InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Vogelhuisjes: vogelsoort, materiaal en design

Vogelhuisjes: vogelsoort, materiaal en design

Vogelhuisjes: vogelsoort, materiaal en design Veel tuinliefhebbers vinden het prettig als hun tuin vogels aantrekt. Het brengt leven in de brouwerij. Het opnemen van bepaalde struiken en bomen in de tuin kan vogels lokken. Een extra manier om vogels te lokken is door het plaatsen van een of enkele vogelhuisjes. Handige doe-het-zelvers knutselen een vogelhuisje in elkaar al dan niet met een bouwtekening. Wie dat niet lukt heeft de keuze uit talrijke modellen die in tuincentra of via internet verkrijgbaar zijn. Het plaatsen hoeft ook geen probleem te zijn omdat in het simpelste geval gewoon een paal met een vogelhuisje erop in de grond kan worden gestoken.

Vogelhuisje als voederkastje of nestkastje

De term vogelhuisje wordt overigens gebruikt voor zowel een voederkastje als een nestkastje. In beide gevallen is er dikwijls sprake van een op een huisje lijkend model.

Voederkastje

Een voederkastje is een overkapte voederplaats voor vogels. De ondergrond of bodem van de overkapping is heel vaak een houten plaatje waar het voeder voor de vogels op wordt gelegd. De vogels kunnen daar vrij naar toe vliegen omdat een voederkastje geen gesloten bouwwerkje is. Wanneer een voederplek niet overkapt is wordt dat voedertafel genoemd.

Nestkastje

Door de bouw wijkt een voederkastje af van een vogelhuisje dat als nestkastje wordt gebruikt. Een nestkasje is wél een gesloten bouwwerkje waar maar één opening in zit die precies groot genoeg is om een vogel door te laten. De constructie van zon kastje is duidelijk afgeleid van een nestplaats in de natuur.

Bevestiging van vogelhuisje

Een vogelhuisje kan op verschillende manieren worden bevestigd. Soms wordt het tegen een muur of schutting gehangen maar dikwijls wordt het boven op een stok of paal bevestigd. Op een stok of paal bevindt het vogelhuisje zich vrij in de ruimte en hebben vogels meer aanvliegmogelijkheden. Een andere mogelijkheid is om het helemaal in de eigen sfeer van vogels te bevestigen, waar zij ook rustplekken en schuilplekken vinden, namelijk ophangen in een boom.

Minder sympathiek verleden

Vogelhuisjes dienen tegenwoordig om vogels te voeren of om ze te laten nestelen maar ze hebben een niet zo sympathiek verleden. In de vijftiende en zestiende eeuw was een vogelhuisje een lokmiddel voor vogels waarbij het om de eieren te doen was. Eventueel al geboren kuikens werden als voedsel gebruikt. In die tijd werden vogelhuisjes vaak van klei gemaakt.

Bron: TanteLoe, PixabayBron: TanteLoe, Pixabay

Een vogelhuisje kiezen

Een vogelhuisje kiezen kan op basis van een aantal uitgangspunten zoals voor welk soort vogels, design, materiaal en model.

Soort vogels

Vogelhuisjes die dienst doen als nestkastje kunnen door hun verschillende vormen diverse soorten vogels lokken. Een kastje voor het lokken van een roodborstje ziet er anders uit dan van bijvoorbeeld een koolmeesje, pimpelmees of mus. Leveranciers geven bij elk kastje aan voor welk soort vogel het geschikt is. Bij handige websites over vogelhuisjes kun je op een makkelijke manier selecteren voor welke vogelsoort de huisjes geschikt zijn.

Design

Naast een keuze maken over de vogelsoort wordt ook dikwijls gekozen op basis van het design. Ook is de plek waar het huisje goed tot zijn recht komt dikwijls van belang.

Materiaal

De materialen waarvan vogelhuisjes worden gemaakt zijn divers. Terwijl in de middeleeuwen vaak klei werd gebruikt wordt tegenwoordig dikwijls hout gebruikt. Ook kunststof en zelfs aardewerk komen voor.

