InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Mok bij paarden

Mok bij paarden

Wanneer een paard mok heeft is dat bijzonder pijnlijk voor het dier. Tijdige behandeling kan voorkomen dat de mok omslaat in natte mok. Een paard met mok heeft een schone en droge omgeving nodig.

Wat is mok precies?

Mok bij het paard is een verzamelnaam voor verschillende soorten huidirritaties. Mok bevindt zich aan de onderbenen van het paard en het komt het meeste voor in het najaar wanneer de weilanden ook op hun vochtigst zijn. Er bestaan heel veel remedies tegen mok. Maar omdat er ook veel verschillende oorzaken zijn van mok, kan er dus ook niet een precies middel tegen worden aangewezen.

Mok is meestal een ontsteking van de huid in de kuitholte. Wanneer bij mok ook vochtigheid vrij komt, dan spreekt men van natte mok. Het begint vaak als een rode verdikte plek. Daarna kunnen er korsten en kloven ontstaan.

Wat kan er gedaan worden tegen mok?

Paarden met mok moeten in ieder geval droog kunnen staan in een schone stal. Soms kan het middel Sudocrem, dat is een smeuïge zinkzalf in een grijs potje dat in iedere supermarkt te verkrijgen is, een verzachtende en drogende werking geven.
Maar dikwijls wordt mok veroorzaakt door schurftmijt of schimmelinfecties. En dan kan alleen een ervaren veearts de juiste middelen voorschrijven.

Middelen die ook goed kunnen helpen tegen mok:

  • Zinkzalf
  • Uierzalf
  • Cure mok pillen
  • Calendulazalf
  • Droogzetters

Hoe ziet mok er uit?

  • Als korstjes, schilfers, roodheid en pijnlijke kloofjes in de kootholte.
  • Het been kan dikker zijn in zijn geheel of onderaan.
  • Het kan eruit zien als een vochtig eczeem.
  • Het paard geeft aan jeuk te hebben door te stampen of te schuren.
  • Als een paard kreupel loopt kan dat ook wijzen op mok.

Mok is vaak lastig te behandelen.

Mok is in sommige gevallen erg hardnekkig. Overigens kunnen paarden met witte benen in de zomer ook nog mok krijgen door teveel zonlicht. In dat geval kan verband rond de benen ook goed helpen. Maar mok is vaak moeilijk te behandelen omdat het veel verschillende oorzaken kan hebben. Menig eigenaar van een paard kan dan ook echt radeloos zijn met een paard met mok. Maar gelukkig is mok niet besmettelijk voor andere paarden.
© 2009 - 2017 Dorybos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mok bij paarden"

Reactie

Paardje, 07-08-2016 20:54 #1
Beste Dorybos,
Een interessant stuk over mok, zeer uitgebreid met verschillende soorten en ook wat er tegen te doen. Toch ben ik van mening dat je 1 belangrijk geneesmiddel bent vergeten te vermelden: Vrouwenurine in de holte van het aangedane stuk been aanbrengen is een zeer oude, maar zeer goede manier om van alle mokken af te komen. Dit 2 maal per week doen en voorzien van een schone droge stal werkt verbluffend snel en zonder enige kosten!

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 26-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!