InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Kattenziekte: Hyperthyroïdie (aandoening schildklier)

Kattenziekte: Hyperthyroïdie (aandoening schildklier)

Kattenziekte: Hyperthyroïdie (aandoening schildklier) Hyperthyroïdie is de meest voorkomen hormonale afwijking die voorkomt bij de kat. Bij deze aandoening is de schildklier aangedaan waardoor er meer hormonen in het bloed komen. Meestal is er sprake van een goedaardige tumor aan de schildklier. De schildklier bepaalt een groot deel van het functioneren van het lichaam. Een van de symptomen is dat de kat afvalt terwijl zijn eetlust is toegenomen. Wat houdt deze ziekte in en hoe is dit te behandelen?

Wat is hyperthyroïdie?

Hyperthyroïdie is een ziekte waarbij er meer schildklierhormonen dan normaal in het bloed komen. Dit is de meest hormonale afwijking bij katten. Hyperthyroïdie zelf is geen ziekte, maar een gevolg van een te snel werkende schildklier. Het is een gevolg van een ziekte die hieraan ten grondslag ligt.

Oorzaken

De meeste gevallen van hyperthyroïdie bij katten worden veroorzakt door een goedaardige vorm van kanker aan de schildklier. Deze bevindt zich in de hals naast de luchtpijp. Een te hoog gehalte aan schildklierhormonen in het lichaam veroorzaakt ernstige symptomen en kan leiden tot allerlei andere ziekten zoals cardiomyopathie (hartspierziekte). Daarom moet dit altijd serieus worden genomen. In de meeste gevallen is deze ziekte goed te behandelen.

Risicogroepen

Hyperthyroïdie komt meestal voor bij oudere katten. Het komt voor bij katten van zes jaar, maar meestal krijgen ze het pas op een leeftijd van ouder dan tien jaar. Bij raskatten komt deze ziekte minder vaak voor dan bij niet-raskatten.

Symptomen

Het schildklierhormoon heeft invloed op hoe groot deel van het lichaam werkt. De symptomen kunnen daarom verschillend zijn. Een van de meest voorkomende symptomen zijn gewichtsverlies en een toegenomen eetlust. Andere symptomen zijn:

  • Toegenomen dorst
  • Slechte vacht
  • Overgeven
  • Diarree
  • Gedragsverandering
  • Lusteloosheid
  • Verminderde eetlust (in vergevorderd stadium)

Diagnose

Als de kat symptomen vertoont van hyperthyroïdie, is het van belang om er zo snel mogelijk mee naar de dierenarts te gaan. Je moet er niet vanuit gaan dat de symptomen horen bij het ouder worden van de kat. De dierenarts zal de kat onderzoeken en kan misschien de vergroting van een of beide schildklieren voelen, hoewel dit erg lastig te voelen is vanaf de buitenkant. Waarschijnlijk zal hij bloedonderzoek doen met misschien een ECG, röntgen- en echo-onderzoek. In sommige gevallen wordt de kat doorverwezen naar een specialist waar onderzoek plaats zal vinden met radioactief jodium.

Behandeling

Meestal wordt er bij de diagnose hyperthyroÏdie de aangedane schildklier operatief verwijderd. Eerst zal er begonnen worden met een behandeling waarbij er schildklierremmende worden voorgeschreven en andere medicijnen om de effecten van de door de hyperthyoïdie veroorzaakte cardiomyopathie te verlichten. Het doel hiervan is om de kat in een betere conditie te brengen voordat hij wordt geopereerd. Het zal geen effect hebben op de oorzaak van de aandoening. Langdurig gebruik zal ongewenste bijverschijnselen geven.

Nazorg

De kat blijft na de operatie enkele dagen in de kliniek opgenomen. Daarna mag hij naar huis om verder te herstellen. De dierenarts zal uitleg geven hoe de nazorg het beste kan worden gegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chiemsee2016, Pixabay
  • - Boek: kattendokter, ISBN: 90-410-0591-9

Reageer op het artikel "Kattenziekte: Hyperthyroïdie (aandoening schildklier)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Katten
Schrijf mee!