, tranen en neusuitvloeiing. Wanneer de kat niest, worden kleine druppeltjes vol virusdelen de lucht in geblazen. Deze druppels zijn zo klein dat ze enkele uren lang in de lucht kunnen blijven hangen en over een relatief grote afstand met de luchtstroom mee vervoerd kunnen worden.

De belangrijkste besmettingsbron voor je kat is een andere, met niesziekte besmette, kat. Door contact met deze soortgenoot of (direct of indirect) met zijn speeksel, oog- of neusuitvloeiing, kan je kat het virus eenvoudig oplopen. Omdat het virus zo gemakkelijk door de lucht verspreid wordt, kan je kat ook geïnfecteerd worden zonder dat hij in de nabijheid is van een andere kat. Voer- en drinkbakjes, mandjes, dekens en andere voorwerpen die zich in de buurt van een besmette kat bevinden kunnen allemaal virusdeeltjes bevatten. Daarnaast vormen echter ook de mensen in de omgeving van je kat, waaronder dus jijzelf, een gevaar. Wanneer je – op welke wijze dan ook – in aanraking bent geweest met het niesziektevirus, kun je dit namelijk via je handen, schoenen of kleding op je kat overdragen.

Vooral op plaatsen waar veel katten bij elkaar zitten in een kleine ruimte, zoals asiels of dierenpensions, kunnen epidemieën uitbreken. Een belangrijke rol in de verspreiding van niesziekte binnen een groep katten vormen ook de zogenaamde dragers. In een groot deel van de katten (tot 80%) die een infectie met het herpesvirus hebben doorgemaakt blijft het virus slapend aanwezig in het lichaam. Deze katten vertonen dan geen ziekteverschijnselen. In periodes van stress kan het virus echter weer actief worden en scheidt de betreffende kat dus ook weer virusdeeltjes uit.

Blaren op de tong van de kat, door een infectie met het calicivirus - één van de virussen die niesziekte veroorzaakt / Bron: Kalumet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Blaren op de tong van de kat, door een infectie met het calicivirus - één van de virussen die niesziekte veroorzaakt / Bron: Kalumet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De symptomen van niesziekte

Enkele dagen tot een week na de besmetting wordt je kat ziek. De ziekteverschijnselen variëren nogal. Dit is afhankelijk van de ziekteverwekker (welke virussen en/of bacteriën), de leeftijd en de weerstand van je kat. In de meeste gevallen zal je kat niezen (dit hoeft echter niet altijd!), heeft hij een snotneus en natte ogen. Wanneer de uitvloeiing uit de neus en ogen van je kat helder is, is er sprake van een virale infectie. Soms wordt de uitvloeiing ook troebel; ondoorzichtig wit of groen. Dit wordt veroorzaakt door een bacteriële infectie. Je kat kan ook overmatig speekselen, ontstoken oogjes krijgen of hoesten. Veel katten met niesziekte zijn sloom en hebben weinig of geen eetlust. De oorzaak hiervan is meestal koorts, blaasjes of zweertjes in de mond of op de tong of een verstopte neus. In ernstiger gevallen kan er bronchitis of een longontsteking ontstaan. Hele jonge en hele oude katten, katten met een lagere weerstand en niet ingeënte katten, zullen vaker een ernstiger ziektebeeld laten zien.

Behandeling door de dierenarts

Als je kat niesziekte heeft, is het verstandig dat je met hem naar de dierenarts gaat. Dit geldt in alle gevallen, maar in het bijzonder als je kat hoge koorts heeft, een troebele neus- en ooguitvloeiing en niet wil eten. Kittens kunnen aan niesziekte overlijden, voor hen is een snelle medische behandeling dan ook echt noodzakelijk.

De dierenarts zal meestal op basis van wat hij waarneemt bij je kat en de klachten die je beschrijft vrij snel tot de diagnose niesziekte komen. Om zekerheid te krijgen kan hij een speekselmonster van je kat in een gespecialiseerd laboratorium laten onderzoeken op de aanwezigheid van specifieke virussen.

Wanneer niesziekte is vastgesteld of vermoed wordt, is de behandeling afhankelijk van de klachten en de ernst van de situatie. Voor de behandeling van een virusinfectie bestaan geen medicijnen, voor het niesziektevirus is dit helaas niet anders. Het lichaam van je kat zal op eigen kracht het virus moeten bestrijden. De dierenarts kan je kat echter wel antibiotica toedienen, om eventuele bacteriële infecties te behandelen of te voorkomen. Daarnaast kan het nodig zijn om je kat medicijnen te geven die de neusuitvloeiing minder taai maken, waardoor hij makkelijker kan ademhalen. Bij een oogontsteking zal de dierenarts oogdruppels of een oogzalf voorschrijven. Ernstig zieke katten moeten soms worden opgenomen. Zij krijgen eventueel vocht toegediend via een intraveneus infuus tegen uitdroging of voeding toegediend via een maag- of neussonde. Omdat niesziekte zo besmettelijk is, wordt je kat afgezonderd van andere dieren.

