InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Zorgen voor je oude, zieke of terminale huisdier

Zorgen voor je oude, zieke of terminale huisdier

Zorgen voor je oude, zieke of terminale huisdier Op internet kun je veel informatie vinden over de verzorging van huisdieren. Ook over het afscheid nemen als je huisdier oud is geworden, of ongeneeslijk ziek is. Maar hoe zorg je nou voor een huisdier dat ziek is en niet meer beter wordt? De dierenarts heeft je vast veel tips en misschien ook medicijnen gegeven en je voorbereid op het onvermijdelijke afscheid van je terminale huisdier. Dan wil je niets liever dan die laatste dagen of weken zo fijn mogelijk maken voor je maatje. Je kunt hem prima verzorgen in je eigen 'huisdieren-hospice'.

Pijnstillers en paardenmiddelen

Er zijn van die akelige ziektes waarvan je huisdier niet meer kan herstellen, of waarvoor geen medicijnen bestaan. Dierenartsen kunnen je dan uitstekend een prognose geven. Het komt geregeld voor dat je naar huis gestuurd wordt met de boodschap: "Kijk het maar aan, hoe lang het nog gaat." Soms is het dan mogelijk om de laatste dagen van je hond of kat nog draaglijk te maken met bijvoorbeeld pijnstillers. Er zijn "paardenmiddelen" die nooit aan een jong dier gegeven zouden worden, omdat de bijwerkingen zo schadelijk kunnen zijn dat het dier er andere mankementen van krijgt. Maar voor een oud huisdier dat niet veel jaren (of zelfs maanden) meer te leven heeft, kunnen die middelen een prima manier zijn om het lijden te verlichten omdat de resterende tijd te kort is om nog werkelijk schade aan te richten, aan bijvoorbeeld hart, lever of nieren. Biedt een dierenarts dit niet zelf aan, dan zou je erom kunnen vragen.

Afscheid uitstellen

Wat een fijn verschil is tussen mensen en dieren in je leven, is dat het voor dieren mogelijk is hun lijden te beëindigen. Het nadeel daarvan is dat jij als baasje dus beschikt over leven en dood. Dat kan een heel onaangenaam gevoel zijn, dat je het liefst zo lang mogelijk wilt uitstellen. Als je in zo'n situatie verkeert, kun je je afvragen voor wie je de beslissing uitstelt: voor je huisdier of voor jezelf? Afscheid nemen van je huisdier is vreselijk, al is hij nog zo ziek of oud. Je weet dat hij lijdt, dat hij moe is. Maar je ziet hem ook nog af en toe genieten: je katje spint als je hem knuffelt, je hond kwispelt als je lief tegen hem praat. En dat is precies wat je in gedachten zou moeten houden. Ook een ongeneeslijk ziek dier kan nog best een beetje genieten. Het is moeilijk om te bepalen wanneer de tijd gekomen is om het lijden te (laten) beëindigen. En er zijn maar weinig dieren die vanzelf, spontaan, van ouderdom sterven. Met een realistische blik, kritisch naar je eigen beweegredenen kijkend, kun je de laatste dagen, weken of zelfs maanden voor je huisdier én voor jezelf veraangenamen. Dat kan je helpen bij het afscheid nemen en het onafwendbare einde draaglijker maken.

Gezwellen verzorgen

Een voorbeeld. Als je informatie zoekt over gezwellen bij een hond of kat, lees je dat deze soms operatief te verwijderen zijn. Dat er monsters genomen kunnen worden om te onderzoeken of het goed- of kwaadaardig is. Maar wat nou als je al weet dat een gezwel is uitgezaaid, of dat het op een plek zit waar het niet te verwijderen is. Wat doe je in zo'n geval? Je huisdier lijkt er misschien (nog) niet veel last van te hebben. Wat lastiger op internet te vinden is, is wat je dan kunt doen om je huisdier zo goed mogelijk te verzorgen tot zijn tijd is gekomen. Een gezwel kan hard groeien en kan er heel vies gaan uitzien. De huid raakt zo gespannen of zelfs beschadigd dat het erg pijnlijk en ontstoken kan raken. Vraag je dierenarts eens om een goed, niet prikkend ontsmettingsmiddel zoals Hibicet. Dit middeltje kun je in onverdunde vorm lang bewaren. Je verdunt het met water om het te gebruiken en je kunt er wonden en ontstekingen mee deppen of spoelen. Om te spoelen kun je het in een spuit (zonder naald natuurlijk) opzuigen. Wees daarbij vooral niet te bang om je huisdier pijn te doen. Het prikt niet en hoe meer bacteriën je doodt, hoe minder pijn je dier zal hebben. Zo kun je akelige aandoeningen een beste poos onder controle houden. Is de ontstoken zwelling goed ontsmet, dan kun je daarna de huid verzachten met helende crème, zoals Bepanthen. Deze crème helpt de huid soepel te blijven en zich zoveel als mogelijk te herstellen. Dat vermindert druk en spanning.

