InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Papillomatose bij dieren

Papillomatose bij dieren

Papillomatose is een huidaandoening die gekenmerkt wordt door de ontwikkeling van meerdere papillomen. Een papilloom, een wrat, is een goedaardig gezwel die bij alle diersoorten kan voorkomen. De virale papillomatose wordt veroorzaakt door het Papillomavirus.

Papillomatose bij de hond en kat

Virale papillomatose komt vooral voor bij de hond en zelden bij de kat. Er bestaat ook een variant die non-viraal is maar deze vorm is zeldzaam en komt vooral voor bij oudere dieren. De hond kan de ziekte overdragen op andere honden via direct of indirect contact. Hetzelfde geldt voor katten. Vooral jonge dieren vormen hierbij een risicogroep, zij zijn extra gevoelig. Daarnaast zijn er bij de hond ook wat rassen die extra gevoelig zijn, waaronder de cocker spaniël.

Verschijnselen

Bij de hond worden papillomen gezien in en rond de bek, op de huid en ogen. De wratten variëren in grootte van enkele millimeters tot centimers en zijn grijs of wit van kleur. Bij de kat worden papillomen voornamelijk gezien op de kop, de nek en de romp. De wratten zien er anders uit dan bij de hond, zij steken vaak wat minder ver van de huid af.

Behandeling

Virale papillomatose is een aandoening die na 1 tot 3 maanden spontaan herstelt. Hierna kent het dier een levenslange immuniteit voor de aandoening. Een behandeling is eventueel wel mogelijk met behulp van cryochirurgie, waarbij de wratten met stikstof behandeld worden. Ook is chirurgische verwijdering of electrochirurgiemogelijk.
Het gevaar van virale papillomatose is wel dat het om kan slaan naar een plaveiselcelcarcinoom, waardoor de prognose veel minder gunstig wordt.

Papillomatose bij het paard

Papillomatose bij het paard is, net als bij de hond en kat, direct en indirect overdraagbaar naar andere dieren. De infectie vindt plaats via kleine wondjes of schaafwondjes. Het volgroeien van de wratten duurt ongeveer 3 tot 4 maanden, waarna de wratten over het algemeen spontaan verdwijnen.

Verschijnselen

De wratten komen voornamelijk voor op de neus en rond de lippen, maar worden soms ook gezien aan de onderbenen en geslachtsorganen. De wratten zijn meestal onregelmatig van vorm en uitzaaiingen komen zelden voor.

Behandeling

Net als bij de hond en kat is een behandeling zelden noodzakelijk omdat de wratten vanzelf weer verdwijnen. Het kan wel zijn dat de wratten operatief verwijderd worden wanneer de papillomatose heel uitgebreid is of op een lastige plaats zit. Dit doet met meestal met behulp van cryochirurgie.

Papillomatose bij herkauwers

Verschijnselen

Papillomatose wordt in de groep herkauwers vooral gezien bij het rund en zelden bij schapen of geiten. Bij runderen zitten de wratten vooral op de tepels, de kop, de hals, het kossum, de oogleden en de poten. Bij schapen en geiten komen ze vooral aan de kop, de hals, de poten en het uier voor.
Grote wratten kunnen gaan bloeden door trauma waarna er een wond onstaat. Hierdoor kan dan een secundaire bacteriële infectie ontstaan.

Behandeling

Net als bij de voorgaande groepen is een behandeling hier ook zelden nodig. Uitbreiding en verspreiding van de wratten kan wel worden tegengegaan door de dieren met wratten te isoleren en halsters en dergelijke goed te reinigen. Over het algemeen verdwijnen de wratten binnen 12 maanden.
© 2011 - 2019 Xkell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen WrattenWratten zijn bekende dingetjes in Nederland. Het ene kind heeft er veel last van, het andere kind helemaal niet. Het is…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loo…
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Besmetting met Genitale wrattenBesmetting met Genitale wrattenJaarlijks worden binnen Nederland 25.000 mensen besmet met Genitale wratten ofwel het HPV virus. Dit is goed voor een tw…
Bronnen en referenties
  • Syllabus Huid & Huidderivaten

Reageer op het artikel "Papillomatose bij dieren"

Reactie

Baasjevanbully, 18-10-2017 15:52 #1
Mijn hond heeft een soort pukkeltje aan de binnenkant van zijn mondhoek. Ik ontdekte het toen hij gaapte, toen was het 5mm maar nu is het zo groot als een erwt. Moet ik hiermee naar de dierenarts of niet?

Infoteur: Xkell
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!