Voorkomen is veel beter dan genezen

Met de juiste behandeling is niesziekte meestal wel te genezen. Kittens, oude katten, katten met minder weerstand of katten die niet zijn ingeënt kunnen echter aan niesziekte overlijden. In de meeste gevallen overlijdt een kat met niesziekte niet zozeer aan de ziekte zelf, maar aan de gevolgen van secundaire bacteriële infecties, een gebrek aan voeding of uitdroging.

Veel katten die niesziekte hebben gehad, blijven hun leven lang drager van de ziekte. Het virus is dan sluimerend in de kat aanwezig, maar steekt in perioden van stress weer de kop op. Een deel van de katten houdt daarnaast een chronische loopneus en ontstoken oogjes over aan de besmetting met niesziekte.

Niesziekte kan een ernstige en gevaarlijke ziekte zijn. Gelukkig kun je je kat tegen niesziekte laten inenten! De eerste enting wordt meestal gegeven als de kat 9 weken oud is. Als de kat 12 weken oud is wordt hij nogmaals ingeënt. Hierna moet de enting elk jaar herhaald worden.
Vaccinatie tegen niesziekte biedt geen 100% bescherming. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de veelheid aan virussen en bacteriën die niesziekte mogelijk kunnen veroorzaken. Katten die tegen de niesziekte zijn ingeënt, krijgen echter hooguit een milde vorm van de ziekte. Tegen de ernstiger varianten zijn ze met de enting beschermd. Ook is de kans op bijkomende complicaties (zoals bronchitis of longontsteking) aanzienlijk kleiner. Vaccineren tegen niesziekte is dus wel verstandig, evenals overigens het mijden van katten die besmet zijn met niesziekte (en hun omgeving).
© 2011 - 2017 Tamira, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inentingen bij katten; welke en waarom?Inentingen bij katten; welke en waarom?Voor het inenten (vaccineren) van je huisdier kun je terecht bij de dierenarts, maar waarom is het eigenlijk zo belangri…
Herpesvirus bij de katHerpesvirus bij de katHet herpesvirus bij de kat komt erg veel voor, meer dan we ons vaak realiseren. En als we het al weten, dan weten we vaa…
Kattenziektes en vaccinatiesKattenziektes en vaccinatiesEen kattenleven wordt bedreigd door diverse virusziekten. Tegen de meeste van deze ziekten is een beschermende vaccinati…
Natte mok bij paardenEen paard met mok kan de eigenaar echt tot wanhoop drijven. Reden daarvoor is dat mok erg hardnekkig kan zijn. Een paard…
Kennelhoest bij de hondKennelhoest bij de hondIedereen heeft wel eens gehoord van kennelhoest. Het is ook een veelvoorkomende ziekte bij honden, omdat de verspreiding…
Bronnen en referenties
  • www.dierenartsonline.nl
  • http://commons.wikimedia.org
  • Afbeelding bron 1: Kalumet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Niesziekte bij de kat: meer dan zomaar een verkoudheid"

Reacties

Susan, 03-10-2017 13:21 #23
Ik heb drie katten: Kater van 9 jaar, kater van 4 jaar en poes van 3 jaar. Allemaal gezond en jaarlijks ingeënt tegen kattenziekte en niesziekte en ze komen overdag buiten, als ze willen. Afgelopen woensdag was de kater van 4 erg aan het niezen en er kwam slijm uit zijn bek. De dierenarts constateerde een luchtweginfectie. De kat heeft een injectie antibiotica en een injectie ontstekingsremmer gekregen. Ook een kuurtje pilletjes antibiotica voor 10 dagen. Zaterdag begon kater van 9 ook zo te niezen en zondag kwam er ook slijm uit zijn bek. Zondag begon de poes te niezen. Maandag met deze twee ook bij de dierenarts geweest en ze kregen dezelfde behandeling. Nu nog een flesje ontstekingsremmer om allen 2x per dag een beetje te geven, naar gewicht. Vooral de katers hebben het slecht: veel slijm dat ze vervelend vinden, ze eten alleen zacht voer en een beetje yoghurt. Ik houd ze voorlopig allemaal even binnen, vinden ze ook niet leuk. Is er iets dat ik kan doen om ze een beetje te helpen? Ik heb al een ui geprobeerd, (huismiddeltje: trekt vocht aan en helpt beter ademen bij verkouden mensen) dat vinden ze vies en ze willen er niet naast liggen/zitten. Zijn er andere dingen die ze zouden helpen? Reactie infoteur, 09-10-2017
Wat vervelend zeg! Als uw katten erg benauwd zijn, kunt u proberen om ze te stomen. Dit kan op verschillende manieren. U kunt ze bijvoorbeeld vastzetten in een transportmandje, daar een bak kokend water voor zetten (let wel op dat ze hier niet bij kunnen komen) en vervolgens een grote handdoek over het mandje en de bak heen hangen. Een andere mogelijkheid is om ze op te sluiten op de badkamer (u kunt zelf meegaan als ze hierdoor rustiger zijn) en de douche zo heet mogelijk aanzetten. Er komt dan stoom in de badkamer. Door de stoom slinken de slijmvliezen, waardoor ze het minder benauwd krijgen, beter kunnen ruiken en vaak wat beter eten (vooral direct na het stomen). Stomen doet u een minuut of 10, twee maal daags. Pijnstilling wil overigens ook vaak wel helpen. Daarover kunt u het beste contact opnemen met uw dierenarts. Mogelijk slijmen ze zoveel, omdat ze blaren op de tong hebben. Dit is heel pijnlijk en maakt eten lastig. Ik wens u veel succes en uw katten veel beterschap.