Comfort en weerstand verhogen bij niesziekte

Een ander voorbeeld is niesziekte bij de kat. Een kat kan hiertegen worden ingeënt, maar kan dan alsnog een milde vorm van de ziekte krijgen. Niesziekte is niet te genezen. Een kat gaat er meestal niet dood aan, maar er zijn ook geen medicijnen voor. Er zijn katten waarbij de ziekte chronisch is geworden, zij zullen ook nooit meer volledig herstellen. Zo'n kat proest, rochelt en kucht veel, soms met enorme snottebellen. Je ziet duidelijk hoe ongemakkelijk een kat zich daarbij voelt. Soms vegen ze driftig met hun voorpoot langs hun snoetje, gefrustreerd. Zulke katten kun je wel helpen door hun weerstand en hun comfort te verhogen. Daarvoor kun je ze het voedingssupplement L-Lysine geven. Dit is gewoon voor mensen verkrijgbaar. Weet dat een dierenarts je nooit een middel dat bedoeld is voor mensen mag en kan geven, als er een alternatief op de medicijnenmarkt is speciaal voor dieren. Dit terwijl deze doorgaans veel duurder zijn. Zelf dokteren met mensen-medicijnen is natuurlijk geen goed idee. Maar bij een ongeneeslijk ziek dier kun je plank niet snel misslaan als je middelen gebruikt die ook geschikt zijn voor (mensen) baby's. Een zoutoplossing als neusdruppels of spray bijvoorbeeld. Het is wel lastig toe te dienen bij een kat, maar zo kun je zijn ademhaling wat ondersteunen. Omdat nieszieke katten ook vaak snotneuzen en vieze ogen hebben, vinden ze het meestal heerlijk om met een zachte hand schoongemaakt te worden. Wat goed werkt is lauwe, sterke thee. Met een wattenschijfje kun je voorzichtig de ooghoeken en het neusje schoonmaken. Thee bevat componenten die de slijmvliezen versterken. Comfortverhogend, een geniet-momentje voor jullie allebei.

Doof, blind of incontinent huisdier

Er zijn nog veel meer denkbare situaties waarin je huisdier op hoge leeftijd kan verkeren en waarin hij misschien niet eens werkelijk ziek is, maar gewoon 'op' begint te raken. Dieren vinden het heel frustrerend als zij bijvoorbeeld niet meer zindelijk zijn of niet meer goed kunnen eten, slecht zien of horen. Deze ouderdomskwalen kun je als baasje verzachten door niet boos te worden als je hond in huis heeft geplast of als je kat niet op de bak is gegaan maar net ernaast. Natuurlijk vind je het vervelend, zelfs vies. Maar dat vindt je hond of kat zelf ook! Voor reuen die ongemerkt druppels of kleine plasjes verliezen, bestaat een incontinentieband. Voor teefjes die druppelen kun je gewoon het loopsheidsbroekje gebruiken. Een hond kun je wat vaker uitlaten, voor een kat kun je bak zo gemakkelijk mogelijk bereikbaar maken. Lukt het je huisdier niet meer om de blaas te beheersen door ouderdom en is er geen onderliggende oorzaak te vinden, dan kun je overwegen een luier te gebruiken. Bij de dierenarts zijn speciale dierenluiers verkrijgbaar, maar je kunt ze ook eenvoudig en goedkoper zelf maken door een gat in een babyluier te knippen ter hoogte van de staart. Plak de geknipte rand af met tape, zodat de absorberende korreltjes er niet uitvallen.

Zacht eten

Heeft je hond moeite met eten, zorg dan voor zachtere of kleinere brokjes. Of week de brokjes in een beetje warm water en voeg wat Brinta toe. Een kat wil vaak niet eten als hij niet goed kan ruiken. Zorg in dat geval voor een sterk ruikend merk voer. Ook een konijn dat niet wil of kan eten, kun je geweekte biks (de groene korreltjes in het voer) voorzetten. Konijnen hebben een gevoelig darmstelsel, dat niet stil mag liggen door het weigeren van voedsel. Desnoods kun je het geweekte voer met een spuit in zijn bekje doen. Wrijf zachtjes over zijn buik en houd hem warm. Zelfs bij hoge temperaturen raken konijnen onderkoeld als zij ziek zijn.

Veilig

Voor slechtziende katten of honden is het belangrijk dat alles in huis een vaste plek heeft. In een vertrouwde omgeving redden zij zich prima. Is je kat gewend om naar buiten te mogen, zorg dan voor een beschermde omgeving, zoals een ren. Een hond die doof is geworden, kun je beter aan een (lange) lijn houden en alleen op veilige, omheinde plekken los laten lopen. Contact met jou als baasje is lastiger geworden, maar wat nooit gaat vervelen is een dagelijkse borstelbeurt. Een vaste tijd op de dag waarop je je huisdier verzorgt kan, vooral voor een dier dat jouw stem niet meer hoort of je uitdrukking niet goed meer kan zien, een heerlijk vertrouwd momentje worden voor jullie allebei.

