InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogels: het bouwen van een vogelhuisje

Vogels: het bouwen van een vogelhuisje

Vogels: het bouwen van een vogelhuisje Het maken van een vogelhuisje hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn verschillende modellen die eenvoudig in elkaar gezet kunnen worden. Vogelhuisjes worden gemaakt omdat er minder ruimte is voor vogels. Ook is het bedoeld om ze te beschermen tegen bepaalde dieren, zoals katten. Er zijn tegenwoordig ook vogelhuisjes waarin een camera bevestigd zit. Daarmee kunt u de vogel, zoals de mus, koolmees, merel of spreeuw, in de gaten houden. Er hangen in Nederland op veel verschillende plekken vogelhuisjes. Deze vogelhuisjes worden meestal door particulieren of natuurverenigingen opgehangen. Dit gebruik stamt uit de jaren vijftig en is sindsdien niet meer verdwenen. Doordat Nederland steeds dichter bevolkt werd kwam er steeds minder ruimte voor vogels. Er was minder ruimte voor hun om een goed nest te vinden. Om de vogels tegemoet te komen en een goede schuilplaats te geven werden de vogelhuisjes gemaakt. Vaak was het ook om te voorkomen dat de vogels zich bijvoorbeeld in het dak gingen nestelen. Onder dakpannen of bijvoorbeeld onder de rieten kap zitten vaak vogels omdat het voor hun een goede mogelijkheid is om zich af te schermen. Een laatste reden waarom mensen een vogelhuisje plaatsen is omdat ze het gezellig vinden om vogels in de omgeving van hun woning te hebben.

Verschillende soorten vogelhuisjes

Er zijn verschillende soorten vogelhuisjes. Er zijn vogelhuisjes die op een standaard staan. Deze zijn meestal niet bedoeld om in te wonen. In de winter kan daar bijvoorbeeld eten worden neergelegd waar vogels op af komen. De vogelhuisjes staan op een paal of stok zodat het voor bepaalde dieren lastiger is om bij de vogels in de buurt te komen. Andere vogelhuisjes hangen aan de muur of in een boom. Deze hangen zo ver weg omdat er bijvoorbeeld geen kat bij kan komen.

Ontwerpen en bouwen van vogelhuisjes

Daarnaast zijn er ook veel verschillen in de ontwerpen van vogelhuisjes. Er zijn speciale vogelhuisjes die er ook echt uitzien als een huis, de zogeheten designmodellen. Er zijn ook hele eenvoudige vogelhuisjes die gemaakt zijn van een paar plankjes die aan elkaar getimmerd zijn. Vogelhuisjes kunnen zelf worden gemaakt, maar vaak gebeurd dit ook bij een natuurvereniging. Die organiseren jaarlijks wel van dit soort dagen waar kinderen langs kunnen komen, soms samen met hun ouders, om een vogelhuisje te maken. Soms worden scholen ook uitgenodigd. Dat doen deze natuurverenigingen om jongeren enthousiast te maken voor de natuur. Bij het maken van het huisje moet er ook rekening worden gehouden met wat voor vogels u wilt hebben. Als u bijvoorbeeld mussen of koolmezen wilt moet u een klein gat maken. Als u ook merels of spechten in uw vogelhuisje wilt, dan moet u daar de grote ook op afstemmen. Bij bouwmarkten, zoals de Gamma, Formido en Intratuin, kunt u ook bouwpakketten kopen die u alleen in elkaar hoeft te zetten. U kunt het vogelhuisje eventueel ook verven en behangen.

Camera in het vogelhuis

U moet wel goed in de gaten houden dat zich daadwerkelijk vogels nestelen in het vogelhuis. Dit is zo omdat het ook makkelijk kan voorkomen dat zich bijen of wespen nestelen in het huisje. In dat geval kunt u dat herkennen aan de grote stroom wespen die het huisje in en uit vliegt. In dat geval kunt u een imker vragen om het huisje uit te roken. Het duurt dan waarschijnlijk wel een tijdje voordat zich weer vogels in het huisje vestigen. Met de meest moderne technieken kunt u ook een camera plaatsen in het vogelhuis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vogels: het bouwen van een vogelhuisje"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!