Ayse, 26-08-2017 13:59 #22
Onze kat Vanja van 2 jaar niest af en toe een beetje, dit gebeurt niet veel maar als hij niest komt er wel wat snot uit zijn neus. Hij eet, drinkt, speelt, poept en plast ook gewoon goed. Hij heeft ook geen koorts dus eigenlijk weinig symptomen van niesziekte maar het niezen is al best wel lang ook al gebeurt het niet zo vaak (ongeveer om de drie dagen). Nu vraag ik me af of dit gewoon een lichte verkoudheid is of een niesziekte? Hij is wel al ingeënt tegen niesziekte. Reactie infoteur, 28-08-2017
Een verkoudheid, zoals dat bij mensen voorkomt, komt bij de kat eigenlijk niet voor. Je spreekt in de meeste gevallen dan wel van niesziekte. Dit kan inderdaad een hele lichte vorm zijn, mogelijk is het zelfs chronisch. Als Vanja er verder geen last van heeft, niet ziek is en het snot gewoon helder is, is er geen reden om medicatie te geven. Naast niesziekte, kan ook een allergie overigens niezen veroorzaken. Je zou eens moeten nagaan of het altijd in bepaalde situaties gebeurt of altijd in een bepaalde periode van het jaar?

Bianca, 05-08-2017 03:11 #21
Een paar weken geleden zag ik, dat toen mijn kat Toby binnen kwam ging liggen en dan zag zijn buikje steeds bij elke ademhaling soort van krampachtig samentrekken. Het was ook weer tijd voor een wormkuur, dus dacht dat hij misschien last van wormen had. Dus de pasta toegediend. Dit is alleen best een geknoei en wist niet zeker of hij genoeg had binnengekregen, maar durfde niet extra te geven. Hij was verder fit, heeft ook honger, maar bij zijn bakje rook ie er alleen aan en wou dan niet eten. Ook met ander voer. Na de wormkuur ging het eigenlijk wat beter. Hij at weer gewoon. Maar nu zo'n 3 weken later, was het weer het zelfde. Buikje flinke samentrekkingen en knorde er een beetje bij alsof hij wat pijn had. Had het gefilmd en besloot de volgende morgen naar de da te gaan. Ook nu wel honger, het enige wat hij dan lust is de elke dag feest van Felix. Dus twijfelde toch of hij geen wormen had of eventueel allergie voor vlooien. Want had er 2 bij hem weggehaald. Langs de da geweest en filmpje laten zien. Alles van de wormkuur en vlooien en eten etc verteld. Hij had een klein beetje verhoging. Nu was haar diagnose niesziekte. Het knorren op het filmpje klonk voor haar dat hij vol zat en zei dat hij reutelde en zijn neusje dicht zat en daarom benauwd krijgt. Maar voor mij is het zijn normale snorren. Klonk alleen op dat moment iets harder en weet dat ze dat ook doen als ze pijn hebben. Antibiotica gehad en hij heeft een spuit gehad. Het was niet mijn gewoonlijke dierenarts die er zat. En achteraf twijfel ik of het wel niesziekte is. Hij heeft geen last van niezen of uitvloeiingen uit oogjes of neusje. Die zien er prima uit. Zou het niet ook iets anders kunnen zijn? Ademhaling is nu wel rustiger geworden, maar wil natuurlijk wel een goede diagnose. Mijn gevoel zegt nog steeds dat het eerder bij zijn darmen zit. Diagnose niesziekte verbaasde mij echt. Komt het voor dat er geen uitvloeiing bij oogjes en neus is bij niesziekte? Want dat leek mij de belangrijkste kenmerken. Of is niesziekte vast te stellen bv dmv een bloedonderzoek? Reactie infoteur, 14-08-2017
Een vervelende situatie. Een enkele keer wordt er inderdaad bloedonderzoek uitgevoerd om de diagnose niesziekte met zekerheid te kunnen stellen. In de meeste gevallen zijn echter de klinische verschijnselen voldoende om te zien dat het om niesziekte gaat. Bij twijfel kunt u altijd naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion. Het is mogelijk dat een kat niesziekte heeft zonder alle symptomen. Soms zitten de luchtwegen wat hoger (boven de neus) verstopt met snot en zie je geen snot uit het neusje komen en ook ontstoken oogjes hoeven niet altijd voor te komen. Heeft de kat koorts? Heeft de dierenarts ook naar de longen geluisterd? Zijn er meer symptomen op basis waarvan u denkt dat het meer met de darmen te maken heeft (bv. diarree of verstopping)? Een verstopte neus kunnen er inderdaad wel voor zorgen dat de kat minder/niet wil eten (omdat hij het eten niet ruikt) en wat benauwd is (pompende ademhaling). Ik hoop dat uw kat snel opknapt!

