Hond EHBO: Pedicure; ingegroeide en bloedende teennagels

Als u uw hond als pup al aan behandelingen zoals het verzorgen van zijn vacht, schoonmaken van zijn oren en het knippen van zijn nagels laat wennen, zal dit heel gemakkelijk gaan.

Te lange nagels

Bij oude honden en honden die weinig buiten (op harde bodem) lopen kunnen de teennagels te lang worden. Soms groeien de nagels zo krom dat de punt in de huid van het zoolkussentje groeit. Dit zien we vooral nog wel eens bij de bijklauwtjes — de kleine teentjes (aan de zijkant van de poten) die de grond niet raken.

Zelf nagels knippen bij honden

Het is vrij eenvoudig om de nagels van uw hond zelf te knippen. Schaf er wel een speciale nageltang voor aan. Knip de nagel loodrecht op zijn lengteas af en blijf hierbij op enkele millimeters afstand buiten het z.g. ‘leven’, dat roze doorschijnt en waarin bloedvaatjes lopen.

Als u uw hond als pup al aan behandelingen zoals het verzorgen van zijn vacht, schoonmaken van zijn oren en het knippen van zijn nagels laat wennen, zal dit heel gemakkelijk gaan. Als u een nagel per ongeluk te kort afknipt, zodat hij gaat bloeden, hoeft u niet in paniek te raken. Het doet even pijn, maar u kunt de bloeding gemakkelijk stelpen. Haal de bloedende nagel een paar keer over een stuk vrij zachte zeep heen. De zeep omgeeft de punt van de nagel, zodat de bloeding vrij snel stopt.

Ingegroeide bijklauwnagel

Als een bijklauwnagel in de huid van de poot is gegroeid, moet u de nagel op de gewone plaats af- knippen en de nagelpunt daarna uit de huid trekken. Behandel het steekwondje zoals u een geïnfecteerde wond verzorgt, reinig het en doe er wat antibacterièle zalf op.

De wond geneest snel en uw huisdier zal u dankbaar zijn dat u hem van dit ongemak hebt afgeholpen. Als te lange nagels in vloerbedekking of tussen stenen blijven haken kunnen ze afbreken. De nagel breekt echter meestal gedeeltelijk af, zodat het afgebroken deel aan een klein stukje weefsel blijft hangen, steeds beweegt en daardoor pijn veroorzaakt. Pak het
afgebroken stuk nagel stevig beet en trek het er met een korte draaiende beweging af. U kunt dit ook met de nageltang afknippen, maar er ontstaat dan een bloeding. Stelp in dat geval de bloeding d.m.v. de hierboven beschreven methode met zeep.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hond EHBO: Pedicure; ingegroeide en bloedende teennagels"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: Februari 2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!