Model

Naast het veelvoorkomende model dat op een huisje lijkt worden vogelhuisjes ook eenvoudiger uitgevoerd als een soort kistjes met dakje en een rond gat als opening voor de vogels. Wie iets ludiekers zoekt vindt ook moderne huisjes in allerlei design. Huisjes met een onopvallend modellen worden gemaakt uit een stuk boomstam die uitgehold is en van een gat voorzien. Heel geschikt daarvoor is de Douglas spar die makkelijk bewerkt kan worden. De schors van die spar heeft een mooie structuur die een natuurlijk beeld aan het vogelhuisje geeft. Afhankelijk van de plek waar zon huisje wordt bevestigd zal het amper zichtbaar zijn.

Schoonmaken voor volgend jaar

Om elk jaar weer plezier te hebben van een nestelende vogel in de tuin dient het vogelhuisje, dat als nestkastje dienst deed, goed schoongemaakt te worden nadat het is verlaten. Naast alles wat de vogel mee naar binnen heeft gebracht moeten ook eventuele insecten en dergelijke goed verwijderd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vogels: het bouwen van een vogelhuisjeVogels: het bouwen van een vogelhuisjeHet maken van een vogelhuisje hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn verschillende modellen die eenvoudig in elkaar gezet…
Vogels in de tuinVogels in de tuinVogels, het zijn leuke en vrolijke diertjes, een toevoeging aan een mooie tuin. De meeste mensen vinden het leuk om voge…
Nestkastjes, een broedplek voor vogels in de tuinNestkastjes, een broedplek voor vogels in de tuinIn het voorjaar gaan vogels op zoek naar nestgelegenheid. Ze zoeken een rustige, beschutte plek waar ze goed bij kunnen…
Wat is een vlinderkast?Wat is een vlinderkast?Een vlinderkast doet in eerste instantie denken aan een nestkastje voor vogels. Vlinders zoeken graag een beschermd plek…
Tips voor een vogelvriendelijke tuinDe hoeveelheid vogels en de diversiteit aan vogels in de tuin hangen voor een groot deel af van de inrichting van de tui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prowitt, Pixabay
  • http://www.vogelhuis.info/index.php?hoofditem=Vogelhuisjes&pagina=Vogelhuisjes
  • http://www.vogelhuis-expert.nl/vogelhuisjes
  • http://www.vogelhuisjes.nl/voederhuisje.html
  • Afbeelding bron 1: TanteLoe, Pixabay

Reageer op het artikel "Vogelhuisjes: vogelsoort, materiaal en design"

Reactie

Flevobirdwatching, 05-06-2019 14:33 #1
Als aanvulling hier een overzicht van hoe en waar je welk nestkastje hangt.
En een overzicht van de grootte van de invlieg opening.

Informatie nestkasten
Tips bij het ophangen van Nestkasten:

1-De ophanghoogte. hang het nestkastje op een hoogte tussen de 1,5 tot 3 meter.

2-Het nestkastje dient u ieder jaar schoon te maken. Vogels gaan niet broeden in een nestkast met viezigheid van het broedseizoen daarvoor. Maak de nestkast dus grondig schoon met heet water en een borstel. Liever geen schoonmaakmiddelen (Schoonmaakazijn kan wel, daarna goed spoelen.

3-Broedende vogels zijn gevoelig voor verstoring, hang de nestkast daarom op een rustige plek

4-Bedwing u nieuwsgierigheid :ga niet te vroeg kijken in de nestkast. Doe dat pas als er gebroed wordt. Kijk niet meer dan 1 keer per week.

5-Let bij het ophangen van de nestkast goed op in welke richting de nestkast wordt gehangen, de vliegopening moet gericht te zijn op het oosten, noordoosten of noorden.

6-Helaas mislukken veel broedsels door het toedoen van katten. Hou hier rekening mee bij het ophangen van de nestkast.

7-Als u het nestkastje voor de winter ophangt is de kans groter dat de nestkast wordt ontdekt en gebruikt door de vogels.

8-Het kan erg warm worden in een nestkast vol met jonge vogels, hang de nestkast dus nooit op het zuiden in de volle zon.

9-Verschillende typen nestkasten dienen ca 3 meter van elkaar te worden opgehangen. Nestkasten die voor dezelfde vogelsoort zijn bestemd minimaal 10 meter van elkaar ophangen.

10-Vogels willen een aanvliegroute zonder obstakels. Zorg dus dat er geen takken en bladeren voor de vliegopening hangen. Winterkoning en Roodborst houden wel van wat beschutting voor het nestkastje.

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 26-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!