Aline Boyen, 03-02-2017 23:15 #20
Vandaag ben ik naar een dierenwinkel gegaan om naar een British short hair te gaan kijken. De winkelbediende zei dat de kat niesziekte heeft, maar deed alsof dat altijd zo is bij dit ras omdat het kanaaltje in hun neus kort is. Ondertussen weet ik wel beter. Ik heb daarna wel in mijn ogen gewreven, nadat ik wat met de kat gespeeld had e.d. Kan ik nu zelf ook besmet raken? Ik lees over het algemeen van niet, maar direct contact met de ogen vind ik precies wel riskant. Mijn excuses voor deze domme vraag.

Ik ben ook echt woest dat de winkelbediende zo lichtjes deed over het virus. Vreselijk. Reactie infoteur, 06-02-2017
Formeel is niesziekte een zogenaamde zoönose, dat wil zeggen dat de ziekte over kan gaan van dier op mens en omgekeerd. Dit geldt echter maar voor één of twee virussen of bacteriën die niesziekte kunnen veroorzaken (er zijn heel veel verschillende virussen en een aantal bacteriën die een rol kunnen spelen bij niesziekte). Niesziekte wordt vrijwel nooit bij de mens gezien. Ik zou me daar dus echt geen zorgen om maken. Ik heb het vermoeden dat je in België woont? In Nederland mogen katten niet in een dierenwinkel verkocht worden. Ik weet niet precies hoe dat in België zit. Mogelijk kun je een melding maken over de conditie van de beestjes bij de (Inspectiedienst van de) Dierenbescherming?

Angelique, 11-11-2016 09:22 #19
Ik heb sinds zondag een kitten in huis van 9 weken. Sinds maandag ging ze heel erg niezen en ben dinsdag met haar naar de dierenarts gegaan. Verhoging, vieze oogjes, niezen dus niesziekte geconstateerd. We hebben ontstekingsremmend middel gekregen en ooggetuigen (wat een drama is om toe te dienen). Sinds gisteren kwijlt ze ook. Haar oogjes zijn zo klein en ze is helemaal futloos. Ik vraag me af hoelang den oogjes zo geïrriteerd blijven want ze heeft er erg veel last van. Volgende week moet ik voor controle terugkomen en hoop dat ze dan ingeënt mag worden en dat ze snel opknapt want dit verwacht je niet als je een kitten koopt. Ik kan niet meer zonder haar maar het is wel even een tegenvaller. Reactie infoteur, 14-11-2016
De oogjes kunnen vrij lang geïrriteerd blijven, maar als het echt niet verbeterd of zelfs erger wordt, kunt u beter contact opnemen met de dierenarts. Soms is dan een ander middel nodig. Dat kwijlen kan eventueel komen, omdat ze een blaar/blaartjes op de tong heeft. Dat komt vaker voor bij niesziekte helaas. Het is belangrijk dat u in de gaten houdt dat ze blijft eten, want dat kan dan heel moeilijk zijn. Heeft u geen antibiotica gekregen? Zolang als ze zo ziek is, zal ze niet ingeënt kunnen worden helaas. Ik wens u veel sterkte met uw kitten.

Ellen, 18-10-2016 21:29 #18
Hallo,

Ik heb twee kittens die nu 8 maanden oud zijn. Ik heb ze gekocht toen ze 8 weken oud waren.
Ze werden na 1 dag vreselijk ziek, niet meer eten of drinken, hoge koorts, alleen maar slapen en hele vieze ogen. De dierenarts vermoedde de niesziekte en ze hadden ook enorme groei achterstand, ze wogen nog geen 500 gram. Ze waren verder niet verkouden en hebben ook niet geniest, we hebben ze een week dwangvoeding gegeven en toen knapten ze weer op. Mijn vraag, was dit wel de niesziekte? Ze hebben nog wel steeds vieze oogjes en soms een vies neusje maar dat ziet er dan zwart uit, lijkt op aarde. Reactie infoteur, 24-10-2016
Het is erg lastig beoordelen natuurlijk op basis van alleen zo'n korte beschrijving en zonder de kittens zelf gezien te hebben. Ik zou hierin afgaan op het oordeel van de dierenarts. Niesziekte is inderdaad een reële mogelijkheid. Een kitten van 8 weken is (normaliter) nog niet volledig ingeënt (normaal krijgen ze de entingen op 9 en 12 weken). Dat betekent dat ze sowieso gevoel zijn voor het niesziektevirus. Daarnaast hoeft niesziekte zich ook niet per se te uiten in niezen en snotteren. De symptomen die u beschrijft passen er ook zeker bij. Belangrijkste is dat ze nu volledig beter worden. Zijn ze inmiddels wel geënt? Hebben ze medicatie gehad? Misschien is een tweede bezoekje aan de dierenarts zinvol? Ik wens u veel succes met uw kittens.

