InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Luchtwegproblemen bij paarden

Luchtwegproblemen bij paarden

Chronische luchtwegproblemen, is een veelvoorkomend probleem bij paarden. Wat is bronchitis? Wat is astma? Wat is dampigheid? Hoe ontstaan deze problemen? Is het te behandelen? In dit artikel vind je antwoorden op deze vragen. Een chronische aandoening van de luchtwegen bij paarden kan leiden tot bronchitis, astma of dampigheid. In de geneeskunde van de mens wordt deze aandoening COPD genoemd en daarom wordt in de paarden deze term ook wel gebruikt.

Hoe ontstaat het?

Wanneer bij een paard een acute bronchitis door een bacteriële besmetting overgaat in een secundaire besmetting kan er chronische bronchitis ontstaan. De kans op een chronische ontsteking is vrij groot wanneer het stalklimaat slecht is door veel stof, ammoniak of tocht. Bij deze chronische vorm van bronchitis ontstaat veel vocht in de longen, dat behalve veel slijm, ook afgestorven witte bloedcellen bevat. Hierdoor wordt dit vocht pusachtig en plakt het als het ware aan het neusslijmvlies vast en bevorderd de ontsteking. Wanneer deze ontsteking aanwezig blijft kan het zich rond de bronchiën uitbreiden waardoor er daar een ontstekingsproces ontstaat. Hierdoor wordt het elastische longweefsel vervangen door stug bindweefsel en op den duur is deze verandering blijvend. Er ontstaan dan dampigheid. In sommige gevallen is het chronisch ontstoken slijmvlies erg gevoelig voor stof en kan een overgevoeligheidsreactie optreden. Dit gaat dan gepaard met benauwdheidsaanvallen en lijkt op astma dat we bij de mens kennen.

Verschijnselen

Bij astma en chronische bronchitis zijn de symptomen heel wisselend. Sommige paarden hoesten heel erg, terwijl andere dit weer bijna niet doen. Wanneer er al in een bepaalde mate dampigheid is ontstaan, hoesten de paarden vaak wel met regelmaat. Ook zie je dat het paard moeite heeft met uitademen en de buik meer gebruikt. Wanneer het paard ernstig dampig is, is de buikademhaling duidelijk zichtbaar, soms zelfs zo zodanig dat het paard in twee fasen uitademt en als het ware knijpt met de buik. Wanneer de paarden in dit stadium zitten is er ook vaak een duidelijke beweging van de neusvleugels zichtbaar, die in hetzelfde ritme bewegen als de ademhaling. Naarmate de dampigheid ernstiger wordt, is het paard steeds minder goed in staat om arbeid te verrichten.

Het is erg belangrijk dat de juiste diagnose op tijd gesteld wordt en daarom is een onderzoek van een dierenarts erg belangrijk. Een dierenarts heeft een bronchoscoop en kan hiermee de luchtpijp en de bronchiën van binnen bekijken.

Behandeling

Chronische bronchitis en astma kunnen behandeld worden. Het resultaat hangt voor een groot deel af van de maatregelen die genomen worden om de prikkeling van de slijmvliezen te voorkomen. De medische behandeling bestaat voornamelijk uit het onderdrukken van de ontsteking en het stimuleren van de afvoer van het vocht. Een sauna behandeling kan soms heel goed werken om er voor te zorgen dat het vocht makkelijker kan worden afgevoerd. Bij een sauna behandeling wordt een paard een aantal uren in een box gestald waar door een machine kleine waterdeeltjes ingespoten worden waardoor de paarden in een soort mist komen te staan.

Dampige paarden kunnen niet meer volledig herstellen,maar wanneer er in geslaagd wordt het proces tot rust te brengen, kan er nog jaren lang rustig met deze paarden gereden worden. Zware inspanning is niet meer mogelijk.
© 2011 - 2019 Kinie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Luchtwegproblemen bij paarden"

Infoteur: Kinie
Gepubliceerd: 20-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!