"Beter" worden

Je zult zien dat je huisdier sommige handelingen van de nieuwe verzorging de eerste keer wat vreemd vindt, maar al snel merkt hij dat hij zich daarna beter gaat voelen en zal hij deze verzorgingsbeurten als verwennerij gaan ervaren. Voor jou als baasje is het een heel prettige manier om je nuttig te voelen, het gevoel te hebben nog iets voor je maatje te kunnen doen, ook als hij nooit meer beter wordt. Het is soms zelfs zo prettig voor een dier om op deze manier vertroeteld te worden, dat het lijkt of hij door al die aandacht weer opknapt. Dat is natuurlijk fantastisch, maar blijf realistisch. Meestal is het een opleving en betekent het niet dat je huisdier werkelijk beter wordt. Het mooie is natuurlijk wel dat het bewijst dat je goede zorgen effect hebben. Je vermindert daadwerkelijk zijn lijden en hij voelt zich echt beter. Maar dat is iets anders dan genezen.

Foto's van mooie momenten

Je zou af en toe een foto of filmpje van je huisdier kunnen maken. Niet alleen een leuke herinnering voor later, maar je kunt hierop ook zien hoe je dier verandert. Als je er zo dicht bij betrokken bent, er met je neus bovenop zit, zie je soms niet eens hoe mager of smoezelig je huisdier is geworden, of hoe hard een gezwel gegroeid is. Heb je toch nog twijfels over het juiste moment waarop je beslist dat het einde is gekomen, houd dan in gedachten wat je doel was met deze verpleging in je eigen 'dieren-hospice': je wilde de laatste dagen van je huisdier zo dragelijk en comfortabel mogelijk maken. En dat heb je gedaan. Wacht liever niet tot zelfs dat niet meer lukt. Bewaar die mooie herinneringen aan jullie laatste fijne tijd samen. Je huisdier zal dat zeker waarderen: je hebt al het mogelijke voor hem gedaan en reken maar dat hij dat weet!

De tips op een rij

  • Alle aandacht werkt helend
  • Verbeter het comfort
  • Verhoog de weerstand
  • Verzorg huid en wonden
  • Zorg voor veiligheid en bescherming
  • Bestrijd de pijn
  • Help je huisdier schoon te blijven
  • Pas zijn voeding aan
  • Straf niet voor ongelukjes
  • Blijf realistisch
  • Maak foto's
  • Geniet samen!

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is mijn huisdier ziek?Soms weet je niet zeker of er iets aan de hand is met je huisdier. Is hij ziek? Is hij chagrijnig? Wat is er aan de hand…
Verzekering voor het huisdierVerzekering voor het huisdierSteeds meer mensen sluiten een verzekering af voor hun hond of kant. Het huisdier heeft de afgelopen jaren een steeds pr…
Je huisdier verzekerenJe huisdier verzekerenHet huisdier is voor veel mensen een volwaardig gezinslid. Wanneer je kat, hond of ander geliefd huisdier ziek wordt of…
Een huisdier voor iedereenEen huisdier voor iedereenNederlandse gezinnen hebben vaak een huisdier, het hoort er bij. Wie neemt het initiatief, wat is het effect en waarom n…
Het huisdierencrematorium en de DierenboomHet huisdierencrematorium en de DierenboomNa het overlijden van uw huisdier kunt u ervoor kiezen om uw huisdier naar een huisdierencrematorium te brengen. In dit…
Bronnen en referenties
  • Gesprekken en consulten diverse dierenartsen
  • Dierenambulance
  • Dieren EHBO

Reageer op het artikel "Zorgen voor je oude, zieke of terminale huisdier"

Reactie

Coleta, 04-10-2017 18:54 #1
Mijn kat is vandaag 13 geworden en heeft schildklier problemen. Hiervoor krijgt ze medicijnen. Bestralen kon en kan ik mij helaas niet veroorloven. Juist vandaag zie ik dat haar conditie sterk is verergerd. Ze loopt moeilijk. Loopt overal te snuffelen. Ademhalingsproblemen? En laat haar ontlasting overal gaan. Dit artikel heeft mij zeer geholpen om te besluiten haar zoveel mogelijk aandacht en knuffels nog te geven, nu het nog kan. Ging eerst boven maar allerlei klusjes doen, om het vooral maar niet te hoeven zien. Omdat ik het zo erg vind.

Bedankt! Ik ga naar beneden en geef haar een warm en liefdevol afscheid.

Coleta Reactie infoteur, 05-10-2017
Beste Coleta,

Wat ontzettend naar! Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie nog wat tijd (hebben) kunnen genieten. Voel je niet bezwaard dat je een dure behandeling niet kan bekostigen. De keerzijde is namelijk dat zo'n behandeling heel ingrijpend kan zijn en ook de nodige stress veroorzaakt. Soms is een dier er meer mee geholpen om rustig en veilig, in de nabijheid van zijn vertrouwde baasje, zijn einde tegemoet te gaan.

Bedankt voor je reactie! Fijn dat je iets aan de informatie hebt gehad.

Hartelijke groeten,

Chelsea

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 22-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Dierendeskundigen
Reacties: 1
Schrijf mee!