Irm, 24-09-2016 15:48 #17
Hallo,

We hebben een kitten van 12 weken jong. Ze heeft de nierziekte al gehad en is hiervoor behandeld en ingeënt. Afgelopen maandag was ze 12 weken en heeft ze de tweede spuit gehad. Toch blijft ze niezen en heeft een nat oogje. Ik las dat zelf moet genezen van de ziekte. Maar wat is nu wijsheid? Reactie infoteur, 26-09-2016
Is uw kitten de eerste keer wel van niesziekte hersteld of zijn de klachten steeds gebleven? Het is (vooral bij kittens) niet heel ongewoon om een lichte entreactie te krijgen. Dat betekent dat ze lichte symptomen krijgen van de ziekte waartegen ze zijn ingeënt. Soms is het nodig om de weerstand van het kitten wat te verhogen om ook de laatste symptomen te laten verdwijnen. Sommige mensen gebruiken hiervoor bijvoorbeeld L-lysine. Een enkele keer wordt niesziekte chronisch. Het lijkt me toch verstandig dat u even contact opneemt met de dierenarts. Hij kan beoordelen of uw kitten wellicht toch een antibioticakuurtje of oogzalf nodig heeft. Het virus moet uw kitten inderdaad zelf 'bestrijden', maar vaak treden secundaire bacteriële infecties op (door de verminderde weerstand) en dan is behandelen wel nodig. Veel sterkte en beterschap voor uw kitten.

Termaaten, 18-08-2016 23:37 #16
Een 10 jr oude kater van mijn vriendin nieste wat 4 weken geleden. De dierenarts heeft foto's gemaakt. Het rechter neusgat is verstopt. Tumortje… hij heeft antibiotica gehad en nu bezig met een zout oplossing. Ze is erg verdrietig en weet niet wat te doen… in laten slapen… of gewoon door gaan? Reactie infoteur, 22-08-2016
Wat een vreselijk vervelende situatie. Veel sterkte voor uw vriendin. Is een operatie echt niet mogelijk? Bestraling levert tegenwoordig ook goede resultaten, mogelijk komt de tumor daarvoor in aanmerking? Als uw vriendin alle vertrouwen heeft in het oordeel van haar dierenarts, kan ze daarop afgaan natuurlijk. Als ze twijfel heeft of zich gewoon wat meer wil informeren, kan ze altijd een second opinion vragen bij een andere dierenarts. Er zijn ook specialisten op dit gebied. De beslissing inslapen of niet, kan op basis van uw bericht natuurlijk nooit door een ander genomen worden. Dat is echt aan uw vriendin. Zij kent de volledige situatie, haar katje en de vooruitzichten. Nogmaals veel sterkte.

Liesbeth, 02-12-2015 15:38 #15
Onze poes van 7 maanden heeft luchtweginfectie, is dit hetzelfde als niesziekte? Ze heeft 12 dagen geleden voor 6 dagen ontstekingsremmers gehad en tot afgelopen maandag (totaal 10 dagen) antibiotica.
Ze eet en drinkt wel maar is nog steeds erg futloos, speelt niet en komt ook niet als ik haar roep. Hoelang kan zoiets duren? Wat is het verloop van deze ziekte?
Graag uw advies.
Gr. Liesbeth Reactie infoteur, 07-12-2015
Niesziekte veroorzaakt meestal een bovenste luchtweginfectie. Soms kan dit overgaan in een onderste luchtweginfectie en/of longontsteking. Niesziekte kan een lange nasleep hebben. Was uw kitten ingeënt? Bij dieren die niet ingeënt zijn tegen niesziekte, kan de ziekte behoorlijk ernstig zijn. Als ze nog steeds erg sloom en futloos is, is het verstandig om nogmaals naar de dierenarts te gaan. In verreweg de meeste gevallen komt de kat er gelukkig wel weer bovenop, maar het kan soms best lang duren. Veel sterkte.

Danielle, 27-11-2015 09:39 #14
Kan er iets gegeven worden om de weerstand te verhogen?
Mannie (13) niest af en toe, geen tranende oogjes of neusuitvloeiing. Hij heeft dit jaar al 2 x een AB kuur gehad, maar ik zou graag iets willen zoals Bachbloesems. Reactie infoteur, 30-11-2015
Je zou L-Lysine eens kunnen proberen. We gebruiken dit in het asiel (op advies van de dierenarts) ook regelmatig bij katjes met bijvoorbeeld chronische niesziekte. De resultaten zijn wisselend, maar je kunt het altijd proberen. Het kan in elk geval geen kwaad.

Pieters Sonia, 22-10-2015 16:50 #13
Als onze kater van 16 jaar niest is het bloed, wat kunnen we doen, heeft 2weken
terug inspuiting antibiotica gekregen voor blaasontsteking! Reactie infoteur, 26-10-2015
Het beste kunt u natuurlijk even langs de dierenarts gaan. Van hieruit is het moeilijk beoordelen wat hiervan precies de oorzaak is. Gebeurt het af en toe of veel? Vertoont hij ook andere symptomen? Bij niesziekte kunnen de slijmvliezen in de neus zo geïrriteerd raken dat er bij het niezen inderdaad wat bloed meekomt. Maar er zijn ook andere oorzaken denkbaar voor het niezen van bloed. Veel beterschap voor uw kater!

Elly, 25-09-2015 17:17 #12
Hoi daar,
Ik heb 2 katers, de oudste is 2,5 en de ander een jaar. Begin september hebben ze in een kattenpension gezeten. Ze zijn inmiddels bijna 3 weken weer thuis. Bij thuiskomst bleken ze vlooien te hebben en de jongste begon met niezen. Allebei Frontline en het vlooienprobleem was opgelost. De jongste bleef niezen en een week later begon ook de oudste te niezen. Ze hebben verder geen niesziekte symptomen; eten en drinken nog allebei evenveel als normaal, zijn ook even actief als normaal, sinds 2 dagen heeft de jongste wel diarree, de ontlasting van de oudste ziet er goed uit. Het niezen is de afgelopen 2 dagen opvallend minder geworden, bij beide katten. Nou heb ik sinds hun thuiskomst een nieuwe variant kattenbakvulling (een nieuw geurtje). Kan het zijn dat de geur te sterk is en hun neusjes irriteert? (Ik ruik overigens niets). Ik dacht eerst aan een allergie, maar het leek me toch beetje sterk dat ze dat dan allebei zouden hebben. (Wat meer info over de jongste: hij is wit en is horend geboren. Hij heeft 2x een middenoorontsteking gehad, beide keren een antibioticakuur. Hij is sindsdien zo goed als doof en heeft evenwichtproblemen. En vanaf dat moment ook regelmatig snotjes in zijn neus en oogjes. Maar niet zo als beschreven staat bij de niesziekte symptomen.) Een heel verhaal. Maar ik ben benieuwd naar uw gedachten hier over. Reactie infoteur, 28-09-2015
Sterke geuren (zeker geparfumeerd) kunnen er inderdaad voor zorgen dat katten gaan niezen. Ook al ruiken wij het zelf niet of veel minder. Katten hebben een gevoelige neus. Het is in elk geval de moeite waard om eens te proberen wat er gebeurt als u terug gaat naar uw oude kattenbakvulling. Succes!

Ferdi, 19-09-2015 03:12 #11
Hey :(

ik heb een kat van 17 jaar oud.
en nu is mijn kat heel erg ziek hij niest en er komt slijm en traan uit zijn rechter oog en het ergste is zijn rechter neusgat zit dicht eerst was het gewoon dicht met wat snot maar nu is het een soort vlees dat is opgezwollen of ik weet niet wat het is maar lijkt op een stuk vlees dat begint te groeien in zijn neus en houd zijn neusgat dicht en dat vind ik heel erg vervelend… ik weet niet wat ik doen moet en mijn kat is niet vezekerd… ik wil mijn kat naar een dieren arts brengen maar ik kan dat op dit moment dat niet betalen. wat kan ik het beste doen in deze situatie ik wil mijn kat beter zien worden :( een stuk advies zou ik wel kunnen gebruiken. alvast bedankt groetjes Ferdi Reactie infoteur, 21-09-2015
Het beste advies is toch inderdaad dat u naar de dierenarts moet gaan met uw kat. Aan niesziekte kunt u zelf wel het een en ander doen, maar als er iets in het neusgat van uw kat groeit, is een bezoek aan de dierenarts wel heel verstandig. Katten eten op de reuk, dus het schoonhouden van de neus is belangrijk. U kunt ook proberen of u met hem kunt stomen, door hem bijvoorbeeld op de badkamer te zetten met de kraan op z'n heetst. Tegen vastzittend slijm kunt u eventueel bisolvon voor baby's gebruiken (ongeveer de halve dosering als die u voor kinderen gebruikt). Dit werkt over het algemeen wel goed. Verder kunt u zijn snoetje schoonhouden met een zacht doekje wat u nat maakt met afgekookt (uiteraard afgekoeld) water. Veel beterschap met uw kat!

Sander, 10-07-2015 00:51 #10
Goedenacht sorry voor de tijd ik hoor het wel wanneer erop gereageerd wordt maar hier is het probleem. We hebben 2 katten broer en zus. Broertje niest redelijk veel maar gebeurt verder niks geen blaasjes tranen of slijm. En zusje is vanaf gisteren aan het kwijlen als een malle het is gewoon helder en plakt een heel klein beetje. Is dit niesziekte zonder bacterie zoals ik hier lees of is het totaal iets anders?
Mvg Sander Reactie infoteur, 13-07-2015
Dat is een beetje moeilijk beoordelen van een afstand. Heeft het zusje nog andere symptomen dan alleen kwijlen? Kwijlen kan een symptoom van niesziekte zijn (en bijvoorbeeld veroorzaakt worden door blaren op de tong), maar het kan op ook andere zaken wijzen (misselijkheid, tandproblemen, etc.). Mogelijk bent u al met haar naar de dierenarts geweest, maar als de symptomen nog steeds aanwezig zijn en u bent nog niet geweest, dan zou ik dat toch maar even doen. Veel sterkte met en beterschap voor uw duo.

De Vries, 10-02-2015 21:22 #9
Hoi

onze kat heeft last van niesziekte. We hebben van dr dierenarts medicijnen gekregen.
nu lees ik dat hij altijd drager blijft en altijd besmettelijk voor andere katten. onze kat is graag buiten maar kan dan dus altijd andere katten besmetten?

M.v.g Reactie infoteur, 17-02-2015
Beste heer/mevrouw De Vries,

Niet elke kat die een keer niesziekte heeft gehad, is onmiddellijk een drager. Bij een deel van de katten blijft het virus inderdaad slapend aanwezig en kan het bij stress weer de kop opsteken. Op dat moment kan de kat ook weer andere katten besmetten. Als de katten echter allemaal goed ingeënt zijn en een goede weerstand en gezondheid hebben, worden zij niet zo snel ziek. U kunt u uw kat (zodra hij beter is) dus weer gewoon naar buiten laten.

Met vriendelijke groeten,
Tamira

Cristina, 10-02-2015 20:14 #8
Mijn kitten is 2 weken oud, en heeft last van verstopte neus en oogjes ontstoken, wat kan ik daar zelf aan doen of moet ik naar de dierenarts? Reactie infoteur, 17-02-2015
Beste Christina,

Bij zo'n jong beestje is het inderdaad verstandig even contact op te nemen met de dierenarts. U kunt in elk geval de oogjes en het neusje goed schoon houden, maar mogelijk heeft uw kitten ook een (secundaire) bacteriële infectie en/of koorts. Uw dierenarts kan u dan het beste adviseren en helpen. Veel beterschap voor de kleine.

Met vriendelijke groeten,
Tamira

Peter van der Mey, 01-11-2014 15:02 #7
Goede man/vrouw,
Bespaar je de moeite om mij een antwoord te geven op mijn vraag van 28 oktober. We zijn gisteravond maar naar de DA gegaan en zijn nu dus geholpen.

Peter van der Mey, 28-10-2014 12:03 #6
Wij hebben 3 katten, 1 van 9 jaar en 2 van 6 maanden. Ze zijn alle 3 ingeënt tegen de niesziekte. Onze oudste kat niesde vorige week wel af en toe, maar verder niets. Nu zijn de 2 kittens gaan niezen - dit kan wel een keer of 10 achter elkaar gebeuren - en zij niezen behoorlijk vaak. Nu las ik dat je ze L-Lysine moet geven ter genezing, maar geldt dit ook voor katten die ingeënt zijn? Of gaat het vanzelf weer over? Ook de kittens hebben verder geen symptomen, zoals vuile ogen of een snotterige neus.

Kelly Mooiman, 29-08-2014 18:34 #5
Hallo,
Mijn kat King heeft niesziekte hij is erg beroerd hij heeft medicatie maar hij is erg ziek hij eet ook niet meer wat moet ik doen?
Ps hij is gisteren naar de dierenarts geweest
Groetjes een hulpeloos baasje Reactie infoteur, 30-08-2014
Wat vreselijk vervelend! Goed dat je naar de dierenarts bent geweest. Hij heeft je waarschijnlijk antibiotica meegegeven voor je kat? Dat heeft een paar dagen nodig om effect te hebben. Nou is het niet zo goed als een kat te lang niet eet. Logisch natuurlijk dat hij daar nu helemaal geen zin in heeft, door de niesziekte voelt hij zich heel beroerd. Ik neem aan dat je hem al heel wat lekkers hebt voorgezet? Je kunt ook proberen het blikvoer wat warm te maken, zodat de geurstoffen beter vrijkomen. Niesziekte verstopt de neus en katten eten op geur. Dus als ze niks ruiken, is de kans groot dat ze ook niet eten. Je kunt bij de dierenarts ook van AD-voer van Hills halen (of iets vergelijkbaars van een ander merk). Dit voer heeft meer voedingsstoffen en is speciaal bedoeld voor zieke en herstellende katten. De meeste katten vinden het erg lekker. Als hij na twee dagen nog niet eet, zul je moeten gaan dwangvoeren. Hiervoor kun je AD-voer gebruiken, daar kun je namelijk heel gemakkelijk een papje van maken. Dit trek je op in een dikke spuit (zonder naald uiteraard) en dat spuit je voorzichtig (aan de zijkant) in het bekje van je kat. Beetje bij beetje, zodat hij zich niet verslikt. Ik weet niet hoe oud je kat is en of hij tegen niesziekte is ingeënt? Volwassen katten herstellen vrijwel altijd van niesziekte. Bij (zwakke/jonge) kittens verloopt de ziekte soms ernstiger. Ik wens je veel sterkte en je kat veel beterschap!

Met vriendelijke groeten,
Tamira

Mila, 26-09-2013 17:01 #4
Mijn kat Simba heeft sinds kort tranende oogjes en niest veel, zijn neusje is heel roze en hij blijft binnen. Hij eet wel genoeg en zijn traantjes zijn helder, maar toch maak ik me zorgen, is er iets dat ik kan doen? Reactie infoteur, 05-10-2013
Beste Mila,

Voor u geldt eigenlijk hetzelfde advies als voor de voorgaande vragensteller. Als de uitvloeiing uit de oogjes of neus troebel is en/of Simba echt ziek lijkt (sloom, niet eten, koorts), is het absoluut verstandig naar de dierenarts te gaan. Simba heeft dan waarschijnlijk een antibioticakuurtje nodig. Ook als de klachten die ze nu heeft te lang aanhouden, zou ik even naar de dierenarts gaan. Veel meer dan het neusje en de oogjes voorzichtig reinigen, kunt u nu niet doen helaas. Het virus zal het lichaam zelf moeten overwinnen. Veel succes en beterschap voor Simba!

Met vriendelijke groeten,
Tamira

Anica, 20-05-2013 00:05 #3
Mijn poes Spoeky kwam 's morgens mijn kamer in en begon te niezen, al snel zag ik dat ze een klein snottebelletje had en traantjes in haar ooghoeken. Ze kwam af en toe naar beneden om te eten en was daarna weer een tijdje op mijn kamer in haar mand.
Haar leeftijd is vaag want de dierenambu had haar ergens gevonden en had toen nog geen chip maar schatte haar dat ze nu ongeveer 8 jaar zou zijn maar qua gedrag lijkt ze jonger.

Heeft ze nu niesziekte? Reactie infoteur, 20-06-2013
Het is natuurlijk mogelijk dat Spoeky niesziekte heeft. Ik ga er vanuit dat - als de symptomen nog steeds aanwezig zijn - u inmiddels met Spoeky naar de dierenarts bent geweest? Ook wanneer een kat tegen niesziekte is ingeënt, kan hij de ziekte toch krijgen. Alleen is het dan vrijwel altijd wel een milde variant. Zolang als de uitvloeiing uit de oogjes en het neusje helder is, kunt u het even aankijken. Er is dan sprake van een virus en dat moet het lichaam zelf overwinnen. Antibiotica doet hier niets tegen. Als de uitvloeiing troebel is of als Spoeky echt ziek lijkt (sloom, koorts, niet eten) moet u naar de dierenarts.

Beterschap voor Spoeky en groeten, Tamira

Christa, 02-05-2013 15:54 #2
Goedendag, afgel december heb ik mijn kat gehaald uit een dierenkliniek. Sammy is nu ong 2 jaar.
Heeft een scheef hoofdje en is doof. Althans na een bezoek aan de dierenkliniek hier, lijkt het minder. Niet lang na thuiskomst ging ie niezen en niet zo n beetje, Dikke groene klodders. Ik kreeg antibiotica opgestuurd en ze leken wat in paniek. Hij heeft een half jaar in die kliniek gezeten. De dierenarts hier zegt dat hij een chronische snotteraar is. Ik vind hem doodzielig(geen groene snotters) maar niest soms 8x achter elkaar. Daar moet ie toch doodmoe van worden? Ondertussen zit alles vol snot. Hij kroelt graag, ligt bij me in bed, maar de keren dat ie in mijn gezicht, over mijn kledingm voeten enz niest zijn er zoveel… ik weet echt niet meer wat ik moet… voor hem en mij… nog 18 jaar? Heeft U advies? Gr. en bedankt Reactie infoteur, 20-06-2013
Het is helaas inderdaad mogelijk dat Sammy chronische niesziekte heeft. Hier is weinig aan te doen. Zolang de snot en/of uitvloeiing uit de oogjes helder is, is in principe ook geen antibioticakuurtje nodig. Er is dan sprake van een virus en daar doet antibiotica niks tegen. Er zijn homeopathische middelen tegen niesziekte, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar zijn wellicht het proberen waard. Verder vooral de weerstand op peil houden en uiteraard enten. Is er door de dierenarts al eens goed in zijn neusje gekeken? Omdat hij alleen niest en geen verdere symptomen heeft is het namelijk ook mogelijk dat hij iets (bijvoorbeeld een grassprietje) in zijn neusje heeft zitten en dat dat hem irriteert.
Veel succes, beterschap voor Sammy en groeten, Tamira

Jachtluipaard, 03-04-2013 13:27 #1
Ik ben geweest naar de dierenarts voor een melkkliertumor. Maar 1.5 week later ademt ze moeilijk, ze niest, komen druppels uit haar neus, vieze oogjes. Dus waarschijnlijk daar de niesziekte opgelopen. Omdat ze vanwege die tumor waarschijnlijk vaker naar de dierenarts moest wou ik haar laten inenten - omdat er ook zieke katten met een virusinfectie bij de dierenarts komen. Gevaar van besmetting. Zegt de dierenarts assistente dat ze geen zwakke dieren inenten. Mensen! Heeft een kat intensieve behandeling bij dierenarts nodig voor een aandoening, laat haar dan gelijk inenten als dat nog niet gedaan is. Zou kunnen dat ze vanwege zwakte door tumor een eerder opgelopen niesziekte (mij niet bekend) weer de kop opsteekt - daar geloof ik echter niet zo in. Reactie infoteur, 05-04-2013
Het is inderdaad niet erg verstandig om een zwak of ziek dier in te laten enten. Het risico op een heftige entreactie is dan groter. Natuurlijk had de dierenarts je bij het eerste bezoek kunnen (om misschien wel moeten) adviseren om je kat te laten enten. Aan de andere kant is dat natuurlijk uiteindelijk wel je eigen verantwoordelijkheid. Ik neem aan dat ze nu antibiotica krijgt tegen niesziekte? De oogjes en neus kun je een paar keer per dag voorzichtig schoonmaken met (lauw geworden) gekookt water en een steriele doek. Een vieze, verstopte neus kan er namelijk voor zorgen dat de poes nog minder eet (omdat ze dan niets ruikt). Zodra de poes hersteld is van de niesziekte, kun je haar alsnog laten vaccineren. Ik hoop overigens dat de melkkliertumor succesvol behandeld kan worden? Veel beterschap voor je poes!

Infoteur: Tamira
Laatste update: 06-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 23
Schrijf mee!